قاضی‌زاده هاشمی: برای اشتغال برنامه اضطراری داریم

در دولت سلام، رئیس‌جمهور فقط رئیس دفتر و با مشورت وزرا، معاون اول را انتخاب می‌کند و بقیه در سیستم «دولت جوان دات کام» انتخاب می‌شوند

تهران (پانا) - قاضی‌زاده هاشمی، کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد برای اشتغال، برنامه اضطراری خواهد داشت.

کد مطلب: ۱۱۹۰۱۳۶
لینک کوتاه کپی شد
قاضی‌زاده هاشمی: برای اشتغال برنامه اضطراری داریم

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در گفت‌وگو با برنامه شبکه خبر در برنامه ساعت ۲۱ و ۳۰ با زمان نیم ساعت به سوالات زیر پاسخ داد.

چرا ریاست جمهوری؟ آیا امکان تصدی جایگاه دیگری برای جنابعالی وجود نداشت؟ و چه توانایی واقعی در خود دیدید که پا به این میدان گذاشتید؟

سمت ریاست جمهوری، سمتی فوق العاده‌ای در قانون اساسی ما است و با اختیارات زیادی که دارد، اگر قرار است قانونی نوشته شود لایحه‌اش توسط دولت تنظیم می‌شود به اضافه اینکه بسیاری از شورا‌های سیاست گذاری و اقدامات اجرایی و انتخاب مدیران اجرایی به عهده رئیس جمهور است ضمن اینکه از ابتدای انقلاب زحمات زیادی کشیده شده و در حوزه‌های مختلف دستاورد‌های زیادی انقلاب اسلامی داشته است، اما دولت‌های ما عمدتا نتوانستند بعضی از مسائل اساسی را حل و فصل کنند، دلیلش هم این بوده است که دنبال اصلاح نهادی و اصلاح سیاست‌ها و مدل حکمرانی نرفتند.

ما دو سالی است در مجموعه‌ای با جوانان انقلابی با تجربه، جوان سیاست مدار ۴۰ ساله، ۴۵ ساله، کسانی که دانشگاهی هستند، استاد هستند، معاون وزیر بودند آدم‌هایی در این سطح مثل خود من و براساس آن چیزی که در بیانیه گام دوم آمده تلاش کردیم اصلاح و تحول در این مدل حکمرانی تهیه کنیم و تهیه کردیم یعنی بنده بیشتر از اینکه یک فرد باشم بعنوان کاندیدا، نماینده طرز تفکر از جوانان نوخاسته این کشور هستم که آمده روش اداره کشور را تغییر دهد هدف آن فقط اجرای چند پروژه نیست که البته ما برای مسائل اضطراری مردم برنامه داریم، ولی بیشتر دنبال اصلاح روش‌های اداره کشور هستیم.

اعضای کابینه خود را مشخص کردید؟ ممکن است اسم برخی را از طریق شبکه خبر به مردم معرفی کنید؟ یا قبل از برگزاری انتخابات، اسامی وزرا و معاونین را اعلام فرمائید که مردم با شناخت بیشتری از دولت آینده به شما رای دهند؟

یکی از کار‌هایی که در اصلاح مدل حکمرانی کردیم همین است یعنی نظام انتخاب مدیران براساس نظام شایستگی، دولت ما ۵ مقدمه دارد، شفافیت، گفتگو، عدم انحصار، ​عدالت و پاسخگویی است، در حوزه شفافیت ما ۵۵۵ پست راهبردی دولت را شناسایی کردیم سایتی به نام دولت جوان دات کام وجود دارد معرفی افراد با رزومه شان آنجاست که از آن‌ها آزمون گرفته می‌شود. البته منظور از آزمون، آزمون علمی نیست، آی کیو و قدرت رهبری و مشورت پذیری شان است و تست روانشناسی می‌شوند و یک دوره دو ماهه آموزش می‌بینند برای هم راستا شدن با راهبرد‌های دولت، رتبه بندی و محبوبیت سنجی می‌شوند در جایگاهی که هستند مثلا وقتی می‌خواهید کسی را به عنوان وزیر آموزش و پرورش انتخاب کنید باید جامعه معلمین او را به عنوان وزیر بپذیرند بعد به مراکز قانونی معرفی می‌شوند بنابراین در دولت سلام، رئیس جمهور فقط رئیس دفتر خودش و با مشورت وزرا، معاون اول را انتخاب می‌کند و بقیه در این سیستم انتخاب می‌شوند.

​مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه را در اردیبهشت ماه ۴۱ درصد و در همین ماه نقطه به نقطه را ۴۶ و ۹ دهم درصد اعلام کرد، شما اگر رئیس جمهور شدید فکر می‌کنید این نرخ ۶ ماه یا یک سال بعد چقدر کاهش پیدا می‌کند؟ من بیشتر دنبال یک عدد کمی از شما هستم.

ما یک بسته ۵۱ پروژه‌ای داریم برای کنترل تورم که نرخ ۴ ساله ما به زیر ۵ درصد می‌رسد و به عبارت بهتر هر سال نصف سال قبل می‌شود یعنی الان ما به حدود ۲۰ درصد می‌رسانیم به همین ترتیب تا در طی ۴ سال به زیر ۵ درصد خواهد رسید.

​کنترل قیمت‌ها و بحث مبارزه با گرانفروشی و گرانی از خواسته‌های اصلی مردم است، رئیس جمهور فعلی در چند ماه اخیر بر این موضوع تاکید کرد، اما عملا اتفاقی نیفتاد، شما چاره کار را کجا می‌بینید و راه حل شما برای این موضوع چیست تا مردم بابت گرانی یا گرانفروشی دغدغه‌ای نداشته باشند؟

پاسخ خیلی مفصل است، چون ما باید ریشه‌ها و علل گرانی را بررسی کنیم، یکی از محتویات مدل حکمرانی بر عدم برخورد با معلول و برخورد با علت است، چون شما تا وقتی با معلول برخورد کنید و علت زاینده گرانی باشد گرانی اتفاق می‌افتد ما به تعزیرات و نظارت میدانی و نظارت در محیط نیاز داریم، اما این گرانی که در زنجیره ارزش اتفاق می‌افتد آن را باید ببینیم باز در مدل نظام شفافیت ما تمام ورودی‌ها تا وقتی کالا در اختیار مردم قرار می‌گیرد در یک اتاق شیشه‌ای قرار می‌گیرد.

یعنی تمام فعالان اقتصادی از وارد کننده یا تولید کننده یعنی از کسی که مسئول است در داخل تولید می‌کند تا کسی که وارد می‌کند تا زمانی که به دست مردم یعنی مصرف کننده نهایی می‌رسد در یک اتاق شیشه‌ای قرار می‌گیرد و تمام فعالیت‌ها دیده می‌شود این در این بحث است. ما بحث جدی تری داریم در بحث تورم که عرض کردم تورم یعنی گرانی. یعنی ما وقتی تورم را کنترل کنیم گرانی را کنترل کرده ایم. در آن جا برای کنترل نقدینگی، برای اصلاح ساختار بودجه، برای اصلاح ساختار نظام بانکی برنامه مفصلی دیدیم بنابراین یک علل است که در بحث تورم با کنترل تورم، گرانی را کنترل می‌کند، یک اقدام میدانی است که در نظام جامع شفافیت به دست می‌آید.

در حوزه اشتغال و بیکاری آمار رسمی بیکاری را ۱۰ درصد اعلام می‌کند شما در صورت رای مردم به جنابعالی اگر رئیس جمهور شدید فکر می‌کنید در یک سال اول ریاست جمهوری به چه میزان این نرخ کاهش پیدا میکند؟

ما برنامه اضطراری اشتغال داریم، چون حجم بیکاری افزایش پیدا کرده، ما الان حدود ۵ و نیم میلیون نفر یا بیکار مطلق داریم یا شغل ناقص داریم یعنی مشاغلی داریم که حداقل حقوق قانون کار را هم دریافت نمی‌کنند و این‌ها عمدتا سرپرست خانوار هستند و یک برنامه میان مدت و دراز مدت داریم در این برنامه ضربتی ما به تمام کسانی که جویای کار هستند فارغ از رشته یا تخصصشان، مهارت یاد می‌دهیم و ظرف دو سال با تامین مالی که می‌کنیم و با شبکه نظام مالی که درست می‌کنیم از بنیادها، دولتی و غیردولتی به آن‌ها شغل موقتی که بتوانند حداقل حقوق قانون کار را داشته باشند تا آن برنامه‌های رشد اقتصادی را که طراحی کردیم رشد بیشتر از ۵ درصد از سال دوم یعنی از سال ۱۴۰۲ به بعد اتفاق می‌افتد کم کم مشاغل پایدارتر می‌آیند و از این شغل موقت که حقوق و دستمزدی را دریافت می‌کنند جا به جا می‌شوند در آن مشاغل دائمی‌تر.

در حوزه مسکن که در ذیل سوالات اقتصادی مطرح می‌شود این یکی دو سال اخیر بحث خرید مسکن برای بسیاری از مردم خیلی دور از دسترس شده و بحث پرداخت اجاره بها خیلی دشوار است. میانگین انتظار مسکن به ۳۵ سال رسیده است، یعنی از ۵ سال در کمتر از ۱۵ سال به ۳۵ سال رسیده است، در صورت انتخاب جنابعالی بعنوان رئیس جمهور فکر می‌کنید بعد از یکسال چه تفاوت محسوسی بازار مسکن با وضع فعلی الان داشته باشد تا امید خانه دار شدن در مردم مجدد احیا شود؟

در بحث مسکن سه مسئله داریم بی مسکنی، گرانی مسکن و بدمسکنی، ما تقریبا ۴ و نیم میلیون مسکن در کشور کم داریم یک برنامه ضربتی تولید ۴ و نیم میلیون مسکن را داریم، چون من جا‌های دیگر این را مفصل توضیح دادم که مردم را به سه گروه تقسیم کردیم، سه دهک، سه دهک، چهار دهک، سه دهک پایین بدون آورده اولیه ما به اجاره به شرط تملیک از آن‌ها پس می‌گیریم، سه دهک بعدی با مشارکت ۷۰، ۳۰ است چهار دهک بعدی مشارکت ۵۰، ۵۰ است، برگشت سه دهک دوم ۲۰ ساله است و چهار دهک بعدی ۱۵ ساله است یعنی برگشت آن طبقه پایین طولانی مدت‌تر است، این بحث در قسمت بی مسکنی است در بحث گرانی مسکن ما دنبال نظام اجاره داری حرفه‌ای می‌رویم که در دنیا این مدل تجربه شده است که به عبارت بهتر در این مدل خانه‌ها درجه بندی می‌شوند مانند هتل‌ها که ستاره بندی می‌شوند و تعرفه پیدا می‌کنند و شرکت‌های اجاره دار به اجاره دهی کمک می‌کنند، ما حق مالکان را از بین نمی‌بریم، ولی امتیازاتی به این شرکت‌های اجاره دار می‌دهیم که عملا برای آن کسی هم که می‌خواهد خانه اش را اجاره بدهد به صرفه‌تر است که بیاید و از طریق این شرکت‌ها اجاره بدهد. وقتی این اتفاق افتاد ما مدیریت واحد بر بازار اجاره مسکن درست کردیم که بعد می‌توانیم آن را کنترل کنیم، با نظام‌های مالیاتی، مالیات بر عواید سرمایه، مالیات بر خانه‌های خالی قوانینی که برخی هایش را مجلس هم تصویب کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار