مخالفت نمایندگان با لایحه مربوط به جرایم رانندگی؛ موافقان و مخالفان چه گفتند؟
آصفری، مخالف: اینکه هر فردی با یک دسته قبض نسبت به جریمه افراد تصمیمگیری کند به جز نارضایتی خروجی دیگری ندارد/ نوروزی، مخالف: چرا مردم به دلیل تردد از ۱۰ شب تا ۳ بامداد جریمه میشوند؟
تهران (پانا) - نمایندگان مجلس با کلیات لایحه تمدید ۴ ساله مقرر در تبصرههای (۱) و (۲) ماده (۲) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مخالفت کردند.
نمایندگان در جلسه علنی امروز یکشنبه ۱۶ آبان مجلس شورای اسلامی با کلیات لایحه تمدید مهلتهای مقرر در تبصرههای (۱) و (۲) ماده (۲) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی با ۷۸ رأی موافق، ۱۴۴ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۹ نماینده حاضر در جلسه مخالفت کردند.
روحاله نجابت سخنگوی کمیسیون شوراها در تشریح گزارش کمیسیون گفت: این لایحه برای رسیدگی به کمیسیون شوراها به عنوان کمیسیون اصلی ارجاع و در جلسات متعدد و با حضور مسئولان دستگاههای اجرایی ذیربط و کارشناسان مرکز پژوهشهای مجلس بررسی شد.
وی ادامه داد: در جلسه ۲۷ مهر ماه ۱۴۰۰ با اصلاحاتی در کلیات مورد تصویب قرار گرفت و اکنون گزارش آن در اجرای ماده (۱۵۹) آییننامه داخلی تقدیم مجلس میشود.
سیدکمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا در رابطه با این لایحه گفت: پلیس ناجا دارای ۲۷ هزار پرسنل است که در در ۲۱۳ هزار کیلومتر راههای کشور و هزار و ۱۴۷ شهر انجام وظیفه میکنند؛ از رئیس مجلس درخواست داریم اجازه دهند در فرصت مقتضی گزارش جامعی را به ویژه در بحث مدیریت ترافیک و تصادفات به مجلس ارائه کنیم زیرا تصادفات بحثی بسیار جدی است و سالانه ۱۷ هزار فوتی و جان باخته بر اثر تصادف در جادههای کشور و ۳۶۰ هزار مجروح و معلول را داریم.
هادیانفر: ۴۹ درصد دوربینهای ثبت تخلف نیاز به تعمیر دارند
وی ادامه داد: در رابطه با این لایحه یک فرصت ۱۰ساله به نیروی انتظامی با توجه به کمبود نیروی انسانی و تجهیزات از توان درجهداران با شرایط خاص و دارای دیپلم و ۱۰ سال سابقه کار و همچنین از سربازان لیسانس و فوق لیسانس استفاده شود.
رئیس پلیس راهور ناجا یادآور شد: در کشور ۴۵۰۰ دوربین ثبت تخلف در راههای اصلی وجود دارد که ۴۹ درصد از آنها نیاز به تعمیر دارد.
نوروزی، مخالف: جریمه رانندگی توسط افراد غیر متخصص نارضایتی مردم را به دنبال دارد
رحمتاله نوروزی در مخالفت با کلیات لایحه تمدید مهلتهای مقرر در تبصره های (۱) و (۲) ماده (۲) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، گفت: با اجرای دولت الکترونیک میتوان از بسیاری از تخلفات رانندگی جلوگیری کرد. میتوان با پیشبینی اعتبارات لازم در بودجه سالانه، سیستم دیجیتال را اجرایی کرد.
نماینده مردم علیآباد در مجلس شورای اسلامی افزود: با استفاده از دولت الکترونیک از خطاهای انسانی کاسته میشود زیرا در حال حاضر افراد غیر متخصص بسیاری فعال هستند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر میتوان با اجرای سیستم دیجیتال و دولت الکترونیک از بروز تخلفات رانندگی جلوگیری کرد، ادامه داد: باید از کشورهای موفق الگوبرداری کرد.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به پیشبینی اعتبارات مناسب برای نیروی انتظامی در بودجه ۱۴۰۰، گفت: مردم از ممنوعیت تردد شبانه گلایههای بسیاری دارند چرا با وجود اینکه تمام پروتکلها در رستورانها، هواپیماها و اماکن عمومی برداشته شده رفت و آمد شبانه مردم ممنوع است این در حالی است که ممنوعیت شبانه هیچ تاثیر و فایدهای ندارد.
نوروزی، مخالف: چرا مردم به دلیل تردد از ۱۰ شب تا ۳ بامداد جریمه میشوند؟؛ نباید به هر نحوی جیب مردم را خالی کنند
حسن نوروزی دیگر مخالف کلیات لایحه مذکور، گفت: براساس این لایحه اجازه داده میشود که برای تامین نیروی مورد نیاز راهنمایی و رانندگی از افسران کادر و پیمانی سایر بخشهای نیروی انتظامی و افسران وظیفه استفاده شود به این معنا که موضوع راهنمایی و رانندگی را به افسران کلانتریها واگذار میکنیم. باید به این نکته توجه شود که افسران کلانتریها باید به وظایف خود عمل کنند.
نماینده مردم رباطکریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی افزود: با تصویب این لایحه، به افسران کلانتریها دسته قبض داده میشود تا بتوانند مردم را جریمه کنند.
وی با بیان اینکه اگر نیروی انتظامی اعتبارات لازم را ندارد مجلس میتواند بودجه لازم را اختصاص دهد، اضافه کرد: در سایر کشورها افسران عالیرتبه، مجرب و با استفاده از دوربینهای مجهز به تخلفات رانندگی رسیدگی میکنند.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با طرح این پرسش که مگر به اول انقلاب برگشتهایم، تصریح کرد: در حال حاضر همه خیابانها و جادهها دوربین دارند.
نوروزی ادامه داد: چرا مردم به دلیل تردد از ۱۰ شب تا ۳ بامداد جریمه میشوند؟ در شرایطی که تحریم و گرانی مشکلات بسیاری برای مردم ایجاد کرده نباید به هر نحوی جیب مردم را خالی کنند. ستاد ملی کرونا بر اساس چه قانونی تردد شبانه را ممنوع اعلام کرده، جریمههای دریافت شده به ازای ممنوعیت تردد در چه محلی هزینه شده است؟
آصفری، مخالف: اینکه هر فردی با یک دسته قبض نسبت به جریمه افراد تصمیمگیری کند به جز نارضایتی خروجی دیگری ندارد/ شنیده میشود که بخشی از قبضهای صادر شده برای تخلفات رانندگی سهم افرادی میشود که این قبضها را صادر میکنند
محمدحسن آصفری در مخالفت با کلیات لایحه لایحه تمدید مهلتهای مقرر در تبصرههای (۱) و (۲) ماده (۲) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، گفت: به نیروی انتظامی اجازه داده شده تا با تعیین تخلفات رانندگی زمینه نظم در جامعه را فراهم کند اما اینکه هر فردی با یک دسته قبض نسبت به جریمه افراد تصمیمگیری کند به جز نارضایتی خروجی دیگری ندارد و همانند این است که به یک فرد دیپلمه گفته شود که می تواند قضاوت انجام دهد.
نماینده مردم اراک و کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جریمه برای نظم و سلامت جامعه است، ادامه داد: اگر این امر با دقت و توسط افراد متخصص و دلسوز انجام شود مفید است اما اگر توسط افراد غیر متخصص و بدون لحاظ مسائل مردم انجام شود باعث نارضایتی میشود.
وی تصریح کرد: سرمایه اجتماعی جامعه نباید در اختیار افرادی باشد که در انجام وظایف خود تخصص ندارند هرچند ممکن است با یک جریمه اعتباری بالغ بر ۱۰۰ هزار تومان ایجاد شود اما باید توجه شود که این اعتبار با چه هزینهای به دست آمده است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه جریمه توسط افراد غیر متخصص نارضایتی مردم را به دنبال دارد، گفت: اگر نیروی انتظامی نیروی مازاد دارد میتواند از آنها در پلیس امنیت استفاده کند چرا که در حال حاضر باید به موضوع سرقت توجه ویژه شود در حال حاضر مردم به دلیل سرقت خودرو و موتورهایشان در مضیقه هستند.
