کارشناس ارشد نانوشیمی پژوهش‌سرای بوعلی سینا شهرستان ملارد:

ایران در فناوری نانو مقام هفتم دنیا را دارد

ملارد (پانا) - عضو پژوهش‌سرای بوعلی سینا شهرستان ملارد، یکی از عوامل قدرت و ثروت ایران را فناوری نانو یا نانوتکنولوژی دانست تا جایی که ایران در فناوری نانو، مقام هفتم را در دنیا دارد.

لینک کوتاه کپی شد
ایران در فناوری نانو مقام هفتم دنیا را دارد

علی کریمی در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد: «فناوری نانو یا نانوتکنولوژی به استفاده از مواد در ابعاد اتمی، مولکولی و فرامولکولی در کاربردهای صنعتی گفته می‌شود. نخستین توصیف گسترده از نانوتکنولوژی، اهداف فناورانه خاص برای دستکاری دقیق اتم‌ها و مولکول‌ها برای ساخت محصولاتی با ابعاد میکرو بوده که اکنون به عنوان نانوتکنولوژی مولکولی شناخته می‌شود.»

وی خاطرنشان کرد: «ایران تاکنون پیشرفت‌های زیادی در فناوری نانو کسب کرده و مقام هفتم این فناوری را در دنیا دارد. همچنین فناوری نانو موج چهارم انقلاب صنعتی، پدیده‌ای عظیم است که در تمام گرایش‌های علمی راه یافته و از فناوری‌های نوینی است که با سرعت هر چه تمام در حال توسعه است.»

کارشناس ارشد نانوشیمی پژوهش‌سرای بوعلی سینا ملارد، داشتن این نانوتکنولوژی برای جوامع بشری را یک پله ترقی به سوی موفقیت‌های آینده دانست و بیان کرد: «اهمیت نانوتکنولوژی به دلیل ویژگی منحصربه‌فرد مواد نانومتری و پتانسیل بالای آن‌ها در بهبود عملکرد و کاربردهای مختلف در صنایع و علوم مختلف است. با کاهش اندازه مواد به ابعاد نانومتری، خواص آن‌ها می‌تواند به‌طور چشمگیری تغییر کند و امروزه نانو فناوری، موتور محرکه نوآوری بوده و از پیدایش آن به عنوان انقلاب در  فناوری تعبیر شده است.»

کریمی، خطاب به علاقه‌مندان رشته نانوشیمی تصریح کرد: «ایجاد علاقه، آشنایی با فناوری نانو، آموزش و یادگیری بیشتر در گام اول از طریق ارتباط با پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی امکان‌پذیر است. پژوهش‌سرای دانش‌آموزی، مرکزی علمی - پژوهشی است که زیر نظر آموزش و پرورش و به منظور شناسایی و فراهم آوردن زمینه رشد و هدایت استعدادها و پرورش خلاقیت‌های فردی و گروهی دانش‌آموزان و گسترش فرهنگ مطالعه، تحقیق و پژوهش در بین آنان ایجاد می‌کنند.»

وی با بیان اینکه پژوهش‌سرای بوعلی سینا در منطقه ملارد با مدیریت عالی و کادر توانمند و امکانات خوب در خدمت دانش‌پژوهان است، افزود: «افراد علاقه‌مند به نانوفناوری برای درک بهتر این علم باید بر دروس علوم پایه به‌ویژه شیمی و فیزیک تسلط کافی داشته باشند. کتاب‌های خوبی در زمینه نانوفناوری وجود دارد از جمله دنیای نو در ابعاد نانو است و همچنین محتواهای آموزشی به‌صورت فیلم که باشگاه نانودانش‌آموزی در پیام‌رسان شاد ارائه می‌دهد.»

عضو پژوهش‌سرای بوعلی سینا شهرستان ملارد در خصوص اهمیت این رشته اظهار کرد: «نانوفناوری در زمینه‌ها و حوزه‌های مختلفی همچون هوافضا، پزشکی، کشاورزی، زیست‌شناسی، صنعت الکترونیک و... کاربرد دارد. بازار کار نانوتکنولوژی در ایران در دهه‌های اخیر رشد قابل توجهی پیدا کرده است.»

وی با بیان اینکه جالب است بدانید یکی از عواملی که به رشد نانوفناوری در ایران کمک کرده، تاسیس مراکز تحقیقاتی معتبر در این حوزه است، گفت: «همچنین برخی شرکت‌ها و استارتاپ‌ها در ایران نیز به توسعه فناوری نانو علاقه دارند.‌ دولت ایران نیز توجه خود را به توسعه نانوفناوری داده و پروژه‌های تحقیقاتی و توسعه‌ای را حمایت مالی می‌کند. این حمایت‌ها می‌تواند فرصت‌های شغلی جدیدی در این حوزه ایجاد کند و در مجموع با توجه به تاثیر بزرگی که نانوفناوری در صنایع مختلف دارد، بازار کار این رشته در جهان را پر از فرصت‌های شغلی کرده است.»

کریمی خاطرنشان کرد: «ملت شریف ایران، مخصوصا نسل جوان که سرمایه‌های جوامع اسلامی را تشکیل می‌دهند باید در حفظ و گسترش و تقویت نانوتکنولوژی بسیار کوشا باشند. چرا که از این طریق می‌توانند کشور ایران را در زمینه‌های مختلف به قله موفقیت برسانند و علاوه بر کسب افتخار به منابع کشور خود نیز خدمت کنند.»

خبرنگار : نیلوفر شاه‌آبادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار