اوجی در حاشیه جلسه هیأت دولت تشریح کرد؛

تمهیدات وزارت نفت برای کیفی‌سازی مصرف سوخت و مدیریت انرژی

احتمال عملیاتی‌شدن سوآپ گازی در زمستان امسال

تهران (پانا) - وزیر نفت گفت سوآپ فرآورده‌ها ‌آغاز شده و بحث سوآپ گازی هم در دستور وزارت نفت قرار دارد و این امیدواری وجود دارد که در زمستان امسال عملیاتی شود.

کد مطلب: ۱۳۲۲۶۱۱
لینک کوتاه کپی شد
تمهیدات وزارت نفت برای کیفی‌سازی مصرف سوخت و مدیریت انرژی

‌جواد اوجی، وزیر نفت در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: به سمت تولید بنزین و گازوئیل یورو 5 می‌رویم. برای افزایش کیفیت تولید گازوئیل 700 میلیون دلار سرمایه‌گذاری انجام شده است. روزانه 15 میلیون متر مکعب گاز بیشتری به صنایع داده‌ایم. در صنعت فولاد 30 درصد مصرف گاز داشتیم که خبر خوبی است. پروژه‌های کیفی سازی پالایشگاه نیز در جهت مصرف سوخت افتتاح و بهره‌برداری می‌شوند. به مردم قول می‌دهم طی هفته‌های اخیر اولین کیفی‌سازی مصرف سوخت را در یکی از پالایشگاه‌های کشور به میزان 16 میلیون لیتر گازوئیل خواهیم داشت.

اوجی ضمن اشاره به همکاری با روسیه گفت: ایران و روسیه دو کشور مهم منطقه هستند و تاکنون هم شاید انقدر روابط سیاسی، اقتصادی و حوزه انقدر به هم نزدیک نشده بود خوشبختانه تا امروز از اینکه قریب به 4 میلیارد دلار قرارداد امضا شده که در راستای توسعه میادین نفتی و گاز و تفاهمنامه‌های دو جانبه است. در همین راستا نزدیک به ۴۰ میلیارد دلار با شرکت گازپروم قرارداد داشتیم که یکی از شرکت‌های بزرگ دنیا است.

وزیر نفت با اشاره به احداث مجتمع‌های ال ان جی در کشور بیان کرد: با داشتن ذخایر نزدیک به ۳۴ هزار میلیارد مترمکعب یا تریلیون مترمکعب، درست نبود که ال ان جی نداشته باشیم. خوشبختانه با تفاهم‌نامه و توافقاتی که با شرکت «گاز پروم» منعقد شده، همه اینها را در دستور کار داریم و با جدیت در دست پیگیری است. همچنین سوآپ فرآورده‌ها را آغاز کرده‌ایم و بحث سوآپ گازی را هم دنبال می‌کنیم و امیدواریم در زمستان امسال عملیاتی شود.

وزیر نفت درباره میزان مصرف نفت و گاز در فصل پاییز بیان کرد: در ایام پاییز در مدت این ۵۰ روز سوخت‌رسانی به نیروگاه‌های‌مان تقریبا نزدیک به روزانه ۲۵ میلیون متر مکعب بیشتر از پارسال است یعنی ۱۳ درصد بیش از پارسال سوخت نیروگاه‌ها با گاز را داشتیم که همان سوخت پاک است و از آن طرف هم روزانه تقریباً در این ایام پاییز ۲۸ سوخت نفت کوره را نسبت به پارسال برای نیروگاه‌ها کاهش دادیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در راستای اجرای قانون هوای پاک و جلوگیری از آلودگی هوا ۲۸ درصد کاهش استفاده از نفت کوره را برای نیروگاه‌ها داشتیم که این اتفاق بسیار خوبی است خوشبختانه در حوزه صنعت هم روزانه ۱۵ میلیون مترمکعب گاز بیشتری به صنایع داده‌ایم، صنایع فولاد، سیمان و پتروشیمی که در بحث صنایع فولادی نزدیک به ۳۰ درصد رشد گاز را داشتیم که خبر خوبی برای حوزه صنعت است و ۱۵ میلیون مترمکعب در روز می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار