موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی علوم چه گفتند؟

تهران (پانا) - نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دومین روز از بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری پرداختند.

کد مطلب: ۱۴۹۵۵۸۷
لینک کوتاه کپی شد
موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی علوم چه گفتند؟

امروز سه‌شنبه 30 مرداد ماه صلاحیت حسین سیمایی صراف، وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری دولت چهاردهم در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت و تعدادی از نمایندگان موافق و مخالف به تشریح دیدگاه‌های خود پرداختند.

علیرضا عباسی در مخالفت با کلیات برنامه وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: شما در برنامه‌های خود به طور مفصل به اسناد بالادستی و برنامه هفتم توسعه اشاره کردید اما تعداد آنها زیاد بود و فاقد اولویت بندی است که نشان می‌دهد هیچ اولویتی ندارید.

وی افزود: بارها به اصلاح آیین‌نامه ارتقای اعضای هیات علمی اشاره کردید که کلیات آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده است. اگر در این مورد اطلاع دارید، پس موازی کاری کردید، ضمن اینکه به کاهش و جلوگیری از موازی کاری در نظام آموزش عالی و هم افزایی فعالیت وزارت علوم و بهداشت اشاره کردید. از موازی کاری نظام آموزش عالی و رفع همپوشانی گفتید، منظورتان را شفاف کنید.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم تصریح کرد: در برنامه‌های خود برای اداره وزارت علوم به دانشکده‌های کشاورزی و سازمان تات اشاره نکردید. ما در این سازمان 2500 عضو هیات علمی داریم که در حوزه کشاورزی کار پژوهشی انجام می‌دهند.

عباسی بیان کرد: سهم آموزش‌های مهارتی در پایان سال برنامه هفتم باید به 40 درصد برسد که امروز فاصله زیادی با آن داریم و در کنار محدودیت آبی، خاکی و انسانی بخش نیروهای انسانی در حوزه کشاورزی به شدت ضعیف شده است و متولی تربیت آنها نیز وزارت علوم است. از سوی دیگر هیچ برنامه‌ای برای اجرای ماده 23 قانون افزایش بهره بری و مهارت دانشجویان بخش کشاورزی که تکلیف قانونی وزارت علوم از سال 89 است که برنامه‌ای در این زمینه ندارید.

وی افزود: سهم پایان نامه‌ها و رساله‌های تقاضا محور و نیاز محور از کلیه پایان نامه‌ها در حال حاضر یک و نیم درصد است که در برنامه هفتم قرار است به 20 درصد برسد، اما شما برنامه عملیاتی در این زمینه ندارید. همچنین انجام پژوهش‌های ماموریت گرا، مساله محور و پاسخگویی به نیازها و مسایل کشور را پیش نیازی برای اخذ مجوز اجرای رشته‌های تحصیلی و دریافت مجوز نشریات علمی، ایجاد مراکز نوآوری و فناوری و جذب هیات علمی مطرح کردید. اما امروز از نظر کمی حوزه آموزش عالی اشباع شده و فقط بحث کمی آنها مطرح است.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم یادآور شد: شما به تعداد دانشجویان خارجی اشاره کردید که در برنامه هفتم وجود دارد، هم اکنون 130 هزار دانشجوی خارجی در مجموعه آموزش عالی داریم و قرار است این تعداد به 320 هزار برسد، چه برنامه زمانبندی برای رسیدن به آن دارید. همچنین براساس گزارش پایگاه سایمگو 73 هزار مقاله علمی داریم و ایران در این زمینه در رتبه 16 قرار دارد و قرار است به رتبه 14 برسیم و حداقل به 90 هزار مقاله و اثر علمی نیاز داریم. برنامه شما برای رسیدن به آن چیست؟

عباسی افزود: شما به تعداد مجلات  نمایه شده ایران در پایگاه‌های خارجی اشاره کردید که آنها را افزایش می‌دهید، امروز 172 مجله نمایشگاهی در سایت اسکوپوس داریم، آیا برنامه‌ای برای ارتقا و کیفیت آنها دارید؟ از سوی دیگر 16 هزار مجله داخلی داریم، برای تبدیل آنها به نمایه شده چه برنامه‌ای دارید؟

وی اظهار کرد: براساس اسناد بالا دستی برای نقشه علمی جامعه کشور مطالباتی داریم مبتنی بر اینکه سهم پژوهشی از درآمد ناخالص به 4 درصد برسد در حالی که الان کمتر از نیم درصد است، این را چطور محقق می‌کنید، آیا رییس جمهور و معاون اول در این زمینه به شما کمک می‌کنند؟

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم بیان کرد: در دهه 80 یک حرکت علمی بسیار خوبی شروع شد و سرعت علمی کشور را افزایش داد اما متاسفانه در دهه 90 این میزان کاهش یافت. دلیل افت علمی آن سیاسی کاری و حاشیه سازی در دانشگاه‌ها بود که توسط افرادی که اصرار بر سیاسی کاری و سیاسی بازی در دانشگاه داشتند علم و پیشرفت کشور لطمه زد. بنابراین انتظار داریم آنها در پست‌های دانشگاهی به کار گرفته نشوند، همچنین افرادی که تهمت تقلب در انتخابات 88 به نظام زدند و پشیمان هم نیستند صلاحیت حضور در سمت‌های دانشگاهی را ندارند. از سوی دیگر یکی از حاشیه‌سازی‌های دهه 90 در مورد بورسیه اتفاق افتاد که مقام معظم رهبری فرمودند در قضیه بورسیه‌ها به خیلی‌ها ظلم شد. این کار هم خلاف قانون بود و هم خلاف تدبیر و هم خلاف اخلاق، شما در آن زمان عضو شورای بورس بودید، برای رفع این دغدغه‌ها چه کردید.

عباسی گفت: در مورد سوابق مدیریتی و علمی شما سلسله مراتب علمی در مجموعه آموزش عالی طی نشده است و تجربه موفقی به عنوان رییس دانشگاه، دانشکده یا حتی گروه هم ندارید اما می‌خواهید مدیریت مجموعه‌ای را بگیرید که یک میلیون 200 هزار دانشجو، 50 هزار عضو هیات علمی، 82 هزار کارمند و بیش از 400 دانشگاه زیرمجموعه دارد و این در حالی است که وزیر علوم باید حداقل در مجامع معتبر ملی فردی شناخته شده باشد. من در این زمینه تحقیق کردم شما در 20 سال سابقه کار تنها یک رزومه علمی در دانشگاه شهید بهشتی داشتید و 27 مقاله داخلی و انگشت شمار مقاله خارجی و چند کتاب و در سامانه علم سنجی شهید بهشتی نیز سطح علمی شما یک شناخته شده است.

وی ادامه داد: فردی که در وزارت علوم فعال می‌شود باید موضع‌گیری سیاسی مناسبی داشته باشد و این در حالی است که شما در اختشاشات 1401 نسبت به نهضت مقاومت و فتنه 88 موضع‌گیری ندارید، ضمن اینکه ما نگرانیم شما نفر اول این وزارتخانه نباشید و کسانی که امید به کسب رای اعتماد نداشتند بعد از انتخاب شما برای این وزارتخانه تصمیم‌گیری و تصمیم سازی کنند.

سیمایی صراف ویژگی‌های منحصر به فردی از جمله تحصیلات حوزوی و دانشگاهی و سوابق اجرایی و پژوهشی متناسبی دارد

سید محمد موحد در موافقت با برنامه‌های حسین سیمایی صراف وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: بنده 7 دوره در مجلس بوده و مراحل مختلفی از جمله دولت های مختلف را دیده ام. چه اصولگرا چه اصلاح طلب بر این اعتقادم که باید خدا را ستایش کرد که در این دوران ملت ایران رهبری داشتند که توانسته است مسیر پیشرفت و توسعه را برای کشور به ارمغان بیاورد.

نماینده مردم کهگیلویه، چرام، بهمئی و لنده در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: جای شکر دارد که ریاست جمهوری کشور دست آقای پزشکیان است که وفاق ملی ایجاد کرد و کابینه ای به مجلس معرفی کرد که بتواند کشور را در ریل پیشرفت و توسعه قرار دهد لذا دست به دست هم دهیم و از دولت حمایت کنیم تا کارها پیش رود.

وی افزود: مخالف محترم به جای گفتن موارد مخالفت بیشتر ابهامات را بیان کرد و نکته مهمی در آن نبود در حالی که وزارت علوم یکی از ارکان اساسی حاکمیت است و نقش اساسی در توسعه اقتصاد دانش بنیان را برعهده دارد. به همین منظور فردی باید مسئولیت این وزارتخانه را برعهده گیرد که بتواند در مسیر تحقق اقتصاد دانش بنیان قدم بردارد تا بتواند از اقتصاد نفت محور خلاصی پیدا کند.   

موحد بیان کرد: در این شرایط حساس جامعه جوان و دانشجو نیازمند فردی است که بتواند این وزارتخانه را به نحو مطلوب اداره کند بنابراین انتخاب وزیر بسیار پر اهمیت و حساس است. امروز رئیس جمهور فردی را به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی کرد که ویژگی های منحصر به فردی از جمله تحصیلات حوزوی و دانشگاهی و سوابق اجرایی و پژوهشی متناسبی دارد.

راهکار وزیر پیشنهادی علوم برای تکمیل زنجیره‌های چرخه علم و ثروت چیست؟

محمد سراج در مخالفت با برنامه‌های حسین سیمایی صراف وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، با تشکر از رئیس جمهور برای معرفی به موقع وزیر پیشنهادی و تشکر از مردم برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم، گفت: معتقدم ما همه در کنار هم یک تیم ملی تشکیل داده ایم و دوران رقابت تمام شده است لذا اینجا محل همکاری است نه رقابت، رئیس جمهور و وزرایی که از مجلس رأی اعتماد خواهند گرفت نیز عضو این تیم هستند بنابراین باید دست به دست هم دهیم تا سطح زندگی مردم ارتقا یابد و بتوانیم برای آن ها رفاه و آسایش ایجاد کنیم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس دوازدهم با بیان اینکه موافقت و مخالفت با وزرای پیشنهادی هر دو در راستای خدمت به مردم شریف خواهد بود، افزود: این مجلس معبد است و اگر بنایش بر تقوا باشد مصوبات و تصمیمات آن گره گشا خواهد بود و برای مردم رزق و آرامش به دنبال دارد. دولت نیز معبد است و باید بنای آن بر اساس تقوا باشد.

وی ادامه داد: پس از شهادت شهید رئیسی امام خامنه ای فرمودند؛ توصیه من به نامزدهای انتخاباتی این است که با خداوند خودتان عهد ببندید تا در صورت به دست آوردن مسئولیت کارگزاران خود را از میان افرادی انتخاب نکنید که ذره ای با انقلاب زاویه داشته باشند لذا رئیس جمهور مسئولیت عمیقی دارد چرا که باید افراد مومن، باتقوا، پاکدست، کارآمد، انقلابی که پرونده فساد و تخلف نداشته باشند را به مجلس معرفی کنند.

سراج خطاب به وزیر پیشنهادی علوم، گفت: در سیاست‌های کلی علم و فناوری ابلاغ شده در سال 1393 توسط مقام معظم رهبری به جهاد مستمر علمی تاکید شده لذا باید از شما بپرسم برنامه تان برای ارتقای علمی و فناوری در جهان و ایجاد دیپلماسی علمی چیست؟ همچنین برنامه شما برای اجرای سند آموزش عالی با تاکید بر تربیت دانشجویان نخبه، عالم، متخصص و متعهد برای صیانت از انقلاب اسلامی چیست؟ شما چه برنامه ای برای مهارت محور کردن آموزش دارید و چه برنامه اجرایی برای اقتصاد آموزش، اقتصاد پژوهش و کارآفرینی آموزش در دست دارید؟

وی مطرح کرد: همچنین راهکار شما برای تکمیل زنجیره های چرخه علم و ثروت چیست؟، برنامه شما برای تقاضا محور کردن پژوهش چیست؟ و برای استقلال مالی دانشگاه ها و درآمدزایی آن ها چه رویکردی در پیش گرفته اید؟ همچنین برنامه شما برای ترویج فرهنگ ازدواج دانشجویی و توسعه سرپناه مرتبط زوج های دانشجو چگونه برنامه ای است؟

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار