مدیر مرکز مشاوره شهرستان فیروزکوه:
زمان، مهمترین موضوع در مدیریت فوریتهای روانی و آسیبهای اجتماعی است
فیروزکوه (پانا) - مدیر مرکز مشاوره شهرستانفیروزکوه، زمان را مهمترین موضوع در حوزه مدیریت فوریتهای روانی، اجتماعی و آسیبهای اجتماعی دانست؛ چرا که رشد بخشی از اینآسیبها متوجه دانشآموزان خواهد بود.
ثریا سهرابی در گفتوگو با پانا راجع به خط ملی ۱۵۷۰ گفت: «شماره تلفن ۱۵۷۰ خدمات حمایتی، مشورتی و مددکاری به تماسگیرندگان که عمدتاً دانشآموزان، والدین و فرهنگیان هستند، ارائه میدهد. به عبارت دیگر با شمارهگیری ۱۵۷۰ از گوشی تلفن ثابت یا همراه (بدون پیششماره) در محدوده جغرافیایی هر استان، تماس بهطور مستقیم به مرکز خط ملی ۱۵۷۰ آن استان که در مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی مستقر است، هدایت میشود و کارشناسان ۱۵۷۰ که از تحصیلات، دانش، تجربه و مهارت کافی در حوزه روانشناسی و مشاوره و همچنین امکان مداخله تلفنی در فوریتهای روانی و اجتماعی برخوردارند، پاسخگوی این تماسها خواهند بود.»
وی افزود: «محافظت همهجانبه از کودکان و نوجوانان در برابر مخاطرات سلامت روان و آسیبهای اجتماعی علاوه بر ارائه آموزشهای ارتقایی و خودمراقبتی به آمادگی برای واکنش سریع و مداخله بهموقع و موثر نیز نیازمند است. امروزه متاسفانه شاهد رشد آسیبها و فوریتهای روانی و اجتماعی در جامعه هستیم و بیتردید بخشی از این آسیبها متوجه دانشآموزان خواهد بود. از طرف دیگر، دشمن در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی، کودکان و نوجوانان را مورد حمله قرار داده و به نوعی با تبلیغات پرشمار خود میکوشد دانشآموزان را به سمت آسیبهای اجتماعی سوق دهد.»
سهرابی با تاکید بر اینکه مهمترین موضوعی که در حوزه مدیریت فوریتهای روانی، اجتماعی و آسیبهای اجتماعی وجود دارد، زمان است، ادامه داد: «به عبارت دیگر، وقتی فردی درگیر فوریت میشود اینکه بتوان در سریعترین زمان ممکن با او ارتباط برقرار کرد، بسیار مهم و ضروری است. بنابراین خط ملی ۱۵۷۰ استفاده از ظرفیت فناوری برای ارائه خدمات تلفنی به دانشآموزان، والدین، فرهنگیان و اعضای خانوادههای آنان است تا بهسرعت در کمک به آنان و مدیریت فوریت پیشآمده، قدمهای موثر برداشته شوند.»
این مدیر مرکز مشاوره در تکمیل اظهاراتش بیان کرد: «از مهمترین اهداف این برنامه میتوان به تسهیل دسترسی سریع و بهموقع دانشآموزان، والدین، فرهنگیان و اعضای خانواده آنان به خدمات تخصصی راهنمایی، مشاوره و مددکاری اجتماعی، مداخله تخصصی سریع و بههنگام در فوریتهای روانی و اجتماعی دانشآموزان، شبکهسازی و استفاده از ظرفیت فناوری در ارائه خدمات حمایتی و درمانی به دانشآموزان، کیفیتبخشی به خدمات با بهرهگیری از متخصصان پاسخگوی آموزشدیده، جامعیتبخشی به خدمات حمایتی و درمانی مورد نیاز دانشآموزان از طریق رویکرد ائتلافی و نظاممند، پیشگیری، کنترل و در نهایت کاهش آسیبهای روانی و اجتماعی دانشآموزان اشاره کرد.»
سهرابی خاطرنشان کرد:« خط ۱۵۷۰ در تمام ۳۲ استان کشور در مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی استان مستقر است. در مرکز ۱۵۷۰ هر استان تعداد چهار اتاق (کابین) برای پاسخگویی وجود دارد. همچنین تعداد ۴ر دستگاه تلفن موسوم به آیپی فون (IP PHONE) موجود است که از طریق اتصال به شبکه اینترنت، تماسهای ورودی را دریافت میکنند.»
مدیر مرکز مشاوره شهرستان فیروزکوه یادآور شد: «نوبت کاری خط ملی ۱۵۷۰ در ۶ روز هفته و از شنبه تا پنجشنبه در ۲ نوبت صبح و عصر مشغول ارائه خدمت به ذینفعان است. نوبت صبح از ساعت ۸ تا ۱۴ و نوبت عصر از ساعت ۱۴ تا ۲۰ است.»
دانشآموزخبرنگار: فاطیما ایلکا
ارسال دیدگاه