کارشناس و دبیر درس اقتصاد دوره متوسطه تاکید کرد؛
اهمیت بالای درس اقتصاد در زندگی افراد جامعه بهخصوص دانشآموزان
شهریار (پانا) - کارشناس و دبیر درس اقتصاد دوره متوسطه بر اهمیت بالای درس اقتصاد در زندگی افراد جامعه بهخصوص در زندگی دانشآموزان تاکید و مزایا و پیچیدگیهای موجود در این واحد درسی را تشریح کرد.
مریم رادپور در گفتوگو با پانا با بیان نکات مهمی در مورد اهمیت پرداختن به درس اقتصاد اظهار کرد: «برای بیان اهمیت درس اقتصاد در زندگی و آینده دانشآموزان باید به اقتصاد خانواده اشاره کرد که البته این یکی از مباحث مهمی است که میتواند در اقتصاد ملی نیز تاثیرگذار باشد و به سهم خود نقش بیبدیلی را در ارتقای سطح کیفی و کمی اقتصاد در سطح ملی خواهد داشت.»
این دبیر نمونه شهریار با اشاره به تاثیر اقتصاد به خانوادههای کمدرآمد، یادآور شد: «اگر بخواهیم اقتصاد خانواده را به چگونگی سازماندهی و مدیریت منابع خانه توصیف کنیم این موضوع نه تنها میتواند به خانوادههای مرفه و ثروتمند بلکه شامل اقشار کمدرآمد هم باشد. اتفاقا درآمدها و هزینهها یا به اصطلاح همان دخل و خرج خانوادههای کمدرآمد میتواند موجب مشکلات عدیدهای شود. بنابراین نمیتوان قطع به یقین گفت که افزایش درآمد به منظور بهبود معاش خانواده است بلکه افزایش درآمد، افزایش هزینهها را هم به دنبال دارد.»
کارشناس اقتصاد در خصوص الگوی صحیح مصرف و مدیریت هزینهها مثالهایی را عنوان کرد و افزود: «اگر دانشآموزان از محل عایدی خانواده خود اطلاع نداشته باشند و صرفا نیازهای خود را مرتفع کنند و نسبت به نیازهای بقیه اعضای خانواده بیاعتنا باشند، تبدیل به مصرفکننده حریص میشوند و این موضوع میتواند اثرات بسیار مخرب و جبرانناپذیری را برای خود، خانواده و حتی جامعه به دنبال داشته باشد.»
وی با بیان یک نتیجهگیری منطقی در تشریح اهمیت درس اقتصاد گفت: «با توجه به آنچه گفته شد، آموزش مسائل اقتصادی و تربیت اقتصادی دانشآموزان میتواند آنها را به سمت شناخت مسائل و کمبودها و محدودیتهای اقتصادی هدایت کند که خود عاملی برای اصلاح رفتار اقتصادی و نگرش آنها به مسائل اقتصادی است.»
رادپور با اشاره به اهمیت اقتصاد در کسبوکارهای کنونی اذعان کرد: «بخش اعظمی از کسبوکارهایی که الان موجود است، بر پایه مدیریت یا مالکیت خانوار استوار است بهطوری که حدود نیمی از تولید ناخالص ملی ما از طریق همین کسبوکارها تامین میشود. بنابراین باز هم به لزوم و اهمیت درس اقتصاد در زندگی و آینده دانشآموزان پی میبریم.»
دبیر درس اقتصاد در خصوص راههای افزایش اشتیاق دانشآموزان برای فراگیری این درس تصریح کرد: «راهکار من این است که دانشآموزان را به گردشهای علمی مانند موزه پول یا تالار بورس ببرند یا حتی اگر موقعیتش را داشتند با بردن دانشآموزان به دانشگاه و شرکت آنها در یکی از کلاسهای اقتصاد و آشنایی با اصول اولیه اقتصاد، انگیزه لازم را در آنها ایجاد کنند. اگر اتفاق اقتصادی مهمی رخ داده، دانشآموزان را آگاه بسازیم و به آنها سرنخی بدهیم که بروند و آن را پیگیری کنند و از تاثیرات و عوامل و پیامدهای اقتصادی آن اطلاعات کافی دریافت کنند.»
وی درخصوص نحوه تدریس درس اقتصاد تصریح کرد: «این درس، جزو علوم تخصصی است که به هیچ عنوان دبیر غیرمرتبط، توانایی تدریس آن را ندارد یعنی تنها با خواندن مطالب و محتواهای کتاب آنطور که باید و شاید در ذهن دبیر جا نمیافتد که بخواهد بهصورت کامل و جامع آن را به دانشآموزان انتقال دهد و به همین دلیل انتخاب دبیر مناسب، مهمترین عامل است.»
کارشناس و دبیر درس اقتصاد دوره متوسطه در خصوص تدریس درس اقتصاد در دیگر رشتههای تحصیلی گفت: «اقتصاد، درسی است که همه دانشآموزان باید یاد بگیرند که بسیار کاربردی است. به نظرم اگر قرار است تدریس شود، میتواند به عنوان درسی عمومی برای دیگر رشتهها باشد نهتنها رشته انسانی؛ چون این علمی است که در آینده شاهدش خواهیم بود که همه ما نیاز داریم درآمدی کسب کنیم و نمیتوانیم عدهای را از آن مستثنی کنیم.»
وی درباره کتاب اقتصاد عنوان کرد: «مباحث درس اقتصاد، کمی سنگین است و اگر بتوانند کتاب را حداقل ۲ قسمت کنند و در پایه دهم و یازدهم تدریس شود، خیلی بهتر است. چون مطالب زیادی در یک کتاب گنجانده شده است.»
رادپور افزود: «بدون شک ۲ ساعتی که برای این درس در نظر گرفته شده، فوقالعاده کم است و با وجود حجم کتاب و مطالبی که باید تدریس شود در کمترین حالت ممکن ۳ ساعت، مناسبترین زمان برای تدریس این درس است. چه بسا اگر ۴ ساعت در نظر گرفته شود میتواند خیلی مفیدتر باشد.»
ارسال دیدگاه