پزشکیان:

چشم‌انداز ما کشوری توسعه یافته است

با تمام وجود باید به مردم محبت بورزیم

تهران (پانا) - رئیس‌جمهور منتخب با بیان اینکه چشم‌انداز ما کشوری توسعه یافته است، گفت همچنان خاک پای ملت شریف و بزرگوار ایران هستم که آگاهانه در این میدان پا نهاده‌اند و با رأی خود به تغییر بار سنگینی را در شرایطی خطیر بر دوش این حقیر نهادند.

کد مطلب: ۱۴۹۰۶۲۶
لینک کوتاه کپی شد
چشم‌انداز ما کشوری توسعه یافته است

مسعود پزشکیان، رئیس جمهور منتخب در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری با قرائت یک بیت شعر از مولانا سخنرانی خود را آغاز کرد؛ گر صید عدم شوی ز خود رسته شوی، ور در صفت خویش روی بسته شوی؛ می‌دان که وجود تو حجاب ره توست، با خود منشین که هر زمان خسته شوی.

وی در ادامه یاد معمار فقید انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) و شهیدان سرافراز ایران عزیز به ویژه سرباز وطن سردار سپهبد قاسم سلیمانی را گرامیداشت و به روان پاک شهدای دولت شهیدان رجایی و باهنر و شهید خدمت آیت الله رئیسی و همه خدمتگزاران شهید نظام درود فرستاد. 

پزشکیان ضمن قدردانی از رهبر انقلاب بیان کرد: سپاسگذار لطف و تدبیر رهبر معظم انقلاب هستم که عرصه را بر مشارکت موثر ملت و رقابت معنادار تفکرات سیاست های متفاوت در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گشودند.

رئیس جمهور منتخب با بیان این جمله که همچنان خاک پای ملت شریف ایران هستم، اذعان کرد: مردم آگاهانه در این میدان پا نهادند و با رای خود به تغییر، بار سنگینی را در این شرایط خطیر بر دوش این حقیر نهادند. آنان که به من یا به نامزدهای رقیب رای دادند و یا حتی از سر دغدغه مندی و نقد و اعتراض وارد عرصه انتخاب نشدند انتظار تحول را پیش روی نظام، من و دولت آینده نهادند که زمان پاسخگویی از امروز عملا آغاز می شود.

وی با تاکید بر اینکه "منتخب ملت از امروز رئیس جمهور می شود" تصریح کرد: اکنون رهبر معظم انقلاب با تنفیذ رای ملت و امضای حکم ریاست جمهوری این بنده کوچک خدا را رسما مکلف به انجام مسوولیتی بزرگ در قبال همه ملت ایران فرمودند. منتخب ملت به موجب اصل ۱۱۳ قانون اساسی از امروز رئیس جمهور می شود و مسوولیت اجرای قانون اساسی و ریاست قوه مجریه را جز اموری که مستقیما به رهبری مربوط می شود بر عهده دارد.

پزشکیان بیان کرد: آنچه که مسوولیت قانون اساسی بر عهده ما گذاشته است در حقیقت براساس مسیر روشنی که رهبر معظم انقلاب توشیع فرموده اند. چشم انداز نظام جمهوری اسلامی و سیاست های کلی ابلاغی و قانون برنامه است که باید به طرف آن حرکت کنیم.

هدف دولت چهاردهم؛ ایران توسعه‌یافته با هویت اسلامی و انقلابی، با جایگاه نخست اقتصادی در منطقه

رئیس جمهور ایران را کشوری توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی، فناوری در سطح منطقه و با هویت اسلامی و انقلابی الهام بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و موثر در روابط بین الملل برشمرد و خاطر نشان کرد: چشم انداز ما کشوری توسعه یافته متناسب با مقتضیات فرهنگی، متکی بر اصول اخلاقی و ارزش های اسلامی و آزادی های مشروع و عدالت اجتماعی، حفظ کرامت و حقوق انسانها و بهره مند از امنیت اجتماعی و غذایی است.

وی برخورداری از دانش پیشرفته و توانا در تولید علم و فناوری و متکی بودن بر سهم برتر منابع انسانی و سرمایه اجتماعی در تولید ملی، امن، مستقل و مقتدر با سامانه دفاعی مبتنی بازدارندگی همه جانبه و پیوستگی مردم و حکومت را از ویژگی های کشورمان دانست و بیان کرد: ایران در چشم انداز ما کشوری برخوردار از سلامت، رفاه، امنیت قضایی، فرصت های برابر، توزیع مناسب درآمد، نهاد مستحکم خانواده، به دور از فقر و تبعیض و بهره مند از محیط زیست مطلوب، ایثارگر، مؤمن، رضایتمند، برخوردار از وجدان کاری، انضباط و روحیه تعاون و سازگاری اجتماعی و متعهد به روحیه انقلابی و شکوفایی ایران و مفتخر به ایرانی بودن است. 

پزشکیان در همین راستا ادامه داد: در این چشم انداز همچنین کشورمان دست یافته به جایگاه اول علمی، اقتصادی و فناوری در سطح منطقه و با تأکید بر جنبش نرم افزاری و تولید علم و رشد مستمر اقتصادی، ارتقای نسبی سطح درآمد جامعه، اشتغال کامل، الهام بخش، فعال و مؤثر در جهان اسلام، با تحکیم الگوی مردم سالاری دینی، توسعه کارآمد، جامعه اخلاقی، نواندیش و پویای فکری و اجتماعی خواهد بود. آنچه که چشم انداز نظام را بر ما مسوولین مشخص می کند و یک دولت وحکومتی قدرتمندی را تصویر می کند که بار سنگین رفتن را بر دوش ما براساس قانون و چارچوب های قانونی می نهد که ما مسوولیم به این طرف حرکت کنیم. اصول اول و دوم و سوم قانون اساسی براساس همین چارچوب هایی است که رهبری اعلام فرموده اند.

با همگرایی و قانون گرایی می توانیم از بحران ها عبور کنیم

رئیس جمهور بیان کرد: ما تنها با همگرایی و قانون گرایی در منظومه حکومت می توانیم از بحران ها و تنگناهای پیش روی کشور گذشت کنیم و امیدها و انتظارات به حق مردم را پاسخ دهیم.

پزشکیان با تاکید بر اینکه تعامل پیشرفت و توسعه کشور را رقم می زند، اضافه کرد:یک جامعه همگرا و قانون مدار می تواند شاهد قدرتمند شدن حاکمیت و قدرت یابی بیشتر جامعه را آماده کند و نقش تعاملی برای پیشرفت و توسعه کشور را رقم بزند.

متعهد به چشم انداز رهبری در سیاست های کلی و قانون برنامه هستیم

وی افزود: من و دولت آینده رسالت و مسئولیت مان برای رسیدن به این چشم انداز، تعهد به چشم اندازی است که رهبر انقلاب تعریف وسیاست های کلی است که ابلاغ فرمودند و قانون برنامه است که درمناظرات بر آن تاکید کردم.

رئیس جمهور اضافه کرد: اگر ما این چشم انداز را بپذیریم و عمل کنیم و چارچوب های کلی رهبری را در اجرا، عملیاتی کنیم کشور ما به آنجا خواهد رسید که برترین هستیم و ما می توانیم به اینجا برسیم و این جز همگرایی و انسجام ملی امکان پذیر نیست.

پزشکیان با استناد به آیات قرآن بیان داشت: خداوند در قرآن می فرمایند: «یَـٰٓأَیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُواْ ٱتَّقُواْ ٱللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِۦ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنتُم مُّسۡلِمُونَ وَٱعۡتَصِمُواْ بِحَبۡلِ ٱللَّهِ جَمِیعࣰا وَلَا تَفَرَّقُواْۚ وَٱذۡکُرُواْ نِعۡمَتَ ٱللَّهِ عَلَیۡکُمۡ إِذۡ کُنتُمۡ أَعۡدَآءࣰ فَأَلَّفَ بَیۡنَ قُلُوبِکُمۡ فَأَصۡبَحۡتُم بِنِعۡمَتِهِۦٓ إِخۡوَٰنࣰا وَکُنتُمۡ عَلَیٰ شَفَا حُفۡرَةࣲ مِّنَ ٱلنَّارِ فَأَنقَذَکُم مِّنۡهَاۗ کَذَٰلِکَ یُبَیِّنُ ٱللَّهُ لَکُمۡ ءَایَٰتِهِۦ لَعَلَّکُمۡ تَهۡتَدُون» این َوحدت و انسجام و چنگ زدن به ریسمان خداست که می تواند ما را به جای که لیاقت آن را داریم برساند.

