بهادری جهرمی:

دو میلیون و ۴۰۰ هزار مسکن در حال ساخت و ساز است

قرارداد واردات واگن از چین مطابق برنامه‌ریزی در حال اجراست

تهران (پانا) - سخنگوی دولت با بیان اینکه دو میلیون و ۴۰۰ هزار مسکن در حال ساخت و ساز است، گفت طرح نهضت ملی مسکن با همکاری همه نهادها پیش می‌رود و بیش از دو میلیون و چهارصد هزار مسکن در سطوح و مراحل مختلف در حال ساخت است.

کد مطلب: ۱۴۶۷۲۴۰
لینک کوتاه کپی شد
دو میلیون و ۴۰۰ هزار مسکن در حال ساخت و ساز است

علی بهادری جهرمی در اولین نشست خبری با اصحاب رسانه درسال ۱۴۰۳ ضمن اشاره به سالروز شهادت شهید آوینی و شهید صیاد شیرازی، اظهار کرد: در محور اول شعار سال یعنی محور رشد تولید، با جهاد جمعی شاهد رشد اقتصادی بودیم. طبق اعلام مرکز آمار کشور استمرار رشد اقتصادی ۹ ماهه ۶/۷ درصدی را پشت سر گذاشتیم.

وی افزود: در بال دوم شعار سال یعنی بال مهار تورم، در دولت قبل رسیدن به تورم سه رقمی پیش‌بینی شده بود اما در سال گذشته حدود ۲۰ درصد تورم کاهش یافت و تورم به ۳۵ درصد رسیده است. 

سخنگوی دولت بیان کرد: در حوزه مدیریت تنش‌های آبی در طول فعالیت این دولت، خطوط پنج گانه انتقال آب با سرعت در حال پیشرفت است و مسیر اجرا مناسب پیش می‌رود. طرح جهاد آبرسانی به روستاها در دستور کار دولت بود که به بیش از ۵ هزار روستا آبرسانی شده است. 

وی با بیان اینکه دو میلیون و ۴۰۰ هزار مسکن در حال ساخت و ساز است، گفت: طرح نهضت ملی مسکن با همکاری همه نهادها پیش می‌رود و بیش از دو میلیون و چهارصد هزار مسکن در سطوح و مراحل مختلف در حال ساخت است. هم‌چنین ابتدای دولت 240 هزار واحد مسکن مهر باقیمانده و تکمیل نشده را داشتیم که تا امروز نیمی از این آمار را تکمیل کرده و تحویل دادیم. زیرساخت‌های افزایش رفاه عمومی در حدود سی ماه فعالیت دولت مدنظر قرار گرفت. امیدواریم شاهد مهار و کنترل مصرف با جهاد جمعی به ویژه با روشنگری اهالی رسانه موجب بهینه سازی در مصرف انرژی باشیم. 

بهادری جهرمی درباره جذب سرمایه گذاری خارجی، گفت: برای ۳۱۸ طرح خارجی موفق به جذب ۵٫۵ میلیارد دلار سرمایه خارجی معتبر شده‌ایم که خود نوعی رکورد محسوب می‌شود. همچنین در تشکیل سرمایه ثابت شاهد نرخ مثبت بوده‌ایم، به گونه‌ای که در نه ماهه ابتدایی سال گذشته این نرخ ۴٫۷ درصد رشد داشته است، موضوعی که در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ رشد مثبت بوده و حفظ شده است.

تخصیص ۱۵ میلیارد دلار برای واردات دارو و کالاهایی اساسی برای سال ۱۴۰۳

بهادری جهرمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شایعاتی درباره تغییرات دولت به خصوص در تیم اقتصادی مطرح شده است؛ آیا صحت دارد؟ اظهار کرد: دشمن در جنگ اقتصادی تلاش می‌کند از هر فرصتی برای ضربه زدن به دولت استفاده کند بنابراین در این شرایط همه باید در جهت ثبات‌بخشی به بازار کمک کنیم. انتظار می‌رود همه دلسوزان کشور در راستی انتشار اخبار ثبات آفرین کمک کنند.

وی افزود: سیاست دولت در بخش تامین ارز کالاهای اساسی با نرخ ثابت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان در سال قبل تأمین شد بنابراین تفاوت نرخ ارز در کانال ها، مبنای قانونی ندارد. سال گذشته ۶۰ میلیارد دلار ارز تخصیص داده شد که نسبت به گذشته بی نظیر بوده لذا اصل مصارف ارزی کشور از بازارهای رسمی تامین می‌شود.

وی در خصوص حمایت دولت از شرکت‌های دانش بنیان بیان کرد: سال جاری ۱۵۰۰ همت از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تجاری سازی تولیدات دانش بنیان در نظر گرفته شده است. امسال برای نخستین بار اساسنامه سازمان توسعه فناوری در پارک‌های علمی و فناوری تصویب شد که یک گام بزرگ برای توسعه تولیدات دانش بنیان است. در سال گذشته شرکت‌های صادرکننده محصولات شرکت‌های دانش بنیان هم ایجاد شد که در این دولت تعداد آنها ۴ برابر شده است؛ برای محصولات دانش بنیان هم بازار بین المللی در کشورهای مختلف از جمله کنیا، ترکیه و سایر کشورها ایجاد کرده ایم تا برای این محصولات بازاریابی کنند.

سیاست‌های اقتصادی دولت در شاخص‌های کلان اثربخش بوده است

سخنگوی دولت با بیان اینکه در بودجه امسال معادل ۱۵ میلیارد دلار برای واردات دارو و کالاهایی اساسی تخصیص شده است، اظهار کرد: این تخصیص به همان نرخی انجام شده که سال گذشته خریداری می‌شد و امکان تخصیص آن نیز فراهم خواهد بود. همین مبلغ هم برای دارو و تجهیزات پزشکی و هم برای کالاهای اساسی استفاده می‌شد. ارز خودرو هم از محل بازار دوم تخصیص می‌یابد که منابع ارزی آن هم پیش‌بینی شده است.

وی با تاکید بر اینکه سیاست‌های اقتصادی دولت در شاخص‌های کلان اثربخش بوده است، گفت: امیدواریم به تدریج در سال جدید و در شاخص‌های خرد هم اثر خود را بر سفره مردم و جریان زندگی روزمره نشان دهد.

 قرارداد واردات واگن از چین مطابق برنامه‌ریزی در حال اجراست

وی درباره آخرین وضعیت حمایت دولت از پروژه‌های سرمایه‌گذاری خارجی از جمله واردات واگن و انتقال تکنولوژی آن از چین، گفت: موضوع سرمایه‌گذاری خارجی تنها مربوط به یک وزارت‌خانه نیست و رئیس جمهور نیز از تمامی وزرا درخواست داشتند در کنار انجام امور مربوط به وزارت‌خانه خود، امکان جذب حداکثری سرمایه‌گذاری خارجی را نیز در مجموعه با هدف رشد اقتصادی فراهم آورند. در موضوع سرمایه‌گذاری خارجی، وزارت اقتصاد و امور دارایی نقش اصلی را دارد؛ در همین رابطه اخیرا وزیر اقتصاد نیز گزارشی تفصیلی از پیشرفت و آخرین وضعیت سرمایه‌گذاری خارجی و موانع پیش‌روی برخی از طرح‌ها ارائه دادند و این موضوع نیز با جدیت در دولت دنبال می‌شود.

وی افزود: تمامی قراردادهای خارجی مرتبط با حمل‌ونقل عمومی کلانشهرها از جمله شهرداری تهران با هماهنگی وزارت‌خانه‌های کشور و صمت و بانک مرکزی منعقد می‌شود؛ تا در یک چارچوب مشخص فرآیندهای مرتبط با قرارداد از جمله موضوع تأمین ارز پیش برود. دولت نیز همواره حامی مدیریت شهری از جمله شهرداری تهران در خدمت‌رسانی به مردم بوده‌ است. قرارداد واردات واگن و انتقال تکنولوژی از چین مطابق برنامه‌ریزی در حال اجرایی شدن است.

وی درباره زمان اجرای متتاسب سازی حقوق بازنشستگان نیز گفت: این موضوع در برنامه هفتم آمده که هنوز نهایی و به دولت ابلاغ نشده اما دولت آمادگی های لازم را کسب کرده است به محض ابلاغ آن را اجرا می کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار