علی‌آبادی در صحن علنی مجلس:

تولیدکننده و مصرف‌کننده باید بتوانند با قواعد عادلانه فعالیت‌های خود را تنظیم کنند

جذب بخش خصوصی با هدف سرمایه­ گذاری در توسعه برق ضروری است

تهران (پانا) - وزیر پیشنهادی نیرو گفت تلاش خواهد شد تا وزارت نیرو به جایگاه واقعی سیاست‌گذاری و نظارتی خود بازگردد تا تولیدکننده و مصرف کننده بتوانند با قواعد عادلانه و منصفانه و تدریجی که طراحی می‌شود ظرفیت‌ها و فعالیت‌های خود را تنظیم کنند.

کد مطلب: ۱۴۹۵۸۵۲
لینک کوتاه کپی شد
تولیدکننده و مصرف‌کننده باید بتوانند با قواعد عادلانه فعالیت‌های خود را تنظیم کنند

عباس علی آبادی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان تشریح برنامه‌ها و سوابق خود، گفت: آنچه اینجانب در جلسات کمیسیون ها و سایر جلسات خدمت شما نمایندگان عزیز عرض کردم این بود که متعهد به خدمت به مردم شریف ایران و آرمان های امام بزرگوار، مقام معظم رهبری و قوانین و مصوبات شما هستم و قول می دهم در کمال شفافیت و صدق مسیر را با شما طی کنم.

وی افزود: نمایندگان و ملت شریف ایران طبق برآوردهای کارشناسی ناترازی حوزه برق در سال جاری به بیش از ۱۸ هزار مگاوات رسیده است البته این عدد برآوردی است، هرچند ناترازی به وجود آمده ریشه در اقتصاد ناکارآمد برق دارد که جذابیت اقتصادی این صنعت را از بین برده و منجر به مصرف خارج از الگوهای استاندارد شده است، از طرفی دیگر بودجه وزارت نیرو در سال جاری و سال های گذشته کفاف یارانه برق را نداده و منجر به ایجاد بدهی بزرگ به شرکت های خصوصی در حوزه برق شده است.

وزیر پیشنهادی نیرو ادامه داد: همچنین انباشت تعهدات وزارت نیرو باعث شده است جذابیت سرمایه گذاری در این حوزه برای بخش خصوصی عملا از بین برود و کسری بودجه و عدم تحقق بودجه های عمرانی نقش دولت را در توسعه صنعت آب و برق محدود کرده است لذا توجه به اقتصاد آب و برق و رفع ناترازی امری ضروری است البته جبران این ناترازی زمان بر خواهد بود و نیاز به برنامه ریزی دقیق و سرمایه گذاری قابل توجه در افزایش تولید، اصلاح شبکه و مدیریت مصرف دارد.

لازم است دغدغه‌های مردم توسط ما شنیده و درک شود

وی اضافه کرد: ذکر این نکته ضروری است که هنوز نتوانسته ایم گفتمان قابل فهم و وثوقی با مردم عزیز برای تبیین نقش آن ها در بهتر مصرف کردن ایجاد کنیم اما نمایندگان محترم یک سر هم در توانمندی های صنعتی دارند. اینجانب به شما اطمینان می دهم که در صورت تامین منابع مالی و با توجه به پیشرفت های کشور، در حوزه فنی به هیچ مشکل ویژه ای بر نخواهیم خورد.

علی آبادی مطرح کرد: در موضوع سوم یعنی همراه شدن با مردم عزیزمان ابتدا لازم است دغدغه های آن ها توسط ما شنیده و درک شود و سپس گفتمان مشترک در کشور شکل بگیرد که چطور انتخاب های کنونی ما بر زندگی های آینده و حتی نسل های بعدی تاثیر خواهد گذاشت در نتیجه تلاش خواهیم کرد با توسعه گفت وگو مردم عزیز خود را در مدیریت مصرف همراه و همدل سیاستگذاران کنیم.

وزیر پیشنهادی نیروی دولت چهاردهم، اظهار کرد: اینجانب در صورت تائید شما بزرگواران مصمم هستم اهداف تعیین شده در برنامه هفتم و قانون مانع زدایی از صنعت برق را اجرایی کنم، این اهداف در برنامه تقدیمی در قالب اعداد و ارقام ذکر شده است و شما می‌دانید و ما هم معتقدیم تکیه بر منابع دولتی برای رسیدن به اهداف بلند برنامه هفتم راهی واقع بینانه نیست. اگرچه برادران ما در سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی و سایر عزیزان به ویژه آقای دکتر عارف باید مساعدت خود را برای حل این مسائل بیش از پیش کنند. البته من نیز مطالبه خواهم کرد.

علی آبادی تاکید کرد: با این اوصاف باید گفت پس راه حل چیست؟، به نظر اینجانب راه حل در ایجاد جذابیت در محیط کسب و کار حوزه برق است، مطابق بررسی ها به نظر می رسد انباشت تعهدات وزارت نیرو سبب شده سرمایه گذاران قبلی متضرر شوند و سایر سرمایه گذاران که می توانستند در این حوزه سرمایه گذاری کنند به دلیل نابسامانی اقتصاد برق پا به این عرصه نگذاشته اند و از حضور و مشارکت در این عرصه امتناع می کنند.

علی‌آبادی در دفاع از برنامه‌های خود برای تصدی وزارت نیرو در صحن مجلس گفت: متاسفانه مهاجرت نخبگان از صنعت برق به سایر حوزه‌ها خسارت بزرگی را در پی داشته است.

وزیر پیشنهادی نیرو با اشاره به استفاده منابع صندوق توسعه ملی در صنعت برق گفت: بخش قابل توجه از منابع صندوق توسعه ملی زمانی برای سرمایه‌گذاری به این بخش تعلق می‌گرفت اما متاسفانه این منابع متوقف شده است. صندوق توسعه ملی منابع کلان کشور را همواره لحاظ می‌کند اما سرمایه‌گذاری در این زمینه را از اولویت خود خارج کرده است، ما چاره‌ای نداریم جز اینکه از مواضع اجرایی به حوزه تنظیم‌گیری برویم و این موضوع در راستای شعار سال قلمداد می‌شود.

وی افزود: ما می‌توانیم با اصلاح اقتصاد برق و کاهش مداخلات دولتی وزارت نیرو را از حوزه رقیب بخش خصوصی خارج کنیم.

علی‌آبادی با بیان اینکه در حوزه‌های مربوط به برق دو اقدام اولیه ضرورت دارد ادامه داد: برنامه ریزی برای بهره‌گیری حداکثری از قانون مانع‌زدایی از صنعت برق برای اصلاح اقتصاد برق و همچنین توانمند سازی کلیه مصرف کنندگان و برنامه ریزی برای حذف تدریجی قیمت‌گذاری دستوری، آن هم برای جذاب سازی محیط کسب و کار از جمله این موارد است.

وزیر پیشنهادی نیرو با اشاره به موضوع انرژی‌های تجدید پذیر و هسته‌ای تاکید کرد: بنده در رابطه با ناترازی حوزه برق صحبت‌هایی کرده ام. تولید و توزیع و نحوه مصرف برق مورد انتقاد ما قرار دارد لذا حلقه بنیادین این مساله تامین سوخت است. ما چاره‌ای نداریم جز اینکه از انرژی‌های تجدید پذیر و هسته‌ای برای تولید برق استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه کشور ما اساسا کشوری آفتابی است، بیان کرد: این ظرفیت، ظرفیتی است که بسیاری از کشورها از آن بی‌بهره‌اند، از سوی دیگر حداکثر مصرف برق در فصل تابستان خواهد بود که با بیشترین میزان تولید نیروگاه‌های خورشیدی همراه خواهد بود. بدون شک سهم تولید برق خورشیدی در دولت چهاردهم افزایش خواهد داشت. در حال حاضر بورس ظرفیت‌های خوبی برای تامین مالی پروژه‌های برق خورشیدی ایجاد کرده است و باید سرمایه‌گذاری در این بخش افزایش پیدا کند. ما نیز جذب سرمایه‌گذاری در این بخش را دنبال خواهیم کرد.

علی‌آبادی با اشاره به بهبود بهره‌وری و کاهش تلفات در حوزه برق بیان کرد: در سنوات گذشته توجه وزرا بیشتر به تولید و نه انتقال و توزیع معطوف بوده است، شاهد این مدعا این است اکنون شرکت‌های بزرگی داریم که در حوزه تولید فعال بوده اما در حوزه انتقال و توزیع کمترین شکوفایی مشاهده می‌شود. البته در این بخش دو مسیر اصلی دنبال خواهد شد؛ مسیر اول بررسی کارشناسی و اصلاح توپولوژی شبکه برق کشور به مدل چند منطقه‌ای است که منجر به کاهش هزینه توسعه و ریسک شبکه خواهد شد. همچنین در مسیر دوم نیز افزایش ظرفیت و بهبود نوسازی شبکه‌های توزیع و ارتقا کشور در راستای کاهش تلفات با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین مد نظر قرار می‌گیرد.

وزیر پیشنهادی نیرو با اشاره به مدیریت مصرف در کنار افزایش هزینه ادامه داد: یکی دیگر از راهکارهای رفع ناترازی حوزه برق و گاز توجه به کاهش مصرف با استفاده توامان از مکانیزم‌های بازاری و فرهنگ سازی است. باور داشتن به ارزش واقعی انرژی در دنیای امروز یک پیش نیاز برای مدیریت مصرف است.

وی گفت: اعتقاد دارم که می‌توانیم مبتنی بر فناوری‌های روز شرایطی را فراهم کنیم که به جای گران فروختن برق به مردم از ایشان سهمیه یارانه برق را به قیمت واقعی خریداری کنیم تا مردم اختیار داشته باشند که برقشان را مصرف کنند و یا به قیمت‌های بین‌المللی و صنعتی گران بفروشند و به این ترتیب به ارزش واقعی آنچه که در اختیار دارند پی ببرند. ما در وزارت نیرو در مقام تنظیم گری تلاش می‌کنیم زیر ساخت چنین فرآیندی را طراحی و تشکیل دهیم تا به مردم اجازه دهد، مستقیما از مزایای صرفه جویی بهره‌مند شوند.

علی‌آبادی با بیان اینکه انشالله وزارت نیرو از جایگاه واسطه گری از جایگاه فروش برق خارج خواهد شد ادامه داد: تلاش خواهد شد تا وزارت نیرو به جایگاه واقعی سیاست‌گذاری و نظارتی خود بازگردد تا تولید کننده و مصرف کننده بتوانند با قواعد عادلانه و منصفانه و تدریجی که طراحی می‌شود ظرفیت‌ها و فعالیت‌های خود را تنظیم کنند.

وزیر پیشنهادی نیرو افزود: البته هموطنان ما در همه روستاها باید اطمینان داشته باشند که در این فرایند زندگی آنان نه تنها سخت‌تر نشده بلکه سهل‌تر خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به حوزه آب تاکید کرد: خیلی از راه حل‌های ارایه شده در حوزه برق، در حوزه آب هم قابل استفاده است اما باید به این نکته اشاره کنم که چالش‌های آب، چالش‌های زیادی است. به واقع این چالش ها در قالب همدلی دستگاه ها قابل برطرف شدن است.

علی‌آبادی افزود: بیلان منفی حوزه آب که محصول تغییرات اقلیمی و برخی بی توجهی ها است باید برطرف شود تا محیط زیست ما را بهبود و امنیت غذایمان تضمین گردد.

علی آبادی ادامه داد: این مورد امروز یکی از ضرورت‌های اساسی برای مواجهه با بحران آب است البته در مدیریت یکپارچه منابع آبی با در نظر گرفتن ظرفیت‌های آب تجدیدپذیر کشور مصرف متناسب آن تنظیم می‌شود.

وی افزود: درخصوص توسعه زیرساخت‌های آب شیرین‌کن و تولید آب نامتعارف، امروز استفاده از انواع آب شیرین‌کن‌ها در دستور کار کشورهای مختلف از جمله در منطقه قرار گرفته است و فناوری در این حوزه به شدت پیشرفت کرده است. این اقدامات می‌تواند به تأمین آب شرب و صنعتی در مناطق کم آب و بهبود وضعیت آبی کشور کمک شایانی کند.

وزیر پیشنهادی نیرو گفت: سرمایه گذاری در فناوری‌های جدید تصفیه آب بدون شک در دستور کار جدی ما قرار خواهد داشت و توسعه این بخش و تأمین آب مورد نیاز شهرهای ساحلی و سپس تزریق آب به داخل سرزمین در دستور کار است، متأسفانه ما در خوزستان از نظر آبی با مشکل آب مواجه هستیم که باعث تاسف است، موضوع بحث تصفیه پساب نیز محور مهم است که به صورت موازی و با جدیت دنبال خواهد شد؛ ان‌شاءالله برنامه‌های مفصلی با کمک بخش خصوصی به ویژه صنایع پیش‌بینی شده است که در زمان خود به استحضار خواهد رسید.

علی آبادی اضافه کرد: توسعه همکاری‌های بین‌المللی وسیع، پیگیری مطالبات کشور که اکنون با چالش حق‌آبه‌ها در کشور مواجه هستیم و معتقدیم این چالش با کامل کردن بسته همکاری‌های وزارت نیرو با کشورهای همسایه در مدیریت یکپارچه منابع باعث دفاع از سایر ظرفیت‌های نظیر انرژی می‌تواند به فرصت تبدیل شود.

وی ادامه داد: موضوع تبادل انرژی با کشورهای همسایه و کشورهای عضو که شرق به غرب با توجه به اختلاف و کشورهای شمال جنوب با در نظر گرفتن اختلاف درجه حرارت ظرفیت‌های خوبی را در اختیار قرار می‌دهد که البته باید مورد مطالعه قرار گیرد.

وزیر پیشنهادی نیرو گفت: کیفیت نظارت بر تولید و مصرف آب کشور بهبود خواهد یافت و در خصوص کاهش تلفات و آب‌رسانی شرب و کشاورزی اکنون متأسفانه نقل و انتقالات آب‌رسانی شبکه توزیع آب شرب کشور حدود ۳۰ درصد بوده است.

علی آبادی گفت: مراتب تشکر عمیق خود را برای همراهی شما بزرگواران در دوره قبل و خصوصاً در این چند روز که از نزدیک به خدمت شما بودم تقدیم می‌کنم؛ همچنین مواردی که به عنوان بازخورد از شما نمایندگان محترم در جلسات مختلف دریافت شد و در همین جلسه نکات مهمی را فرمودید در قالب ظرفیت‌های پیش‌بینی شده در قوانین مصوب دنبال خواهد شد و به شما بزرگواران قول می‌دهم همه توانایی خود را به کار بگیرم و صادقانه در کمال شفافیت با شما عزیزان تعامل و برنامه‌ها را در راستای اعتلای کشور ما هم پیش ببریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار