تکمیل کابینه دولت سیزدهم؛
«یوسف نوری» وزیر آموزش و پرورش شد
تهران (پانا) - نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، با ۱۹۴ رای موافق، به یوسف نوری برای تصدی وزارت آموزش و پرورش اعتماد کردند.
نمایندگان مجلس با ۱۹۴ رای موافق، ۵۷ رای مخالف، ۱۷ رای ممتنع و از مجموع ۲۶۸ آرای مأخوذه، تصدی وزارت آموزش و پرورش را به نوری سپردند.
در ابتدای جلسه رای اعتماد، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گزارش بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را در صحن علنی مجلس قرائت و تاکید کرد کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری در مجموع با پیشنهاد تصدی یوسف نوری برای پست وزارت آموزش و پرورش با اکثریت آرا موافقت کرده است. رضا حاجیپور در نشست علنی امروز یکشنبه ۷ آذر مجلس شورای اسلامی، ضمن تشریح نتایج بررسی استعلامات وزیر پیشنهادی، توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در این کمیسیون، اعلام نتایج انطباق برنامههای ارائه شده با اسناد بالادستی، بیان کرد یوسف نوری از میان جامعه بزرگ معلمان کشور بوده و سابقه فعالیت در مدارس دولتی و ستاد وزارتخانه را داشته است و در مقاطعی مدرس مراکز تربیت معلم (دانشگاه فرهنگیان) نیز بوده است و با توجه به سابقه مدیرکلی ایشان در وزارت آموزش و پروش به خصوص مدیرکل برنامه و بودجه و همچنین بخشهای مختلف، بنابراین از تجربه مفیدی در وزارت آموزش و پرورش برخوردار هستند.
سخنگوی کمیسیون در گزارش خود اعلام کرد، ایشان به بسیاری از چالشهای آموزش و پرورش از جمله کمبود نیروی انسانی، کمبود فضای آموزشی و کمتوجهی به وضعیت معیشتی و حقوق دریافتی معلمان آشنا است و با توجه به شناخت و تجربه خوبی که دارند و مشکلات آموزش و پرورش را میشناسند و از نزدیک لمس کرده است، ایدههای تحولی در حوزه تعلیم و تربیت ارائه کرده است و با توجه به برگزاری جلسات متعدد و بررسی دقیق برنامهها و دیدگاههای ایشان، کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت آموزش و پرورش، با اکثریت آراء موافقت است.
همچنین در ادامه جلسه علنی مجلس و در جریان رسیدگی به صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، نمایندگان موافق و مخالف دلایل موافقت و مخالفت خود با وزیر پیشنهادی را بیان کردند. نمایندگان ضمن اعلام حمایت از وزارت یوسف نوری به بیان دغدغههای خود در حوزه آموزش و پرورش و نیز ویژگیها و توانمندیهای وزیر پیشنهادی پرداختند. کاستن از بودجه دیگر وزارتخانهها و رسیدگی جدی به وزارت آموزش و پرورش و رسیدگی به وضعیتی معیشتی معلمان، دانشگاه فرهنگیان و بودجه این وزارتخانه از جمله مهمترین تاکیدات نمایندگان خطاب به وزیر پیشنهادی بود. در کنار این دغدغهها نمایندگان اما تصریح کرد که وزارت آموزش و پرورش باید در اختیار فردی از جنس آن باشد و آن فرد وزیر معرفیشده به مجلس است. آنها اظهار کردند که برنامههای نوری مطابق با اسناد بالادستی و اهداف این وزارتخانه است.
تعدادی از نمایندگان که در جایگاه مخالفت صحبت کردند با بیان اینکه مشکل ما برنامههای وزیر پیشنهادی است خواستار ارائه برنامههای اجرای قانون خدمات مدیریت کشوری، وضعیت دانشگاه فرهنگیان و بیمه معلمان شدند. در مقابل موافقان اعلام کردند که یوسف نوری توجه زیادی به سند تحول بنیادین و حل مشکلات فرهنگیان دارد و به جرات میتوان گفت یوسف نوری به خوبی با مسائل اقتصادی آموزش و پرورش آشنا است.
نمایندگان تاکید کردند که با توجه به سابقه موجود وزیر پیشنهادی، آینده روشنی در انتظار آموزش و پرورش است.
یوسف نوری هم در دفاعیات و در تشریح برنامههای خود خطاب به نمایندگان گفت امیدوارم بتوانم در سایه رأی اعتماد شما نمایندگان ملت، حافظی امین برای اعتماد رئیسجمهوری و همراهی صدیق برای جامعه بزرگ فرهنگیان کشور باشم. وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تاکید کرد آنچه در پیشگاه خداوند منان به شما نمایندگان ملت ایران ارائه خواهم کرد ذکر برنامههای بنده ذیل مرامنامه تربیتی دولت سیزدهم است که خود را متعهد با اجرا و پیگیری آن میدانم و معتقدم که باید در قبال عدم رعایت آن پاسخگو باشم.
نوری با اشاره به اینکه اگر توانستیم دانشآموزی ولایی تربیت کنیم که حریت و آزادیخواهی را با تبعیت از حق و حقیقت همراه سازد به آموزش و پرورش تراز انقلاب نزدیک شدهایم، گفت تحقق چنین آموزش و پرورشی دور از دسترس نیست به شرطی که ابتدا و پیش از هر چیزی همه ما معتقد شویم مدرسه باید و میتواند مدرسه تربیتی شهیدسلیمانی باشد.
وی در تشریح برنامههای خود، تاکید کرد که شورای عالی آموزش و پرورش به عنوان نهاد سیاستگذار و ناظر امر تحول نیازمند تحول جدی است. وی با بیان اینکه ما برای حرکت به سمت جوانگرایی طرح جدیدی برای استفاده از جوانان خلاق به کار خواهیم گرفت، گفت در طرح ما نیمی از مدیران جوان خواهند بود که شایستهگزینی را برمیگزینیم و نیمی دیگر مدیران باتجربه و باسابقه که در حوزه تربیت استخوان خرد کردهاند همچنین در این مسیر از رشد آسانسوری، قبیلهگرایی، رانتبازی و سیاسیکاری نیز جلوگیری خواهیم کرد.
نوری درباره سامانه شاد هم گفت در شرایط فعلی فقط ۶۰ درصد از دانشآموزان در سامانه شاد فعال بوده و تعداد بسیاری از این سامانه بازماندهاند، لذا این فاصله باید هر چه سریعتر جبران شود. وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، یکی از برنامههای خود برای اجرای عدالت تربیتی را ایجاد قرارگاه جهادی در وزارت آموزش و پرورش برشمرد و گفت این قرارگاه برای تقویت آموزش در مناطق محروم و دورافتاده خواهد بود.
یوسف نوری وی در پایان دفاعیات خود با تقدیر از نمایندگان مجلس ابراز گفت امیدوارم عزم ملی برای نجات آموزش و پرورش به عنوان مظهر قدرت و نماد توان راهبردی جمهوری اسلامی و بستر تمدن نوین اسلامی شکل بگیرد تا با همافزایی و انسجام فکری و عملی، این مجموعه را از چنبره تنگنظری و بیتفاوتیرها سازیم.
ارسال دیدگاه