وزیر علوم: توسعه دانشگاهها محدود نمیشود
تهران (پانا) - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت اعطای ماموریت های محلی به دانشگاهها به آن معنا نیست که رشد و توسعه آنها محدود می شود، باید از ظرفیت دانشگاههای کوچک و اعضای هیات علمی جوان برای حل مسائل استفاده کرد.

به گزارش ایرنا، منصور غلامی برای پاسخ به سوال نادر قاضی پور نماینده ارومیه و محمد حسین فرهنگی نماینده تبریز درباره این که چرا در سطحبندی و اجرای برنامه آمایش آموزش عالی(طرح آمایش) برخی دانشگاههای معتبر کشور را در مراکز استانها و برخی شهرستانها، محلی اعلام کردید، در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس حضور یافت.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به این سوال اظهارداشت: این وزارتخانه طبق قانون برنامه ششم توسعه و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی که در اواخر اسفند ۹۴ تصویب شد موظف به ساماندهی آموزش عالی کشور شده است.
غلامی افزود: وزارت علوم در کارگروههای تخصصی متعدد و با بررسی های میدانی، منطقه بندی دانشگاههای مختلف را انجام داد و در تعاریف ماموریت گرا و هم ماموریت های علمی برای مراکز علمی تعاریف خاصی را ارائه کرد.
وی تصریح کرد: وزارت علوم در راهبردها برای فعالیتهای بین المللی دانشگاهها تکلیف کرده که از ظرفیت دانشگاهها برای حضور در عرصههای بین المللی استفاده شود که در این زمینه دانشگاههای بزرگ تعریف شدند.
وزیر علوم خاطرنشان کرد: تعریف بین المللی به معنای ساقط شده تعریف ملی و منطقهای نیست، بنابراین آنها نیز می توانند ماموریت های منطقه ای داشته باشند، لذا در تعاریف مطرح شده، دانشگاههای استانی به عنوان منطقه ای و ملی معرفی شده و دانشگاههای جوانی که در کنار دانشگاههای بزرگ استان وجود دارد، به عنوان محلی معرفی شده اند.
غلامی همچنین اظهار کرد: در برنامه ساماندهی آموزش عالی بر لزوم حمایت از دانشگاههای کوچک با ماموریتهای محلی تاکید شده است، هر دانشگاه ماموریتهای محلی خود را دارد بدان معنا است که انتظار از دانشگاهها در محل استقرار خود نسبت به حل مسائل و مشکلات مبتلا به در آن منطقه تاثیرگذار باشد.
وی همچنین گفت: طبیعتا اعضای هیات علمی دانشگاهها، تحصیلات تکمیلی لازم برای حل مشکلات منطقه و محل را دارند، در این زمینه تلاش کردیم در دانشگاههای کوچک از اساتید جوان، نخبه و دانشمند استفاده کنیم تا نسبت به حل مسائل اهتمام ورزند، ما از این ظرفیت استفاده کردیم چنان که نمونههای دیگری در حل مسائل و مشکلات به دانشگاهها سپرده شد.
وزیر علوم ادامه داد: ماموریتهای محلی داده شده به دانشگاهها به آن معنا نیست که رشد و توسعه آن دانشگاه محدود شود. ما از ظرفیتهای دانشگاه به بهترین شکل استفاده میکنیم.
غلامی افزود: ما باید کمک کنیم تا از ظرفیت دانشگاههای کوچک و اعضای هیات علمی جوان برای حل مسائل منطقه استفاده شود. البته وزارت علوم در دادن رشته و پذیرش دانشجو در دانشگاههای محلی و منطقهای محدودیتی ندارد.
نمایندگان از پاسخهای وزیر علوم قانع نشدند
نادر قاضی پور نماینده ارومیه نیز با طرح سوال از وزیر علوم گفت: راهکاری غیر از استفاده از توان داخلی نخبگان دانشگاهی برای رفع مشکلات کشور وجود ندارد، ولی این اتفاق رخ نداده است.
وی ادامه داد: طبق اخبار، وزرات علوم مشغول اجرای طرح آمایش آموزش عالی است و سطح بندی دانشگاهها و منطقهبندی کشور را هم انجام داده است البته بنده با توزیع عادلانه منابع، ایجاد فرصتهای برابر و استفاده از مزیتهای منطقهای و کاهش تمرکزگرایی و موضوعات ملی و فرااستانی موافقم، اما نوع اجرای مصوبات دارای ایراداتی است که موجب تحقق عکس اهداف مذکور شده است.
نماینده مردم ارومیه در مجلس ادامه داد: مگر قرار نبود با منطقهبندی دانشگاهها خود مناطق تصمیم بگیرند؟ با محلی اعلام شدن دانشگاهها، تکلیف هیات علمی رشتههای ملی که تعطیل خواهند شد، چه میشود آیا فکری برای هزاران استادی که بیکار میشوند، شده است؟
پس از سخنان وزیر علوم، قاضی پور نماینده سوال کنندده اعلام کرد از پاسخ های این وزیر قانع نشده است و آن را به رای مجلس گذاشت.
نمایندگان مجلس نیز با ۵۳ رای موافق، ۱۳۲ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۲۳۲ نماینده حاضر پاسخ های غلامی را قانع کننده ندانستند.
مجوز جدیدی برای تاسیس مراکز آموزش عالی از سال ۹۲ صادر نشده است
منصور غلامی وزیر علوم،تحقیقات و فناری در ادامه جلسه علنی امروز مجلس در پاسخ به سوال محمدرضا صباغیان و سید جواد ابطحی نمایندگان بافق و خمینی شهر درباره دلیل گسترش بی رویه دانشگاهها و برنامههای این وزارتخانه برای ساماندهی آموزش عالی در کشور اظهار کرد: مجوز جدیدی برای تاسیس مراکز آموزش عالی از سال ۹۲صادر نشده مگر این که یک مرکز آموزش عالی با لحاظ مصوبه شورای عالی اداری تبدیل وضعیت شده باشد.
وی ادامه داد: روند توسعه آموزش عالی به لحاظ کمی در دو دهه اول انقلاب به نحوی بوده که در مجموع ۶۵ موسسه دولتی و ۷۵ موسسه غیردولتی وجود داشت، اما از سال ۸۴ تا ۹۲ این تعداد افزایش قابل توجهی داشته است.
وی افزود: دلیل افزایش این تعداد، اقبال عمومی مردم به تحصیل در دانشگاهها بود، در پاسخ به این اقبال، حرکت وسیعی برای گسترش مراکز آموزش عالی انجام شد.
وزیر علوم یادآور شد: در سالهای ۹۰ و ۹۱ افزایش دانشجو در پذیرش صورت گرفته، اما با کاهش جمعیت داوطلبان برای ورود به دانشگاه، اقبال دانشجویان به مراکز آموزش عالی کوچک کم شده است.
غلامی تصریح کرد: دربازه زمانی ۸ الی ۹ سال دو هزار و ۸۰۰ موسسه ایجاد شد، اما از سال ۹۲ به بعد مجوز جدیدی برای تاسیس مرکز آموزش عالی صادر نشده، مگر این که یک مرکز آموزش عالی با لحاظ مصوبه شورای عالی اداری تبدیل وضعیت شده است.
وی با بیان این که به بحث محدود سازی ایجاد واحدهای دانشگاهی توجه شده است، اظهار داشت: پژوهشگاهها که وظیفه انجام کارهای پژوهشی را دارند، علی رغم اینکه وظیفه قانونی آنان کارهای تحقیقی بود به پذیرش دانشجو اقدام کردند که این موضوع مهار شد.
وی تصریح کرد: در پنج سال گذشته تلاش برای افزایش واحدهای دانشگاهی و موسسات آموزشی انجام شده است.
وزیر علوم یادآور شد: یکی از مهم ترین اقدامات انجام شده جلوگیری از توسعه کمی و توجه به بخش پژوهش است به همین جهت مشوقهایی برای دانشگاههای کوچک و متوسط در کنار آموزش که به پژوهش توجه میکنند قرار داده شده است.
غلامی گفت: مجموع مصوباتی که در شورای گسترش در مجموعه ارزیابی وزارت علوم که با حجم زیاد و دقت فراوان و قابل عرضه در زمان مناسب صورت گرفته در راستای عدم ادامه توسعه کمی و استفاده از ظرفیتها برای همافزایی در کنار هم و قرار دادن دانشگاهها استفاده شده است.
وی با تاکید بر این که باید ارتقاء کیفی مورد توجه ویژه قرار گیرد،اظهار کرد: از نمایندگان تقاضا دارم که وزارت علوم را برای انجام هر چه بهتر این برنامه یاری کنند.
نمایندگان در سوال دوم نیز از پاسخهای وزیر علوم قانع نشدند
محمدرضا صباغیان نماینده بافق و مهریز نیز با طرح سوال خود گفت: بسیاری از رشتهها در دانشگاههای کشور حذف و در حال ادغام است که این مسئله به خودی خود اقدام خوبی در شرایط کنونی است، اما با توجه به اینکه این گسترش بی رویه پیش از این و بدون کار کارشناسی صورت گرفته است.
وی تصریح کرد: امروز با حذف و ادغام دانشگاهها بسیاری از نیروهای دانشگاهی بلاتکلیف شدهاند.
صباغیان گفت: برخی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی قادر به تامین هزینههای خود نیستند، البته برخی از مراکز علمی وارد امور اقتصادی شده اند که هیچ ربطی به کار آموزش عالی و دانشگاهی ندارد.
وی ادامه داد: گسترش بی رویه دانشگاهها در مقطع زمانی سال های ۸۴ تا ۹۲ با سیاست های خاصی که در آن زمان اعمال می شد، صورت پذیرفت، ولی از سال ۹۲ تا ۹۵ نیز شاهد بودیم که ایجاد ۱۸۰۰ ظرفیت در مقطع دکتری و ۴۳۰۰ ظرفیت در رده کارشناسی ارشد نیز با تصمیم دولت محقق شد.
نهایتا نمایندگان با ۵۸ رای موافق، ۱۳۰ رای مخالف و ۳ رای ممتنع از ۲۲۲ نماینده حاضر اعلام کردند که از پاسخهای وزیر علوم قانع نشدند و غلامی امروز دو کارت زرد از مجلس گرفت.
ارسال دیدگاه