مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری: اجرای نظام آموزشی قدیم تا پایان سال تحصیلی 99-98 تمدید شد
تهران (پانا) - مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش از تمدید اجرای نظام آموزشی قدیم تا پایان سال تحصیلی 99-98 برای ایجاد فرصت بیشتر دانشآموزان شاغل به تحصیل در نظام آموزشی قدیم خبر داد.
![مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری: اجرای نظام آموزشی قدیم تا پایان سال تحصیلی 99-98 تمدید شد](https://cdn.pana.ir/thumbnail/ZWFmNzUXwsHS/gjzVaZ-S_20YtK6_oleWnZi7LTjceVfkf-tEjQhhSgVYJkTSbMZ4IZicyAcgRMj-WWFHy9iIp1lNx8-qtxRZcN02dEbH-ZTHlrXvb59fWEEsAIKXaKdntA,,/ZWFmNzUXwsHS.jpg)
به گزارش روابط عمومی معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزشوپرورش، عباس سلطانیان در گردهمایی کارشناس مسئولان آموزش، سرگروهها و مدیران دوره دوم متوسطه نظری در مشهد مقدس گفت: «در بیست و سومین جلسه کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش در تاریخ 10 مهر 98 تمدید اجرای نظام آموزشی قدیم تا پایان سال تحصیلی 99-98 به تصویب رسید.»
او ادامه داد: «برای ایجاد فرصت بیشتر دانشآموزان شاغل به تحصیل در نظام آموزشی قدیم، اجرای نظام آموزشی قدیم تا پایان سال تحصیلی 99-98 تمدید شد.»
سلطانیان گفت: «بر اساس برنامه ششم توسعه، مهمترین تکلیف وزارت آموزش و پرورش اجرای متوزان سند تحول بنیادین است و برای تحقق اهداف آن سند گام برمیداریم.»
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش گفت: «در سال تحصیلی گذشته 65 درصد دانشآموزان مقطع متوسطه کشور در شاخه نظری، 18 درصد در شاخه کاردانش و 16 درصد در شاخه فنی و حرفهای تحصیل کردند و حتما باید تا پایان سال1400، نیمی از دانشآموزان متوسطه کشور در شاخه نظری و نیمی دیگر در شاخههای فنی و مهارتی تحصیل کنند.»
او گفت: «در سال تحصیلی جدید بیش از 35 درصد دانشآموزان دوره دوم متوسطه کشور در رشتههای مهارتی و فنی تحصیل میکنند که طبق برنامه این آمار باید به 37 درصد میرسید و هشداری است که باید به آن توجه شود و حتما باید به مسائلی از قبیل فضا و تجهیزات هنرستانها، امکانات هنرستانها و هنرآموزان توجه جدی نمود تا اقبال عمومی دانشآموزان برای ورود به رشتههای فنی و مهارتی افزایش یابد.»
سلطانیان افزود: «یکی از چالشهای حوزه متوسطه نظری کاهش شدید ورود دانشآموزان به رشته ریاضی و فیزیک است و طبق آمارها از 32 استان کشور، در23 استان اولویت اول انتخاب رشته تحصیلی دانشآموزان، رشته علوم تجربی و در 9 استان دیگر اولویت اول دانشآموزان در انتخاب رشته تحصیلی، رشته ادبیات و علوم انسانی بوده است و در هیچ استانی رشته ریاضی و فیزیک اولویت اول دانشآموزان نبوده است که این موضوع یک چالش و مساله است.»
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش گفت: «اعتقاد به حوزه مهارت آموزی بسیار حائز اهمیت است و حتما باید سهم دانشآموزان در شاخه نظری کاهش یافته و به رشتههای فنی اضافه شود و دغدغه ما باید به سمتی باشد که به مهارتآموزی نگاه ویژه داشته باشیم تا در آینده دانشآموزانی با مهارت به جامعه تحویل دهیم.»
او گفت: «در سال تحصیلی گذشته در استان خراسان رضوی 44 هزار دانشآموز در دبیرستانها و 32 هزار دانشآموز در هنرستان تحصیل کردند و طبق این آمار سهم هنرجویان استان 41.79 درصد بود که خوشبختانه از میانگین کشوری بالاتر است و باید آن را حفظ و ارتقا داد.»
سلطانیان گفت: «گفتمان امروز ما در کشور اجرای سند تحول بنیادین است و در این بین کاهش تمرکز و دادن اختیار، توسعه مشارکتها، استفاده بهینه از منابع برای افزایش بهره وری، تاکید بر عملیاتی کردن پروژهها و برنامههای اولویتدار و پرهیز از برنامههای نمایشی و بدون بازده میتواند ما را در اجرای این سند یاری کند و در حال حاضر دغدغه همه ما ارتقا کیفیت آموزشی، بهبود یادگیری دانش آموز و ارتقا جایگاه مدرسه است که باید به آن توجه ویژه شود.»
او در پایان گفت: «برنامه آموزشی حوزه متوسطه نظری را در پنج محور اجرایی میکنیم که این برنامهها شامل تامین و بسط عدالت آموزشی برای دسترسی به آموزش و پوشش تحصیلی حداکثری، کیفیتبخشی به آموزشهای این دوره، ارتقا مدیریت آموزشگاهی به عنوان کلیدیترین عنصر در بحث کیفیت آموزشی، تقویت و توسعه مشارکت دستگاههای دولتی و غیردولتی در بحث آموزشهای مهارتی و در نهایت توسعه فعالیتهای پژوهشی و فعالیت پژوهشسراهای دانش آموزی است که برای تحقق آنها گام برمیداریم.»
ارسال دیدگاه