آصفری گفت: باید مشکل امنیت حل شود، حتی شنیده میشود که بخشی از قبضهای صادر شده برای تخلفات رانندگی سهم افرادی میشود که این قبضها را صادر میکنند که باید به این موضوع نیز رسیدگی شود.
نقدعلی، موافق: کمبود نیرو باعث ایجاد مشکلاتی برای ناجا شده است/ درآمد یک میلیارد تومانی از جریمههای ایام کرونا
همچنین محمدتقی نقدعلی، نماینده مردم خمینی شهر در مجلس درخصوص گزارش کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مورد لایحه یک فوریتی تمدید مهلتهای مقرر در تبصرههای (۱) و (۲) ماده (۲) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، گفت: ابتدا اینکه این قانون ۱۰ ساله است و قرار نیست برای همیشه اختیاراتی را اعطا کنیم، ضمن آنکه در متن قانون برای افسر وظیفه که این اختیارات به او داده میشود، ۳ شرط؛ حداقل داشتن مدرک دیپلم، داشتن گواهینامه رانندگی و ۱۰ سال سابقه خدمت در راهنمایی و رانندگی پیشبینی شده است، لذا قرار نیست به هر عزیزی یک دسته برگ جریمه داده شود.
وی افزود: هر چند در ایام کرونا با توجه به جریمههای غیرقانونی که دوربین ها برای ترددها اعمال می کردند، یک هزار میلیارد تومان درآمد حاصل شد که بخشی به نیروی انتظامی تعلق می گیرد. با این وجود باید بحث نظارتی را تشدید کرد، یعنی نیروی انتظامی افرادی را انتخاب کند که از حیث روحی و روانی برای راحت کردن خیال خود جریمه نکند.
نقدعلی اضافه کرد: رأی دیوان عدالت اداری نیز که اخیراً صادر شده، درخصوص خودروهایی که از شیشه دودی استفاده میکنند، میگوید؛ نیروی انتظامی صرفاً حق جریمه دارد نه حق اقدام دیگری، در حالی که در گذشته نیروی انتظامی وارد ماجرا شده و حتی به فرستادن ماشین به پارکینگ اقدام میکرد. بنابراین اگر وظیفه نظارتی خود را انجام دهیم، این لایحه کمک خوبی خواهد بود.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم اظهار کرد: امروز نیروی انتظامی دارای کمبود نیرو است و در حوزه انتخابیه بنده با ۳۸۰ هزار نفر جمعیت، با کمبود نیروی راهور و انتظامی روبرو هستیم، لذا اگر ما این اجازه را ندهیم، نیروی انتظامی در انجام وظایف خود دچار مشکل میشود.
میرمحمدی، موافق: ناجا نیروی آموزش دیده رسمی و پیمانی به اندازه کافی ندارد
در ادامه سیدجلیل میرمحمدی میبدی نماینده تفت و میبد در مجلس نیز در موافقت با این لایحه خطاب به مخالفان آن گفت: فرض را بر مخالفت بگذاریم، آیا نیروی مکفی، آموزش دیده و کادر رسمی و پیمانی به اندازه کافی برای پیشگیری از تخلفات راهنمایی و رانندگی وجود دارد یا خیر؟، اگر ندارد باید به آنها کمک کنیم تا مشکلات خود را رفع و رجوع کنند، ضمن آنکه قرار نیست این قانون را دائمی کنیم، بلکه قرار است برای ۵ سال دیگر تمدید شود.
وی ادامه داد: در این لایحه قرار بر تامین نیروی انسانی نیست، بلکه صرفاً کمک میکند یکسری از نیروهای ناجا در بخشهای دیگر که مورد وثوق هستند، بکار گرفته شوند و این سوال مطرح است که آیا دوربینها در سراسر کشور به قدری هستند که بتوان نیروی انسانی را حذف کرد؟، قطعاً کافی نیست. بنابراین از نمایندگان میخواهم با رأی موافق به کلیات این لایحه، نیروی انتظامی را جهت ساماندهی امور خود کمک کنیم.
ارسال دیدگاه