کارشناس مسائل هسته‌ای در گفت‌وگو با پانا:

تمام شواهد نشان می‌دهد که «توافق وین» حاصل شده است

روسیه اشتباه بزرگ آمریکا را تکرار نمی‌کند/ اگر ایران و آمریکا به توافق برسند، روسیه، چین، آلمان، انگلیس و فرانسه نمی‌توانند بازی را عوض کنند

تهران (پانا) - یک کارشناس سیاست خارجی گفت تمام شواهد نشان می‌دهد که توافق وین حاصل شده و تنها مشکل بر سر این است که ایران می‌خواهد روشن و واضح این موضوعات و بهانه‌های هسته‌ای که از طرف آژانس مطرح می‌شود را یکبار برای همیشه تمام کند.

کد مطلب: ۱۲۶۱۸۵۳
لینک کوتاه کپی شد
تمام شواهد نشان می‌دهد که «توافق وین» حاصل شده است

حسن بهشتی‌پور در گفت‌وگو با پانا در خصوص احتمال خروج روسیه از برجام، اظهار کرد: «خروج احتمالی روسیه از برجام به هیچ وجه صحت ندارد. این دروغ‌بافی‌های شبکه‌های اجتماعی است برای اینکه روسیه در برجام منافع دارد و برجام را یک توافق عدم اشائه سلاح هسته‌ای می‌داند و مرتبط با امنیت ملی خود تعریف می‌کند و حتماً به دنبال به نتیجه رسیدن برجام است و به هیچ وجه اشتباه بزرگ آمریکا را تکرار نخواهد کرد و این موضوع دروغی بیش نیست و توسط شبکه‌های اجتماعی گسترش یافته است.»

وی افزود: «اما اینکه آیا روسیه به خاطر اوکراین برجام را معطل خواهد کرد یا خیر؟ باید بگوییم که ممکن است روسیه چنین خواسته‌ای داشته باشد که از فضای برجام برای حل مشکلات با اوکراین، آمریکا و اروپا استفاده کند اما واقعیت این است که طرف‌های اصلی مذاکره کننده و طرف‌های اصلی درگیر در موضوع برجام، ایران و آمریکا هستند و انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه تنها تسهیل‌گر هستند و به توافق کمک می‌کنند اما نقش تعیین‌کننده ندارند به گونه‌ای که بتوانند کل جریان بازی را عوض کنند. یعنی اگر ایران و آمریکا به هر دلیلی به توافق برسند، آلمان، انگلیس، فرانسه، چین و روسیه نمی‌توانند متن را دچار مشکل کنند و باید دید آمریکا و ایران می‌توانند روی متن به توافق برسند یا خیر.»

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل بیان کرد: «ذخایر اورانیوم اضافی ایران باید به روسیه فرستاده شود و در صورتی که روسیه در این زمینه مخالفتی کند که خیلی بعید است، یک کشور دیگر مانند چین جایگزین خواهد شد بنابراین من فکر نمی‌کنم که چین یا روسیه موضوع برجام را وجه‌المصالحه یا محلی برای حل و فصل مشکلاتشان با غرب قرار دهند. آنها موضوعات مختلفی دارند اما در موضوع برجام با یکدیگر موضع نزدیکی دارند.»

بهشتی‌پور درباره آینده مذاکرات وین نیز خاطر نشان کرد: «تمام شواهد نشان می‌دهد که توافق وین حاصل شده و تنها مشکل بر سر این است که ایران می‌خواهد روشن و واضح این موضوعات و بهانه‌های هسته‌ای که از طرف آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح می‌شود را یکبار برای همیشه تمام کند یعنی مثل پرونده PMD که بسته شد، این موضوع نیز برای همیشه بسته شود. البته در مسائلی که در آینده ممکن است پیش بیاید، آژانس نمی‌تواند چنین تضمینی به ایران بدهد اما در خصوص موضوعات گذشته می‌توان خاتمه داد و بهانه ایجاد نشود که ما اطلاعات جدیدی به دست آورده‌ایم و ایران باید پاسخگو باشد. توقع ایران این است که موضوعات گذشته بکبار برای همیشه پایان داده شود و اگر این مساله حل شود، در مورد توافق اختلافات دیگری وجود ندارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار