رئیس‌جمهور:

هدف دشمن ایجاد اختلاف بین مذاهب اسلامی است

تهران (پانا)- رئیس‌جمهور در آئین بزرگداشت شاعر ایرانی-ترکمنی در عشق‌آباد ترکمنستان، گفت: یکی از موضوعاتی که باید مدنظر جامعه اسلامی باشد، وجود دسیسه‌های پنهان برای ایجاد دشمنی میان مذاهب اسلامی است.

کد مطلب: ۱۵۰۸۹۱۳
لینک کوتاه کپی شد
هدف دشمن ایجاد اختلاف بین مذاهب اسلامی است

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور کشورمان در آئین بزرگداشت مختومقلی فراغی شاعر ایرانی-ترکمنی در عشق‌آباد ترکمنستان گفت: بسیاری از گویش‌های زبانی ما مدیون تلاش وافر شاعران بزرگی همچون مختومقلی فراغی است.

وی افزود: زبان فارسی همان‌گونه که مدیون فردوسی است، زبان و ادب ترکمن نیز مدیون مختومقلی فراغی است. توجه به معنویت، اخلاق، عدالت و آزادی در کنار فهم درست نسبت به مفاهیم اسلامی و اهل بیت طهارت، تجلی بخش اندیشه این عارف بزرگ است.

رئیس جمهور گفت: دیوان اشعار و آثار به‌جای مانده از مختومقلی، گویای دریایی از مضامین اخلاقی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است. دوری از معنویت سال‌هاست که روزگار ما را با چالش مواجه کرده‌است.

وی افزود: امیدوارم با تقویت و توسعه همکاری‌های فرهنگی و برگزاری مراسم‌های مشابه گام مهمی در معرفی شایسته مفاخر و گنجینه‌های ادبی برداریم.

رئیس‌جمهور بیان کرد: در قلمرو سیاسی و فرهنگی بزرگی که ایران و ترکمنستان در قلب آن جای گرفته‌اند، مردمان این دیارها همواره با صلح و صفا زندگی می‌کنند. ایران و ترکمنستان با وجود گوناگونی و تنوع در قومیت و زبان، میراث تمدنی و فرهنگی مشترکی دارند.

پزشکیان گفت: در این قلمرو سرزمینی گسترده، ساختار فرهنگی واحد و منسجمی حاکم بوده است. علی‌رغم وجود اقوام، زبان‌ها، گویش‌ها و لهجه‌های متفاوت نمودهای فرهنگی این پهنه عظیم همواره از آبشخورهای یکسان سیراب شده‌اند. جلوه‌های گوناگون فرهنگ، هنر و ادبیات این دو کشور مشابهت و نزدیکی زیادی دارد که نشان‌دهنده زیرساخت‌های یکسان فرهنگی است.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: روابط و دوستی دو ملت بزرگ ایران و ترکمنستان به عنوان دو همسایه با مرزهای طولانی همواره سازنده و مبتنی بر منافع متقابل بوده و از روندی رو به رشد و متوازن در همه عرصه‌ها برخوردار است.

وی افزود: بخش‌های مهمی از تاریخ، ادبیات و فرهنگ مردم ایران دارای پیوستگی با حوزه تمدنی آسیای مرکزی است. همچون نوری است که از یک منشور تابیده و جهان پیرامون را غرق در شکوه خود ساخته‌است. وجود دین اسلام، تبادل فرهنگی و قرابت زبانی میان اقوام ایرانی با قومیت‌های ساکن در گستره آسیای مرکزی بر رونق این غنای مشترک اجتماعی در منطقه افزوده است.

رئیس‌جمهور بیان کرد: یکی از موضوعاتی که باید مد نظر جامعه اسلامی باشد، وجود دسیسه‌های پنهان برای واگرایی و ایجاد دشمنی میان مذاهب اسلامی است. بخش‌های مهمی از جهان اسلام در معرض تهدید افراط و رشد گروه‌هایی است که فلسفه وجودی خود را در تزریق جدایی جامعه اسلامی می‌بینند. وقتی بزرگانی مانند مختوم‌قلی فراغی صحبت از هم‌گرایی و اتحاد جوامع اسلامی می‌کنند، به‌خوبی از زوایای تاریک و مصائب جدایی آگاه هستند.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: نگاه به وحدت و ایجاد وفاق فقط مختص به جوامع اسلامی نیست بلکه صحبت از صلح و تعمیق برادری و گفتمان وفاق، نیاز امروز جامعه بین‌المللی است.

وی ادامه داد: بسیاری از مؤلفه‌های یک‌جانبه‌گرایی، هم‌زیستی جامعه انسانی را با اخلال مواجه کرده‌است. مصداق روشن آن را در فلسطین و در نادیده‌انگاشتن حقوق ملتی می‌بینیم که دارای تاریخ، فرهنگ و عناصر هویتی مشخص و مختص به خود هستند.

پزشکیان گفت: وقتی صحبت از ظلم و بی‌عدالتی می‌شود، تصویر رنج مردم بی‌پناه غزه در ذهن ما نقش می‌بندد. عمق بحران غزه و حملات وحشیانه به شهرهای لبنان خارج از توصیف است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار