نگاهی به سوابق وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم

تهران (پانا) - نگاهی کلی به لیست وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم نشان می‌دهد که آن‌ها لزوماً چهره‌های سیاسی و شاخص نیستند و نفوذ جریان‌های سیاسی به این سادگی علنی و نمایان نشده است.

کد مطلب: ۱۴۹۳۸۲۹
لینک کوتاه کپی شد
نگاهی به سوابق وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم

صبح امروز در جلسه علنی مجلس، نامه معرفی وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم اعلام وصول و توسط رئیس مجلس قرائت شد.

در ادامه با وزرای پیشنهادی بیشتر آشنا خواهیم شد.

وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش 

علیرضا کاظمی (متولد ۱۳۴۴ مشهد) تحصیلکرده حوزه و دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان یکی از شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی ایران است که بیشتر به دلیل فعالیت‌هایش در حوزه آموزش و پرورش شناخته می‌شود.

وی در مقاطع مختلف، مسئولیت‌های گوناگونی در این حوزه بر عهده داشته است که یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های او سرپرستی وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران در شهریور ۱۴۰۰ بود.

وی همچنین پیش از این قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، مشاور وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان دانش‌آموزی بود.

معاون پرورشی و فرهنگی، معاون آموزش متوسطه، مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش و مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی از دیگر سوابق اجرایی کاظمی است.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی 

غلامرضا نورزی قزلجه متولد ۱۳۴۹ در استان آذربایجان شرقی، شهرستان بستان‌آباد است و از حوزه انتخابیه بستان‌آباد به نمایندگی در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی انتخاب شده است.

وی هم اکنون عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی است. نوری قزلجه دارای فوق لیسانس مهندسی کشاورزی و دانشجوی دکترای سیاست و توسعه کشاورزی است.

نورزی قزلجه در دوره‌های یازدهم و دوازدهم مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده حضور داشته است. وی در موضوعات مختلفی از جمله توسعه مناطق روستایی و حمایت از کشاورزی و حقوق شهروندی فعالیت کرده است. همچنین، او در کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس فعالیت می‌کند.

غلامرضا نوری قزلجه دارای سوابق مختلفی در حوزه‌های سیاسی و اجرایی از جمله معاونت پارلمانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مشاور استاندار آذربایجان غربی و مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی است.

نوری قزلجه در این سمت نیز به توسعه اقتصادی استان آذربایجان شرقی کمک کرده و در بهبود وضعیت اقتصادی منطقه نقش‌آفرینی کرده است.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی 

فرزانه صادق هم گزینه دولت به عنوان وزیر پیشنهادی راه است. صادق مالواجرد متولد سال ۱۳۵۵ و دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته شهرسازی است.

او در طول دوران فعالیت خود، در معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی، مشاور در امور شهرسازی و معماری، و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران فعالیت کرده است.

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی

عبدالناصر همتی متولد ۱۳۳۶ در کبودرآهنگ و یک سیاستمدار و اقتصاددان ایرانی است. وی هم‌اکنون به عنوان استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران فعالیت می‌کند.

وزیر پیشنهادی اقتصاد دارای دکترای اقتصاد از دانشگاه تهران است و فعالیت سیاسی خود را از سال ۱۳۵۹ در سازمان صدا و سیما آغاز کرده و تا ۱۳۶۸ به عنوان مدیرکل خبر فعالیت داشت. از ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۳ عهده دار معاونت سیاسی سازمان صدا و سیما بود.

وی از سال‌های ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۵ به مدت ۱۲ سال، رئیس بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و از ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۲ برای مدت ۷ سال مدیرعامل بانک سینا و از ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ نیز مدیرعامل بانک ملی ایران بود.

همتی از ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ برای بار دوم به عنوان بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران را انتخاب شد. وزیر پیشنهادی اقتصاد به مدت ۵ سال در زمان ریاست جمهوری حسن روحانی عضو کمیته اقتصادی شورای عالی امنیت ملی بود.

وی از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ به عنوان هجدهمین رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران فعالیت کرد. وی همچنین مدت خیلی کوتاهی سفیر ایران در چین بود.

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی 

سیدرضا صالحی امیری متولد ١٣٤٠ در شهرستان بابل، سیاستمدار و فعال علمی و فرهنگی، دارای مدرک دکتری مدیریت دولتی است و سابقه مسئولیت در سطح وزارت در دولت یازدهم را در کارنامه خود دارد.

رئیس کمیته ملی المپیک، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت یازدهم، معاون رئیس جمهوری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، سرپرست وزارت ورزش و جوانان در دولت یازدهم، از مهمترین سوابق اجرایی صالحی امیری است.

صالحی‌امیری همچنین معاونت بررسی‌های راهبردی وزارت اطلاعات، ریاست کمیته اجتماعی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، و معاون پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام را در کارنامه اجرایی خود دارد.

رئیس هیات امنای مجمع کتابخانه‌های بزرگ کشور (مکتب)، رئیس هیات امنای مجمع هماهنگی مراکز اسنادی و تاریخ پژوهی کشور (مهتاب)، عضو شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب، رئیس کمیته ملی حافظه جهانی یونسکو در ایران، عضو کمیسیون فرهنگی دولت، عضو شورای اطلاع رسانی دولت، عضو شورای فرهنگ عمومی، عضو کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران (شورای عالی انقلاب فرهنگی)، عضو هیات امنای نهاد کتابخانه های عمومی کشور، عضو هیات امنای مؤسسه خانه کتاب از دیگر سوابق فعالیت فرهنگی و عضویت در مجامع و شوراهای فرهنگی سیدرضا صالحی امیری به عنوان وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی است.

صالحی امیری دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات و مدیر گروه مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی این دانشگاه است و مولف کتابهایی با عنوان مفاهیم و نظریه‌های فرهنگی، فرهنگ و مدیریت سازمان‌های فرهنگی، مبانی سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی، انسجام ملی و تنوع فرهنگی، دیپلماسی فرهنگی، آسیب‌شناسی فرهنگی در ایران، الگوی ارتقای سرمایه فرهنگی در ایران، مدیریت منازعات قومی در ایران است.

وزیر پیشنهادی صمت

سید محمد اتابک گزینه پیشنهادی دولت چهاردهم برای وزارت صنعت، معدن و تجارت با مدرک کارشناس ارشد مهندسی عمران از دانشگاه میشیگان آمریکا دارای سابقه مدیریتی در هیأت مدیره انجمن سیمان، هیأت مدیره سیمان تهران، عضو شورای مشورتی وزارت صنایع و مجلس و سایر حوزه‌های صنعتی است.

اتابک در کارنامه خود نایب رئیس اتاق بازرگانی، معاون اقتصادی بنیاد مستضعفان، مدیرعاملی و نایب رئیسی شرکت سیمان تهران، مدیرعاملی و نایب رئیسی هیات مدیره شرکت اکباتان، عضویت و ریاست هیات مدیره شرکت‌های مختلف از جمله سرمایه‌گذاری بانک مسکن، شرکت صدرا و چندین شرکت تولیدی را دارد.

وزیر پیشنهادی صمت، دارای سوابق شغلی مدیرعامل هلدینگ صنایع معدنی کاوه پارس بود (مالک ۶ شرکت سیمانی از جمله تهران، ایلام و هگمتانه، ۴ فولادی مانند کاوه جنوب کیش، یک شرکت آلومینیومی، دو شرکت معدنی و آهک، ۷ شرکت خدمات مهندسی و...) است.

وی در حال حاضر مدیرعامل و نایب رئیس هیات مدیره هلدینگ گسترش صنایع معدنی کاوه پارس و رئیس هیات مدیره انجمن صنفی سیمان کشور است. او ضمناً مجری طرح عظیم نواب، بیمارستان‌ها و کارخانجات سیمان و فولاد مختلف در کشور بوده است.

وزیر پیشنهادی اطلاعات

حجت‌الاسلام والمسلمین سیداسماعیل خطیب متولد سال  ۱۳۴۰ در قائنات است.

در سوابق اجرایی خطیب وزرات اطلاعات دولت سیزدهم، ریاست مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه،  رییس حراست آستان قدس رضوی دیده می شود.

فعالیت در اطلاعات عملیات سپاه از سال ۱۳۵۹، فعالیت در وزارت اطلاعات و حضور در دفتر مقام معظم رهبری از دیگر سوابق اجرایی وزیر پیشنهادی اطلاعات است.

خطیب در درس خارج فقه رهبر معظم انقلاب و آیات عظام فاضل لنکرانی، مکارم شیرازی و مرحوم آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی حضور داشته است.

او برای بر عهده گرفتن وزارت اطلاعات، از مجلس یازدهم ۲۲۲ رای کسب کرد.

وزیر پیشنهادی ارتباطات

گزینه پیشنهادی وزارت ارتباطات هم ستار هاشمی است. ستار هاشمی متخصص حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است. او در سال ۱۳۵۵ در یاسوج متولد شده و تحصیلات خود را در رشته هوش مصنوعی از دانشگاه موناش استرالیا و دانشگاه علم و صنعت ایران به پایان رسانده است.

هاشمی عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز است. از جمله سوابق اجرایی او می‌توان به معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونت فناوری اطلاعات شرکت ارتباطات زیرساخت، مدیرکلی ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس، و معاونت فناوری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اشاره کرد. او همچنین رئیس هیئت مدیره شرکت ایرانسل بوده و در سال ۱۴۰۲ به عنوان مدیر برتر قوه قضاییه شناخته شد. علاوه بر این، هاشمی در تأسیس انجمن هوش مصنوعی ایران نیز نقش داشته است.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی

پزشکیان برای وزارت کار هم احمد میدری را معرفی کرده است. میدری متولد ۱۳۴۲ در آبادان اقتصاددان ایرانی و معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده است. او نماینده آبادان در دوره ششم مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بود.

وی دارای دکترای تخصصی اقتصاد و کارشناسی ارشد توسعه و برنامه‌ریزی اقتصادی از دانشگاه تهران است. میدری، سابقه تدریس در دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه شهید چمران اهواز را دارد و در سال ۱۳۸۲، دوره کوتاه‌مدت آموزشی و پژوهشی دانشگاه سازمان ملل را نیز طی کرده است.

وزیر پیشنهادی امور خارجه

سیدعباس عراقچی که از اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای با گروه 5+1 بود و سابقه سخنگویی وزارت خارجه و معاونت سیاسی وزیر امورخارجه را نیز در پیشینه خود دارد هم به عنوان وزیر پیشنهادی امور خارجه معرفی شده است.

سیدعباس عراقچی در تهران و در سال 1341 متولد شده است، او 3 خواهر و 3 برادر دارد، و اکثر اعضای خانواده او در زمینه تجارت فعال هستند. در 17 سالگی پدرش را از دست داده است، و دو برادر بزرگترش یکی در هیئت رئیسه اتحادیه صادرکنندگان، و دیگری در اتحادیه فروشندگان عضویت دارند. 

عراقچی مدرک کارشناسی خود را در رشته روابط بین الملل و کارشناسی ارشدش را در رشته علوم سیاسی، هر دو از دانشگاه تهران دریافت کرد، پس از آن به انگلیس رفت و مدرک دکترای اندیشه های سیاسی را از دانشگاه کنت گرفت.

وزیر پیشنهادی کشور

سرتیپ پاسدار اسکندر مومنی در سال ۱۳۴۱ در شهر قائم‌شهر به دنیا آمد.

وی سابقه فرماندهی انتظامی خراسان را داشته و  از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۴ ریاست مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ را برعهده داشت.

معاونت عملیات ناجا در سال های ۸۴ تا ۸۸ ، فرماندهی پلیس راهنمایی و رانندگی در سال های ۸۸ تا ۹۴، جانشینی فرمانده نیروی انتظامی از سال ۹۴ تا ۹۷ از دیگر سوابق مومنی است.

وی از سال ۹۷ تاکنون دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر است.

مومنی در سال ۹۱ از سوی احمدی نژاد رئیس جمهور وقت، نشان عالی خدمت را دریافت کرد.

وزیر پیشنهادی دفاع

عزیز نصیرزاده وزیر پیشنهادی دفاع است، او زاده ۱۳۴۳ سراب است و هم‌اکنون به‌عنوان جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند. وی در فاصله سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ فرمانده نیروی هوایی ارتش بود.

نصیرزاده فعالیت نظامی را از سال ۱۳۶۱ آغاز کرد و در جنگ ایران و عراق از خلبانان نیروی هوایی ارتش بود. وی در فاصله سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۶ ریاست ستاد نهاجا (معاونت هماهنگ‌کننده نیروی هوایی ارتش) را برعهده داشت و از ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۷ جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش بود.

نصیرزاده پس از دفاع مقدس در سمت‌هایی چون وابسته نظامی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا، مدیریت جنگ الکترونیکی معاونت عملیات نهاجا، معاونت اطلاعات نیروی هوایی، معاونت طرح و برنامه نهاجا، معاونت هماهنگ‌کننده نیروی هوایی (رئیس ستاد نیروی هوایی ارتش) و جانشینی فرمانده نیروی هوایی ارتش، معاونت برنامه و بودجه و مجلس کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران فعالیت داشته‌است. وی در سال ۱۳۹۱ درجه سرتیپی دریافت کرد.

وزیر پیشنهادی بهداشت

برای وزارت بهداشت هم محمدرضا ظفرقندی پیشنهاد شده است. 

ظفرقندی پزشک و متخصص جراحی عمومی است. وی در سال‌های گذشته مسئولیت‌هایی از جمله ریاست سازمان نظام پزشکی ایران را بر عهده داشته. او همچنین در دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان استاد و مدیر بخش جراحی فعالیت داشته است.

گزینه پیشنهادی وزارت علوم

برای وزارت علوم هم حسین سیمایی معرفی شده است.

حسین سیمایی صراف دبیر هیئت دولت در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی بوده است که سوابقی از جمله معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، مدیرکل دفتر حقوقی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و نماینده وزارت عتف در کمیسیون ملی یونسکو نیز در کارنامه او به چشم می خورد.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد 

سیدعباس صالحی در دولت اول حسن روحانی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوران وزارت علی جنتی بود. حسن روحانی، بلافاصله پس از استعفای علی جنتی، سید عباس صالحی را به سرپرستی وزارت فرهنگ و ارشاد منصوب کرد. 

صالحی تا زمان اخذ رأی اعتماد از مجلس، سرپرست این وزاتخانه باقی ماند و با آغاز به کار دولت دوم حسن روحانی، از سوی حسن روحانی به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی و با رأی اعتماد از مجلس وزیر فرهنگ و ارشاد شد. 

عضو هیأت مدیره و هیأت امنای دفتر تبلیغات اسلامی، عضویت در شورای «مهندسی فرهنگی» عضو حقیقی شورای فرهنگ عمومی و مدیرمسئول و سردبیر برخی از نشریات علمی و فرهنگی کشور از جمله سوابق او است.

وزیر پیشنهادی نیرو

عباس علی‌آبادی (زادهٔ ۱۳۴۰ در اراک) سیاستمدار، مدیر ارشد اجرایی و استاد دانشگاه ایرانی است که از سال ۱۴۰۲ تا کنون در دولت سیزدهم سمت وزیر صنعت، معدن و تجارت را برعهده دارد.علی‌آبادی دانش‌آموختهٔ کارشناسی و کارشناسی‌ارشد مهندسی مکانیک با گرایش تبدیل انرژی از دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه تهران و درجه دکترای مهندسی مکانیک از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با گرایش کنترل بوده‌است.

از جمله پیشینه‌های کاری و مدیریتی علی‌آبادی نیز می‌توان به فعالیت در جهاد سازندگی، مشارکت در اجرا و مدیریت پروژه‌های نیروگاهی کرخه و کارون ۳، مدیریت‌ عاملی شرکت مپنا، شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران و معاونت وزیر نیرو در امور برق و انرژی اشاره کرد، از جمله برنامه‌های او حین تصدی معاونت امور برق وزارت نیرو، استفاده از نیروگاه‌های تجدید پذیر، واقعی کردن قیمت برق و تکمیل نیروگاه‌های نیمه تمام بود.

او پیشینهٔ ریاست دانشگاه صنعتی مالک اشتر را دارد و از دی‌ ۱۳۸۸ تا تیر ۱۴۰۲ نیز مدیرعامل گروه مپنا بوده‌است.

علی‌آبادی، وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت بود که در ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ موفق به دریافت رأی اعتماد از مجلس یازدهم شد.

وزیر پیشنهادی نفت

محسن پاک‌نژاد هم وزیر پیشنهادی نیرو است، دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی برق از دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی امیرکبیر است. 

او از سال ۱۳۷۰ فعالیت خود را در وزارت نیرو آغاز کرد. مدیر طرح توسعه میادین گازی، مدیرکل نظارت بر صادرات مواد نفتی و بازرسی فنی وزارت نفت، عضو اصلی هیئت مدیره شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، مدیر برنامه‌ریزی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، عاون مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران، مدیرکل نظارت بر صادرات و مبادلات مواد نفتی وزارت نفت، مدیرعامل و نایب رئیس هیئت مدیره شرکت بازرگانی نفت ایران (به‌اختصار شرکت نیکو)؛ معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور تولید، معاون وزیر نفت در نظارت بر منابع هیدروکربوری از جمله سوابق محسن پاک‌نژاد، است.

وزیر پیشنهادی دادگستری 

امین‌حسین رحیمی گزینه پزشکیان برای وزارت دادگستری است. وی که تصدی وزارت دادگستری در دولت سیزدهم را نیز بر عهده داشت، متولد سال ۱۳۴۷ در ملایر است.

او دارای مدرک دکتری در رشته فقه و حقوق جزا است.

رحیمی پیش‌تر قاضی دادگستری بوده و سابقه ۳۵ سال خدمت در مشاغل مختلف قضایی دارد.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه، نماینده مردم ملایر در مجلس هشتم، مشاور رئیس قوه قضائیه، دادستان دیوان محاسبات کشور، رئیس کل دیوان محاسبات کشور، معاون سیاسی و امنیتی دادستان کل کشور، مشاور عالی رئیس قوه قضائیه و رئیس مرکز امور هماهنگی مجلس از جمله سوابق مدیریتی و اجرایی امین حسین رحیمی است.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان

احمد دنیا مالی هم گزینه پیشنهادی مسعود پزشکیان برای وزارت ورزش و جوانان است.

وی سوابقی نظیر معاون فنی و زیر بنایی راه آهن جمهوری اسلامی، معاون فنی و مهندسی و عضو هیأت عامل سازمان بنادر و کشتیرانی کشور، معاون وزیر راه و ترابری و رئیس سازمان بنادر وکشتیرانی کشور، معاون فنی _ مهندسی شهرداری تهران، عضو هیأت مدیره مهندسین مشاور فجر و توسعه وابسته به جهاد دانشگاه، مؤسس و مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری توسعه صادرات بندر انزلی، اولین مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی بندرانزلی، ریاست فدراسیون قایقرانی ایران، عضو هیأت مدیره فدراسیون جهانی کانوئیگ (ICF)، معاونت فدراسیون جهانی دراگون بوت و ریاست هیأت مدیره باشگاه ملوان بندر انزلی را در کارنامه دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار