معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان:
فلسفه طرح جابربنحیان تغییر مفهوم یادگیری از کسب دانش به ساخت دانش می باشد
زنجان (پانا) - اصغر بیات معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان در هشتمین جشنواره استانی طرح جابر بن حیان گفت، فلسفه طرح جابر بن حیان تغییر مفهوم یادگیری از کسب دانش به ساخت دانش می باشد.
هشتمین جشنواره استانی طرح جابر بن حیان با حضور مدیر کل و معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان و سایر مسئولین و مدعوین در سالن کنفرانس کانون فرهنگی و تربیتی سهروردی زنجان برگزار شد.
اصغر بیات در ابتدای این مراسم با تبریک هفته معلم و قدردانی از اجرای پروژه های علمی دانش آموزی در مدارس گفت: «فلسفه طرح جابربنحیان تغییر مفهوم یادگیری از کسب دانش به ساخت دانش میباشد که باید برای این امر مهم معلمان عزیز محیط های یادگیری را طوری طراحی کنند تا دانشآموزان با تحلیل اطلاعات و مفاهیم وارد شده به ذهن خود، به خلق دانش شخصی و جدید بپردازند.»
وی تصریح کرد: «با پیوند زدن فعالیتهای درون کلاسی با سامانه تفکر و خلاقیت دانشآموزان سطح بالاتری از یادگیری میتواند اتفاق بیفتد که طرح جابربن حیان یکی از مصادیق یادگیری کیفی و تولید و کاربردی کردن دانش توسط دانشآموزان در مدرسه میباشد.»
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان در ادامه افزود: «در اجرای طرح جابربنحیان میبایست به فرایندهای اجرای طرح بیش از نتایج و محصول تولید شده تمرکز و توجه نماییم چرا که تمرکز بر اجرای صحیح فرایندها، به ارتقاء مهارتهای اجتماعی، مهارتهای زندگی و مهارتهای تفکر در دانش آموزان خواهدانجامید.
بیات همچنین با اشاره به اهداف تعلیم و تربیت اظهار داشت: «در آموزش و پرورش مقوله تلفیق آموزش با تربیت مورد توجه ویژه میباشد که برنامههایی همانند جابربنحیان، علاوه بر ایجاد فرصت یادگیری کیفی، پرورش خلاقیت و پرورش مهارتهای تفکر، فرصت کنشهای تربیتی همانند تمرین کارگروهی، مشارکت جویی، مسئولیت پذیریی، تحمل و صبوری، احساس ارزشمندی، تعامل و کمک کردن، اعتماد به نفس، حرمت، نفس تلاشگری و... را برای دانش آموزان فراهم مینماید.»
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان افزود: «در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ برنامه پروژههای علمی دانش آموزی در ۸۳۷ مدرسه با همکاری دو هزار و ۷۵۲ معلم راهنما و همراهی ۵۲ هزار و ۴۳۷ دانش آموز اجرا شده است.»
بیات در ادامه تصریح نمود: «از این تعداد ۳۸ هزار و ۵۵۲ دانش آموز در اجرای طرح جابربن حیان شرکت داشتند که در قالب ۱۲ هزار و ۹۶۷ طرح در سطح مدارس انجام شده و از این تعداد ۲۰ طرح برای سطح استان انتخاب شدهاند که دانش آموزان مجری، طرحهای خود را دراین جشنواره ارائه میدهند.»
لازم به توضیح است دراین جشنواره دانشآموزان مجری ۲۰ طرح منتخب استانی، در سالن همایش کانون فرهنگی تربیتی سهروردی طرحهای خود را در حضور مسئولین استانی و منطقهای، معلمان راهنما و سرگروه های آموزشی استان ارائه نمودند.
ارسال دیدگاه