سیدافقهی در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد؛

دستاوردهای امنیتی و اقتصادی، نتیجه سفر رئیس جمهور به عراق

هیچ‌ یک از کشورهای همسایه نمی‌توانند جایگزین عراق شوند

تهران(پانا) - کارشناس سیاست خارجی گفت دستاورد سفر رئیس جمهور به عراق یک دستاورد امنیتی و اقتصادی است.

کد مطلب: ۱۵۰۱۱۲۶
لینک کوتاه کپی شد
دستاوردهای امنیتی و اقتصادی، نتیجه سفر رئیس جمهور به عراق

سیدهادی سیدافقهی در گفت‌وگو با پانا در خصوص سفر رئیس‌جمهور به عراق، اظهار کرد: «ما با کشور عراق اشتراکات تاریخی و پیوندهای دینی و زمینه‌های عقیدتی و آیینی بسیاری داریم. همچنین بسیاری از علما و مراجع تقلید ما در حوزه‌های علمیه نجف تحصیل کرده‌اند. به لحاظ امنیتی، ما امر‌وز در اقلیم کردستان عراق گره‌ای کور داریم که لانه و پناهگاه بسیاری از گروه‌های تروریستی جدایی‌طلب است. عمق راهبردی دو کشور حائز اهمیت است به‌گونه‌ای که مقام معظم رهبری در تمام ملاقات‌هایی که با مقامات برجسته عراقی داشته‌اند بر افزایش روابط عراق راهبردی ایران و عراق تاکید کردند.»

وی افزود: «هیچ‌ یک از کشورهای همسایه نمی‌توانند جایگزین عراق شوند. منابع سرشار نفت و آب و همچنین مساله عتبات عالیات نشان‌دهنده ظرفیت عراق برای ایران است. »

این کارشناس سیاست خارجی بیان کرد: « دکتر پزشکیان در این سفر، تفاهم‌نامه و توافق‌نامه‌هایی را که در زمان دکتر رئیسی آماده سازی شده بود، عملیاتی خواهد کرد. پیشران این سفر درواقع آخرین سفر شهید رئیسی به عراق بود.»

وی‌ ادامه داد: «دکتر پزشکیان اولین رئیس‌جمهوری است که به اقلیم کردستان سفر کرد. به‌نظر می‌رسد فلسفه این سفر یک‌ نوع تابو شکنی است. بنابراین می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که دستاورد این سفر، یک دستاورد امنیتی و اقتصادی است. در عرف دیپلماتیک زمانی که رئیس جمهور یک کشور تصمیم به انجام سفر می‌گیرد، اولین کشوری که سفر می‌کند حائز اهمیت است بنابراین سفر دکتر پزشکیان نشان دهنده این است که ارتباط با عراق برای ما مهم است.»

سیدافقهی در پایان خاطرنشان کرد: «جمهوری عراق به لحاظ ژئوپلیتیکی، فرهنگی، اجتماعی، آئینی، سیاسی و اقتصادی جایگاه ویژه‌ای در روابط ما با این کشور دارد.»

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار