یک دبیر دینی و قرآن در شهرستان ملارد:

آشتی‌کنان یکی از آداب و رسوم ملاردی‌ها در ماه مبارک رمضان

تهران (پانا) - دبیر دینی و قرآن دبیرستان فرزانگان استعداد درخشان شهدای مدافع حرم شهرستان ملارد، یکی از آداب و رسوم ماه مبارک رمضان در شهرستان ملارد را، رسم آشتی‌کنان دانست.

لینک کوتاه کپی شد
 آشتی‌کنان یکی از آداب و رسوم ملاردی‌ها در ماه مبارک رمضان

زهرا مرادی، دبیر دینی و قرآن دبیرستان فرزانگان استعداد درخشان شهرستان ملارد در گفت‌وگو با پانا، اظهار کرد: «ماه رمضان، ماه برکت و میهمانی خدا است که طبق روایات در این ماه درب‌های بهشت به سوی مؤمنین باز می‌شود. مردم شهرستان ملارد، در ماه مبارک رمضان همچون تمام ایرانی‌ها، آیین‌ها و آداب‌ و رسوم مشترک و مخصوصی دارند که زیبایی‌های خاصی به این ماه معنوی می‌دهد.»

مرادی خاطر نشان کرد: «چهره این شهرستان و روستاهای اطراف از نیمه ماه شعبان دگرگون می‌شود و همه مردم در جنب‌و‌جوش و آماده ساختن خود، برای استقبال از ماه مبارک رمضان، ماه عبادت، ماه پرهیز از گناه و ماه نزدیک شدن به پروردگار هستند. از چند روز قبل از ماه رمضان، مردم به نظافت و پاکسازی خانه‌ها و محله‌ها می‌پردازند. در این آئین، اهالی محل، به ویژه زنان، اقدام به شست‌وشو و غبارروبی مساجد و قالی‌های آن می‌کنند، تا مسجد به عنوان خانه خدا و مرکز و تجمعات ماه رمضان، پاکیزه‌تر و آماده برای ورود به این ماه باشد. تهیه مایحتاج ماه مبارک رمضان نیز، بخشی از مراسم استقبال از ماه مبارک به شمار می‌رود.»

وی یکی از شیرین‌ترین آداب و رسوم ماه رمضان که در گذشته بسیار پر رنگ بود را رسم آشتی‌کنان عنوان کرد و افزود: «یکی از رسم‌های پسندیده در ماه مبارک رمضان، آشتی و ایجاد الفت بین افرادی است که به سببی از یکدیگر کدورتی به دل دارند. این رسم پسندیده، قبل از فرارسیدن ماه رمضان از واجبات است و مردم بر این باورند که اگر کسی روزه بگیرد در حالی که از بستگان یا برادر دینی خود، کدورتی به دل داشته باشد، روزه‌اش باطل است و قبول درگاه خداوند نیست. البته این رسم در همه شهرها و روستاها کم و بیش وجود دارد.»

دبیر دینی و قرآن دبیرستان فرزانگان استعداد درخشان ملارد، درباره دیگر آداب این ماه معنوی تصریح کرد: «آئین‌های مردم استان تهران بویژه شهرستان ملارد، ریشه در عقاید دینی و ملی این مردم دارد که رنگ و بوی بومی به خود گرفته و سنت‌هایی زیبا و ماندگار خلق کرده است. برپایی مراسم گلریزان و آزادی زندانیان، چاووش‌خوانی سحر، افطاری‌های ساده و به دور از تجملات، پخت انواع آش و حلیم و دادن آنها به روزه‌داران، برگزاری جلسات ختم قرآن و محافل انس با قرآن و دیگر آداب، از سنت‌های این ماه و آئین‌های مهم ماه مبارک رمضان در استان تهران است.»

مرادی در پایان بیان کرد: «یکی از سنت‌های دیرین استان تهران و این شهرستان، دعوت از روحانیون برای حضور در مساجد و محله‌ها و روستاهای آنها بوده است، هر محله و یا روستایی که در طول سال روحانی نداشت، از امام‌جمعه شهر درخواست می‌کردند، که روحانیونی برای حضور در بین آنها در طول این ماه اعزام کنند و یا برخی اوقات، آنان به قم می‌رفتند و از روحانیون برای حضور در روستا و محله خود دعوت می‌کردند.»

دانش‌آموزخبرنگار: نرگس مرادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار