کارشناس مشاوره آموزش و پرورش ناحیه ۲ بهارستان:
اجرای طرح سپهر دانش و معرفت سبب ارتقا و بهبود امر آموزش میشود
بهارستان دو (پانا) - کارشناس مشاوره آموزش و پرورش ناحیه ۲ بهارستان، آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی به عنوان مهمترین سرمایه هر سازمان را دارای اهمیت بسیاری خواند و از اجرای طرح «سپهر دانش و معرفت» در این منطقه که سبب ارتقا و بهبود امر آموزش میشود، خبر داد.
فاطمه تقیپور در گفتوگو با پانا با اشاره به فواید اجرای طرح «همیار مشاور» با عنوان سپهر دانش و معرفت بیان کرد: «آشنایی با روشهای نشاطآفرینی و اضطرابزدایی در مدارس، چالشها و آسیبهای فرهنگی و اجتماعی با تاکید بر نسل نوجوان، آموزش پروتکلهای درمانی تخصصی ویژه مشاوران مدارس و مراکز مشاوره، برنامهریزی و مدیریت پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و رفتارهای پرخطر و راهکارها و شیوههای پیشگیری از آن در بین دانشآموزان از عناوین مهم این دوره است.»
وی اجرای طرح سپهر دانش و معرفت را سبب ارتقا و بهبود امر آموزش دانست و افزود: «در همین راستا سلسله دورهها و کارگاههای ارتقایی و توسعه حرفهای در سطح ملی، استانی و منطقهای در حال پیگیری و اجرا است که از آن جمله میتوان به دوره رسانه، فضای مجازی و تربیت، بررسی مسائل و مشکلات تربیتی نوپدید، شیوههای آموزش مهارتهای اجتماعی و فضیلتهای اخلاقی، مدیریت امور پرورشی و فرهنگی در مدرسه، تقویت و جلب مشارکت و نقشآفرینی تربیتی و مشاورهای معلمان و کارشناسان، تکنیکهای تنظیم شناختی و هیجانات در کودکان و نوجوانان و سایر دورهها اشاره کرد.»
کارشناس مشاوره آموزش و پرورش منطقه ۲ بهارستان در رابطه با ضرورت برگزاری این طرح تصریح کرد: «توانمندی و مشارکت کامل افراد در تغییر رفتار آنان بسیار موثر است. در چنین طرحهایی با مشارکت و بهکارگیری همیار مشاوران، نوعی برنامه مشارکتی با تمرکز بر این اصل که دانشآموزان نوجوان ترجیح میدهند درباره مشکلات و امور خود با همسالان مشورت کنند و قابلیتهای لازم را برای یاری رساندن به یکدیگر دارا هستند، تعامل در بین اعضای گروه در این برنامه ایجاد میشود که میتواند عامل مهمی در موفقیت برنامه مذکور باشد.»
تقیپور با اشاره به فعالیت همیار مشاوران در مدارس تشریح کرد: «بهرهگیری از مشارکت فعال همسالان در قرن اخیر در جهان به عنوان یک راهبرد موثر و کارا در زمینه توانمند ساختن نوجوانان و جوانان در جهت مقابله با رفتارهای پرخطر و کسب مهارتهای فردی و اجتماعی و همچنین ارتقای سلامت روان، رویکردی پذیرفتهشده است. زیرا گروههای همسال، بیشترین تاثیر را در عملکرد نوجوانان در تمام حیطهها داشتهاند البته این یک حقیقت انکارناپذیر است که این تأثیرات میتواند مثبت یا منفی باشند ولی میتوان از این فرآیند در جهت ایجاد تأثیر مثبت و ساخت رفتار نوجوانان بهره گرفت.»
وی با بیان اساس مشارکت مشاوران، دانشآموزان و بهرهگیری از برگزاری این طرح در مدارس گفت: «با بهرهگیری از رویکرد تأثیر بیشتر همسالان بر همدیگر و یاریرسانی مؤثر آنان بر یکدیگر در افزایش اثربخشی، برنامه مشاورهای مدرسه و کاهش اختلالات روانی، رفتاری و تحصیلی مفید واقع میشود. تشخیص و اقدام به درمانِ زودهنگام مشکلات دانشآموزان، نوعی اقدام پیشگیرانه است که این تعامل میتواند در تمام فرآیند برنامه آموزشی بهصورت فعالانه توسط همسالان صورت پذیرد و طی این روند، فرصتهای بینظیری جهت یادگیری و انتقال اطلاعات برای گروههای همسال ایجاد شود تا با تعامل درونگروهی و برونگروهی، مفاهیم را آموخته و به آن استحکام بخشند.»
ارسال دیدگاه