مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری: اجرای نظام آموزشی قدیم تا پایان سال تحصیلی ۹۹-۹۸ تمدید شد
تهران (پانا) - مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش از تمدید اجرای نظام آموزشی قدیم تا پایان سال تحصیلی ۹۹-۹۸ برای ایجاد فرصت بیشتر دانشآموزان شاغل به تحصیل در نظام آموزشی قدیم خبر داد.
به گزارش روابط عمومی معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزشوپرورش، عباس سلطانیان در گردهمایی کارشناس مسئولان آموزش، سرگروهها و مدیران دوره دوم متوسطه نظری در مشهد مقدس گفت: «در بیست و سومین جلسه کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش در تاریخ ۱۰ مهر ۹۸ تمدید اجرای نظام آموزشی قدیم تا پایان سال تحصیلی ۹۹-۹۸ به تصویب رسید.»
او ادامه داد: «برای ایجاد فرصت بیشتر دانشآموزان شاغل به تحصیل در نظام آموزشی قدیم، اجرای نظام آموزشی قدیم تا پایان سال تحصیلی ۹۹-۹۸ تمدید شد.»
سلطانیان گفت: «بر اساس برنامه ششم توسعه، مهمترین تکلیف وزارت آموزش و پرورش اجرای متوزان سند تحول بنیادین است و برای تحقق اهداف آن سند گام برمیداریم.»
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش گفت: «در سال تحصیلی گذشته ۶۵ درصد دانشآموزان مقطع متوسطه کشور در شاخه نظری، ۱۸ درصد در شاخه کاردانش و ۱۶ درصد در شاخه فنی و حرفهای تحصیل کردند و حتما باید تا پایان سال۱۴۰۰، نیمی از دانشآموزان متوسطه کشور در شاخه نظری و نیمی دیگر در شاخههای فنی و مهارتی تحصیل کنند.»
او گفت: «در سال تحصیلی جدید بیش از ۳۵ درصد دانشآموزان دوره دوم متوسطه کشور در رشتههای مهارتی و فنی تحصیل میکنند که طبق برنامه این آمار باید به ۳۷ درصد میرسید و هشداری است که باید به آن توجه شود و حتما باید به مسائلی از قبیل فضا و تجهیزات هنرستانها، امکانات هنرستانها و هنرآموزان توجه جدی نمود تا اقبال عمومی دانشآموزان برای ورود به رشتههای فنی و مهارتی افزایش یابد.»
سلطانیان افزود: «یکی از چالشهای حوزه متوسطه نظری کاهش شدید ورود دانشآموزان به رشته ریاضی و فیزیک است و طبق آمارها از ۳۲ استان کشور، در۲۳ استان اولویت اول انتخاب رشته تحصیلی دانشآموزان، رشته علوم تجربی و در ۹ استان دیگر اولویت اول دانشآموزان در انتخاب رشته تحصیلی، رشته ادبیات و علوم انسانی بوده است و در هیچ استانی رشته ریاضی و فیزیک اولویت اول دانشآموزان نبوده است که این موضوع یک چالش و مساله است.»
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش گفت: «اعتقاد به حوزه مهارت آموزی بسیار حائز اهمیت است و حتما باید سهم دانشآموزان در شاخه نظری کاهش یافته و به رشتههای فنی اضافه شود و دغدغه ما باید به سمتی باشد که به مهارتآموزی نگاه ویژه داشته باشیم تا در آینده دانشآموزانی با مهارت به جامعه تحویل دهیم.»
او گفت: «در سال تحصیلی گذشته در استان خراسان رضوی ۴۴ هزار دانشآموز در دبیرستانها و ۳۲ هزار دانشآموز در هنرستان تحصیل کردند و طبق این آمار سهم هنرجویان استان ۴۱.۷۹ درصد بود که خوشبختانه از میانگین کشوری بالاتر است و باید آن را حفظ و ارتقا داد.»
سلطانیان گفت: «گفتمان امروز ما در کشور اجرای سند تحول بنیادین است و در این بین کاهش تمرکز و دادن اختیار، توسعه مشارکتها، استفاده بهینه از منابع برای افزایش بهره وری، تاکید بر عملیاتی کردن پروژهها و برنامههای اولویتدار و پرهیز از برنامههای نمایشی و بدون بازده میتواند ما را در اجرای این سند یاری کند و در حال حاضر دغدغه همه ما ارتقا کیفیت آموزشی، بهبود یادگیری دانش آموز و ارتقا جایگاه مدرسه است که باید به آن توجه ویژه شود.»
او در پایان گفت: «برنامه آموزشی حوزه متوسطه نظری را در پنج محور اجرایی میکنیم که این برنامهها شامل تامین و بسط عدالت آموزشی برای دسترسی به آموزش و پوشش تحصیلی حداکثری، کیفیتبخشی به آموزشهای این دوره، ارتقا مدیریت آموزشگاهی به عنوان کلیدیترین عنصر در بحث کیفیت آموزشی، تقویت و توسعه مشارکت دستگاههای دولتی و غیردولتی در بحث آموزشهای مهارتی و در نهایت توسعه فعالیتهای پژوهشی و فعالیت پژوهشسراهای دانش آموزی است که برای تحقق آنها گام برمیداریم.»
ارسال دیدگاه