پروژه‌های بخش فولاد و نفت، آب و برق استان خوزستان افتتاح شد؛

تاکید رئیسی بر پرهیز از خام‌فروشی در صنعت نفت‌و‌گاز

تهران (پانا)‌ - رئیس‌جمهوری همکاری با 115 شرکت دانش‌بنیان و نیز بهره‌گیری از توان 50 شرکت تخصصی در اجرای پروژه کارخانه فولاد زمزم 3 را باعث افتخار و شایسته قدردانی عنوان کرد و گفت‌ آنچه اینجا انجام شده از یک سو مایه خرسندی است و از سوی دیگر نشان می‌دهد که شما می‌توانید گام‌های بلندتری برداشته و کارهای بسیار بزرگ‌تری انجام دهید.

کد مطلب: ۱۴۶۲۷۱۴
لینک کوتاه کپی شد
تاکید رئیسی بر پرهیز از خام‌فروشی در صنعت نفت‌و‌گاز

‌سید ابراهیم رئیسی عصر امروز جمعه در ادامه برنامه‌های سفر یکروزه به استان خوزستان، در مراسمی به شکل ویدئوکنفرانس دستور افتتاح رسمی تعدادی از طرح‌های صنعت برق استان را در بخش‌های برق‌رسانی به روستاها، تامین برق شهری و طرح‌های مسکن مهر و نهضت ملی مسکن، احداث شبکه‌های فشار متوسط و رینگ خطوط انتقال برق، اصلاح و تامین روشنایی معابر شهری و روستایی، بهینه‌سازی واحد 3 نیروگاه دز، احداث و توسعه پست‌های انتقال و فوق توزیع و احداث و توسعه شبکه‌های توزیع برق جدید صادر کرد.

رئیس‌جمهوری همچنین دستور آغاز بهره‌برداری رسمی از طرح‌های افزایش ظرفیت آب شرب شوشتر، فاز اول طرح جامع آبرسانی اندیمشک و احداث آبگیر و تصفیه‌خانه اضطراری، افزایش تولید و حجم ذخیره آب دزفول، طرح آبرسانی لالی، توسعه و تکمیل تصفیه‌خانه دارخوین و افزایش ظرفیت آب شرب در شهر ایذه و نیز شهر هندیجان صادر کرد.

این 28 طرح با هزینه 7 هزار و 150 میلیارد تومان اجرا شده است.

‌بهره‌برداری رسمی از فاز اول میادین نفتی سپهر و جفیر‌

‌سید ابراهیم رئیسی که از صبح جمعه برای بهره‌برداری از چندین پروژه تولیدی و زیربنایی به خوزستان سفر کرده است، بعد از ظهر امروز از طریق ویدئوکنفرانس فاز اول میادین نفتی جفیر و سپهر را با ظرفیت تولید روزانه 50 هزار بشکه نفت خام را هم افتتاح کرد.

این میادین اولین پروژه‌های نفتی هستند که به شکل کامل با سرمایه‌گذار و پیمانکار ایرانی اجرا می‌شوند. برای این منظور قراردادی 20 ساله منعقد شده که بر اساس آن قرار است در مدت 20 سال (از سال 1398 تا 1418) در مجموع 2.8 میلیارد دلار برای این میادین سرمایه‌گذاری صورت گیرد تا تولید آنها به 110 هزار بشکه در روز برسد. در فاز اول این پروژه نیز تا کنون 414 میلیون دلار سرمایه‌گذاری انجام شده است.

‌افتتاح کارخانه فولاد زمزم 3 به عنوان بزرگترین تولیدکننده آهن اسفنجی کشور‌

همچنین سید‌ابراهیم رئیسی بعد از ظهر امروز جمعه در ادامه برنامه‌های سفر به استان خوزستان، ضمن افتتاح رسمی کارخانه فولاد زمزم 3 به عنوان بزرگترین تولیدکننده آهن اسفنجی در کشور و یکی از بزرگترین واحدهای تولید فولاد در غرب آسیا، از بخش‌های مختلف این واحد بازدید کرد و با توضیحات دست‌اندرکاران و مدیران مجموعه از جزئیات فعالیت‌ها و تولیدات آن مطلع شد.

آهن اسفنجی در زنجیره ارزش به عنوان ماده اولیه مورد نیاز واحدهای فولاد‌سازی، ذوب و ریخته‌گری مورد استفاده قرار می‌گیرد و در واقع یکی از محصولات میانی در زنجیره ارزش فولاد است که نقش موثری در افزیش کیفیت محصول نهایی دارد و کارخانه زمزم 3 به عنوان سوپرمگامدول آهن اسفنجی، جمهوری اسلامی ایران را از این حیث بی‌‌نیاز خواهد کرد.

کارخانه زمزم 3 در زمینی به مساحت حدودی 21 هکتار ایجاد شده و در احداث آن تا بیش از 60 درصد از توانمندی‌های تامین و تولیدکنندگان داخلی از جمله شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی بهره گرفته شده است.

برای احداث این کارخانه در مجموع 151 میلیون یورو سرمایه‌گذاری شده که ارزش روز این سرمایه‌گذاری معادل 6 هزار و 500 میلیارد تومان است.

ظرفیت تولید سالیانه کارخانه زمزم 3، یک میلیون و 760 هزار تن آهن اسفنجی است که قابل افزایش تا 2 میلیون تن می‌باشد. این کارخانه با جایگزینی تکنولوژی به‌روز «میدرکس»، ظرفیت تولید 220 تن آهن اسفنجی در ساعت با درجه فلزی 93 درصد و کربن 2.2 را دارا است که با کاهش قابل توجه میزان مصرف انرژی و نیز آلاینده‌های محیط زیستی همراه خواهد بود.

با بهره‌برداری رسمی از این واحد 200 فرصت شغلی مستقیم و پایدار ایجاد خواهد شد.

همچنین علاوه بر افتتاح کارخانه زمزم 3، کارخانه فولاد آتیه خاورمیانه نیز از طریق ویدئوکنفرانس افتتاح خواهد شد.

طرح فولاد آتیه خاورمیانه اهواز، با ظرفیت تولید 600 هزار تن اجرا شده و محصول تولیدی آن، ورق‌های فولادی گرم است.

ارزش سرمایه‌گذاری در این طرح 50 هزار میلیارد ریال است و با بهره‌برداری از آن حداقل یک هزار فرصت شغلی پایدار ایجاد می‌شود.

احداث کارخانه فولاد آتیه خاورمیانه در فاز اول برای تولید 360 هزار تن نورد ورق عریض از سال 1399 آغاز شد و در فاز دوم که با ساخت کوره دوم تکمیل خواهد شد، ظرفیت تولید به 600 هزار تن در سال خواهد رسید.

‌لزوم بهره‌گیری از ظرفیت ‌شرکت‌های فولاد و نفت و گاز در جهت ایجاد اشتغال‌

‌سید ابراهیم رئیسی ‌در مراسم افتتاح همزمان 2 پروژه عظیم فولادی زمزم 3 و آدینه و نیز آغاز بهره‌برداری از فاز نخست 2 میدان نفتی سپهر و جفیر، امروز را روزی خوب برای خود در سرزمین شهادت، رشادت، شجاعت و ایثار توصیف و تصریح کرد: امروز شاهد بهره‌برداری از طرح‌های مهمی در عرصه اقتصاد و تولید به دست با برکت و با کفایت مهندسان، مشاوران و کارگران شریف بودیم که جا دارد از همه آنها صمیمانه قدردانی کنم.

رئیس‌جمهوری افزود: شما در شرایط اقلیمی دشوار خوزستان و نیز با وجود تحریم‌های بی‌سابقه علیه کشور توانستید اراده خود را به دشمن تحمیل کنید؛ دشمن اراده کرد تولید و اشتغال در کشور ما رونق نداشته باشد و منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی اجرا نشود، اما شما در میدان تقابل و جنگ اراده‌ها، اراده خود را بر او تحمیل کردید.

‌رئیسی با اشاره به اینکه رسیدن تولید کارخانه فولاد زمزم 3 به ظرفیت نهایی 2 میلیون تن در سال، ایران را به رتبه‌های برتر منطقه و دنیا در تولید آهن اسفنجی ارتقا می‌دهد، اظهار داشت: در جریان بازدید از بخش‌های مختلف این کارخانه شعارهایی را مشاهده کردم که گواه تحقق اراده شما بود؛ اینکه نوشته شده بود این پروژه بدون دخالت کارشناسان خارجی انجام شده یا اینکه نوشته بودید «ما توانستیم» و فعل توانستن را صرف کرده بودید، مایه خرسندی، خوشحالی و قدردانی است.

رئیس‌جمهوری همکاری با 115 شرکت دانش‌بنیان و نیز بهره‌گیری از توان 50 شرکت تخصصی در اجرای پروژه کارخانه فولاد زمزم 3 را نیز باعث افتخار و شایسته قدردانی عنوان کرد و گفت: آنچه اینجا انجام شده از یک سو مایه خرسندی است و از سوی دیگر نشان می‌دهد که شما می‌توانید گام‌های بلندتری برداشته و کارهای بسیار بزرگ‌تری انجام دهید.

‌رئیسی از همه مسئولان و دست‌اندرکاران بخش‌های مختلف اقتصادی و تولیدی از جمله صنایع فولاد و انرژی خواست که نهایت تلاش خود را برای رفع مشکل بیکاری و افزایش بیش از پیش تولید در خوزستان به کار گیرند و خاطرنشان کرد: اینکه عنوان شد کار ساخت نیروگاه برق برای مصارف داخلی در این مجتمع آغاز شده مایه خوشحالی است تا هم شاهد برطرف شدن بار مصرف این مجتمع بر شبکه سراسری برطرف شود و هم دیگر شاهد قطع برق در این واحد تولیدی مهم نباشیم.

رئیس‌جمهوری همچنین از همه واحدهای تولیدی و صنعتی استان خواست که علاوه بر ایجاد زمینه مشارکت و همکاری بیشتر با شرکت‌های دانش‌بنیان، موضوع ایفای مسئولیت‌های اجتماعی را با جدیت بیش از گذشته دنبال کنند.

‌رئیسی با تاکید بر ضرورت پرهیز از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده در فروش نفت و گاز کشور گفت: آنچه در میادین نفت و گاز کشور بدست توانایی مهندسین ایرانی در افزایش تولید و جلوگیری از هدر رفت ثروت ملی در جمع آوری گازهای مشعل در حال انجام است موجب افتخار کشور است که در اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز نیز مورد تقدیر قرار گرفت وبا جدیت باید دنبال شود.

رئیس‌جمهوری همچنین ضرورت بهره گیری از شرکت‌های فولاد و نفت و گاز در خوزستان در جهت ایجاد اشتغال و رفع مشکلات زیر ساختی مردم این استان را مورد تاکید قرار داد و افزود :خواهش من از همه همکاران در دولت این است که درباره آنچه از کارهای بزرگی که با اخلاص و به صورت شبانه روزی برای رفع مشکلات مردم انجام می‌شود به درستی تبیین، روشنگری و اطلاع رسانی کنید.

‌رئیسی در ادامه استفاده از ظرفیت جوانان بومی نخبه استان خوزستان در پروژه ها و طرح های بزرگ عمرانی را از جمله اقدامات قابل تقدیر دانست و تصریح کرد: تاکید رهبری معظم انقلاب اسلامی نیز همواره استفاده از دانایی ها و توانایی ها در جهت رشد اقتصادی، رشد تولید و مهار تورم  بوده است که باید نصب العین همه مسئولان باشد.

رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه امروز ایران اسلامی در زمره کشورهای پیشرفته و فن آور است گفت: 24هزار شهید خوزستانی به ما آموختند که ما می توانیم و آنچه امروز شما رقم زدید نیز امتداد همین مسیر است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار