قالیباف در یادواره ملی سردار شهید طوسی:

هرگاه از فرهنگ شهادت فاصله گرفته‌ایم دچار مشکل شدیم

تهران (پانا) - رئیس مجلس شورای اسلامی در یادواره ملی سردار شهید طوسی با بیان اینکه هرگاه از فرهنگ شهادت فاصله گرفته‌ایم دچار مشکل شدیم گفت دفاع مقدس یک سبک زندگی و یک روش حکمرانی بود.

کد مطلب: ۱۴۹۳۲۵۱
لینک کوتاه کپی شد
هرگاه از فرهنگ شهادت فاصله گرفته‌ایم دچار مشکل شدیم

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در یادواره ملی سردار رشید اسلام شهید محمدحسن طوسی، جانشین لشکر ویژه 25 کربلا و شهید ملی اطلاعات و عملیات ملقب به نابغه فاو که عصر امروز (پنجشنبه، 18 مرداد ماه 1403) در برج میلاد تهران برگزار شد، شهید طوسی را از چهره‌های برجسته دوران دفاع مقدس، یک شهید ملی و از شهدای اثرگذار دوران دفاع مقدس دانست و گفت: این جلسه، جلسه ذکر یاد و خاطره شهدا است و امروز بیش از هر زمان دیگری به این نوع مجالس نیازمندیم و مجالس شهدا هرگز تکراری نمی‌شود.

حضور در مجالس شهدا ما راز غفلت دور نگاه می‌دارد

قالیباف در ادامه با بیان اینکه حضور در مجالس شهدا برای ما که زمانی همرزم این شهدا بوده‌ایم و همچنین برای جوانان و نوجوانانی که دوران دفاع مقدس را ندیده‌اند، ضرورت دارد، عنوان کرد: چنین مجالسی ما را از غفلت دور نگاه می‌دارد؛ غفلت یکی از خسارات بزرگ زندگی بشری به ویژه در جامعه اسلامی و انقلابی ما است. غفلت یک تهدید جدی محسوب می‌شود و غافل کسی است که در برابر دیدگان و در ذهن او واقعیاتی وجود دارد اما باز هم سرگرم مسائلی است که اجازه نمی‌دهد به موضوعات سرنوشت‌ساز توجه کند؛ ما متأسفانه از موضوعات مهم غافل شده و به مسائل کوچک و کم ارزش توجه می‌کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تأکید کرد: انسان نیاز دارد تا در زندگی مادی و معنوی و در زندگی روزمره خود، تلنگر بخورد و به او یادآوری شود که از کجا آمده و به کجا می‌رود و چه کسانی چه اقداماتی کرده‌اند و در زندگی مادی ما و شما چه تأثیری داشته‌اند. این یادآوری‌ها، همانطور که مقام معظم رهبری می‌فرمایند، زنده نگاه داشتن یاد شهید است که اجری به اندازه اجر شهید دارد و بسیار مهم است.

اشتباهات مکرر در زندگی انسان، نشانه غفلت است

وی در ادامه با تأکید بر اینکه ما در فرهنگ قرآنی خود از علمای بزرگ و مفسران اینگونه فهم کرده‌ایم که اهل غفلت و آنهایی که به یاد و ذکر خدا نیستند، هم زندگی سخت در دنیا خواهند داشت و هم در آخرت به مراتب سخت‌تر از این دنیا زندگی خواهند کرد، یادآور شد: ما از فرهنگ دینی و مکتب اهل بیت(ع) خود اینگونه فهم کرده‌ایم که نشانه غفلت، اشتباهات مکرر در موضوعات مختلف زندگی انسان است که در زندگی شخصی و مسئولیت نمود پیدا می‌کند.

قالیباف در ادامه با یادآوری این مطلب که از نشانه‌های انسان غافل، این است که از گذشته پند نمی‌گیرد، عنوان کرد: اگر تجربیات ناموفق را مجدداً تجربه کرده و از پیروزی‌ها، شکست‌ها و تجاربی که داشته‌ایم درس نگیریم، فرصت‌ها را از دست بدهیم و اوقات خود را هدر دهیم، غافل بوده‌ایم.

روزمرگی و مظاهر دنیا از عوامل غفلت‌زا است

رئیس قوه مقننه در ادامه مظاهر دنیا و روزمرگی را از عواملی دانست که باعث غفلت می‌شود و افزود: روزمرگی‌ها و غرق شدن در شیرینی‌ها و تلخی‌ها، ما را از موضوعات مهم باز می‌دارد. یکی از موضوعات مهم در ایجاد غفلت، سطحی‌نگری نسبت به مسائل دینی است لذا این جلسات است که ما را از آرزوهای دور و دراز باز می‌دارد.

وی در ادامه درباره نحوه درمان غفلت انسان، عنوان کرد: درمان این غفلت با یاد خدا و قیامت صورت می‌گیرد و جلساتی بهتر از چنین مجالسی برای زنده نگاه داشتن یاد شهدا نیست؛ افرادی که جان خود را بی‌هیچ شرطی کف دست گرفتند و در جنگ حضور پیدا کردند که نمونه آن شهید طوسی است.

خون شهدای مازندرانی در تمام مناطق جنگی دوران دفاع مقدس به زمین ریخته است

قالیباف در ادامه با بیان اینکه 3 نفر از اعضای خانواده شهید طوسی به شهادت رسیده‌اند که تعداد چنین خانواده‌هایی کم نیست، اظهار داشت: ما باید از زندگی چنین خانواده‌هایی پندآموزی کنیم. من اهل مازندران نیستم اما افتخار داشتم در دوران دفاع مقدس همرزم و هم نشین مازندرانی‌ها باشم و دورانی را به عنوان خدمتگذار لشکر 25 در خدمت عزیزان این استان بودم. مازندران در دوران جنگ چیزی کم نگذاشت.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان ادامه داد: شما جایی را از ارتفاعات غرب کشور با سرمای زیر صفر تا دهانه فاو با گرمای بالای 50 درجه پیدا نمی‌کنید که خون شهدای مازندرانی در آن ریخته نشده باشد.

اثرات خون شهدای دفاع مقدس در خون شهدای مدافع حرم تبلور یافته است

وی ادامه داد: شهدای بزرگی همچون شهید طوسی، شهید بصیر، شهید شیرودی و شهید کشوری در بخش‌های مختلف حضور داشتند. به هر خطه‌ای از استان مازندران بنگرید شهیدی را می‌بینید، همانطور که در همه دوران تاریخ نیز مجاهدانه حضور یافتند و همچنین مدافعان حرم زیادی داریم که از اهالی مازندران هستند.

قالیباف در ادامه با بیان اینکه ما یک نام خان‌طومان می‌شنویم و از کنار آن می‌گذریم اما اثرات دفاع مقدس و خون شهید اینگونه می‌شود که امروز نیز تعداد زیادی از جوانان راه شهدا را ادامه می‌دهند. زمانی با شهید کاظمی صحبت می‌کردیم و می‌گفتیم اگر امروز اتفاقی بیفتد آیا جوانان امروز همچون دوران دفاع مقدس به میدان می‌آیند یا خیر و پاسخ آن را زمانی دریافتیم که موضوع دفاع از حرم و تقویت جبهه مقاومت اتفاق افتاد. ما دیدیم که فرزندان امروز با هدف تقویت این جبهه محکم‌تر از رزمندگان دوران دفاع مقدس حاضر شدند و مظلومانه‌تر و شجاع‌تر به شهادت رسیدند در حالی که فضای جامعه به گونه‌ای بود که می‌توانستند در کشور بمانند و زندگی کنند.

مازندرانی‌ها با افتخار در مسیر دفاع از انقلاب و اسلام گام برداشتند

رئیس مجلس ادامه داد: زمانی برای شهید سلیمانی از دیدارم با خانواده شهید بلباسی صحبت کردم و گفتم بعد از آن دیدار، سفری به سوریه داشتم و به منطقه خان‌طومان رفتم و دیدم انصافاً این شهدا، شجاعانه جنگیدند و عملیات‌های بزرگی را قهرمانانه به پایان رساندند. همه اینها حاکی از وفاداری این مردم به انقلاب اسلامی است.

وی در ادامه با بیان اینکه در حوزه شهدای امنیت نیز شهید آرمان عزیز که به آن شکل در تهران به شهادت رسید از فرزندان خطه مازندران است، اظهار داشت: در برابر یکایک خانواده عزیز شهدا سر تعظیم فرود می‌آورم. مازندرانی‌ها همواره با افتخار در مسیر دفاع از انقلاب و اسلام گام برداشتند.

خدای دفاع مقدس، خدای اقتصاد و فرهنگ هم هست

قالیباف همچنین با اشاره به وصیتنامه سردار شهید طوسی بیان داشت: در وصیتنامه ایشان آمده که امروز همه اسلام و همه کفر در مقابل هم قرار گرفته‌اند که به نوعی کلام امام(ره) است. او گفته است اگر امروز در جنگ پیروز شویم گویی اسلام پیروز شده است یعنی شهید با این باور با همه وجود، شجاعانه، آگاهانه و خلاقانه در میدان جنگ و در حوزه اطلاعات و عملیات با رشادت حضور یافت.

رئیس قوه مقننه با تأکید بر اقداماتی که باید برای جلوگیری از غفلت انجام دهیم، گفت: ما باید از فضای دوران دفاع مقدس پند گرفته، نسبت به آن باور داشته و اطمینان داشته باشیم که خدای دفاع مقدس، خدای اقتصاد و فرهنگ هم هست و تصور نکنیم که مشکلات امروز لاینحل است؛ لذا اگر جایی ناموفق هستیم ریشه در عوامل غفلت‌زایی دارد که تکرار می‌شود.

متأسفانه از فضای جهاد و شهادت فاصله گرفته‌ایم

وی افزود: متاسفانه از فضای جهاد و شهادت فاصله گرفته‌ایم و هرگاه از فرهنگ شهادت فاصله گرفته‌ایم دچار مشکل شدیم. ممکن است برخی بگویند فرهنگ شهادت با اقتصاد و پیشرفت در تکنولوژی، فناوری و هوش مصنوعی چه ارتباطی دارد؟ همه مبنای هستی در ید قدرت الهی است و  بدون اذن الهی برگی از درخت نخواهد افتاد و باید این باور را داشته باشیم.

قالیباف اضافه کرد: به سوابق و تاریخ بعد از پذیرش قطعنامه بنگرید که چقدر ما را مورد سرزنش قرار دادند اما دیدید که گذشت زمان نشان داد پیروز شده‌ایم.

دفاع مقدس یک جنگ نبود بلکه یک مکتب و روش حکمرانی بود/ دوران دفاع مقدس دوران تحول و خلاقیت بود

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با تأکید بر اینکه پیروزی همواره به دنبال سختی می‌آید اما باید این مسیر را به درستی پیش برویم و اگر این کار را نکنیم قطعاً جزء غافلان هستیم، گفت: ارزش و اهمیت این نشست‌ها این است که باورهای ما را نسبت به سنت‌های الهی محکم می‌کند. سنت‌های الهی نه تبدیل و نه تحویل می‌شوند و تا دنیا، دنیا است ثابت هستند و تغییر نمی‌کنند. ما باید با این باور و با این درایت و پختگی، فرزند زمانه خویش باشیم و در این مسیر حرکت کنیم.

وی همچنین با بیان اینکه دوران دفاع مقدس یک جنگ نبود بلکه یک روش زندگی، مکتب، روش حکمرانی، روش مدیریت و تصمیم‌گیری بود، اظهار داشت: مبنای دفاع مقدس ایمان، وحدت، ایثار، گذشت، محبت و اعتماد بود. حالا باید دید آیا این عناصر در زندگی و مدیریت ما جایی دارد یا خیر. حتماً دوران دفاع مقدس دوران تحول و خلاقیت بود و اینها بود که جبهه و جنگ را متحول کرد که امروز در دفاع از حرم نیز اینگونه است.

خطای محاسباتی آمریکا عدم درک درست از مبانی فرهنگی و اعتقادی ایران است

قالیباف در ادامه با بیان اینکه امروز در حوزه اقتصاد و فرهنگ، حوادثی رخ می‌دهد که باید به آنها توجه کنیم، ابراز داشت: ازقضا دشمنان قداره‌بند ما که در رأس آن آمریکای جنایتکار است همواره اشتباهات و خطاهای محاسباتی دارد و علت آن این است که از مبانی آن درک درستی نداشته‌اند.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با اشاره به تحلیلی ترنر یکی از کارشناسان آمریکایی در سال 1364 عنوان کرد: او می‌گفت هرچه به جنگ ایران و عراق می‌نگریم می‌بینیم همه دنیا در حال حمایت از عراق هستند و تجهیزات پیشرفته‌ای هم دارد اما طرف ایرانی این امکانات، تجهیزات و حمایت را ندارد لذا هیچ شرایطی برای برد هم ندارد اما تنها دلیل موفقیت ایران این است که طرف ایرانی هراسی از مرگ ندارد و پیکر هر شهیدی که به شهر و دیارش باز می‌گردد چندین نفر جای او را پر می‌کنند؛ ما نیز باید امروز با همین فرهنگ مسیر را پیش ببریم، نسبت به مسئولیت‌های خود انجام وظیفه کنیم و تحت زعامت رهبر معظم انقلاب مسیر خود را پیش ببریم.

قالیباف در پایان این مراسم از خانواده شهدای حاضر با اهدای لوح یادبود قدردانی کرد و از آنها تجلیل به عمل آورد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار