عارف: کشورهای اسلامی اقدامات فوری در حمایت از لبنان و فلسطین اتخاد کنند

تهران (پانا) - معاون اول رئیس‌جمهور در تماس تلفنی با نخست وزیر لبنان، با تسلیت شهادت دبیرکل حزب‌الله لبنان به ملت و دولت این کشور، گفت: کشورهای اسلامی باید اقدامات عملی قاطع، فوری و موثری در حمایت از لبنان و فلسطین اتخاد کنند.

کد مطلب: ۱۵۰۵۷۶۷
لینک کوتاه کپی شد
عارف: کشورهای اسلامی اقدامات فوری در حمایت از لبنان و فلسطین اتخاد کنند

محمدرضا عارف در این گفتگوی تلفنی که عصر امروز ( یکشنبه) صورت گرفت، با محکوم کردن جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در حمله گسترده به مناطق مسکونی و غیر نظامی لبنان به ویژه ضاحیه جنوبی بیروت و ‌به شهادت رساندن سید حسن نصرالله گفت: این اقدام، اوج وحشیگری رژیم صهیونیستی بود که با اطلاع وحمایت آمریکا صورت گرفت. 

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه سید حسن نصرالله، حقیقتا یک عالم و شخصیت بزرگ در جهان اسلام و عالم تشیع بود، گفت: خدمات ایشان به لبنان، منطقه و کل جهان اسلام و بویژه در قضیه فلسطین برهیچ کس پوشیده نیست و شخصیت ایشان باید در بالاترین سطح ممکن در داخل و خارج لبنان، مورد تجلیل و بزرگداشت قرار گیرد.

عارف در ادامه این گفتگوی تلفنی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی مسئول این جنایت است و باید در قبال آن پاسخگوباشد تاکید کرد که یقینا صهیونیستها سزای این جنایت‌های خود را خواهند چشید.

معاون اول رئیس جمهور، در ادامه با انتقاد از ناتوانی و بی ارادگی ‌مجامع جهانی و خصوصا شورای امنیت سازمان ملل در رسیدگی فوری و موثر به بحران لبنان، غزه و توقف آن گفت:‌ اکنون وقت آن است که همه کشورها و مجامع بین المللی که به اجرای«قانون»، «امنیت» و «صلح» پایبند هستند، تمام قد و شجاعانه در برابر این رفتارغیر قانونی‌بایستند که خصوصا ‌رایزنی، هماهنگی و همکاری مضاعف کشورهای اسلامی برای یافتن راه‌های عملی و اتخاذ اقدامات جدی و موثر برای حمایت از مردم لبنان و فلسطین و مقابله با جنایات گسترده و سازمان یافته رژیم اشغالگر علیه آنان، بسیار ضروری و حیاتی است.

وی افزود: در شرایط فاجعه آمیزی که ایالات متحده آمریکا و متحدین مدعی حمایت از حقوق بشر، پشتیبانی عملی از اقدامات این رژیم جنایتکار را در پیش گرفته اند، ‌باید از کلیه ظرفیت‌های سیاسی و دیپلماتیک برای افزایش فشارعلیه اسرائیل به منظور توقف حملات وحشیانه علیه غیر نظامیان و مراکز غیرنظامی استفاده کرده و ما آمادگی خود را در این زمینه اعلام می‌کنیم و معتقدیم که همه کشورهای اسلامی باید اقدامات عملی قاطع، فوری و مؤثری در حمایت از لبنان و فلسطین اتخاذ کنند.

عارف در ادامه با تقدیر از مواضع اصولی دولت لبنان گفت: ما اطمینان داریم که دولت لبنان از همه ظرفیت‌های منطقه‌ای و بین المللی خود برای ثبت این جنایت در سازمان ملل  و محکومیت گسترده آن و تکریم جایگاه دبیر کل شهید حزب الله استفاده خواهد کرد و ما نیز در این زمینه در کنار شما هستیم.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه در این شرایط حساس لبنان، بر حکمت و درایت نخست وزیر و سایر مسئولان لبنان برای مدیریت اوضاع جامعه لبنان تاکید داریم افزود: امیدواریم دیدگاه و اقدامات شما در ارتباط با مسئولان سایر کشورها و مجامع بین‌المللی، سبب خیر برای لبنان و مایه آرامش برای مردم آن باشد.

عارف در ادامه با بیان اینکه تحولات اخیر لبنان نباید باعث غفلت از تحولات فلسطین و غزه شود، گفت:‌ ضرورت توقف هرچه فوری جنگ و خروج کامل سربازان اشغالگر از غزه موضوعی بسیار حائز اهمیت است که در کنار صیانت از قدس و مسجد الاقصی در برابر تعرض صهیونیستها همچنان باید در صدر توجهات باشد.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه با آرزوی برقراری صلح و آرامش در کشور لبنان و پیروزی بر رژیم اشغالگر قدس گفت:‌ حمایت های جمهوری ایران از دولت مقاومت و مردم لبنان بدون چشم داشت بوده و ما همواره ضمن آمادگی ارائه هر گونه کمک سیاسی و اقتصادی، بر توسعه روابط دوجانبه در همه ابعاد سیاسی واقتصادی و فرهنگی تاکید داریم.

نخست‌وزیر لبنان نیز در این گفتگوی تلفنی با تشکر از حمایت های جمهوری اسلامی ایران از دولت و مردم لبنان گفت: با شهادت سید حسن نصرالله، کشور ما در غم و اندوه فرو رفته ‌است، تمامی لبنان بر شخصیت‌عالم و مواضع معقول ایشان اذعان دارند و فقدان ایشان خسارتی بزرگ برای‌ لبنان است.

وی با بیان اینکه ما حتی لحظه ای در حمایت و پشتیبانی ایران از لبنان تردید نداریم گفت: اکنون زمان آن است که همه از لبنان حمایت کنند، دولت لبنان چتری است که همه در زیر آن جمع می شوند و جز در زیرپرچم لبنان جای امنی وجود ندارد که گروه‌ها و مردم بخواهند جمع شوند ، دولت اساس امور و نجات بخش کشور است  و در این شرایط به معنای واقعی کلمه باید از دولت لبنان حمایت شود.

نخست‌وزیر لبنان با تشکر از پزشکیان، رئیس جمهور ایران گفت: در نیویورک با ایشان گفتگو کردم و ما همیشه قدردان حمایت‌ها و مواضع ایشان و دولت و مردم ایران هستیم ‌و این حمایت ها نشان دهنده اهتمام و توجه جدی ایران به لبنان است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار