عارف: ارتقای جایگاه زن در نظام تصمیم‌سازی یک اصل است

تهران (پانا) - معاون اول رئیس‌ جمهور با بیان اینکه هیچ تبعیضی نباید بین زن و مرد در حکمرانی و پذیرفتن مدیریت‌ها و مسئولیت‌ها باشد، گفت: ارتقای جایگاه زن در نظام تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری، یک اصل است.

کد مطلب: ۱۴۹۴۱۷۵
لینک کوتاه کپی شد
عارف: ارتقای جایگاه زن در نظام تصمیم‌سازی یک اصل است

محمد رضا عارف در آیین تکریم و معارفه معاونان پیشین و جدید رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، اظهار کرد: یاد شهدای انقلاب، به‌ویژه شهدای دولت و برادر شهیدمان آیت‌الله رئیسی را گرامی می‌داریم و به دختران جوان و ورزشکاران قهرمان ایران در رقابت‌های المپیک تبریک می‌گویم که هم در عرصه رقابت و هم در عرصه اخلاق، پیروز شدند و امیدواریم افتخارآفرینی خود را ادامه دهند.

معاون اول رئیس جمهور با تشکر از همه زحمات ۲۰ سال گذشته، گفت: در سال ۸۳ یک سؤال از خانم زهرا شجاعی پرسیدم که این سؤال را هم از خانم بهروزآذر هم می‌پرسم. «اگر این معاونت نبود، چه کمبودی برای زنان داشتیم؟» زنان در ۸ سال دفاع مقدس در دو جبهه جنگیدند؛ در خط مقدم و پشتیبانی از جنگ. زنان ما در دانشگاه‌ها درخشیدند. نرخ باسوادی زنان ما از ۱۵ درصد اوایل انقلاب به بالای ۸۵ درصد امروز رسیده است. در کار‌های سخت نمی‌توانید رد پای زنان را نبینید.

عارف تأکید کرد: ما برنامه توسعه و ۲۰ سال وقت داشتیم به کشور نخست منطقه تبدیل شویم، اما الآن کجا هستیم؟ آیا با اهداف بلند و شعاری می‌توانیم به کمک نیمی از جمعیت کشورمان بیاییم؟ شاخص‌های پیشرفت علمی دختران در برابر پسران را دنبال کنید. مطمئن هستم در بیشتر شاخص‌ها، دختران ما بهتر هستند.

معاون اول رئیس جمهور گفت: در مجلس دهم ۳۰ درصد از فهرست نمایندگان تهران را به زنان اختصاص دادیم که موفق بودند و عملکرد ۹ نماینده تهران نسبت به عملکرد ۲۱ نماینده مرد در مجلس دهم، بهتر بود؛ این واقعیت است. من کمتر شعار می‌دهم، این موضوع را بررسی کنید.

عارف اظهار کرد: می‌خواهیم نظام شایسته‌سالار داشته باشیم، اما امروز نظام مردسالار است؛ در نشست‌ها گاه از خانم‌ها تعریف می‌کنیم، زیرا می‌خواهیم شب در خانه دعوا نداشته باشیم، این راه آن نیست؛ این رفتار یک حکومت مردمی نیست.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه به دنبال وضعی هستیم که هیچ تبعیضی بین زن و مرد در حکمرانی و پذیرفتن مدیریت‌ها و مسئولیت‌ها نباشد، تصریح کرد: ارتقای جایگاه زن در نظام تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری، یک اصل است.

عارف با توجه به نقش جوانان در اداره کشور، گفت: جوان‌گرایی با جوان‌سوزی، تفاوت دارد؛ در کشور، شاهد جوان‌سوزی هستیم، زیرا جوانانی شایسته را در یک جایگاه مسئولیتی قرار دادیم، اما بعد از چند ماه، پرونده کاری آنان بسته شده است و بسیاری از افراد و جوانان با ظرفیت بالا در جایگاهی قرار گرفتند که آمادگی حضور در آن را نداشتند.

معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: تاکنون به توانمندسازی و نیروسازی در کشور توجه نشده است و مجبور هستیم مسئولان را از بین افراد خاص انتخاب کنیم؛ باید در نظر داشت که شایسته‌سالاری، جوان‌گرایی و یافتن جوانانی که آماده پذیرش مسئولیت‌ها باشند، کار ساده‌ای نیست و باید چنین نیرو‌هایی را در دولت و کشور، کشف و تربیت کرد.

عارف تصریح کرد: باید به دنبال این راهبرد باشیم که در پایان چهار سال کاری دولت چهاردهم، چند صد تن نیروی توانمند و مدیر ارشد، تحویل جامعه دهیم. بنابر این، از خانم بهروزآذر می‌خواهم با کمک سازمان جوانان، بنیاد امور نخبگان و سازمان اداری و استخدامی کشور، در کشف و تربیت جوانان و زنان برای تصدی مسئولیت‌های کشور، پیش‌قدم شود.

معاون اول رئیس جمهور با توجه به اینکه آقای پزشکیان، همواره بر هدفمندی کار‌ها تأکید دارد، گفت: باید با وجود تلاش‌های انجام شده در دولت‌های قبل، این پرسش را مطرح کرد که آیا زنان، آمادگی پذیرش مسئولیت‌ها را دارند؟

عارف، همچنین به گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت راه و شهرسازی، اشاره و تصریح کرد: از میان جوانان برجسته، خانم فرزانه صادق برای یک وزارتخانه زیربنایی به مجلس شورای اسلامی معرفی شده است که از نمایندگان مجلس درخواست می‌کنیم با رأی بالا به او رأی اعتماد دهند.

معاون اول رئیس جمهور گفت: کسانی که می‌گویند یک زن در جاده چه کاری می‌تواند انجام دهد، به علت همین نگاه مردسالارانه در کشور است و عده‌ای نیز نمی‌خواهند حضور یک زن در دولت را تحمل کنند.

عارف افزود: باید همه جغرافیای ایران دیده شود و طبعا با نگاه محدود به یک گروه، به جایی نخواهیم رسید؛ نخبگان باید مستقل از تفکر سیاسی وارد عمل شوند و وزرای دولت چهاردهم در مسیر شایسته‌سالاری، با جذب زنان و جوانان در ادارات و وزارتخانه‌ها، گام بردارند.

معاون اول رئیس جمهور با توجه به میزان تحقق اهداف در نظر گرفته شده در سند چشم‌انداز ۲۰ ساله و جایگاه ایران در منطقه در این چشم‌انداز، تصریح کرد: در برخی رفتار‌ها، نگاه تسکینی به حل مشکل داریم و جامعه ما از نظر روانی، آمادگی زعامت، هدایت و رهبری زنان را ندارد. در محیط خانواده و جامعه نیز بیشتر نگاه‌ها به آقایان است و بعد از چهار دهه پیروزی انقلاب اسلامی، نقش زنان را نمی‌توان در کشور منکر شد، اما چالش‌های جدی برای حضور زنان، حتی در مجامع ورزشی داریم.

عارف با بیان اینکه برنامه چشم‌انداز ۲۰ ساله با وجود اینکه در سال آینده باید محقق می‌شد، اما تاریخ‌بردار نبوده و مانند برنامه هفتم توسعه، میثاق ما است، گفت: دولت چهاردهم، اجرا‌ی برنامه هفتم توسعه را از امروز با وزرای دولت سیزدهم کلید زده و نخستین شورای راهبری با حضور وزرای دولت سیزدهم آغاز به کار کرده است که باید از اعضای دولت قبل به علت همکاری صمیمانه با دولت جدید، قدردانی کرد.

معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: این نگاه در بین مسئولان جمهوری اسلامی ایران وجود دارد که صندلی‌ها عوض می‌شوند، اما مسئولیت‌ها تفاوتی نمی‌کند و الگویی از همکاری دولت‌های قبلی در این دولت وجود خواهد داشت؛ نباید با بدگویی از دولت‌های قبل، ضعف‌های خود را بپوشانیم و طرح نقد‌ها باید در جهت حرکت رو به جلوی کشور باشد.

همچنین، معاون پیشین رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در این آیین، یاد و خاطره آیت‌الله رئیسی، شهید خدمت و شهید اسماعیل هنیه، رئیس سابق دفتر سیاسی جنبش حماس را گرامی داشت و ابراز امیدواری کرد که فعالیت‌های رو به جلوی معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده، در دوره جدید نیز ادامه یابد.

انسیه خزعلی با توجه به کار‌های انجام شده در حوزه زنان و خانواده، اظهار داشت: اختصاص سمت هم‌تراز مشاور وزیر، افزایش اعضای هیئت علمی زنان، افزایش نسبت حضور زنان در هیئت‌های علمی، افزایش ۸۰ درصد مشاغل خانگی بانوان و حمایت‌های چهارگانه از ازدواج دهه شصتی‌ها، از جمله نتایج تلاش در این دوره بوده است.

خزعلی گفت: درباره سلامت زنان، وضع خوبی برای آنان در دوره پیش، حین و پس از بارداری ایجاد شد و ۵۰ درصد افزایش یافت.

معاون پیشین رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، تصریح کرد: با تلاش‌های انجام شده، کودک‌همسری و ازدواج دختران ۱۵ ساله، ۳۳ درصد و دختران زیر ۱۵ سال، ۲۵ درصد کاهش داشته است.

خزعلی، تلاش برای هماهنگی و همراهی دستگاه‌های مختلف را از دیگر برنامه‌های این معاونت عنوان کرد و اظهار داشت: سال گذشته ۷۰ هزار متر مربع زمین به چهار فرزندی‌ها واگذار شد.

معاون پیشین رئیس جمهور در امور زنان و خانواده نیز در سخنانی به خدمات، اقدامات و مأموریت‌های این معاونت در دولت سیزدهم؛ از جمله بیمه درمان ناباروری برای نخستین بار، بیمه سلامت کودکان زیر ۷ سال، حضور زنان متخصص در شورا‌های عالی، بسته‌های حمایتی از زنان سرپرست خانواده، برنامه‌های تحکیم خانواده، اعطای بسته‌های ویژه فرزندآوری و ارتقا و بهبود شاخص‌های مرتبط با زنان و خانواده، اشاره کرد.

همچنین در این مراسم، زهرا بهروزآذر، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، اظهار داشت: با تمرکز ویژه بر مطالبات زنان، ضمن بازبینی رویکرد‌های پیشین در قبال زنان، نقاط قوت را تقویت و موضوعات کمتر کارآمد را بهبود می‌بخشیم و اصلاح می‌کنیم.

بهروزآذر با توجه به نقش زنان، به‌ویژه در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، بر پایبندی و بسط عدالت اجتماعی و رفع تبعیض، تأکید کرد و گفت: در این دوره، زمینه‌‎های لازم را برای مشارکت فعال زنان در تحقق اهداف دولت فراهم خواهیم کرد و از استقلال اقتصادی زنان و مادران، به‌ویژه زنان شاغل، حمایت می‌کنیم و همچنین با همکاری ستاد جمعیت در جهت اجرای قانون جوانی جمعیت، گام برخواهیم داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار