کنعانی:

فلسطین خروجی مورد انتظار را از نشست ریاض دریافت نکرد

ورود کالاهای اسرائیلی به جمهوری اسلامی ایران ممنوع است

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ملت فلسطین خروجی مورد انتظار را از نشست ریاض دریافت نکرده است، گفت انتظار این است که در چارچوب سازمان همکاری‌های اسلامی همه تلا‌ش‌ها برای ‌پایان دادن به تجاوز صهیونیست‌‌ها و مقابله با کوچاندن فلسطینی‌ها و بازشدن مرزها برای ارسال کمک‌های بشردوستانه مدنظر قرار گیرد.

کد مطلب: ۱۴۲۵۳۲۵
لینک کوتاه کپی شد
فلسطین خروجی مورد انتظار را از نشست ریاض دریافت نکرد

ناصر کنعانی در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تبریک روز کودک، اظهار کرد: به روح بیش از ۵ هزار شهید فلسطینیادای احترام می‌کنم. آرزوی سلامتی و شفای عاجل می‌کنم برای چندین هزار مجروح فلسطینی که جمع زیادی از این مجروحان کودک هستند.

وی درباره ممنوعیت واردات کالاهای اسرائیلی گفت: اساسا ورود کالاهای اسرائیلی به جمهوری اسلامی ایران ممنوع است؛ قطعا ملت ایران نیز با درک خود تمایلی به استفاده از کالاهای اسرائیلی ندارند. اما در چارچوب این احتمال که برخی از شرکت‌ها با روش‌های مختلف تجاری کالاهایی را به صورت گمنام یا بی‌نام وارد کنند، براساس قانون دستگاه دیپلماسی با همکاری سایر دستگاه‌های مرتبط پیگیر این موضوع خواهد بود. بررسی‌ها در این زمینه به صورت منظم انجام می‌شود. فهرست این کالاها به دستگاه‌‌های ذیربط اجرایی از جمله وزارت صمت داده شده است. چنانچه نیاز با اطلاع‌رسانی باشد، وزارت صمت اطلاع رسانی خواهد کرد.

وی درباره سفر اخیر سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه به تهران نیز گفت: با توجه به عضویت رسمی ایران در گروه بریکس از ژانویه ۲۰۲۴ و آغاز ریاست دوره‌ای روسیه بر بریکس در سال جدید میلادی و اینکه ریابکوف نماینده روسیه در بریکس است، این سفر در چارچوب مشورت‌های دوره‌ای بین دو کشور از جمله در چارچوب همکاری‌های دو کشور در قالب گروه بریکس انجام شد. در جریان این سفر برخی دیگر از موضوعات مورد علاقه مورد گفت‌وگو قرار گرفت که شامل موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی بود و تحولات فلسطین و غزه در چارچوب مشورت‌های دو کشور مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

تمامی فعالیت‌های ایران در چارچوب پادمان و NPT است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ادعای اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بیان کرد: فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. تمامی فعالیت‌های ما در چارچوب پادمان و NPT است. طرح مباحثی از این دست، با انگیزه‌های دیگری صورت می‌گیرد و قطعاً انگیزه فنی نیست. شورای امنیت سازمان ملل متحد و سازمان بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان یک سازمان تخصصی درباره تهدید‌های رژیم صهیونیستی مبنی براستفاده از بمب اتم مسئولیت دارد. امیدواریم مجامع بین‌المللی به این موضوع توجه کند.

کشو‌رهای اسلامی به حقوق مشروع فلسطین توجه دارند

کنعانی در پاسخ به سوال خبرنگار پانا مبنی بر اینکه ظاهراً خروجی نشست ریاض بازدازنده نبوده و همچنان شاهد جنایات رژیم صهیونیستی هستیم؛ کشورهای اسلامی چقدر آمادگی دارند که با رژیم صهیونیستی و کشورهای حامی این رژیم قطع ارتباط کنند؟ گفت: این نشست در سطح سران برگزار شد که نشان‌‌دهنده این است که کشو‌رهای اسلامی به حقوق مشروع فلسطین توجه دارند. کشورها توافق کردند که جنگ را متوقف کنند همچنین توافق شد تا کمیته‌ای متشکل از وزرا برای پیگیری‌های بین‌المللی تشکیل شود. اینها نشان‌دهنده اهتمام سازمان همکاری‌های اسلامی است اما اینکه خروجی این جلسه ملموس بو‌ده است، طبیعتاً ملت فلسطین خروجی مورد انتظار خود را از این جلسه دریافت نکرده است. انتظار این است که در چارچوب سازمان همکاری‌های اسلامی همه تلا‌ش‌ها برای ‌پایان دادن به تجاوز صهیونیست‌‌ها و مقابله با کوچاندن فلسطینی‌ها و بازشدن مرزها برای ارسال کمک‌های بشردوستانه مدنظر قرار گیرد.

مسئولیت گسترش جنگ غزه با رژیم صهیونیستی و کشورهای حامی این رژیم است

وی در پاسخ به سوال دوم خبرنگار پانا درباره دیدار حسین امیرعبداللهیان با وزیر امور خارجه فرانسه در ژنو و بیانیه وزارت امور خارجه این کشور، اظهار کرد: طبیعتاً پیام مبادله‌ای را در گفت‌وگو نخواهیم داشت، گفتگوی وزرای خارجه دو طرف در خصوص تحولات فلسطین و برخی موضوعات دوجانبه بود. این موضوعات در همان چارچوب مورد تبادل نظر قرار گرفت. دیدگاه‌های دو کشور در برخی زمینه‌ها متفاوت است، اما این گفت‌و‌گو را موفق می‌دانیم. ما در این گفت‌وگو در خصوص فلسطین صحبت کردیم و طبیعی است که دیدگاه‌های ما با فرانسه منطبق نباشد، اما اینکه ما موضوعات مشترکی هم داشته باشیم، بحث توقف جنگ یک امر مورد اتفاق است. اینکه چه کسی مسئول است، طبیعتا در درجه اول متوجه رژیم صهیونیستی و در درجه دوم متوجه کشورهای حامی این رژیم است که از جنایات حمایت می‌کنند. مسئولیت کشورها روشن است و ملت‌ها هم می‌دانند مسئولیت این وضعیت متوجه چه کسانی است.

وی در پاسخ به سؤالی درباره تعامل وزارت خارجه و مجلس و اخبار منتشر شده مبنی بر استیضاح وزیر خارجه نیز اظهار کرد: هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی ثبت این استیضاح را تایید نکرده و تعامل دستگاه دیپلماسی با مجلس خوب و سازنده است و مشورت‌ها و گفت‌‌وگوها به خوبی انجام می‌شود. مجلس وظایف ذاتی نظارتی خود را انجام می‌دهد. در مورد فلسطین مشورت و تبادل نظر بین مجلس و وزارت خارجه وجود دارد. در چارچوب مشورت‌ها بعضا نشست‌هایی را فراکسیون‌های مجلس با وزیر خارجه در داخل وزارت خارجه و مجلس برگزار می‌کنند. دیروز وزیر خارجه مهمان کمیسیون امنیت ملی بود. همکاری‌ها بین مجلس و وزارت خارجه هم افزاست.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از کشورها در راستای تحریم ورزشی ایران اقدام به صدور روادید برای ورزشکاران ایرانی جهت شرکت در مسابقات بین‌المللی می‌کنند و ما این موضوع را اخیرا از سوی آمریکا و برخی از کشورهای غربی شاهد بوده‌ایم خطاب به خبرنگار پرسش کننده، گفت: ما با تحریم ورزشی مواجه نیستیم و میزان مدال آفرینی ورزشکاران ایرانی در رشته‌های مختلف ورزشی قابل توجه و جزو افتخارات ایران بوده است. من موضوع تحریم ورزشی ایران و چنین مسائلی را تایید نمی‌کنم و همکاری‌های ورزشی ما در قالب تیم‌های ورزشی و باشگاهی با کشورهای مختلف در حال انجام است و شاهد حضور ورزشکاران‌مان در مسابقه‌های مختلف ورزشی بین‌المللی هستیم.

وی اضافه کرد: اتفاقی که رخ داده این بوده که بعضا برخی از کشورها بر خلاف اخلاق ورزشی و شعاری که می‌دهند یعنی اینکه سیاست در ورزش مداخله‌ای ندارد، سیاست را در ورزش مداخله داده‌اند و اقدام به انجام برخی از اقدامات مثل صادر نکردن روادید و یا دیر صادر کردن روادید برای ورزشکاران ایرانی کرده‌اند. آنها از حضور ورزشکاران ما می‌ترسند و این اقدامات آنها بر خلاف اخلاق ورزشی است.

آمریکا حق مداخله در مناسبات ایران با همسایگان را ندارند

کنعانی درباره اظهارات دستیار رئیس جمهور آمریکا درباره کریدورها در قفقاز، بیان کرد: آمریکایی‌ها بزرگ‌تر از دهان خود صحبت می‌کنند. همکاری ایران با کشورهای منطقه از جمله جمهوری آذربایجان در چارچوب منافع و مصالح دو کشور در جریان است و آمریکایی‌ها حق مداخله در مناسبات ایران با همسایگان را ندارند. آمریکایی‌ها از مداخله در امور داخلی منطقه دست بردارند و از تجارب گذشته درس بگیرند. مداخلات اینگونه هیچ منفعتی را برای آمریکا به همراه نخواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات اخیر یکی از نمایندگان کنگره آمریکا مبنی بر اینکه پول‌های ایران در قطر بلوکه شده است و ما می‌خواهیم در کنگره آمریکا مصوبه‌ای را در مورد ممنوعیت برداشت از این پول توسط تهران تصویب کنیم، گفت: متاسفانه کنگره آمریکا و بسیاری از نمایندگان آن با موضع‌گیری‌ها و رفتارهای خود نشان داده‌اند که پیش از اینکه نماینده مردم آمریکا باشند، حافظ منافع رژیم صهیونیستی هستند و منافع کشور و ملت آمریکا را زیر پای منافع رژیم صهیونیستی قربانی کرده‌ و می‌کنند. ما برای این‌گونه اظهار نظرها ارزش و اعتباری قائل نیستیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار