کارشناس ارشد روانشاسی در گفتوگو با پانا:
مهارتآموزی دانشآموزان نیاز اصلی جوامع است
کرج (پانا) - کارشناس ارشد روانشناسی استان البرز گفت: برای مهارتآموزی، ایجاد تمرکز و انرژی، یادگیری در اولویت قرار دارد؛ زیرا مهارتآموزی دانشآموزان، نیاز اصلی جوامع است.

مهسا افشار در خصوص فلسفه مهارتآموزی در میان دانشآموزان درگفتوگو با پانا اظهار کرد: «با رشد روزافزون جوامع و تغییر سبک زندگی، نیاز به همراهی آموزش و مهارت دوچندان شده است؛ امری که با تکیه صِرف به کتاب و محیط آموزشی دستیافتنی نیست. متاسفانه در کشور ما این موضوع مغفول مانده و سنگینی بار آموزشی کتابهای درسی، فرصت و فراغت آموزش مهارتهای زندگی و رفتاری مطابق با واقعیتهای بیرون از فضای آموزشی را از دانشآموزان سلب کرده است.»
وی افزود:«باید توجه داشت که ایجاد تمرکز و انرژی یادگیری دردانشآموزان در اولویت قرار دارد که در غیر اینصورت نتیجهای ناقص حاصل می شود و فقط سطح قضاوت و ارزشیابی دانشآموزان و معلمان را بالا می برد که به اصطلاح امروز، دیگران را قضاوت و نمرهدهی کنند.»
این کارشناس اضافه کرد:«نخستین مهارتی که دانشآموزان دبستانی و حتی پیشدبستانی باید بیاموزند، شناخت مهارتهای هیجانی است، زیرا در این رده سنی آن چنان که باید تفکر انتزاعی شکل نگرفته تا کودکان بتوانند مسائل را تحلیل و بررسی کنند. برهمین اساس این بچهها باید نخست مهارت های هیجانی را یاد بگیرند تا بتوانند هیجانهای خود را کنترل کنند.»
افشار درباره لزوم مهارتها در مسیر یادگیری اظهارکرد:«تقسیم بندی هیجانهای مهم افراد در طول زندگی ۵ دسته خشم، شادی، تنفر، غم و عشق است. در بحث مدیریت و کنترل هیجان، مدیریت هیجان خشم یعنی آنچه دانشآموز را از حالت تعادل خارج می کند و باعث می شود رفتارهای انفعالی و تکانشی سنگین از خود بروز دهد، از اهمیت بیشتری برخوردار است.»
وی در ادامه بیان کرد:«از نشانههای این نوع رفتارها، بهانهگیری، درس نخواندن، گوشهگیری، پنهانکاری و منفعلانه رفتار کردن است که بسیاری از دانشآموزان به دلیل عدم آموزش کنترل خشم از سوی مربیهای حرفهای، از خود نشان می دهند.بعد از آموزش مهارت مدیریت هیجان، نوبت به آموزش مهارتهای خودآگاهی، کنترل به هم ریختگیهای ذهنی مانند استرس، اضطراب و افسردگی که به آن غلبه بر خلق منفی گفته می شود، قاطعانه رفتار کردن یا جرئت ورزی، خودمراقبتی، مهارت نه گفتن و نپذیرفتن پیشنهادهای ناهنجارانه، ارتباط موثر و همدلی برقرارکردن و در آخر مهارت حل مسئله و حل تعارض می رسد که در دورههای پایانی ابتدایی و آغازین دبیرستان باید تدریس شود. این مهارتها دست به دست هم داده و مجموعهای از مهارتهای ضروری زندگی را رقم می زند که همه انسانها و همه موجودات در زندگی شهری و اجتماعی باید بلد باشند.»
افشار به همکاران مشغول در امر آموزش و پرورش توصیه کرد:«باید توجه داشته باشید امروزه، دیگر از مکتب خانه خبری نیست. دانشآموزان نیمکت نشین شدهاند و اگرچه در بسیاری مدارس، هنوز معلم گوینده و شاگرد شنونده است ولی با ایده راهاندازی مدارس هوشمند و پیشرو، قرار بر این است که ضمن آموزش علوم تجربی مفاهیم ریاضی، زبان و علوم اجتماعی، کوشش جهت داری نیز برای ارتقای مهارتهای زندگی دانشآموزان به عمل آید و به طور کلی مهارتهای لازم برای داشتن یک زندگی موفقیتآمیز، با در نظر گرفتن تحولات اجتماعی، به دانشآموزان آموخته شود. »
وی گفت:«مدرسه پیشرو، براساس این تعابیر، مدرسهای است که قادر است کارکرد خود را با توجه به نیازهای روز جامعه و کودکان تغییر دهد و ارزیابی کند. در این مدرسه، دانشآموز شریک معلم در آموزش و پرورش حرفهای اوست. ویژگی و شاخصه مهم این مدارس، توجه به تمام ابعاد وجودی و شخصیتی دانشآموز در مدرسه و وظیفه مدارس پیشرو و هوشمند آن است که مهارتهای زندگی را به دانشآموز بیاموزد و فرصت تمرین آنها را نیز در کلاس و مدرسه به وجود آورد.»
ارسال دیدگاه