رئیس جمهور با بیان اینکه باید مواظب هوای نفس باشیم، اضافه کرد: باید مواظب باشیم هوای نفس باشیم. وَمَا أُبَرِّئُ نَفْسِی إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلَّا مَا رَحِمَ رَبِّی ۚإِنَّ رَبِّی غَفُورٌ رَحِیم اختلافات موجود به خاطر هوای نفس است و گرنه راه روشن است اگر ما در چارچوب این سیاست و چشم انداز حرکت کنیم باید در جایگاهی می بودیم که الان شایسته و لایق ان هستیم این وحدت و انسجام ما است که می تواند ما را به جایگاه اصلی ما برساند.

وی پشتوانه و رضایت مردم را از نکات مهم برشمرد و با استناد به حدیثی گفت: إنّما یُستَدَلُّ عَلَی الصّالِحینَ بِما یُجری اللّه ُ لَهُم عَلی ألسُنِ عِبادِهِ دلیل اینکه ما درست خدمتگزارخواهیم بود یا نخواهیم بود این است که آیا مردم ازما راضی خواهند بود یا نخواهند بود دو نوع رفتار را در قبال مردم باید بر اساس چشم اندازها و برنامه برای خودمان در نظر بگیریم باید با تمام وجود به این مردم محبت بورزیم و عشق بورزیم.

پزشکیان با استناد به نهج البلاغه که حضرت علی (ع) فرمودند نباید در مقابل مردم بایستیم اظهار کرد: خدمت به مردم باید سرلوحه زندگی ما و همه مدیران و وزیرانی باشد که ما انتخاب می کنیم و باید با تمام وجود به این مردم عشق بورزیم این رفتارشخصی و باور ماست.

وی با بیان اینکه موفقیت دولت در پاسخ مناسب به انتظارات مردم و ضرورت تحول و اصلاح امور کشور، توفیق نظام و نشانه دور اندیشی و اقتدار رهبر انقلاب است گفت: از نظام حکمرانی کشور نخبگان و نهادهای مدنی جریان های سیاسی و یکایک ملت شریف ایران می خواهم که دست به دست هم دهیم تا فضای احیای نشاط، امید و اعتماد امروز مردم برای آینده ایران پایدار بماند.

رئیس جمهور با بیان اینکه ظلم این است که عده‌ای از دوستان و جناح خود را داشته باشیم و مردم را نداشته باشیم، اظهار کرد: بارها گفته‌ام، در سلامت، شغل، جایگاه و تقسیم منابع، مراعات انصاف جز اصولی است که باید به آن پایبند باشیم. به مردم و مقام معظم رهبری تعهد می‌کنم که برای مردم جز انصاف و عدالت راهی دیگر را نپوییم. قول می‌دهیم که با تمام وجودمان به این مردم خدمت کنیم، قول می‌دهیم که در راه شهیدان و کسانی که در راه مملکت جان خود را فدا کردند، تا پای جای بایستیم. بازگشت کشور به جایگاه واقعی خود و عزت و افتخار، جز با وحدت و قانونگرایی امکانپذیر نیست.

پزشکیان با بیان اینکه خاک پای ملت ایران هستم ومی کوشم فرزند خلفی برای این ملت باشم افزود: از رهبر معظم انقلاب و ملت شریف ایران که خالق فرصت های نو برای سربلندی ایران هستند می خواهم مرا یاری کنند که بتوانم بخشی از نگرانی مردم را برای ایران کم کنم. من شریک دردهای مردم و پوینده راه پیشرفت و اعتلای ایران خواهم بود.

وی بیان کرد: از شورای نگهبان ، سرپرست نهاد ریاست جمهور و وزیر کشور که نقش عمده ای در برگزاری انتخابات داشتند تشکر می کنم و سپاسگزار شخصیت های ملی و جریان های سیاسی اصولگرا، اصلاح طلب، تحول خواه، زنان ،مردان، جوانان سراسر کشور و ایرانیان خارج کشور هستم که با حضور خود بر میزان مشارکت افزودند و مسئولیت جدیدی در برابر کارگزاران کشور نهادند. خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی ما رستگار.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار