مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش خبر داد:

تصویب "تمدید اجرای نظام آموزشی قدیم تا پایان سال تحصیلی 99-98" در شورای عالی آموزش و پرورش

زنجان (پانا) - مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش از تمدید اجرای نظام آموزشی قدیم تا پایان سال تحصیلی 99-98 خبر داد.

کد مطلب: ۹۶۲۷۲۲
لینک کوتاه کپی شد
تصویب "تمدید اجرای نظام آموزشی قدیم تا پایان سال تحصیلی 99-98" در شورای عالی آموزش و پرورش

عباس سلطانیان مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش گفت: «در بیست و سومین جلسه کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش مورخ ۹۸/۰۷/۱۰، تمدید اجرای نظام آموزشی قدیم تا پایان سال تحصیلی ۹۹-۹۸ به تصویب رسید.»

وی ادامه داد: «به منظور ایجاد فرصت بیشتر برای دانش‌آموزان شاغل به تحصیل در نظام آموزشی قدیم، اجرای نظام آموزشی قدیم تا پایان سال تحصیلی ۹۹-۹۸ تمدید گردید.»

سلطانیان تصریح کرد: «براساس برنامه ششم توسعه، مهمترین تکلیف وزارت آموزش و پرورش اجرای متوزان سند تحول بنیادین است و در جهت تحقق اهداف آن سند گام برمی‌داریم.»

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: «در سال تحصیلی گذشته ۶۵ درصد دانش‌آموزان مقطع متوسطه کشور در شاخه نظری، ۱۸ درصد در شاخه کاردانش و ۱۶ درصد در شاخه فنی و حرفه‌ای تحصیل کردند و حتما باید تا پایان سال ۱۴۰۰، نیمی از دانش‌آموزان متوسطه کشور در شاخه نظری و نیمی دیگر در شاخه‌های فنی و مهارتی تحصیل کنند.»

وی خاطرنشان کرد: «در سال تحصیلی جدید بیش از ۳۵ درصد مجموع دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه کشور در رشته‌های مهارتی و فنی تحصیل می‌کنند که طبق برنامه این آمار باید به ۳۷ درصد می‌رسید و هشداری است که باید به آن توجه شود و حتما باید به مسائلی از قبیل فضا و تجهیزات هنرستان‌ها، امکانات هنرستان‌ها و هنرآموزان توجه جدی نمود تا اقبال عمومی دانش‌آموزان جهت ورود به رشته‌های فنی و مهارتی افزایش یابد.»

سلطانیان افزود: «یکی از چالش‌های حوزه متوسطه نظری کاهش شدید ورود دانش‌آموزان به رشته ریاضی و فیزیک است و طبق آمارها از ۳۲ استان کشور، در ۲۳ استان اولویت اول انتخاب رشته تحصیلی دانش‌آموزان، رشته علوم تجربی و در ۹ استان دیگر اولویت اول دانش‌آموزان در انتخاب رشته تحصیلی، رشته ادبیات و علوم انسانی بوده است و در هیچ استانی رشته ریاضی و فیزیک اولویت اول دانش‌آموزان نبوده است که این موضوع یک چالش و مسئله است.»

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: «اعتقاد به حوزه مهارت‌آموزی بسیار حائز اهمیت است و حتما باید سهم دانش‌آموزان محصل در شاخه نظری کاهش یافته و به رشته‌های فنی اضافه شود و دغدغه ما باید به سمتی باشد که به مهارت‌آموزی نگاه ویژه داشته باشیم تا در آینده دانش‌آموزانی با مهارت به جامعه تحویل دهیم.»

سلطانیان عنوان کرد: «گفتمان امروز ما در کشور اجرای سند تحول بنیادین است و در این بین کاهش تمرکز و دادن اختیار، توسعه مشارکت‌ها، استفاده بهینه از منابع جهت افزایش بهره‌وری، تاکید بر عملیاتی کردن پروژه‌ها و برنامه‌های اولویت‌دار و پرهیز از برنامه‌های نمایشی و بدون بازده می‌تواند ما را در اجرای این سند یاری کند و در حال حاضر دغدغه همه ما ارتقاء کیفیت آموزشی، بهبود یادگیری دانش‌آموز و ارتقاء جایگاه مدرسه می باشد که باید به آن توجه ویژه شود.»

وی در پایان گفت: «برنامه آموزشی حوزه متوسطه نظری را در پنج محور اجرایی می کنیم که این برنامه‌ها شامل تامین و بسط عدالت آموزشی جهت دسترسی به آموزش و پوشش تحصیلی حداکثری، کیفیت بخشی به آموزش‌های این دوره، ارتقاء مدیریت آموزشگاهی به عنوان کلیدی‌ترین عنصر در بحث کیفیت آموزشی، تقویت و توسعه مشارکت دستگاه‌های دولتی و غیردولتی در بحث آموزش‌های مهارتی و در نهایت توسعه فعالیت‌های پژوهشی و فعالیت پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی می باشد که در جهت تحقق آن‌ها گام برمی داریم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار