فاطمی امین در صحن علنی مجلس:
آمار کشتهها در تصادفات از ۴.۴ به یک درصد کاهش یافته است
تهران (پانا) - وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت آمار تلفات و کشتهها در تصادفات در هر یکصد تصادف از ۴.۴ در سال ۱۳۹۹ به عدد یک در سال ۱۴۰۰ رسیده است، البته با توجه به اینکه تعداد وسایل نقلیه ۷۰ درصد افزایش یافته است، این میزان کاهش تلفات تصادف قابل توجه است.
سیدرضا فاطمی امین در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال حسین گودرزی، نماینده ازنا و دورود، اظهار کرد: خوشبختانه از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ تعداد کشتههای ناشی از تصادفات به ۱.۴ رسیده و در سال ۹۹ طبق آماری که مرکز آمار منتشر کرده است، در هر یکصد تصادف ۴.۴ فوتی و در سال ۱۴۰۰ این عدد به یک رسیده است.
وی افزود: تصادفات عوامل متعددی دارد که ۴۹ درصد آن به عامل انسانی، ۳۶ درصد جاده و ۱۵ درصد خودرو باز میگردد؛ در طول ۱۰ سال گذشته کارهایی در این باره انجام شده است از جمله این اقدامات ترمز ضدقفل (abs) برای خودروها برای امنیت بیشتر خودروها در نظر گرفته شده است. از سال ۱۳۹۳ کیسه هوا (ایربک) برای خودروها اجباری و در این ۱۰ سال سایر اقدامات لازم برای ارتقای ایمنی خودرو انجام شد به نحوی که به تدریج شاهد بهبود کیفیت بهتر خودروها و کاهش تصادفات جادهای بودیم و به عبارتی در تلفات و کشتهها در تصادفات از ۴.۴ به یک درصد تصادف رسیدیم.
وزیر صمت گفت: البته حتی یک فرد کشته شده برای تصادفات قابل قبول نیست اما از آنجا که تعداد وسایل نقلیه ۷۰ درصد افزایش یافته است، شاهد این کاهش در تلفات جادهای هستیم.
وی ادامه داد: در دی ماه سال جاری حادثه تصادف در جاد بهبهان- رامهرمز بنابر گزارش پلیس به این صورت وقوع یافت که یک مه غلیظ ناگهانی ایجاد شد و ۵۸ خودرو با یکدیگر تصادف کردند که اولین خودرو یک کامیون بود که با یک دستگاه النترا تصادف کرد که یک خودروی خارجی بود اما کیسه هوای آن باز نشد و در ادامه این حادثه ناگوار ۳۸ خودروی سواری بودند که فقط ۱۰ عدد از آنها کیسه هوا داشتند، بلافاصله پس از وقوع این تصادف بنده به همراه آقای مظلومی نماینده مردم بهبهان در محل حادثه حضور پیدا کرده و از توقفگاه خودروهای تصادفی که در آنجا بودند، با حضور دادستان بازدید کردیم.
وی افزود: بنده در آنجا دستور دادم که هیچ خودرویی از این توقفگاه خارج نشود تا تمام آنها از نظر وضعیت ایمنی و کیسه هوا بررسی شوند سپس گزارشی در این زمینه تهیه شد که در حال حاضر در کمیسیون ایمنی راههای وزارت راه و شهرسازی موجود است ضمن اینکه در همان زمان سردار اشتری که ریاست وقت نیروی انتظامی بودند مکاتبهای در این زمینه کرده و ۸ موضوع را در حوزههای مختلف مطرح کردند که یک محور آن مربوط به ایمنی میشد و به ۵ موضوع اشاره میکرد که همه آنها را اجرایی کردیم.
فاطمی امین با اشاره به ۶ محوری که در یک سال گذشته در حوزه بهبود کیفیت ایمنی خودروها مورد توجه قرار دادهاند، خاطر نشان کرد: اولین اقدامی که باید در این حوزه انجام شود اصلاح بنسازهها و پلتفرمها است چرا که ما خودروهایی داریم که به دلیل برخورداری از پلتفرمهای قدیمی ایمنی مناسبی ندارند بنابراین حرکت جدی برای تغییر این پلتفرمها انجام شد.
وی ادامه داد: اقدام بعدی الزامی کردن استانداردهای ایمنی است که با همکاری سازمان ملی استاندارد برای محافظت از عابرپیاده انجام دادیم، همچنین ایجاد مراکز آزمون در کشور از دیگر اقدامات انجام شده است چرا که متأسفانه زیرساختهای کافی در این زمینه در کشور وجود نداشته و باید خودروها برای برگزاری این آزمون به دیگر کشورها فرستاده شوند که دریافت نتیجه آن ۶ ماه تا یک سال به طول میانجامد و کارها را عقب میاندازد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در بیان دیگر اقدام صورت گرفته در این حوزه یادآور شد: شبیهسازی تصادف اقدام دیگری است که در این زمینه انجام شده است، همچنین کنترل کیفیت در حین تولید و استفاده از فناوریهای نوین در اتصال پذیری اقداماتی است که در حوزه پیشگیری و کاهش ضایعات ناشی از تصادفات انجام شده است.
وی افزود: حادثه بهبهان که دی ماه سال گذشته اتفاق افتاد نتیجه عملکرد تولیدات ۱۰ سال قبل بود بنابراین ما اولین اقدامی که برای پیشگیری از وقوع اینگونه حوادث بر آن متمرکز شدیم، اصلاح بن سازهها و پلتفرمها در صنعت خودروسازی بود. در خودروهایی که جدید تولید میشود مثل شاینا و تارا ۴۵ درصد فولاد آنها از استحکام بالا برخوردار است اما در بن سازههای خودروهای قدیمی مانند تیبا که تولید آن امسال متوقف شد از ۱۰ درصد فولاد بااستحکام بالا برخوردار هستند که نشان میدهد هر اندازه روی تیبا و خودروهای قدیمی کار کنیم ایمنی حاصل نخواهد شد.
فاطمی امین گفت: اسکن تشخیص زودهنگام تصادف از سال جاری روی یک خودرو نصب شده است که به عملکرد هنگام تصادف کمک می کند، همچنین الزامی کردن استانداردها از دیگر اقدامات انجام شده است چرا که چند سال است که استانداردهای ۸۵گانه متوقف شده است که یکی از این استانداردها که بسیار اهمیت دارد استاندارد پایداری ترمز است که با سازمان ملی استاندارد هماهنگ کردیم و در یک زمانبندی مشترک که از اول مرداد ماه سال آینده اجرا خواهد شد، تولید خودرو فاقد این سیستم ممنوع خواهد بود، همچنین از چند ماه قبل به خودروسازان اعلام کردیم که موظف به اعمال این اصلاح هستند.
عضو کابینه دولت سیزدهم اظهار کرد: یکی دیگر از اقداماتی که در استاندارد خودروها اهمیت دارد محافظت از عابرپیاده است، به این صورت که وقتی عابرپیاده با خودرو تصادف میکند باید برای ایمنسازی جلوبندی و کاپوت تدابیری اندیشیده شود که آسیب کمتری به عابرپیاده وارد شود چرا که متأسفانه ۲۸ درصد فوتیها در تصادف با عابرپیاده است که میانگین جهانی آن ۲۲ درصد است. اجرای این استاندارد از اول مرداد الزامی شده است و تمامی خودروهای جدید مجهز به آن هستند ضمن اینکه تمامی موضوعات ایمنسازی نهایی شده، آنها را ابلاغ کرده و رصد میکنیم که اجرا شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: یکی دیگر از محورهای استانداردسازی راهاندازی مراکز آزمون برای حفاظت از عابرپیاده است که یکی از آنها امسال و دیگری هم سال آینده راهاندازی میشود و این اقدام برای اولین بار تا پایان سال جاری عملیاتی میشود ضمن اینکه ما آزمون برخورد تصادف در کشور نداریم بنابراین پیگیری کردیم این پروژه که ۲۷ درصد پیشرفت داشته و پیمانکار بخش خصوصی تعهد کرده تا آخر سال آینده راهاندازی کند عملیاتی شود چرا که کمک میکند آزمونها دقیقتر و سریعتر انجام شوند، از سوی دیگر آزمون هدایتپذیری نیز از اوایل سال آینده عملیاتی میشود بنابراین ضعف جدی که در حوزه مراکز آزمون داریم برطرف خواهد شد.
وی بیان کرد: شبیهسازی تصادف یکی دیگر از موضوعاتی است که خودروسازان را موظف کریم اجرا کنند، ضمن اینکه در این زمینه تفاهمنامهای با دانشگاه علم و صنعت ایجاد کردیم که در قالب آن ایجاد هرگونه تغییر در خودروها نیازمند برگزاری آزمون شبیهسازی تصادف است.
فاطمی امین ادامه داد: تطابق تولید با دو نوع استاندارد TA که یک آزمون تأیید نو است در صورت تولید هر خودرو باید صلاحیت و کیفیت آن نیز احراز شود که این اقدام از ابتدای سال جاری با همکاری سازمان ملی استاندارد اجباری شده و پیگیری میکنیم که خودروسازان هم در زمان تولید و هم حین تولید آن را اجرا کنند.
عضو کابینه دولت سیزدهم گفت: فناوریهای نوین و اتصالپذیری به لحاظ فنی یکی از اقدامات دیگری است که در حوزه استانداردسازی انجام شده است و یکی از اسکنهای قابل نصب در خودروها، تماس اضطراری است که از اوایل سال آینده اجرایی میشود و عملکرد آن به این صورت است که به محض وقوع تصادف پیامکی به مراکز اورژانس و پلیس ارسال میشود. در وزارت صمت کارگروه کیفیت را تشکیل دادیم که هر هفته تشکیل جلسه میدهد و اقداماتی که باید توسط خودروسازان انجام شود، پیگیری کرده و تذکرات لازم را میدهد، بنابراین با انجام این اقدامات بسیاری از چالشهای حوزه تصادفات کاهش پیدا خواهد کرد.
ارسال دیدگاه