کارشناس‌مسئول قرآن، عترت و نماز ناحیه یک بهارستان:

کرامت، ملاک دینداری انسان‌ها است

بهارستان یک (پانا) - کارشناس‌مسئول قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش ناحیه یک بهارستان، کرامت را ملاک دینداری انسان‌ها دانست.

کد مطلب: ۱۴۷۵۶۴۶
لینک کوتاه کپی شد
کرامت، ملاک دینداری انسان‌ها است

مهدی ارجمند در گفت‌وگو با پانا ضمن گرامیداشت دهه مبارک کرامت بیان کرد: «روزهای حد فاصل میان ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) و حضرت امام رضا(ع) به یُمن این خواهر و برادر بزرگوار به عنوان دهه کرامت نامیده شده است. چرا که کرامت و بزرگواری امام رضا(ع) و حضرت فاطمه معصومه(س) بر هیچ یک از مردم جهان پوشیده نیست اما همانطور که می‌دانید کرامت به معنای بزرگواری است و اصل کرامت در روایات ائمه معصوم(ع) ملاک دینداری انسان‌ها شناخته می‌شود، آنچنان که پیامبر اکرم(ص) بزرگواری یک مرد را همان دین او دانستند.»

ارجمند با بیان اینکه از پیامبر اکرم(ص) روایت است که کرامت، دوری از گناهان است، افزود: «کرامت بنا بر آنچه بیان شد قبل از هر چیز، دینداری و دوری از گناه را شامل می‌شود و از این مسیر به مقصد صبر و شکیبایی می‌رسد. از این رو است که امیرالمومنین علی(ع) بزرگواری و کرامت را نیکو شکیبایی کردن تلقی می‌کردند. لذا با تمسک‌جویی از این 2 بزرگوار می‌توان به کرامت نفس رسید.»

وی با اشاره به ویژگی‌های منحصربه‌فرد حضرت معصومه(س) شرح داد: «حضرت فاطمه معصومه(س) شخصیتی رفیع و والامقام دارند. به‌طوری که ائمه طاهرین(ع) از این بانو با جلالت و تکریم یاد کرده‌اند و حتی پیش از ولادت آن حضرت بلکه پیش از ولادت پدر بزرگوارش، نام او بر زبان بعضی از ائمه(ع) آمده و از مقام والای ایشان سخن گفته‌اند.»

ارجمند ادامه داد: «برای مثال؛ امام صادق(ع) می‌فرمایند بدانید که قم، حرم من و حرم فرزندانم پس از من است. زنی از فرزندان من در این شهر درمی‌گذرد که او دختر موسی(ع) است. امام صادق (ع) در حدیثی دیگر پیش از این‌ که این فرزند گرانقدر متولد شود از فضیلت زیارت و مدفن او سخن می‌گوید و شیعیان را به اهمیت آن توجه می‌دهد و می‌فرماید شهر قم، حرم ما است و در آن زنی از فرزندان من مدفون می‌شود به نام فاطمه؛ هر کس او را زیارت کند، بهشت برای او ثابت می‌شود. همه این بیانات حاکی از شأن و عظمت و فضیلت این بانوی مکرم اسلام است. بنابراین ایشان می‌توانند الگو و اسوه نیکی برای بانوان جهان باشند.»

کارشناس‌مسئول قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش ناحیه یک بهارستان در خصوص ویژگی‌های امام رضا(ع) گفت: «امام رضا(ع) دارای عالی‌ترین و نیکوترین رفتارهای اخلاقی بوده و ویژگی‌های اخلاقی آن حضرت، بهترین الگوی رفتاری برای مؤمنان و دنبال‌کنندگان مکتب رضوی(ع) است.»

وی با بیان اینکه از جمله ویژگی‌های برجسته ایشان می‌توان به بخشندگی اشاره کرد، افزود: «امام رضا(ع) هرگاه می‌توانست حاجت نیازمندی را برآورده سازد، هیچگاه او را بی‌پاسخ رد نمی‌کرد. همچنین امام رضا(ع) اهل صبر و شکیبایی بود، افرادی بودند که نسبت به ایشان بی‌‌احترامی می‌کردند اما این بزرگوار در برابر آن‌ها خاموشی را انتخاب می‌کردند.»

ارجمند ادامه داد: «پیشوای هشتم(ع) شیعیان بسیار بزرگوار بودند و هرگز به غلامان و زیردستان خود ناسزا و دشنام نمی‌دادند و هرگز با زبان خشن با آن‌ها صحبت نمی‌کردند و همیشه با مردم به نیکی رفتار می‌کردند.»

خبرنگار : دانش‌آموز: پریا مرادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار