کانال ویژه مالی اروپا برای ایران تا 4 نوامبر آماده است

تهران (پانا) - سازو کار جدید اروپا برای تسهیل پرداخت صادرات ایران تا تاریخ 4 نوامبر، زمانی که مرحله بعدی تحریم‌های آمریکا علیه ایران آغاز می شود، آماده است.

کد مطلب: ۸۶۵۳۸۵
لینک کوتاه کپی شد
کانال ویژه مالی اروپا برای ایران تا 4 نوامبر آماده است

به گزارش رویترز، سه دیپلمات در حالی این موضوع را اعلام کرده‌اند که گفته‌اند این ساز و کار مالی تا اوایل سال آینده اجرایی نخواهد بود.

این مکانیزم با عنوان کانال ویژه مالی (spv)، برای دور زدن تحریم‌ها طراحی شده است که بر اساس آن تحریم‌ها واشنگتن می‌تواند ارتباط هر بانکی که با ایران معامله نفتی انجام می‌دهد قطع کند.

Spv می‌تواند شامل یک سیستم مبادله‌ای باشد، این هدف را دنبال می‌کند که سیستم مالی آمریکا را به وسیله وساطت اتحادیه اروپا برای اداره تجارت با ایران متوقف کند. برای مثال این سیستم می‌تواند اطمینان حاصل کند که نفت ایران که توسط اروپایی‌ها خریداری می‌شود می‌تواند برای کالاها و خدمات اتحادیه اروپا با همان ارزش پرداخت شود.

یک دیپلمات اتحادیه اروپا گفته است که «ما تلاش می‌کنیم تا قبل از 4 نوامبر spv را جایگزین کنیم و می‌توانیم این کار را انجام دهیم اما این بلافاصله عملی نخواهد شد و زمان می‌برد و این زمان ممکن است چند ماه باشد.»

او افزوده است که مکان فیزیکی و دفتر مرکزی و سایر موضوعات هنوز نیاز به کار دارد.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اجرای این مکانیزم از سوی اروپا را در ماه سپتامبر در سازمان ملل متحد اعلام کرد.

در پی خروج آمریکا از برجام اتحادیه اروپا با حمایت روسیه و چین در تلاش است تا با قانع کردن ایران در حفظ منفعت ها از برجام، توافق هسته‌ای را حفظ کند. مرحله دوم تحریم های آمریکا علیه ایران که شامل تلاش این کشور برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران است از 4 نوامبر آغاز می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار