در نشست با تولید کنندگان، صادرکنندگان، وارد کنندگان و مدیران عامل بانک‌های کشور

جهانگیری:‌ اقتصاد ایران نه تنها متوقف نشده است، با سرعت کار خود را ادامه می‌دهد

تهران (پانا) - معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه از ۲۱ فروردین تا کنون بیش از ۶ میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی اختصاص داده شده و ۱ میلیارد دلار نیز ارز حاصل از صادرات توسط نظام بانکی خریداری شده است، می‌گوید معنای این ارقام این است که اقتصاد ایران نه تنها متوقف نشده بلکه با سرعت کار خود را ادامه می‌دهد. 

کد مطلب: ۸۲۰۱۲۷
لینک کوتاه کپی شد
جهانگیری:‌ اقتصاد ایران نه تنها متوقف نشده است، با سرعت کار خود را ادامه می‌دهد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، اسحاق جهانگیری عصر روز گذشته در نشست با تولیدکنندگان، صادرکنندگان، واردکنندگان و مدیران عامل بانک‌های کشور درخصوص مسائل ارزی با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین اهداف دولت‌ها ایجاد ثبات در اقتصاد است، گفت: مهمترین وظیفه دولت‌ها پیش‌بینی‌پذیر کردن شاخص‌های اصلی اقتصاد است و تلاش ما نیز در این جهت بوده که فعالان اقتصادی بتوانند آینده کاری خود را پیش‌بینی کنند.
وی افزود: تمرکز دولت در هفته‌های اخیر بر روی مسئله ارز بر این اساس بود که تلاطم غیر طبیعی از بازار ارز کشور برطرف شود و فعالان اقتصادی بتوانند بر اساس ثبات و آرامش در بازار ارز وضعیت آینده کار و فعالیت خود را پیش‌بینی کنند.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه به فضلالهی وضع اقتصاد کشور خوب است، گفت: به عنوان یک مسئول و یک شهروند ایرانی و علاقمند به جمهوری اسلامی ایران وقتی می‌شنوم که برخی اصرار دارند بگویند وضع ایران نامطلوب است ناخرسند می‌شوم زیرا با وجود اینکه ما در منطقه پر التهاب خاورمیانه قرار داریم شرایط کشورمان به لحاظ امنیتی ، اقتصادی و سیاست داخلی زبانزد است.

جهانگیری با اشاره به رشد اقتصادی ۴.۵ درصدی، تورم یک رقمی، افزایش سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی حدود ۸۰۰ هزار نفری در سال گذشته ، اظهار داشت: گام‌های بلند و مثبتی در حوزه نفت و گاز، صنایع، کشاورزی و نیرو برداشته‌ایم، فضای کاری ما با کشورهای دوست به خوبی پیش رفته به طوری که تا کنون ۵۰ میلیارد دلار تفاهم‌نامه برای اخذ فاینانس با کشورهای خارجی قرارداد امضاء کرده‌ایم که ۳۰ میلیارد دلار آن در دولت ضمانت‌نامه گرفته و امروز این سرمایه‌گذاری روی زمین در حال اجرا است.
معاون اول رییس جمهور یاد آور شد حتماً اقتصاد کشور با این ابعاد دارای برخی ضعفها و کاستی‌ها است، ما می‌دانیم مردم مشکل معیشت دارند، ما آگاهی داریم که خانواده‌ها از بیکاری جوانانشان ناخرسند هستند و البته می‌دانیم که وظیفه وتکلیف ما این است که با ایجاد رشد اقتصادی و فراهم کردن شرایط برای فعالیت واحدهای تولیدی اشتغال‌زایی بیشتری بوجود آوریم.
رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با تاکید بر اینکه دشمنان به دنبال برهم‌زدن ثبات و امنیت و آرامش درونی در ایران هستند، گفت: آنها می‌خواهند این فضای مثبت را با کمترین هزینه برهم بزنند زیرا می‌دانند نمی‌توانند به ایران تعرض کنند و هر گونه دخالت می‌تواند امنیت منطقه را دچار آسیب کند.
معاون اول رییس جمهور با ابراز تاسف از اینکه برخی نیز درداخل ناآگاهانه این دیدگاه را تقویت می‌کنند، تاکید کرد: نباید بگذاریم مردم نسبت به آینده کشور ناامید شوند ، ما می‌دانیم که هدف دولت آمریکا و رییس جمهور این کشور ناامن جلوه دادن فضای ایران است، آنها در یک سال گذشته چند بار در قضیه برجام ما را تهدید کرده و سپس این معاهده را تمدید کردند که این رفتار آنها بسیار پرضرر‌تر از شرایطی است که آن را امضاء نمی‌کردند.
وی با اشاره به تلاطم‌های اخیر در بازار ارز گفت: اگر نقدی متوجه دولت باشد از این منظر باید ابراز شود که چرا این سیاست‌های جدید ارزی یک ماه زودتر اتخاذ نشد. البته ما براساس تحلیل‌هایی به منظور ایجاد تفاهم بیشتر میان فعالان اقتصادی و آمادگی نظام بانکی اجرای طرح را کمی با تاخیر انجام دادیم.
دکتر جهانگیری افزود: دولت به شدت طرفدار اقتصاد آزاد و بخش‌خصوصی است و سابقه کار ما نیز این را نشان می‌دهد، بنده در دولت آقای خاتمی و همچنین در شروع دولت تدبیر و امید تلاش کردم تا بحث پیمان‌سپاری برای بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد برطرف شود زیرا در شرایط عادی نباید فعالان اقتصادی را به انجام کاری مجبور کنیم.
معاون اول رییس جمهور ادامه داد: تعبیر آمریکا و دشمنان ایران این است که به جنگ اقتصادی ایران آمدند آنها می‌خواهند اقتصاد ایران را زمین‌گیر کنند، می‌خواهند مردم ایران از این فشارها به تنگ بیایند اما بدانند تمام راهکارها برای مقابله با این ترفند آنها اندیشیده شده و انشالله هیچ اتفاقی در اقتصاد ایران رخ نخواهد داد.
وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها بدانند اگر تصمیم بگیرند که از برجام خارج شوند جز روسیاهی برای آنها چیزی باقی نخواهد ماند، گفت: برجام سندی است که پس از ۱۸ ماه مذاکره و با هدف برد - برد همه طرف‌ها بدست آمده و جمهوری اسلامی ایران تا کنون به شهادت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به آن پایبند بوده است. این آمریکایی‌ها بودند که در فضای بین المللی به آن عمل نکرده و با قلدری به دنبال درخواست‌های دیگر هستند و این رفتار باعث می‌شود که در آینده هیچ کشوری به دنبال مذاکره با آنها نباشد.
دکتر جهانگیری گفت: ما مصمم هستیم اقتصاد کشور را خوب اداره کنیم، همه ما باید مردانه پای اداره ایران بایستیم، هیچ مشکل غیرقابل حلی در کشور وجود ندارد و برای هر مشکل فرصت‌ها و توانمندی‌های بسیاری وجود دارد.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به حجم تجارت خارجی کشور گفت: ۲۰۰ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی کشور است در حالی که ارزی که در خیابان‌ها خرید و فروش می‌شود به چند میلیون دلار نمی‌رسد، نباید اجازه دهیم هیجان در بازار برای این مقدار ارز کم، سیاست ارزی کشور را زیر سوال ببرد، ممکن است برخی سیاسیون بنا به منافع جناحی در این خصوص علیه دولت اظهار نظر کند اما ما از فعالان اقتصادی می‌خواهیم که به روشنگری فضا کمک کنند.

جهانگیری با اشاره به وجود برخی نواقص در اجرای سیاست ‌های جدید ارزی گفت: تصور ما این بود که برای بازگشت به شرایط ثبات نیازمند حداقل دو ماه زمان هستیم اما امروز و پس از این جلسه استنباطم این است که کارها در ریل و روال صحیح قرار گرفته و با عرق ملی و وظیفه‌شناسی همه دستگاه های دولتی مرتبط، نظام بانکی و فعالان اقتصادی به سمت موفقیت پیش می‌رویم.
معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه باید با اطلاع‌رسانی صحیح و شفاف مردم را در جریان امور قرار دهیم، گفت: خوشبختانه در تامین ارز مورد نیاز کالاهای اساسی، دارو و مواد اولیه کارخانجات هیچ مشکلی بوجود نیامده است و مردم بدون دغدغه مطمئن باشند و بدانند که در سال جاری هیچ کمبودی در اقتصاد کشور نخواهیم داشت.
وی با اشاره به نامه خود به رهبر معظم انقلاب مبنی بر درخواست صدور دستور ایشان برای حمایت قاطع همه قوا، دستگاه‌ها و نهادهای حاکمیتی از سیاست‌های جدید ارزی ، خاطر نشان ساخت: پس از دستور مقام معظم رهبری این حمایت قاطع وجود دارد و سیاست‌های جدید ارزی ما را برای هر شرایطی آماده کرده است و خوشبختانه هیچ اختلاف نظری در این خصوص وجود ندارد.
دکتر جهانگیری گفت: اولویت امروز همه ما باید این باشد که کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم هر چه سریعتر وارد کشور شوند تا مردم از این بابت هیچ نگرانی نداشته باشند. دولت همچنین به مردم اطمینان می‌دهد که همه نیازهای واقعی و قانونی مردم به ارز را به رسمیت می‌شناسد و با تشکیل کمیته‌ای در بانک مرکزی ضمن بررسی درخواست‌ها در کوتاه‌ترین زمان در صورتی که آن تقاضا واقعی و در چارچوب سیاست‌های دولت تشخیص داده شود ارز آن را تامین خواهد کرد.
معاون اول رییس جمهور همچنین با یادآوری این نکته که ممکن است برخی محدودیت‌ها پس از دوره ثبات دچار تغییر شود و گشایش‌های بیشتری بسته به شرایط کشور بوجود آید، تصریح کرد: تمام انتقادات، درخواست ها و پیشنهادات وارد کنندگان و صادر کنندگان و نظام بانکی که در این جلسه مطرح شد ظرف ۵ روز در کمیته‌ای بررسی و برای آن راهکار پیدا خواهد شد تا هیچ ابهامی در جامعه نسبت به حل مسائل احتمالی وجود نداشته باشد.
وی خطاب به مدیران نظام بانکی کشور گفت: دولت پرداخت مابه التفاوت ۴۰۰ تومانی ارز مبادله‌ای برای کالاهای اساسی را تعهد می‌کند و انتظار دارد با همکاری وارد کنندگان هیچ خللی در کمبود یا افزایش قیمت این کالاها بوجود نیاید.
جهانگیری با ابراز خرسندی از عملکرد مجموعه فولادی‌ها کشور در کاهش ۱۸ درصدی قیمت در بورس، گفت: انتظار ما این است که تولیدکنندگانی که با ارز بالای ۴۲۰۰ تومان کالا وارد یا تولید کرده‌اند پس از دریافت ارز مصوب ۴۲۰۰ تومان قیمت‌های خود را با شجاعت کاهش دهند و آن را به صراحت اعلام کنند.
معاون اول رییس جمهور از وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز خواست همه منافذ و روزنه هایی که برای سوء استفاده از شرایط جدید ایجاد شده را مسدود کند و فضا را برای کار درست فراهم آورند.
وی با تاکید بر اینکه سیاست‌های جدید ارزی با قدرت از سوی دولت دنبال خواهد شد، اظهار داشت: نخواهیم گذاشت زندگی ۸۰ میلیون ایرانی از بابت تلاطم‌های ارزی آسیب ببیند و این جلسات برای برطرف‌کردن موانع پیش روی صادرات و واردات کشور ادامه خواهد یافت.
دکتر جهانگیری با اشاره به برخی نقل قول‌ها درباره قیمت ارز در بازار سیاه گفت: هر کس بخواهد برای واردات ثبت سفارش کند ارز به قیمت ۴۲۰۰ تومان دریافت خواهد کرد و غیر منطقی است که کسی برای این منظور بدنبال ارز از بازار سیاه باشد ضمن آنکه بر اساس گزارش دستگاه‌های امنیتی حداکثر خرید و فروش ارز در بازار سیاه بین ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار است.
در این جلسه که وزرای اقتصاد و دارایی، صنعت، معدن و تجارت و جهاد‌کشاورزی و رییس کل بانک مرکزی حضور داشتند، رییس کل بانک مرکزی ضمن تشریح شرایط پیش آمده برای بازار ارزی کشور به سهم فضاسازی‌های روانی انجام شده علیه کشور در عرصه بین‌الملل در این تلاطم‌ها اشاره کرد و گفت: دولت با توجه به شرایط جدید و اوضاع داخلی و خارجی تصمیم به دخالت و مدیریت بازار ارز گرفت که این سیاست‌ها با حمایت قاطع همه ارکان نظام و همکاری همه ذی‌نفعان به خوبی در حال اجرا است.
وی با بیان اینکه در یک ماه گذشته خللی در جریان واردات و صادرات کشور ایجاد نشده است گفت: خوشبختانه ارز حاصل از فروش کالاهای غیرنفتی نیز به چرخه اقتصاد کشور باز گشته است و در تلاش هستیم در مرحله بعد ضمن رفع معایب نظام یکپارچه معاملات ارزی (نیما) خدمات و تسهیلات بهتری به مسافران خارجی، دانشجویان خارج از کشور و کسانی که نیاز واقعی و محدود به ارز دارند ارائه کنیم.
رییس کل بانک مرکزی گفت: از ۲۲ فروردین تا ۱۷ اردیبهشت سال جاری معادل ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار ارزهای مختلف به متقاضیان تخصیص داده شده و بابت ما به التفاوت ۴۰۰ تومانی کالاهای اساسی نیز ۴۰۰ میلیارد تومان به وارد کنندگان پرداخت شده است. در این مدت بیش از ۱ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات خریداری شده و ۱۰۰ میلیون یورو ارز مسافرتی، خدماتی، دانشجویی و پزشکی پرداخت شده است.
وزیر اقتصاد و دارایی نیز با اشاره به انعطاف پذیری سیاست های جدید ارزی گفت: این سیاست‌ها کشور را در برابر تکانه‌های خارجی و تصمیماتی که در عرصه بین‌المللی علیه کشورمان اتخاذ خواهد شد مقاوم‌تر کرده است.
وی روند صادرات و واردات کشور را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: نباید بگذاریم بذر ناامیدی در جامعه پراکنده شود. متاسفانه برخی مسائل کوچک را بزرگنمایی می‌کنند که این کار در جهت خواست دشمنان کشور است. دولت با قدرت پای کار ایستاده و این سیاست‌ها را دنبال خواهد کرد و امیدواریم بخش‌خصوصی نیز با توجه به گشایش‌های انجام شده و مطالب ابراز شده در این جلسه از این سیاست‌ها در سطح جامعه حمایت کند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز با اشاره به رفع موانع سامانه نیما گفت: تمام مساعی خود را بکار بسته‌ایم تا هیچ مشکلی در ورود کالاهای اساسی به کشور وجود نداشته باشد و بازار از این بابت دچار تلاطم نشود. همچنین با برنامه‌ریزی به دنبال ایجاد راهکارهایی هستیم که جریان واردات برخی کالاهای خاص که در زندگی مردم تاثیر‌گذار است تسریع شود.
در این جلسه برخی از مدیران شرکت‌ها، واردکنندگان ،صادرکنندگان و تولیدکنندگان دیدگاه‌ها و پیشنهادات خود را درباره سامانه نیما، نحوه دریافت ما به‌التفاوت قیمت کالاهای اساسی،‌ چگونگی ارسال ارز به خارج از کشور،‌ پرداخت حقوق کارکنان خارجی، بازپرداخت وام‌های خارجی، مشکلات ثبت سفارش، فروش و انتقال ارز حاصل از صادرات بیان کردند.
همچنین مدیران عامل بانک‌های کشور با حمایت کامل از سیاست‌های جدید ارزی با بیان اینکه در گشایش ال‌سی برای واردات کالاهای اساسی هیچ مشکلی وجود ندارد تاکید کردند؛ هیچ محدودیتی برای خرید ارز حاصل از صادرات در بانک‌ها نیز وجود ندارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار