نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در آخرین مناظره چه گفتند؟

تهران (پانا) - پنجمین مناظره انتخاباتی با موضوع «کارآمدسازی دولت» با حضور شش نامزد ریاست جمهوری آغاز شد.

کد مطلب: ۱۴۸۳۱۱۳
لینک کوتاه کپی شد
نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در آخرین مناظره چه گفتند؟

آخرین مناظره انتخاباتی نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ظهر سه‌شنبه - پنجم تیرماه - با موضوع «کارآمدسازی دولت» در دو بخش «پرونده‌های روی میز» و «انتظارات مردم از دولت چهاردهم» به صورت زنده از شبکه‌ یک سیما آغاز شد.

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی  در این مناظره در پاسخ به این پرسش که  اگر شما به ریاست جمهوری برسید؛ اولین اقدام دولت شما چیست و در چه مدت به نتیجه خواهد رسید؟اظهار داشت: در مواجهه با هر بیماری اولین اقدام باید این باشد که شرایط بیماری را تثبیت و دردش را تسکین کنیم و سپس به سمت حل بیماری برویم. درباره مشکلات اقتصادی هم همین  کار را باید انجام دهیم.

وی ادامه داد: باید افزایش رشد اقتصادی را جدی پیگیری کنیم اما اقدامات فوری هم برای تامین حداقل رفاه برای خانواده های ایرانی خواهیم داشت.

بسته مسکن، سلامت و تامین امنیت غذایی ارائه می‌کنم

علیرضا زاکانی ضمن تبریک عید سعید غدیرخم گفت: مردم عزیز میثاق من با شما قانون اساسی است بسته‌های اقتصادی که مطرح کردم همه، حق شما است و در قانون اساسی به آن اصرار ورزیده شده اما متاسفانه تا امروز بر زمین مانده است.

زاکانی اظهار کرد:‌ دولت خدمت آماده است که خدمات خود را در قالب اجرایی کردن قانون اساسی در ابعاد مختلف ارائه کند. مردم ولی‌ نعمت ما هستند.

وی خطاب به فرهنگیان، بازنشستگان، کارگران، کارفرمایان، صنعتگران، کشاورزان، دامداران، کارمندان، سربازان، افسران و عزیزان نیروی نظامی و انتظامی، سربازان حفظ امنیت کشور، پزشکان، پرستاران، اساتید، فضلا، دانش آموزان، دانشجویان، طلاب، پسران و دختران گفت: همه شما مردم عزیز در روستاها و شهرها ولی نعمت ما هستید.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: من برای عدالت و توزیع عادلانه امکانات کشور و خلق ثروت همراه با مشارکت مردم در این خلق و دریافت این ثروت به صحنه آمده‌ام.

زاکانی معلولان، سالمندان از کار افتاده‌ و از یاد رفته‌ را خطاب قرار داد و اظهار کرد، من نماینده شما برای اعطای حق طبیعی خودتان به خودتان هستم. لذا برنامه‌ای را در دو سرفصل ارائه کردم یکی برای آبادانی و پیشرفت کشور و یکی هم ناظر به رفع نیاز مردم و مردم سالاری دینی.

وی یادآورشد: نخستین گامی را که بنده خواهم داشت پرداخت یارانه طلایی است یارانه انرژی را بین کل مردم عزیز ایران تقسیم می‌کنم به هر نفر به قیمت امروز ۲۰ میلیون تومان در سال یارانه خواهد رسید و قیمت بنزین از ۳ هزار تومان به همان ۱۵۰۰ تومان برخواهد گشت.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: در قالب این سرفصل وقتی که مردم نیاز خودشان را در حوزه برق، گاز و بنزین تامین کردند - که قیمت‌ها تغییر نمی‌کند به جز بنزین که ارزان‌تر خواهد شد - مردم به میزان اعتبار آن، طلا دریافت خواهند کرد و این اعتبار طلا را در هر زمانی به قیمتی آن روز دریافت خواهند کرد.

زاکانی تاکید کرد:‌ بساط قاچاق، ناترازی انرژی و آسیب زدن به محیط زیست برچیده خواهد شد علاوه بر اینکه عموم مردم ثروتمند خواهند شد و ۹۵ مردم در این طرح سود می برند به جز کسانی که بیشتر مصرف می‌کنند و کسانی که بیشتر مصرف کرده‌اند باید از سایرین بخرند و دریافت خودشان را داشته باشند.

وی با بیان اینکه این مهم‌ترین طرحی است که از روز اول قابلیت اجرا دارد و مشکل مردم را حل می‌کند، اظهار داشت: بسته دوم در حوزه تامین مسکن و اجاره‌داری است. من این را در شهرداری تجربه کرده‌ام. بار مردم را می‌توان بر عهده خود مردم گذاشت.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد:‌ اگر شما مشوقی در بافت فرسوده به مردم بدهید مردم به سرعت خودشان می‌سازند اگر این مشوق را به شکلی بدهید که حتی برای اجاره‌داری حرفه‌ای مردم بسازند امکان گسترده‌ای برای اجاره‌داری و کسانی که می‌خواهند اجاره کنند فراهم خواهد شد.

زاکانی ادامه داد: علاوه بر اینکه در کوتاه‌مدت هم سازمان اجاره‌داری و ایجاد زمینه تامین مالی برای بخشی از پیش پرداخت‌ها و ایجاد زمینه توسعه فعالیت حرفه‌ای در حوزه اجاره‌داری را دنبال خواهم کرد. 

وی با اشاره به اینکه بسته بعدی در حوزه سلامت است، افزود: در حوزه سلامت هیچ کس به جز درد بیماری خود نباید درد بی‌پولی بکشد. بنده یک بسته جامعی را پیشنهاد کرده‌ام که متصدیان و عالمان علم سلامت در کشور به شدت از این بسته حمایت و امکانی را ایجاد می‌کنند که مردم به‌ویژه اقشار خاصی از مردم از درمان رایگان بهره بگیرند و این برای مردم بسیار مهم است که من توضیحات کامل آن را در برنامه‌های ارائه کرده‌ام و در سایر برنامه‌ها می‌توانید آن را مشاهده کنید.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: بسته بعدی تامین امنیت غذایی برای کشاورزی و دامداری است. در تامین امنیت غذایی کسی نباید سر گرسنه بر زمین بگذارد تجربه خوبی را که در شهرداری تهران داشتیم امکان خوبی را برای ما فراهم کرد که به لطف الهی بتوانیم برای عموم مردم این را تطبیق دهیم.

امنیت شغلی دهیاران تامین شود 

سعید جلیلی در ادامه مناظره اظهار کرد: برای دو اولویت اصلی برنامه دارم و در ابتدای دولت شهید رئیسی هم به ایشان تقدیم کردم و اگر نگران تورم و نرخ ارز هستیم، به این برمی گردد که باید در این دو زمینه برنامه مجرب اجرا شود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های روستاها، هر روستا را یک سلول جهش دانست و افزود: روستاها را نباید به عنوان جایی که محروم است نگاه کرد بلکه عین فرصت است و سلول جهش کشور محسوب می‌شود.

جلیلی با اشاره به ظرفیت‌های روستایی گفت: در تبریز روستای لیقوان چند هزار میلیارد تولید لبنیات دارد و روستاها با بسیاری از کشورها مانند چین می‌توانند در تولید پوشاک رقابت کنند اما برنامه می خواهد و باید ساختار روستاهای ما به ویژه امنیت شغلی دهیاران تامین شود تا برنامه ها را اجرا کنند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ایران یکی از کشورهایی است که قطب اقتصادی دنیا شدیم، قبل از انقلاب کل صادرات ۱۳.۵ میلیارد دلار بود که ۴۰ سال بعد این صادرات بیش از دو هزار و ۳۰۰ میلیارد دلار شد و  دولت شهید رئیسی در دو سه سال اخیر در صادرات غیر نفتی رکورد زد و می‌توانیم با در تولید پوشاک با چین رقابت کرده و روستاها می توانند در این زمینه موثر باشند.

جلیلی گفت: امروز باید برای روستاها این فرصت فراهم شود تا با اسناد املاک روستایی و ادوات کشاورزی بتوانند وام دریافت کند و اگر بحث اطمینان به کشاورز در خصوص نرخ خرید تضمینی هر سال در تیرماه اعلام شود، کشاورز می تواند برای کشت پاییز برنامه ریزی کند و نباید همزمان با کشت محصولاتی که داریم، واردات هم داشته باشیم.

باید موانع تولید برطرف و بورس شفاف شود

در ادامه مناظره حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی روز سه‌شنبه -پنجم تیرماه- در پنجمین و آخرین مناظره نامزدهای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در مقابل پنج رقیب دیگر انتخاباتی خود، برنامه‌ها و دیدگاه‌های اجرایی در دولت خدمت و پیشرفت با موضوع کارآمدسازی دولت را تشریح کرد.

پورمحمدی با تبریک عید سعید غدیر خم گفت: نموداری از نظرخواهی مردم ارائه شد که اعلام کردند که ۷۳.۵ درصد کردم مشکلات اقتصادی دارند و این نشان از دغدغه اصلی جامعه نسبت به مسائل اقتصادی است. 

وی با اشاره با اینکه در «دولت قرار» چهار اولویت برای فراهم کردن زیرساخت اقتصاد و پیشرفت تولید دارد، اعلام کرد: بازار سرمایه و بورس شاخص رشد اقتصادی و دماسنج هر اقتصاد است؛ در انتهای دولت دوازدهم بورس رشد پیدا کرد، اما متاسفانه فروریخت و افراد متضرر شدند؛ در دولت سیزدهم هم بورس کامل قفل شد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: در گذشته عملیات گردش مالی در بازار بورس ۲۸ هزار همت (هزار میلیارد تومان) بود و روز گذشته که بررسی کردم این شاخص ۳ هزارو ۳۵۰ همت بود، در گذشته چهار میلیون فعال بورسی داشتیم و هم اکنون این عدد به زیر ۲۰۰ هزار نفر رسیده است، در گذشته سود بنگاه‌های تولیدی ۳۲ درصد و امروز به ۱۳ درصد رسیده است. 

پورمحمدی با طرح این پرسش که ویژگی‌های بازار بورس چیست؟ پاسخ داد: نخست عدم دخالت دولت است در حالی که امروز ۶۰ درصد بازار بورس در اختیار دولت است، نکته دوم شفافیت است، اما هنوز انتشار آزاد اطلاعات بورس کامل نیست، نکته دیگر رقابت است اما حضور دولتی‌ها، شبه دولتی‌ها امکان رقابت را گرفته است. 

وی ادامه داد: نکته بعد این است که تعارض منافع داریم، در شورای بورس بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و وزیر صمت حضور دارند و همه اینها با هم تعارض دارند این تعارض منافع موجب ثبات بازار نمی‌شود. 

پورمحمدی تاکید کرد: همه مردم می‌دانند و می‌فهمند زیرا با بورس درگیر هستند و با آن نبض اقتصاد را می‌سنجد اگر مدام ادعا کنیم وضع اقتصاد درست است، زیرساخت‌ها درست است، مشکلی نداریم و از رکود خارج شدیم بازار بورس شاخص روشنی برای این حرفها است. 

وی درباره راهکار مشکلات کشور گفت: ثبات متغیرها در اقتصاد یکی از راهکارها است، مثل ثبات نرخ سود بانکی، نرخ تعرفه‌ها و نرخ خوراک پالایشگاه‌ها و تا زمانی اینها درست نشود تولید و بازار سرمایه رونق نمی‌گیرد. از بین بردن تعارض منافع، کاهش اختلاف بازار ارز نیمایی که موجب سوء استفاده و رانت خواری شده است از دیگر راهکارها ما است و وظیفه داریم پایه‌های تولید را تقویت و موانع تولید را برطرف کنیم. 

نامزد ریاست جمهوری تاکید کرد: مردم اگر می‌خواهید درگ کنید اقتصاد چه طور است به بورس توجه کنید هر علامت دیگر غیرتخصصی و شعار است. تلاش من در دولت آینده بورس شاخص روشن و شفاف و گزارش با برنامه و آینده دار اقتصاد ایران باشد،  فکر می‌کنم حداکثر ظرف یک سال جهش کلی و تراز مثبتی را به بازار سرمایه و بورس اعطا خواهیم کرد.

نباید تنش درست نکنیم، بلکه باید گشایش ایجاد کنیم

محمدباقرقالیباف با بیان اینکه هرگونه تلاش و فعالیت و هم افزایی برای حل مشکل مردم را باید دنبال کنیم، گفت: همه نکاتی که پیش این گفتم و امروز عزیزان بیان می‌کنند، مسائلی است که در 2 تا 3 دهه گذشته همیشه مطرح کردیم ولی هنوز این مسائل حل نشده است. بر همین اساس به نظرم باید ابتدا سعی کنیم در نقشه دشمن حرکت نکنیم. چرا که دشمنان آسایش و آرامش مردم ما را نمی‌خواهند و ما نباید مردم کشور را پریشان تر کنیم.

نامزدچهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه دشمنان نمی خواهند افق روشنی از کشور برای جوانان کشور ترسیم شود، تصریح کرد: برهمین اساس ما باید وظیفه خود را به درستی انجام دهیم و امروز مردم دغدغه دارند که وقتی اجاره خانه سر رسید به کجا بروند و به کدام حاشیه شهر یا روستا مهاجرت کنند.

قالیباف ادامه داد: ما نباید تنش و چالش درست نکنیم، بلکه باید گشایش ایجاد کنیم. هر کدام از ما که هفته دیگر به ریاست جمهوری رسیدم باید برای تورم، مشکلات اقتصادی، مسکن و غیره تصمیم گیری کنیم.

بهترین راه‌حل‌های کارشناسانه نیز در میان نزاع‌های سیاسی و شکاف مردم و حکومت بی‌اثر می‌‌شود

مسعود پزشکیان با اشاره به اینکه پرسش این است که در اولین گام چه خواهم کرد؟ گفت: اگر از مردم بپرسیم که چه مشکلی را باید رئیس جمهور حل کند به اکثریت قاطع مردم مسایل اقتصادی چون تورم، عدم تناسب دخل و خرج، بیکاری، بی ثباتی سیاست ها، وضعیت بانک ها، مالیات های غیرقابل توجیه و مسایلی از این قبیل و در مرحله بعد سیاست خارجی و ارتباط با جهان و موضوعات اجتماعی و فرهنگی اشاره خواهند کرد.

پزشکیان اضافه کرد: اما مردم شریف ایران اگر از من بپرسید مهمترین کار رئیس جمهور چیست؟ می گویم مهمترین کار رئیس جمهور پاسخ دادن به این سوال است که چرا این مساله ها حل نمی شود؟ وجود مساله در همه جوامع طبیعی است آنچه طبیعی نیست حل نشدن مساله ها و باقی ماندن آنها برای مدت طولانی است.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه شکاف بین مردم و دولت باعث ترس از تصمیم گیری های مهم و عدم اطمینان به حمایت مردم از این تصمیم گیری ها شده است، اضافه کرد: با این سطح از نزاع درون حکومت و شکاف مردم و دولت نمی شود برای ایران کار مهمی کرد. با این نزاع ها و شکاف ها نمی شود برای تورم و نظام چند نرخی ارز، قیمت گذاری حامل های انرژی، مساله آب و تحریم ها راه حل پیدا کرد.

پزشکیان بیان کرد: بهترین راه حل های کارشناسانه نیز در میان نزاع های سیاسی و شکاف مردم و حکومت بی اثر می شود و خود موضوعی برای منازعه و شکاف بیشتر تبدیل می شود. آنگونه که در گذشته موضوعی ملی نظیر برجام به موضوع نزاع سیاسی و شکاف اجتماعی بدل شد.

وی تاکید کرد: می خواهم الگویی از سیاست ورزی و اخلاق سیاسی معطوف به توافق سازی را سرلوحه کار خود قرار دهم و شدت منازعات سیاسی و شکاف دولت و مردم را کم کنم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: دیگر اینکه ارجاع به امر کارشناسی وظیفه من است. هیچ گاه نمی پذیرم برای کسب رای در اینجا در حضور ملت ایران وعده های غیرکارشناسی و پوچ دهم. امر کارشناسی همراه با شفافیت و پاسخگویی راهبرد من است. من به کارگیری دیگران را براساس شایستگی های کارشناسی انجام خواهم داد.

پزشکیان یادآورشد: سوم اینکه من از رویکرد زورمدارانه، تحقیر و توهین می پرهیزم، این شیوه زندگی من است. من ارزش های دینی و اجتماعی خودم را دارم اما معتقدم در هیچ زمینه ای نمی توان دیگران را نادیده گرفت و تحقیر و توهین کرد. مردم ایران فهیم هستند و اخلاق مداری را ضرورت سیاست ورزی می دانم و نمایشی بی فایده. من در برخورد با رقبا و مواجهه با کارشناسان در زندگی اصول اخلاقی را همواره رعایت خواهم کرد.

وی تصریح کرد: من نقد پذیری و تن دادن به آزادی بیان را لازمه دولت شفاف، پاسخگو و بدور از فساد می دانم. من وعده های بی پشتوانه نمی دهم چون برای مردم احترام قائل هستم و ممکن نیست برای کسب رای یا خوشایند صاحبان قدرت و سرمایه مردم را فریب دهم. من دروغ نخواهم گفت و اگر موفق نشدم عذرخواهی خواهم کرد.

پزشکیان افزود: من به آزادی رسانه ها و شفافیت باور دارم. من معتقد به توسعه هستم و بقای کشور و توسعه مردم را گرو کارآمدی دولت می دانم. من به رعایت حقوق شهروندی باور دارم من رئیس جمهوری شنونده و پاسخگو خواهم بود نه سخنگو و ناشنوا . دولت من دولت شنیدن صدای مردم خواهم بود.

بی‌حجاب اصلی کسانی هستند که زندگی مردم را با خاک یکسان کردند

قاضی زاده هاشمی گفت: پنجم راه شهید رئیسی عزیز را در اتمام پروژه های ساخت ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار مسکن ادامه می دهیم و عمیقا به نهضت تداوم مسکن سازی معتقدم. من متعهد می شوم تا سال دوم ریاست جمهوری کلید تمام این دو نیم میلیون مسکن را تقدیم مردم ایران کنم. اجازه نمی‌دهم سرنوشت این پروژه ها مثل سرنوشت پروژه‌های مسکن مهر دولت احمدی نژاد شود و در این کشور مسکن نساختن افتخار شود و دچار عقب ماندگی در این حوزه شویم. با افزایش  ۳۳۰ هزار هکتار زمین های شهرها و روستاها و واگذاری ۲ میلیون قطعه زمین به خانواده های ایرانی نهضت ساخت مسکن مردمی شروع شده است و من آن را ادامه می دهم.

2024062502201231532874165

نامزد چهردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ششم برای محقق شدن آرزوی و استفاده از خودروی باکیفیت مقابل مافیای خودرو می ایستم. دولت با واگذاری سهام به مردم از خودروسازی خارج خواهد شد. واردات خودروهای نو کارکرده اقتصادی را آزاد خواهیم کرد. خودروهای سواری با تعرفه های پایین آزاد می شود. این واردات اهرم خط تولید مشترک خودرهای برقی با خودروسازان دنیا خواهد شد.

وی ادامه داد: برنامه هفتم من این است که دیوار سخت سربازی اجباری برای همیشه از مقابل جوانان ایرانی برمی دارم. ابتدا با مشارکت ستادکل نیروهای مسلح تکلیف سه و نیم میلیون سرباز فراری که چندین سال از زمان خدمت آنها گذشته است و حق زیست شهروندی را گرفتیم با ایجاد طرح خدمات فروش سربازی حل می‌کنم. مدل سربازی حرفه‌ای را جایگزین سربازی اجباری می کنم. امروز افزایش حقوق سربازها در دولت شهید رئیسی صورت گرفت که زمینه خوبی را برای حل مشکل فراهم می کند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در فرصت ۵ دقیقه‌ دوم بخش اول به بیان اولویت‌های دولت آینده خود پرداخت و گفت: هشتمین برنامه دولت من این است که اجازه نخواهیم داد شرایط اقتصادی کشور تفریح و گردش را از سبد مردم حذف کند. کارت خانواده ایرانی یا همان «فرهنگ‌کارت» با اعتبار سالانه مشخص در اختیار تمام خانواده‌های ایرانی قرار خواهد گرفت تا از موضوعات فرهنگی و تفریحی استفاده کنند.

وی درباره نهمین برنامه دولت خود ادامه داد: اقدام دیگر تکمیل پروژه‌های ناتمام در دولت شهید رئیسی است. پروژه‌های عمرانی روی زمین مانده در دولت سیزدهم جان دوباره گرفت. لایحه نظام جامع رسانه‌های عمومی را به مجلس ارسال خواهیم کرد. این لایحه در چند دولت معطل ماند و آن را تکمیل می‌کنیم. مداخلات بیرونی ناحساب در امور منتقدین جمع آوری خواهد شد. قائم مقام ستاد آقای پزشکیان فرمانده قرارگاه «شات داون» (بستن) کل اینترنت جهانی و فیلتر کردن تلگرام در آبان ۹۸ بوده است. سلاخی اینترنت آزاد در دوران آقای روحانی اتفاق افتاد. تمام کسانی که در راس ستیز با آزادی‌های شهروندی بوده‌اند در ستاد آقای پزشکیان هستند. آقای پزشکیان را به همین دلیل روحانی سوم می‌دانیم.

قاضی زاده هاشمی اضافه کرد: یازدهم، توسعه اینترنت با کیفیت، امن و  پر سرعت و با تغییر مبنای فیلترینگ در برنامه ما قرار خواهد گرفت. مردم ایران، امروز با بازار فیلترشکن فروشی چیزی به نام فیلترینگ دیگر وجود ندارد. ظاهرا مسئله بر سر هزاران میلیارد تومان درآمد مافیای فیلترشکن فروشان بود که آن هم حل شد. قائم مقام ستاد آقای پزشکیان فرمانده قرارگاه «شات داون» (بستن) کل اینترنت جهانی و فیلتر کردن تلگرام در آبان ۹۸ بوده است. سلاخی اینترنت آزاد در دوران آقای روحانی اتفاق افتاد. تمام کسانی که در راس ستیز با آزادی‌های شهروندی بوده‌اند در ستاد آقای پزشکیان هستند. آقای پزشکیان را به همین دلیل روحانی سوم می‌دانیم. به همین دلیل است محدودیت مردم آزاری را حذف می‌کنیم و در همان چارچوبی که توضیح دادم مبنای فیلترینگ را به عرف جامعه با فرهنگمان باز می گردانیم و زیر ساخت های اینترنت را برای رشد اقتصادی دیجیتال و کسب و کارهای اینترینتی با سرعت ارتقا می‌دهیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: دوازدهم، افزایش نقش آفرینی زنان در کشور را دنبال خواهیم کرد. روزی که بحث حجاب در مناظرات فرهنگی مطرح شد می‌خواستم فریاد بزنم به خدا این ملت مسلمان است، به خدا این دخترها بچه هایمان است و دخترانی که متاسفانه مویش را پریشان کرده همان هایی هستند که ۲ هفته دیگر در عزای حسین بن علی (ع) رخت سیاه بر تن می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: باورم این است که ریشه های هولناک تخریب اعتقادات مردم را باید در طول هشت سالی که ارزش دار و ندار مردم را نابود کردند و موجودی حساب ملت با خاک بیابان یکسان گشت جستجو کرد. من معتقدم دختران و زنان ما حتی آنهایی که حجابشان کمی متفاوت گشته؛ دردهای شنیدنی بسیاری دارند؛  درد اینها درد خیانت کسانی است با وعده های دروغین ایشان را ربودند و در طول هشت سال تمام داری‌هایشان را دود کردند و به هوا سپردند برادر ارجمند جناب آقای پزشکیان شما مرتب ما را مورد نصیحت قرار می‌دهید و از آیات و روایات استفاده می کنید؛ در جایی که دولت مشغول انهدام نان و جان یک ملت است؛ آیا دعوای عجیب با حجاب و بی حجاب یک فریب بزرگ برای پنهان ساختن پروژه دین ستیزانه اصلی نیست.

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: همه شما فرزندان عزیزمان هستید جانمان به فدای یک یک تان باد. من پوشیدگی زن را وسیله محافظت از او در مقابل چشم بدخواهان می دانم اما باور قلبی من این است که آن بی حجابی اصلی که باید سال پیش گشت ارشاد را بالای سرش می بردید کسانی هستند که زندگی ملت را با خاک یکسان کردند. نرخ مشارکت اقتصادی زنان به ۱۵ درصد کاهش پیدا کرده و باید آن را افزایش دهیم و با حاکمیت فضای شایسته سالانه در نظام اداری بخشی از مناصب مهم اداری را به زنان خواهیم سپرد و سهم زنان را در زیرساخت های کشور حتما ارتقا خواهیم داد.

وی درباره برنامه سیزدهم، افزود: اجرای ماده ۲۷ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت را تعهد ما نسبت به جامعه بزرگ و عزیز معلولین می دانم که مورد انتظار است ارتقای خوبی که در دولت شهید رئیسی صورت گرفت، حتما آن را تکمیل کنم و ادامه خواهم داد. سر اژدهای هفت سر فساد را خواهم زد. در بنیاد شهید با فساد مبارزه کردم و در دولت مردم و خانواده نیز این کار را انجام خواهم داد.

امنیت شغلی برای نیروهای شرکتی را در سال اول دولت اجرایی می‌کنم

زاکانی در بخش دوم مناظره اظهار کرد: ما دو قسمت داریم که ناظر به پیشرفت و آبادانی کشور و دیگری ناظر به زندگی مردم است تا بتوانیم مردم را در حوزه سیاست، فرهنگ و اجتماع سالار کنیم. مردم این کشور متعلق به شماست و شما سالار و آقای ما هستند. یارانه طلایی ۲۰ میلیون تومان در همان سال اول خواهیم داد زیرساخت ها و قوانین آن در کشور وجود دارد همت می خواهد این را در خدمت شما خواهیم بود بدون گرانی و ایجاد زحمت اضافه برای مردم پرداخت خواهد شد.

2024062502202437826873154

وی ادامه داد: نکته دوم بحث مسکن است، بسته نجات اجاره‌نشینی را ارائه می‌دهم و در حوزه مسکن، موضوع اصلی بحث زمین است که قانون به ما مجوز داده و هم ویژگی بافت‌های فرسوده در این زمینه کمک کننده است که به راحتی می‌توان مشکل مسکن ر ا حل کرد، بسته مسکن در این دولت پنج ساله است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در حوزه سلامت نیز برنامه دارم که می‌تواند کمک کننده مردم باشد تا دغدغه بیماری نداشته باشند و مردم به فقر نیفتند.

زاکانی اضافه کرد: در حوزه معیشت با خرید قراردادی از دامدار و کشاورز همانند اقدامی که در شهرداری تهران انجام دادیم و ثبات ایجاد کردیم و دولت شهید رئیسی هم تاکید کردند و ما تفاهم کردیم که بتوانیم معیشت مردم تهران را در دست بگیریم قرارداد و تفاهم نامه بسته شد و به زودی اجرایی می شود بریا کل کشور می توان این کار را انجام و مردم را نجات داد به این نحو که کالا را درب منزل به مردم تحویل دهند و کسی که برد می کند تولید کننده و مصرف کننده باشد.

وی ادامه داد: در حوزه اشتغال و بازنشستگان در سال اول دولت، قانونی که سه سال تنظیم شده و اجرایی نشده منابع اصلاحی آ را خواهیم برد و همسان‌سازی را اجرا خواهیم کرد.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در حوزه سهم کارگران، آنها را شریک در کارخانه‌ها خواهیم کرد و با کوچک‌سازی دولت و کمک به راه اندازی کارخانه‌های بر زمین نشسته با قریب به ۴۰ هزار کارخانه، سهم کمک ما را از طریق مشارکت کارگران به آنها واگذار خواهیم کرد تا خودشان صاحب و مشترک در کار باشند.

زاکانی اضافه کرد: در حوزه نیروهای شرکتی تضمین امنیت شغلی و درآمد مکفی در سال اول دولت را اجرایی خواهیم کرد و برای سربازان در دولت حقوق مکفی، برای پرستاران همسان‌سازی و ارائه خدمت به آنها را در برنامه داریم.

وی همچنین به موضوع تسهیل ازدواج اشاره کرد و گفت: برای تسهیل ازدواج را با تجربه در حوزه خدماتی که ارائه می‌کنیم، اجرایی خواهیم کرد و برای موضوع فرزندآوری و افزایش جمعیت در یارانه طلایی به آنها بهترین خدمت ارائه می‌شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: در شهرداری تهران خدمات تفریحی را افزایش داده‌ایم و این موضوع برای کل کشور قابل تعمیم است و می‌توان همه خدمات را به صورت هوشمند به همه ارائه داد با باشگاه شهروندی به بازنشستگان، معلولان، سالخوردگان، کودکان، نوجوانان، جوانان، دختران و پسران این خدمات ارائه خواهد شد.

زاکانی افزود: توسعه تعلیم و تربیت در حوزه اقتصاد اثر مستقیم دارد و در این بخش بر آموزش و پرورش و خانواده ارتباط دارد بنابراین با اقتصاد خانواده خودمان را مواجه خواهیم کرد تا هر خانه یک کارخانه شود.

وی تصریح کرد: صیانت از آزادی، امنیت، حریم خصوصی و ایجاد زمینه فراوان برای دسترسی به اینترنت و اشتغال را دنبال خواهیم کرد.

زنان روستایی و زنان سرپرست خانوار سانسور می‌شوند و دیده نمی‌شوند

سعید جلیلی نیز در بخش دوم مناظره گفت: یکی از بحث های مهم این است که بخش عمده ای از جامعه توسط رسانه‌ها و برخی از جریان های سیاسی سانسور می شوند صحبت از حقوق زن می شود اما زنان روستایی، زنان سرپرست خانوار، زنان روستایی، زنان خانه دار  و زنان بد سرپرست سانسور می‌شوند و دیده نمی‌شوند. وقتی وضعیت آنها به خوبی بررسی نشود به طبع آن تجویزی صورت نمی گیرد.   

2024062502201631532874165

وی ادامه داد: برخی اوقات شعارهایی که داده می شود که ما طرفدار زن ها هستیم؛ ریز که می شویم می بینیم جامعه اصلی که نقش اصلی در شکوفایی و پیشرفت کشور داردف دیده نمی شود و یکی از موضوعاتی که مردم به ویژه جامعه می خواهند، دیده شدن و توجه به حقوق آنها نظیر حقوق زن خانه‌دار است؛ اگر این قشر از جامعه نگاه شود نه اینکه به آنها کمک کنید به رشد کشور و فرهنگ و اقتصاد کشور کمک می کنید. اینها الزماتی است که دولت به آنها نیاز دارد و باید مورد توجه قرار گیرد.

جلیلی افزود: ۲۶ درصد جمعیت ما در روستا است، اما سهم شایسته برای آنها در بودجه و تسهیلات وجود ندارد. بیش از ۵۰ درصد مدال آوران ما روستایی هستند پس اگر برنامه درستی برای استعدادیابی در زمینه ورزشی، علمی، هنری داشته باشید، خیلی کمک می کند؛ نه اینکه رتبه‌های زیر ۳ هزار کنکور شما مخصوص یک یا دو دهک جامعه باشد. باید در این زمینه‌ها برنامه داشت و این اقشار را دید.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: در سفرهایی که این روزها داشتم، برخی طبقات بیان می کردند که آنها باید دیده شوند. باید امنیت شغلی کارگر شما تضمین شود و خود را در سود و کارایی شرکت سهیم بداند. هزاران میلیارد تومان از حقوقی که باید به کارگر پرداخت شود، در یک فرایند نادرست به یکسری واسطه‌ها تحت عنوان شرکت‌ها پرداخت می شود در حالی که این حقوق باید به جیب کارمند شرکتی برود نه اینکه به این واسطه‌ها برسد. با استفاده از فناوری هایی که داریم می توان این واسطه‌ها را کم کرد و حقوق را به خود کارگر پرداخت کرد.

جلیلی خاطرنشان کرد: باید حساب کشی شود که پول‌ها کجا می‌رود. در بودجه امسال سهم شرکت‌های دولتی بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ هزار میلیارد تومان است که ۵۸ درصد بودجه را تشکیل می دهد، در حالی که بودجه عمومی دولت ۲ هزار و ۷۰۰ همت است. ۲۵ درصد هزینه‌کرد این شرکت‌های دولتی ناکاراست که خودش حدود ۷۵۰ هزار میلیارد تومان می شود. اگر صحبت از انضباط مالی می کنیم و دنبال میترینگ و سامانه برخط هستیم برای این است که چند میلیارد دلار در سال مانع پرت منابع بشویم و ببینید چقدر دست دولت پر می‌شود.

با ساختار معیوب نظام اداری همه چیز زمین‌گیر می‌شود

پورمحمدی گفت: موضوع دوم در اقتصاد موضوع اداری و نظام اداری است، مردم اگر بالاترین درآمد نفتی را داشته باشید، بهترین برنامه‌ها نوشته شود و بهترین مدیران در خدمت شما باشند با ساختار معیوب نظام اداری همه چیز زمین‌گیر می‌شود؛ بهره‌وری به صفر می‌رسد، منابع هرز می‌رود، اصطکاک و بحران روانی در جامعه حاکم می‌شود.

2024062022495512041627583

وی ادامه داد: یکی از مسائل اصلی کشور بروکراسی معیوب و شبه مدرنی است که از خارج کشور وارد شده است و مدیران به آن توجه ندارند، زیرا از آن آگاهی ندارند مدیر ارشد کشور از زوایای نظام اداری اطلاع ندارد. 

نامزد ریاست جمهوری گفت: من به عنوان یک طلبه در این حوزه علم و یقین دارم و به عنوان کسی که ۴۵ سال در عمده حوزه های اداری حضور جدی داشتم، می‌گویم دولت چابک و متناسب درست است اما راهکار آن چیست؟ دنیا تجربه کرده است. 

وی ادامه داد: دولت الکترونیک مشکل گشای ما است اما توجه کنیم نه دولت ظاهری و صوری که الان حاکم است اینها دولت الکترونیک نیست ، دولت الکترونیک یعنی شما به هیچ اداره‌ای مراجعه نکنید و هزینه نکنید

پورمحمدی گفت: فرزندان ما فرزندان موبایلی هستند و فهمی از روابط اداری ندارد و دولت الکترونیک می‌تواند پاسخگوی آنها باشد. دولت الکترونیک دولتی نیست که ما ظاهری برای آن بزک کردیم و هیچ گزارش گیری نکردیم و شفافیت ندارد و مردم تکلیف خود را نمی‌دانند که کاغذی ارسال کنند یا نه با این نظام اداری ره به جایی نمی‌بریم.

وی اظهار کرد: من به کارمندان و مدیران احترام می‌گذارم اما وظیفه مدیر عالی است که ساختار اداری را اصلاح کند.دنیا تجربیات خوبی دارد داشبوردهای الکترونیک به راحتی در اختیار مردم است. 

نامزد ریاست جمهوری گفت: برخی می‌گویند با این حرف‌های شما بسیاری از شغل‌ها از بین می‌رود، اما این طور نیست بسیاری از افراد در ادارات می‌توانند مشاور باشند مشاور اداری، قضایی و حقوقی باشند و از این طریق مساله را حل می‌کنند و خسارت‌ها را کاهش دهند . 

پورمحمدی یکی از مشکلات اصلی کشور را نظام اداری دانست و تصریح کرد: ما می‌توانیم با نگاه نو، نگاهی که در دنیا تجربه شده است و دولت‌ها را کوچک و کم هزینه با بهره‌وری بالا کرده است استفاده کنیم.

نامزد ریاست جمهوری بیان کرد: من بزرگترین طرح سامانه اطلاعات داخل و خارج کشور را در وزارت اطلاعات ۲۵ سال پیش تجربه کردیم، اینجا نمی‌توانم به جزئیات آن اشاره کنم و مدعی هستم مجری شاخص دولت الکترونیک در کشور هستم.

برای حل مشکل مردم هم افزایی و فعالیت می‌کنیم

قالیباف با تاکید بر توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب که ویژگی‌های نامزدهای ریاست جمهوری را برشمردند، یادآور شد: باید هر گونه تلاش، فعالیت، هرگونه هم افزایی برای حل مشکلات مردم را دنبال کنیم. اما مشکل اساسی ما این است که وقتی به پست و مسئولیت رسیدیم، دغدغه مردم ممکن است دغدغه دوم ما شود. در حالی که هرآنچه که برای خود می پسنیدم باید برای مردم عزیز بپسنیدم.

وی اضافه کرد: اگر گرفتار تنش‌ها و بگومگوهای گذشته شدیم و مسائل و مشکلات مردم که امروز واقعا آسایش نداشته و پریشان هستند، برای آنها چاره اندیشی نکنیم به وظیفه اسلامی و ایرانی خود عمل نکردیم.

وی با بیان اینکه دعواها و تنش‌های سیاسی هیچ فایده‌ای ندارد، گفت: این دعواها مشکل مسکن، تورم، مشکل بیکاری، تحریم، گرانی خودرو و مشکل امنیت را حل نخواهد کرد. این دعواها نه صدای روستایی مظلوم در دور دست را سبب می‌شود بشنویم و نه مشکل کشاورزی را حل خواهد کرد که با زحمت تولید می‌کند ولی از فروش نهایی فقط ۳۰ درصد از درآمد آن محصول نصیب وی می‌شود و نمی‌تواند زندگی خود را اداره کند.

قالیباف یادآور شد: این دعواها مشکلات حقوق بگیران ثابت را حل نخواهد کرد، همچنین مشکل تورم ۴۰ درصد و مشکل سربازی را که البته در مجلس تلاش کردیم حقوق سربازان را تا حدودی حل کنیم.

2024062502202726864172853

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در مسئولیت‌های خود بعد از دوران دفاع مقدس هیچگاه وارد این تنش‌ها و بازی‌ها نشده است، افزود: این دعواها را هیچ‌گاه قبول نداشتم. چرا که ما در دفاع مقدس برای حفظ وطن بزرگ شدیم و کار جنگ را برای حفظ خانواده ها و امنیت کشور انجام دادیم و هرگز دعوا، جنگ و تنش نخواهیم کرد تا دل مردم خالی نشود و هرگز قالیباف این کار را انجام نخواهد داد.

دعواهای سال‌های ۱۳۸۸ و ۱۳۹۲ در مناظره‌ها برای زندگی مردم نبود

قالیباف با بیان اینکه ثمره این دعواها فقط ناامید کردن مردم است، یادآور شد: به خدا دعواهای سال های ۱۳۸۸ و ۱۳۹۲ در مناظره‌ها برای زندگی مردم نبود و این موضوع را مردم دیدند و لمس کردند ولی آن روزها را فراموش کردند که چه حرف هایی در مناظره‌ها زده شد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نگرانی امروز خود را برای مردم عنوان کرد تا اتفاقات گذشته دوباره تکرار نشود و گفت: امروز به پشتوانه عملکرد گذشته‌ام، برنامه و طرح‌های اجرایی دارم، در طول این مناظره‌ها آنها را اعلام کردم و برای تحقق آنها می‌جنگم و خوشحالم که امروز از برادر عزیز آقای خسروی (مجری مناظره‌ها) شنیدم که باید نامزدها برای وعده‌های خود زمان‌بندی هم اعلام کنند.

برای تمام وعده‌های اعلام شده زمان‌بندی اعلام می‌کنم

قالیباف اضافه کرد: پیش از حضورم در مدیریت شهرداری تهران این رسم تعیین زمان بندی برای آغاز و اتمام پروژه‌ها وجود نداشت. اما خدا را شاکرم که امروز صدا و سیما به نامزدها اعلام می‌کند برای وعده‌های خود زمان بندی محقق شدن آن را اعلام کنید. بر همین اساس تمام پنج اولویت که پیش از این مطرح کردم بر اساس سنت کاری‌ام در مسوولیت‌های قبلی، حتما با زمان بندی آنها را پیگیری خواهم کرد تا زندگی و عمر مردم اتلاف نشود و در دنیا و آخرت بدهکار مردم نشوم.

وی درباره اقداماتی که برای زندگی و معیشت مردم انجام خواهد داد، یادآور شد: بدون جدل سیاسی تلاش خواهیم کرد تا یک خدمتگزار برای مردم بوده و یک مدیر ارشد قوی برای قوه مجریه باشم و فقط یک سخنران نباشم. بر همین اساس از هر تنشی دوری خواهم کرد.

قالیباف با اشاره به زمان مدیریتش در فرماندهی نیروی انتظامی گفت: در زمانی که به نیروی انتظامی رفتم، مشاهده کردم نیروی انتظامی با مردم و سایر بخش‌ها درگیر بود. اما در نخستین اقدام نیروی انتظامی را از تنش و جنگ با مردم و سایر مجموعه‌ها خارج کردم تا در کمترین زمان ممکن نیروی انتظامی به نیروی مورد اعتماد مردم تبدیل شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: در دوران مسئولیتم در شهرداری تهران با سه دولتی کار کردم که مخالف سیاسی و کاریم بودند ولی هرگز تنش درست نکردم و فقط خدمت کردم و ساخت شهر را پیش بردم. حتی شوراهای شهری که در ۱۲ سال با من کار کردند، اصولگرا یا اصلاح طلب بودند. ولی اجازه ندادم تنشی ایجاد شود و کار مردم را پیش بردم.

قانون‌های به زمین مانده را نهایی کردم

قالیباف با بیان اینکه در پشت میز ریاست جمهوری نباید با جدل سیاسی، عافیت طلبی و بهانه جویی وقت و کار مردم را هدر داد، اظهار داشت: وظیفه ما است که  زندگی مردم و جوانان را تلف نکنیم و همین موضوع را در مجلس شورای اسلامی پیگیری کردم.

وی با اشاره به مصوباتی که در چهار سال حضورش در ریاست مجلس به تصویب رسید و نهایی شد، توضیح داد: قانون‌های به زمین مانده در مجلس یازدهم به تصویب رسید که چندین سال در مجالس گذشته به زمین مانده بود. به عنوان نمونه قانون تجارت که نهایی شد. همچنین قانون جدید بانک مرکزی، قانون حمایت از تولید و کسب وکارها و برنامه هفتم توسعه به رغم سلایق مختلف نهایی شدند.

نامزدچهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به تنش‌هایی که در ابتدای مجلس یازدهم وجود داشت، گفت: اما آرامش را حاکم کرده و کار را پیش بردم و امروز هم تاکید می‌کنم با آرامش طرح و برنامه‌های وعده داده شده را طی زمان بندی مشخص به سرانجام خواهم رساند.

چرا یک میلیون مسکن و یک میلیون شغل درست نشد؟

پزشکیان در بخش دوم مناظره اظهار کرد: من آن چیزی را که گفتم به آن معتقدم. نمی دانم چرا برادرمان آقای قاضی زاده گیر می دهد و می خواهد ما را وارد یک جریان کند که همان اختلافات است. برادر عزیزمان قبلا هم می گفت سه روزه بورس را حل می کند. به جانبازان تلفن بزنند که اگر از وضعیت راضی هستند که حتما درست است.

وی ادامه داد: می خواهم این را بگویم و نمی خواهم وارد قصه شوم. مشکل ما نبود راه حل نیست. کلی راه حل داریم. مردم نگاه کنند که الان حرف من را می شنوید در گذشته قرار بود یک میلیون مسکن درست شود، یک میلیون شغل ایجاد شود، تورم پایین بیاید و می گفتیم همه چیز را می خواهیم درست کنیم چرا درست نشد.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآورشد: به نظر من اگر همان حرف اول را بر می گردم که حضرت علی (ع) فرمودند هیچ مشکلی در حضور متقی در جامعه ایجاد نمی شود اگر مشکل وجود دارد بروید مشکل خود را حل کنید. در خانه ها مخفی شوید و بر سر یکدیگر بزنید اما اگر در میدان هستید مشکل باید حل شود، نتوانستیم مشکل را حل کنیم این یک واقعیت است. حالا هم می گوییم یک روزه حل می کنیم که امکان ندارد، غیر ممکن است.

2024062502201076882546173

پزشکیان اظهار کرد: قانون برنامه داریم و قرار نیست هرکس برنامه بیاورد. اگر برنامه ای که دولت رئیسی نوشته می پذیریم یک قانون دیگر نوشتن چیست؟ اگر آن قانون را می خواهید اجرا کنید این حرف ها را برای چه می زنیم؟ تصور نمی کنم برادرمان آقای قاضی زاده تا آخر در انتخابات بمانند، فکر می کنم ان شاءالله که بماند من اشتباه می کنم.

وی ادامه داد: واقعیت قضیه این است که ما باید در سیاست های کلی نظام و قانون برنامه باهم مشترک باشیم. قانون برنامه را همین دولت و مجلس نوشته و مصوب کرده اند. شاید یکسری از حرف ها خیال پردازانه است که می شود آن را اصلاح کرد. اما اگر قرار است کاری انجام دهیم همانی که روی میز است و قانون شده باید اجرا کنیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: حالا یکی می گوید من مدیرتر هستم. مشکل فرد نیست مردم شما در تمام ادارات، شهرداری ها و بنگاه ها نگاه کنید اگر آدم هایی که جایگزین شدن کارشناس تر، عالم تر و ماهرترند حق با اینها است اجازه دهید ادامه پیدا کند. اما این که ما این حرف ها را می زنیم و عده ای از آدم های خود را سرکار می گذاریم که نه تجربه و علم و کارشناس است بعد کی بود کی بود من نبودم، همه تقصیرها هم برای گذشته است.

پزشکیان افزود: این آدم هایی که جدیدا آمدند تقصیر چه کسانی است. این مشکلاتی که در ادارات، تورم و گوشت و نان و مسکن وجود دارد مقصر چه کسانی هستند حتما اینها را آمریکا کرده است.

وی عنوان کرد:‌ ما می توانیم مشکلاتمان را حل کنیم اول باید به کارشناسان اعتماد کنیم. دائم می گوییم این بد است آن بد است. کارشناس تجربه، علم و سابقه داشته و تعهدی در قبال آن مسئولیت دارد.

پزشکیان اضافه کرد: مشکلات فرهنگی مگر زاییده دولت ها است. فرهنگ را صدا و سیما و روحانیت و مسجد و کسانی که ادعای مذهب دارند ایجاد می کنند. زندگی من معلوم است. رفتار من با مردم مشخص است. دفاع من از مردم معلوم است.

وی خاطرنشان کرد: بنده با تمام وجود به این مردم عشق می ورزم. در زندگی و رفتارم و طبابتم. این را که می گویم مردم می فهمند. این که ما همدیگر را متهم کنیم راه به جایی نمی برد. بیایید دست از اختلافات برداریم. اول انسجام است. اختلاف یعنی لبه آتش و نابودی کشور است. تورم مشکل است، انرژی را پِرت می کنیم و ۱۶۰ میلیارد دلار پِرت انرژی داریم که این راه حل دارد بیایید دست به دست هم دهیم مشکل را حل کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار