خطیب نماز جمعه تهران:

علل بر زمین ماندن بسیاری از سیاست‌های کلی نظام باید مورد مطالعه قرار گیرد

تهران (پانا)- خطیب نماز جمعه تهران گفت: نهادهای علمی و پژوهشی از ابعاد و زوایای مختلف باید علل بر زمین ماندن بسیار از سیاست‌های کلی نظام است و اینکه چرا بر زمین مانده است را مورد مطالعه قرار دهند.

کد مطلب: ۱۴۸۸۹۳۹
لینک کوتاه کپی شد
علل بر زمین ماندن بسیاری از سیاست‌های کلی نظام باید مورد مطالعه قرار گیرد

حجت الاسلام سید محمد حسن ابوترابی‌فرد در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران در مصلی امام خمینی (ره)،گفت: شما برادران و خواهران و سوگواران را به شناخت عاشورا و گام برداشتن در راهی که مدرسه رسالت و امامت فراروی بشر تعریف کرده است، توصیه می‌کنم. شناخت راهی که مدرسه عاشورا برای جامعه بشری و انسانی تعریف کرد.

وی‌افزود: اگر این مدرسه نبود امروز جامعه انسانی از معارف حیات بخش قرآن کریم محروم بود. اگر حرکت عظیم عاشورا نبود دستگاه آلوده به ستم و جنایت اموی تمام دستاوردهای حرکت عظیم پیامبر اعظم را پایمال می‌کرد.

حجت الاسلام ابوترابی فرد اظهار کرد: در ساعت‌های نخست امروز سخنگوی نیروهای مسلح یمن از اصابت پهپاد مدرن رادار گریز یمنی که به دست توانای جوانان عالم هوشمند یمنی ساخته شده است خبر داد که قلب تل آویو را مورد هدف قرار داد.

وی‌افزود: این پهپاد اقتدار آفرین که بر اساس گزارشات رسمی نهادهای صهیونیستی، در فاصله نزدیک سفارت آمریکا فرود آمده است، هشدار دیگری است برای پایان تجاوزات حیوانی درندگان صهیونیست، به خواهران و برادران عزیز و مقاوم ما در غزه، که جان همه ما فدای قدم‌های استوار آنها، باد.

حجت الاسلام ابوترابی فرد با اشاره به مردم مقاوم غزه، اذعان کرد: این فرزندان استوار پیامبر اعظم که در طول تجاوزات دنیای استکبار به سرکردگی امریکا، ایستادند برای امت اسلام حیثیت و آبروی دیگری را خلق کردند.

خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به اعتراف‌های مقامات صهیونیستی، عنوان کرد: نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی اظهار داشته است، «سربازان صهیونیستی روزانه در غزه کشته می‌شوند و در صفحات تلویزیون نیز با یکدیگر می‌جنگند. دولت از هم پاشیده و کارایی ندارد.» این ژنرال بازنشسته و کارشناس نظامی رژیم صهیونیستی اظهار داشته است، «هرج و مرج کامل بر سربازان صهیونیستی در نوار غزه حاکم شده است. تجهیزات و خدمات لجستیکی، غذا و هر چیزی که برای پیشبرد ما لازم است، وجود ندارد.»

وی با اشاره به شرایط نامناسب صهیونیست‌ها ادامه داد: این شرایط آنان در نوار غزه است. از طرفی نواحی شمالی سرزمین‌های اشغالی نیز در دسترس سربازان حزب الله قرار دارد.

حجت الاسلام ابوترابی فرد با اشاره به برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، گفت: انتخابات ریاست جمهوری اسلامی در روزهای هشتم و پانزدهم تیر ماه در دو مرحله، با مشارکت بیش از ۵۵ میلیون نفر از هموطنان عزیز، در اوج رقابت، سلامت و امنیت برگزار شد و جریان‌های سیاسی و نخبگان کشور، با همه ظرفیت در این میدان پرشکوه و اقتدار آفرین حضور یافتند. برگزاری انتخابات با هدایت رهبری معظم و عالیقدر و مدیریت شایسته سرپرست هوشمند و متعهد ریاست جمهوری و انتقال متین قدرت از دولتی به دولتی دیگر با گرایش سیاسی متفاوت، بسیار ارزشمند و درخور تحسین و برای ملت عزیز و سرافراز ایران افتخارآفرین است.

وی تاکید کرد: این انتخابات برای ملت بزرگ ایران و جوانان عزیز، امید آفرین و نشاط افزا است و بدون تردید این انتخابات از عوامل مهم کلیدی افزایش سرمایه اجتماعی است.

امام جمعه تهران بیان کرد: این رویداد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی که حکایت از ظرفیت استثنایی نظام جمهوری اسلامی ایران دارد، رشد و بالندگی ملت عزیز ایران را در شرایطی به نمایش گذاشت که شاخص‌های کلان اقتصادی، حکایت از شرایط سخت و دشوار مردم شریف دارد و دشمنان ملت مقاوم و شجاع ایران که استقلال و عزت و اقتدار ملت عزیز را برنمی‌تابند، جنگ همه جانبه، پیچیده، سنگین، ترکیبی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را بر ملت عزیز تحمیل کردند ولی در این شرایط شما ملت ایران این حماسه بزرگ را خلق کردید.

حجت الاسلام ابوترابی فرد خاطرنشان کرد: منافع ملی و شرایط اقتصادی کشور اقتضا دارد، همه آحاد کشور از جمله زنان و مردان و جوانان، به ویژه نامزدهای انتخابات و هواداران جوان و پرانگیزه ایشان، رسانه‌ها و نخبگان علمی و سیاسی با الهام از پیام تبریک پرمعنای رهبر معظم به ملت عزیز و رئیس جمهور منتخب، با نیک‌اندیشی و همکاری، رفتارهای رقابتی دوران انتخابات را به هنجارهای رفاقتی تبدیل کرده و با اتخاذ مواضع مثبت و در اختیار قرار دادن سرمایه فکری و مدیریتی خود به یاری دولت چهاردهم بشتابند و با تلاش برای توسعه و پیشرفت فرهنگی، سیاسی و اقتصادی کشور، حساب جدیدی از عقلانیت و دیانت و عشق به ایران عزیز را به ثبت برسانند.

وی گفت: به یاری خدا از رئیس دستگاه اجرایی کشور انتظار می‌رود، همکاران عالم و مومن و متعهد انتخاب کنند، تا با برنامه‌ریزی شایسته امکان استفاده از این ظرفیت ارزشمند و شتاب دهنده را فراهم سازند.

ابوترابی فرد ادامه داد: رئیس جمهور منتخب در مناظره‌ها و گفتگوهای انتخاباتی خویش، نقشه راه خود را در مدیریت دستگاه مهم و خطیر اجرایی کشور تبیین فرمودند و به درستی بر اهمیت ضرورت تلاش برای فراهم آوردن بستر اجماع نخبگان علمی و سیاسی کشور، در راستای اجرای شایسته سیاست‌های کلی نظام، تاکید کردند.

امام جمعه تهران افزود: با اذعان و استحکام این راهبرد و استراتژی تعریف شده نکاتی را محضر رئیس جمهور منتخب کارگزاران محترم در دولت چهاردهم و جامعه علمی و نخبگانی کشور و شما ملت عزیز و بزرگوار تقدیم می‌کنم. به امید آنکه در تحقق و اجرایی شدن این اندیشه موثر باشد.

وی گفت: باید به عوامل مهمی اشاره کنم که در طول یکی دو دهه گذشته مانع جدی، فراروی اجرای سیاست‌های کلی نظام بوده است. همچنین لازم است در خطبه‌های آینده به جایگاه حقوقی سیاست‌های کلی نظام و دیگر عوامل مهمی که از نگاه حقیر به عنوان یک چالش و مانع فراروی اجرا و تحقق سیاست‌های کلی است اشاره می‌کنم، تا دولت مردان و ملت عزیز عوامل را بشناسند و برای برداشتن این موانع همت کنند.

حجت الاسلام ابوترابی فرد در آسیب شناسی عدم تحقق سیاست‌های کلی نظام، تصریح کرد: سیاست‌های کلی با عنایت به منبع قانونی در قانون اساسی، فرآیند تولید محتوا و جایگاه استثنایی مرجع صادر کننده آن، یعنی رهبری معظم انقلاب اسلامی از منزلت بالایی در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران برخوردار بوده و این سیاست‌ها دارای جایگاه حقوقی وزین و فاخر است. سیاست‌های کلی نقشه راه برای دستیابی به آرمان‌ها و اهداف و خطوط اصلی تعریف شده در قانون اساسی است.

امام جمعه تهران متذکر شد: در قانون اساسی آرمان‌ها تعریف شده است ولی سیاست‌های کلی که در یک فرایند فاخر و متکی به نگاه علمی و کارشناسی تبیین می‌شود، نقشه راه برای رسیدن به آرمان‌هایی است که در قانون اساسی تعریف شده است و همچنین چارچوب جهت‌گیری کشور را در تمام عرصه‌های حکمرانی در تراز انقلاب اسلامی، تعریف می‌کند و حلقه میانی بین آرمان‌ها و حوزه اجرا می‌باشد.

وی با بیان سخنانی از رهبر معظم انقلاب گفت: این است که رهبری معظم در سال ۱۳۸۱ در دیدار ریاست و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار می‌دارند، مسئله انضباط در کشور از لحاظ سیاست‌ها و هندسه کلی عمل و اجرا وابسته به سیاست‌ها است. اگر سیاست‌های کلی یک نظام در جایی تبیین تثبیت و توزیع نشود، دچار بی‌رویگی در رفتار خواهد شد.

امام جمعه تهران ادامه داد: وقتی سیاست‌ها مشخص شد، به معنای آن است که هندسه کلی حرکت نظام در مسیر کلی معین شده است و لذا این است که رئیس جمهور منتخب در مناظره‌ها و گفتگوها بارها تاکید کردند که هدف دولت چهاردهم، فراهم آوردن زمینه تحقق و اجرای سیاست‌های کلی است و این سخن تمامی است.

حجت الاسلام ابوترابی فرد گفت: مقام معظم رهبری فرمودند، مهمترین وظیفه و مسؤولیت رهبری در قانون اساسی تنظیم سیاست‌های کلی است و این را رهبری معظم با اشراف کامل به وظایفی که رهبری نظام در برابر ملت ایران و جامعه اسلامی دارد، می‌فرمایند، لذا باید این سیاست‌ها در جایگاه خود قرار گیرد و قوای سه گانه، دستگاه اجرایی، دستگاه تقنینی و نهاد قانونگذاری، دستگاه قضایی، همه نهادها، نیروهای مسلح ونیز نهادهای امنیت آفرین، همچنین نهادهای فرهنگی باید در چارچوب سیاست‌های کلی حرکت خود را تنظیم کرده و برنامه‌ریزی آنها برای اجرای سیاست‌های کلی نظام باشد.

وی افزود: مسئله مهمی که به نظر می‌رسد باید مورد مطالعه قرار گرفته و نهادهای علمی و پژوهشی از ابعاد و زوایای مختلف به تحلیل و بررسی آن بپردازند، علل بر زمین ماندن بسیار سیاست‌های کلی نظام است و اینکه چرا بر زمین مانده است، لذا باید با تبیین درست آن و برداشتن موانع از پیش رو راه را برای اجرایی شدن سیاست‌های کلی هموار کرد و انشاالله در خطبه‌ای دیگر به این عوامل اشاره خواهم کرد.

حجت الاسلام ابوترابی فرد گفت: امید است که دولت چهاردهم از تمام ظرفیت علمی، پژوهشی، مدیریتی و کارشناسی کشور برای فهم دقیق این موانع و برنامه‌ریزی برای رسیدن به نقشه راه جامع برای تحقق سیاست‌های کلی نظام در دست پیدا کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار