ادامه هشدارهای ظریف به آمریکا در نیویورک: باید با عواقب خروج از برجام رو به رو شوید

در ایران هنوز مباحثه درباره اینکه چه گزینه‌ای را می‌تواند انتخاب کند وجود دارد

تهران (پانا) - وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه گفت‌و‌گوهای خود در نیویورک بار دیگر به آمریکا درباره عواقب خروج از برجام هشدار داده و از بی‌اعتمادی مردم ایران نسبت به این کشور خبر داده و گفته است که در ایران هنوز مباحثه درباره اینکه چه گزینه‌ای را می‌تواند انتخاب کند وجود دارد.

کد مطلب: ۸۱۵۶۵۴
لینک کوتاه کپی شد
ادامه هشدارهای ظریف به آمریکا در نیویورک:  باید با عواقب خروج از برجام رو به رو شوید

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان که در نیویورک به سر می‌برد، در گفت و گو با نیویورکر درباره خروج آمریکا از برجام گفت: « اگر آنها می‌خواهند توافق هسته‌ای را از بین ببرند این گزینه را در اختیار دارند اما باید با عواقب آن رو به رو شوند.»

ظریف گفت: «این خطرناک است که مغرور باشی،‌ خیلی خطرناک.»

او ادامه داد که ترامپ 15 ماه است که تلاش کرده این توافق را با بستن راه‌های تجارت عادی با ایران تخریب کند.

نویسنده گزارش نیویورکر نوشته است که تا کنون سه بار با ظریف ملاقات کرده و به نظر می‌رسد که او در تلاش برای نجات توافق است .

ظریف می‌گوید: «این برای ایران مهم است که از منافع توافق بهره‌مند شود.»

بر اساس این گزارش، ایران در صورت خروج آمریکا از توافق سه گزینه پیش رو دارد. در ابتدا ایران می‌تواند از توافق خارج شود و اقدامات خود از جمله غنی‌سازی اورانیوم را از سر بگیرد.

ظریف گفته است که آمریکا هیچ‌گاه نباید از ساخت بمب در ایران هراس داشته باشد اما ما غنی‌سازی اورانیوم را به شدت دنبال می‌کنیم.

گزینه دوم پیش روی ایران‌، استفاده از ظرفیت حل اختلاف در توافق است که به هر یک از طرف‌ها این امکان را می‌دهد که شکایت رسمی به کمیسیون ایجاد شده برای حل اختلاف داشته باشند.

ظریف میگوید: «ایران تا کنون یازده شکایت را به فدریکا موگیرینی‌،‌ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که رئیس کمیسیون حل اختلاف است در مورد تخلفات آمریکا ارائه کرده است‌.» این فرآیند 45 روز برای حل و فصل اختلاف زمان می‌برد. به گفته ظریف «هدف از این فرآیند آن است که آمریکا را به موافقت وادار کند.»

این گزارش همچنین به تلاش فرانسه، آلمان و بریتانیا برای حفظ توافق و مذاکره با دولت آمریکا برای حفظ برجام اشاره و تأکید کرده است که ظریف هر گونه تفسیر و مذاکره جدید درباره برجام را غیر ممکن خوانده است.

ظریف می‌گوید: «ما این را قبول نداریم، ما باور نداریم که این کار مفید باشد یا به اجرای بهتر کمک کند و آنها موضع ما در این باره را می‌دانند.»

ظریف تنها گزینه پیش روی اروپا را مذاکره با ترامپ برای قبول این توافق یک بار برای همیشه عنوان کرده است.

این گزارش سومین گزینه پیش روی ایران در صورت خروج آمریکا از برجام را تصمیم کشور برای خروج از معاهده منع گسترش سلاح‌های شیمیایی دانسته است.

ظریف گفته است در ایران هنوز مباحثه درباره اینکه ایران چه گزینه‌ای را می‌تواند انتخاب کند وجود دارد‌. او گفته است که ایران یک کشور با نظرات مختلف است. اما او گفته که در سال گذشته بی‌اعتمادی به آمریکا بیشتر شده است.

او می گوید: ایالات متحده نه تنها سهم خودش از برجام را اجرا نکرده، بلکه مطالبات بیشتری را هم مطرح کرده است. این ارسال پیام خطرناکی به مردم ایران و جهان است که شما هر گز نباید برای توافق با آمریکا اقدام کنید. چراکه سرانجام اصل ایالات متحده این است که چیزهایی که از آن من است که از آن من است، اما چیزهایی که از آن شما هستند، قابل مذاکره‌اند.

وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال نویسنده نیویورکر که اگر ترامپ از برجام خارج شود آیا ایران بار دیگر با آمریکا وارد مذاکره خواهد شد؟ گفته است: «‌دیپلماسی هیچ‌گاه نمی‌میرد.» اما او ادامه داده که «این به مفهوم آن نیست که تنها یک راه برای دیپلماسی وجود دارد و آن ایالات متحده آمریکاست.»

او گفت که «هر گونه تصمیم نهایی ایران برا ی آمریکا دلپذیر نخواهد بود‌. این چیزی است که می‌توانم بگویم. این یک اجماع است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار