موافقت کمیسیون آموزش مجلس با صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش
تهران (پانا) - سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی عصر امروز مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون متبوع خود درباره صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را قرائت کرد.
احسان عظیمیراد، سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی عصر امروز مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون متبوع خود درباره صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را قرائت کرد که متن کامل آن به شرح زیر است:
مقدمه:
مردم فهیم ما ارزش و بها ویژه ای برای علم آموزی و آموزش و پرورش فرزندان خود قائل هستند. روح نهادینه شده در تاریخ کهن کشور ایران عزیز، از عنصر آگاهی و دانش نشأت گرفته است. متناسب با این فرهنگ غنی و ارزشمند، نظام آموزش و پرورش رسمی بسیار تنومند و قوی لازم است که بتواند این خواسته مقدس و متعالی را ارج نهاده و پاسخگو و مسؤول باشد. وزارت آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین وزارتخانه از نظر تعداد نیرو و خدمت ارائه شده، مسلماً وزیری در حد این وزارتخانه بزرگ را میطلبد. وزیری که بتواند ضمن حل مشکلات فعلی، رفع دغدغههای آموزشی و دفع آسیبهای احتمالی و حفظ شأن و منزلت معلمان و دانش آموزان کشور، اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را با سرعت و دقت پیش برد.
با عنایت به اهمیت موضوع و اینکه انتخاب وزیر پیشنهادی مستقیماً بر زندگی میلیونها خانواده ایرانی دارای دانش آموز و بیش از یک میلیون معلم و خانواده آنان تأثیرگذار میباشد. کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با دقت و حساسیت فراوان، صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت مهم آموزش و پرورش را بررسی نمود که نتیجه این بررسی، به شرح زیر تقدیم میگردد.
بخش اول: شرح استعلامات وزیر پیشنهادی
۱- با توجه به نامه شماره ۱۲۳۸۱۲/۵۲/۷ مورخ ۲۴/۰۵/۱۴۰۳ رئیس مرکز حقوقی، لوایح و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به استعلام این کمیسیون، صحت مدرک دوره کارشناسی ایشان در رشته زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه فردوسی مشهد و همچنین دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته در رشته فقه و مبانی حقوق از دانشگاه آزاد اسلامی، مورد تأیید قرار گرفت.
۲- با توجه به نامه شماره ۵۳۳۴۹/۰۳/۵۴۰ مورخ ۲۲/۰۵/۱۴۰۳ معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پاسخ به استعلام این کمیسیون، ایشان در پی حضور در جبهههای دفاع مقدس، دارای ۱۵ درصد جانبازی میباشند.
بخش دوم: شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون
- تلاش در جهت اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
- اصلاح مطالب کتب درسی در راستای مهارت افزایی و حذف مطالب غیرمفید
- آموزش مستمر معلمان در جهت به روزرسانی اطلاعات و تخصص آنان
- حفظ شأن و منزلت معلمان و دانش آموزان
- اجرای دقیق قانون نظام رتبه بندی معلمان
- ساماندهی نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش
- تمرکز زدایی و مدرسهمحوری
- توجه به منابع مالی و اقتصاد آموزش و پرورش و افزایش سهم وزارت آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور
- تعامل سازنده و مستمر با مجلس شورای اسلامی به ویژه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری
ضمناً با توجه به شیوه جدید پذیرش دانشگاهها (کنکور سراسری) و تأثیرات نامطلوبی که تأثیر قطعی معدل در سنجش و پذیرش در دانشگاهها، بر نظام آموزش و پرورش کشور گذاشته است و به جای آموزش مهارتی، فشار روانی بر دانش آموزان را افزایش داده است، وزیر پیشنهادی ضمن انتقاد جدی به این روش، قول دادند در جهت اصلاح آن تلاش نمایند.
بخش سوم: بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی
بر اساس گزارش معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی، برنامه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از نظر شاخصهای تناسب، واقع گرایی، صراحت، انسجام، جامعیت، سنجش پذیری و آینده نگری «مطلوب» ارزیابی میشود ولی از جهت شاخصهای شفافیت و زمان بندی در وضعیت «متوسط و ضعیف» میباشد.
بخش چهارم: انطباق برنامههای ارائه شده با اسناد بالادستی
بر اساس گزارش معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی، تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که ۱۹ درصد برنامههای پیشنهادی با احکام فوقالذکر «منطبق» و ۶۶ درصد موارد نیز «همسو» است. در برنامه وزیر پیشنهادی به ۱۵ درصد از احکام نیز اشارهای نشده است. همچنین موردی مبنی بر مغایرت برنامهها با اسناد بالادستی گزارش نشد.
بخش پنجم: بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی
وزیر پیشنهادی از میان جامعه بزرگ معلمان کشور میباشد. از ابتدا با معلمی آغاز نموده اند و سالها در مدارس مختلف شهر و روستا، تدریس نموده اند. ایشان تجربه مدیریت در وزارت آموزش و پرورش را دارا میباشند، مدیرکلی استان، معاونت پرورشی و فرهنگی وزارتخانه، و مدتی سرپرستی وزارت آموزش و پرورش را در سوابق اجرایی خود دارند. بسیاری از چالشهای آموزش و پرورش از جمله کمبود نیروی انسانی و کمبود فضای آموزشی را میشناسند و در کمیسیون از آن نام بردند اما برنامه تحولی خاصی برای حل آنها ارائه ندادند.
نتیجهگیری و نظر نهایی کمیسیون
با توجه به برگزاری جلسات متعدد و قول وزیر پیشنهادی در ارائه راهکارهای عملی و اجرایی برای حل این مشکلات و ایجاد تحول، کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری من حیث المجموع با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت آموزش و پرورش، با اکثریت آرا موافقت نمود.
ارسال دیدگاه