زاکانی: حدود 15 تا 20 درصد مشکلات کشور مربوط به تحریم‌هاست

تهران (پانا) - زاکانی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت حدود 15 تا 20 درصد مشکلات کشور مربوط به تحریم‌ها است.

کد مطلب: ۱۱۹۰۱۲۳
لینک کوتاه کپی شد
زاکانی: حدود 15 تا 20 درصد مشکلات کشور مربوط به تحریم‌هاست

به گزارش ستاد انتخاباتی علیرضا زاکانی، متن کامل گفت‌وگوی برنامه بدون تعارف با علیرضا زاکانی به این شرح است:

چقدر آگاه و مطلع هستید از بار سنگین ریاست جمهوری که وارد این میدان شده اید؟

همه چیز نسبی است، یعنی مطلق نیست، اما با عنایت به این که قریب به دو دهه در عرصه سیاست به معنی واقعی حضور در مجلس و سایر اجزا و عناصر آن بودم از نزدیک با کارکرد‌های دولت آشنا هستم و می‌دانیم چه بار سنگین و سختی است.

بینی و بین الله برای همه مشکلات کشور برنامه دارید؟

برای همه مشکلات کشور به این معنا که شما می‌فرمایید هیچ کس نمی‌تواند برنامه داشته باشد، اما جامع‌ترین برنامه را می‌توانم وعده بدهم که به لطف خدا بنده دارم.

گفتید جامع‌ترین برنامه را؟

هر کدام از این دوستان حاضرند بنده حاضرم.

چقدر آماده اید آقای دکتر؟ فردا نمی‌گویید نشد، نگذاشتند؟

صد و چند ده درصد خیلی بیش از حد.

توضیح می‌دهید؟

یعنی آن کسانی که می‌گویند نگذاشتند خودشان کاهلند، خودشان به یک نوعی بی اراده و سست هستند.

نکته‌ای که مردم اشاره می‌کنند می‌گویند قبل از این هم هر کس در این مسئولیت بوده برنامه داشته، مشاور داشته، کارشناس دورش بوده، اما خیلی از مشکلات ماند و حل نشد، چرا؟

به خاطر این که احساس می‌کردند با آرزوهایشان و با وعده‌ها می‌خواهند کشور را اداره کنند، برنامه درستی نداشتند، شعار می‌دادند، علاوه بر این که یک کارنامه‌ای مدعیان دارند، یک برنامه‌ای دارند، به نظرم مردم عزیز بروند سراغ کارنامه، ۴۲ سال کارنامه زیر بغل هر کدام از ما‌ها هست.

چقدر از اوضاع مردم و سختی زندگی شان خبر دارید؟

فوق العاده زیاد، چون هر هفته داخل خانه هایشان بودم، من تقریباً هر هفته پنج شنبه‌ها توفیق داشته باشم منزل یک محروم می‌روم.

لمس کردید مشکلات مردم را از نزدیک؟

خیلی زیاد، واقعاً طاقت ندارم بگویم، خیلی زیاد.

شما جای مردم بودید به شعار‌ها و وعده‌ها اعتماد می‌کردید؟

نه، از بس که برخی وعده دادند و نادرست عمل کردند، آسیب اینقدر خورده که دیگر کسی باور نمی‌کند حق هم دارند.

به شعار و وعده شما چگونه اعتماد کنند؟

به ۴۲ سال قبلم نگاه کنند، ۴۲ سال قبل را ببینند، بنده برای ۴۲ سال قبل تا امروز برای تک تک روزهایش به مردم عزیز پاسخ می‌دهم کجا بودم، برای تک تک روزهایش.

چند درصد از مشکلات کشور را مربوط به تحریم‌ها می‌دانید؟

حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد.

فقط ۲۰ درصد، ۸۰ درصد دیگرش؟

بی عرضگی، بی فکری.

مردم انتظار دارند با دو سه نفر از اعضای اصلی کابینه و تیم اقتصادی‌تان آشنا بشوند. به جمع بندی رسیده‌اید که بخواهید معرفی کنید؟

بنده چند صد نفر را می‌خواهم معرفی کنم به عنوان کسانی که ستون فقرات کار ما هستند. چند ده نفر تیم اقتصادی، چند ده نفر تیم فرهنگی، چند ده نفر ... من می‌خواهم کاری کنم که دیگران بدانند ظرفیت نیروی انسانی در کشور هست و قدر این ظرفیت را نمی‌دانند.

اگر شما به عنوان رییس جمهور رای نیاورید چقدر متعهد به تمکین از قانون هستید؟

ما تسلیم قانون هستیم، مملکت با قانون اداره می‌شود نه با قانون جا‌های دیگر.

خیلی ممنون آقای دکتر، خیلی از سوال‌هایی که مطرح کردم بین همه نامزد‌ها مشترک بود که از همه می‌پرسم، ولی یکی دو تا سوال مربوط به خود شماست که می‌پرسم. اظهارنظری از شما خواندم که اگر روی کار بیایم راحت تان نمی‌گذارم. خطاب به کی بوده است؟

درختان تنومند فسادی در کشور هستند که آمدند سایه انداختند و حقوق طبیعی عمده مردم را می‌بلعند. آن‌هایی که راحت شان نمی‌گذارم، همان‌هایی هستند که دو دهه است با آن‌ها درگیر هستم و قریب ۷۰-۶۰ بار دادسرا رفتم از شکایت‌های شان و شاید همین اخیرا که به قوه قضاییه رفتم دیدم ۱۵ تا پرونده مختومه دارم.

چرا، چون مشکلاتتان این بوده است که فساد دیدید و ورود کردید؟

بله، فساد‌های چند ده هزار میلیاردی.

همان که گفته بودید سراغ کله گنده‌ها رفتم.

بله، دنبال و پیگیری کردم و بار‌ها تهدید به مرگ شدم، آمدند خانه مان را آتش زدند، جلوی زن و بچه ام را گرفتند و تهدید کردند، زدند، ما از همه شان گذشتیم و واقع امر من یک موقعی به دخترم گفتم، برخی موقع‌ها در این ایام وقتی از خانه بیرون می‌آمدم، آخرین نگاه‌ها را به شما می‌کردم، چون احساس می‌کردم که دیگر دفعه آخرم هست.

یکی از دختران شما اقامت سوئیس دارد یا ندارد؟ چی بود قضیه؟

نه، نه، من سه تا دختر و چهار تا نوه دارم، این‌ها همه از یک زن محض رضای خداست، یکی از این‌ها بعد از ازدواج، بعد از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه شریف، یک رشته‌ای را که در ایران نبود رفت و در سوییس یک سال و نیم درس خواند، دخترم با دامادم، رفتند آن جا درس را خواندند و بعد هم برگشتند و الان هم در ایرانند و اقامت آن جا را ندارند. بنده اگر هم چنین شرایطی در آینده هم حتی اگر باشد به خودشان، به همه هم گفتم قبلا اسم شان را از توی شناسنامه ام پاک می‌کنم. اینقدر صریح.

در پایان برنامه به نامزد‌ها گفتیم بدون تعارف‌ترین جمله تان با ملت بزرگ ایران چیست؟

انشاء‌الله بنده یک بسیجی انقلابی ام، من الان چهل سال است که می‌رزمم و می‌خواهم جانم را فدای ملتم کنم و بعد هم تکیه بر عقلانیت، دانش، توجه به شایستگی، شایستگان، توجه به محرومین، دقت در عموم مردم دارم. به این‌ها با تمام وجود اعتقاد دارم؛ لذا امیدوارم که این مرام که مرام یادگرفته در مکتب شهدای عزیزمان است، ما که کسی نیستیم، ما از آن‌ها داریم یاد می‌گیریم، انشاءالله این مرام و فرهنگ باقی و ماندگار باشد و بتوانیم دست به دست ایران را سرآمد کنیم، می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار