معلم دارالقرآن شهرستان ملارد:

برپایی ایستگاه‌های صلواتی افطاری، یکی از آداب و رسوم ملاردی‌ها در ماه مبارک رمضان است

ملارد (پانا) - معلم دارالقرآن شهرستان ملارد، یکی از آداب و رسوم این منطقه در ماه مبارک رمضان را برپایی ایستگاه‌های صلواتی افطار عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۴۶۵۸۱۸
لینک کوتاه کپی شد
برپایی ایستگاه‌های صلواتی افطاری، یکی از آداب و رسوم ملاردی‌ها در ماه مبارک رمضان است

معصومه برزگر در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «ماه مبارک رمضان، ماه میهمانی خداست. ماهی که مسلمانان سراسر جهان در آن لباس وحدت و ایمان بر تَن می‌کنند، تکالیف شرعی خود را به جا می‌آورند و برای انجام وظایف دینی با آداب و رسوم و تشریفات ویژه کشور و شهر خود، ماه رمضان را سپری می‌کنند. مردم شهرستان ملارد هم در این ماه مانند تمام ایرانی‌ها آداب و رسوم زیبایی دارند که به این ماه زینت می‌بخشند.»

برزگر با بیان اینکه اصولاً شهروندان ملاردی، آداب و رسوم هر ماه مناسبتی را به خوبی انجام می‌دهند، خاطرنشان کرد: «آن‌ها طبق عادت دیرینه از چندین روز قبل به استقبال ماه مبارک رمضان می‌روند و شروع به انجام امور آن می‌کنند. همچنین به شستن فرش‌های مساجد و غبار‌روبی آن‌ها مشغول می‌شوند و خاک گلدان‌های حیاط مساجد را تعویض می‌کنند. بزرگان محله‌ها نیز دور هم جمع می‌شوند و برنامه‌ریزی‌های لازم برای برپایی نمازهای جماعت، سفره‌های افطار و سحری را انجام می‌دهند، کم‌کم شروع به خرید مواد اولیه برای پختن غذاهای سحری و افطار می‌کنند و نذورات را جمع‌آوری می‌کنند.»

وی، یکی از پایدارترین آداب و رسوم ماه رمضان که هر ساله در شهرستان ملارد برگزار می‌شود را «برپایی ایستگاه‌های صلواتی افطاری» عنوان کرد و گفت: «یکی از رسوم ماه مبارک رمضان در این شهرستان، برپایی غرفه‌ها و ایستگاه‌های صلواتی در سطح شهر است که هر ساله با کمک نوجوانان انجام می‌شود. این غرفه‌ها و ایستگاه‌های صلواتی معمولا جلوی مساجد و بین راه‌ها برپا می‌شوند و هنگام اذان مغرب و افطار با آش رشته، شله‌زرد، شیر گرم، چایی، خرما و لقمه‌های پنیر و سبزی، آماده پذیرایی از روزه‌داران می‌شوند. مشارکت جوانان و نوجوانان در این کار باعث پدید آمدن جنب‌وجوش در شهر می‌شود و شادی شهروندان از این کار، انگیزه را در وجود آن‌ها برای ادامه همکاری ایجاد می‌کند.»

معلم دارالقرآن شهرستان ملارد در تشریح دیگر آداب و رسوم این منطقه افزود: «ملاردی‌ها نیز در این ماه به پختن نذری با زبان روزه مشغول می‌شوند و آن را بین هم‌محلی‌ها و دیگر شهروندان روزه‌دار برای افطار پخش می‌کنند. برخی برای سحری، حلیم و آش رشته و برخی برای افطار، شله‌زرد تهیه می‌کنند و عده‌ای نیز مواد اولیه نذری خود را به مساجد شهر تحویل می‌دهند تا برای سفره افطار و سحری‌ استفاده کنند.»

وی با بیان اینکه خانواده‌های ملاردی در این ماه از اول رمضان در مساجد نمازهای جماعت می‌خوانند، پای سفره‌های سحری و افطاری می‌نشینند و فرزندان خود را از فضیلت‌های ماه میهمانی خدا بهره‌مند می‌کنند، ادامه داد: «آن‌ها با این کار، ارزش ماه رمضان را به فرزندانشان نشان می‌دهند. همچنین مراسمی مثل ختم قرآن، دعای دسته‌جمعی و سخنرانی امام جماعت در مساجد برپا می‌شود که فرصت خوبی برای بهره‌مندی از این ماه معنوی است.»

برزگر بیان کرد: «ملاردی‌ها این ماه را با یکدیگر سپری می‌کنند. همه باهم بر سر یک سفره معنوی مشترک می‌نشینند و اجازه نمی‌‌دهند خانواده‌های ضعیف، بی‌بهره بمانند و با بسته‌های معیشتی به آن‌ها کمک می‌کنند و آن‌ها را بر سر سفره پربرکت الهی دعوت می‌کنند. ماه رمضان، فرصتی طلایی برای کمک به همنوع خود در هر قشری است و ملاردی‌ها معتقدند که این ماه، بهترین فرصت برای کمک به همشهری‌های خودشان است. پس با کمک‌های مالی و بسته‌های حمایتی در این امر خیر، شریک و همراه می‌شوند.»

دانش‌آموز خبرنگار: نرگس زندیه

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار