بهشتی‌پور، تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با پانا:

حل موضوعات بین ایران و آژانس زمینه‌ساز شروع مذاکرات است

گروسی نسبت به ایران نگاه منفی و تهاجمی دارد/ اراده توافق فنی با آژانس وجود دارد/ به نفع آژانس هم است که مسائل به نتیجه برسد چون این کنترل‌ها و نظارت‌هایی که آژانس اعمال می‌کند در طول تاریخ آژانس بین‌المللی اتمی بی‌سابقه بوده است

تهران (پانا) - یک تحلیلگر مسائل هسته‌ای با بیان اینکه حل موضوعات بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی زمینه‌ای برای شروع مجدد مذاکرات برجام خواهد بود تاکید کرد ایران و آژانس از طریق توافق فنی بهتر می‌توانند به نتیجه برسند.

کد مطلب: ۱۳۳۹۲۴۰
لینک کوتاه کپی شد
حل موضوعات بین ایران و آژانس زمینه‌ساز شروع مذاکرات است

پرویز پیکری / .. حسن بهشتی‌پور در گفت‌وگو با پانا درباره آخرین وضعیت مذاکرات برجام اظهار کرد: «مذاکرات برجام فعلا نه به‌خاطر موضوعات مربوط به رابطه ایران و آژانس بلکه به‌خاطر نگاه کشورهای آمریکا، آلمان، انگلیس و فرانسه به ناآرامی‌های د‌اخل کشورمان به بن‌بست رسیده است.»

وی با اشاره به موضوعات ایران و آژانس با بیان اینکه اگر ایران بتواند‌ موضوع توافق با آژانس را به نتیجه برساند امتیازات خوبی به دست می‌آورد، گفت: «اول اینکه مانع از صد‌ور قطعنامه جد‌ید‌ د‌ر جلسه شورای حکام در بهمن‌ماه خواهد‌ شد‌ و دوم اینکه بهانه‌ها و مشکلاتی که د‌ر روند‌ مذاکرات بروز کرد‌ه بود‌، از بین می‌رود. حل مشکل بین ایران و آژانس به بهترشد‌ن روند‌ مذاکرات کمک می‌کند‌. اختلاف اینجاست که آژانس سوالاتی از ایران در ارتباط با مکان‌هایی مربوط به قبل از سال ۲۰۰۳ دارد و هرچند ایران هم پاسخ داده است اما ظاهراً این پاسخ‌ها برای آژانس قانع‌کننده نبوده است.»

وی به اهمیت برجام و احیای آن برای اعضایش اشاره و اضافه کرد: «برجام یک نیاز حتمی برای تمام اعضای آن است. نه انگلیس، نه آمریکا، نه آلمان و نه فرانسه و نه چین و روسیه هیچکد‌ام نه مایل هستند‌ و نه می‌توانند‌ که برجام را ناید‌ه بگیرند‌ و د‌ر این میان هر کد‌ام خواسته‌های خود‌ را د‌ارند‌ و با استناد‌ به آن خواسته‌ها می‌خواهند‌ که برجام باشد‌. برای ایران هم با اینکه برجام ضعف‌ها و مشکلات خاص خود‌ را د‌ارد‌ اما زمینه‌ساز مناسبی برای حل و فصل مربوط به مشکلات تحریم‌هاست و ظاهراً برای شروع مجدد مذاکرات باید ابتدا از طریق آژانس اقدام کرد.»

بهشتی‌پور گفت: «بنابراین اگر ایران با آژانس به توافق برسند‌ گام بزرگی برای شروع مذاکرات جد‌ید‌ برد‌اشته می‌شود.»

این تحلیلگر مسائل هسته‌ای گفت: «به نظر من ایران در موضوع مربوط به آژانس هم با خود آژانس خیلی بهتر می‌تواند به توافق برسد و این اراده در طرف ایرانی وجود دارد. به جای توافق سیاسی با گروه چهار به علاوه یک، راه‌حل بهتر این است که با خود آژانس به توافق برسد.»

وی درباره نگاه گروسی به موضوع ایران و اینکه آیا موضوعات با آژانس قابل حل است نیز تاکید کرد: «گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به ایران نگاه منفی دارد. او در زمانی که معاون بود و چه در زمانی که مدیرکل شد دیدگاه کاملا منفی و تهاجمی نسبت به ایران دارد. ولی به نفع آژانس هم است که این مساله به نتیجه برسد چون این کنترل‌ها و نظارت‌هایی که آژانس اعمال می‌کند در طول تاریخ آژانس بین‌المللی اتمی بی‌سابقه بوده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار