مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک زنجان:
تربیت اسلامی باید در اولویت برنامهها باشد
زنجان (پانا) - مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک زنجان گفت: تربیت اسلامی باید در تمامی برنامههای آموزشی مدارس گنجانده شود و معلمان در این زمینه نقش کلیدی دارند.

علی بیات، مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک زنجان در گفتوگو با خبرنگار پانا با اشاره به اهمیت تربیت اسلامی و جایگاه آن در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: «تربیت اسلامی باید محور اصلی برنامههای آموزشی قرار گیرد و در تمام ایام، نه تنها در یک هفته خاص، باید مورد توجه قرار گیرد.»
وی افزود: «هدف اصلی آموزش و پرورش، طبق سند تحول بنیادین، تربیت دانشآموزانی با شایستگیهای ششگانه تربیتی است که شامل اخلاق، اجتماعی، علمی، فرهنگی و دیگر ابعاد میشود. این شایستگیها باید بهطور کامل و در کنار هم در راستای رشد شخصیت همهجانبه دانشآموزان تحقق یابد.»
بیات همچنین با تأکید بر اهمیت همکاری معلمان و مربیان در فرآیند یادگیری و تربیت، اظهار داشت: «باید به دانشآموزان بهعنوان امانتهای الهی و افرادی با کرامت ذاتی نگاه کرد و در این مسیر مشارکت فعال داشت تا شخصیت متعادل و شایستهای در ابعاد مختلف زندگی برای آنان فراهم شود.»
وی از تلاشهای معلمان و مربیان در تحقق اهداف تربیتی قدردانی کرد و ابراز امیدواری کرد که این هفته فرصتی برای بازنگری در عملکرد آموزشی و ارتقاء کیفیت تربیتی مدارس و مراکز آموزشی باشد.
این مقام مسئول با اشاره به اهمیت تربیت دانشآموزان در مدارس، گفت: «ما در زمینه تربیت دانشآموزان معتقدیم که رفتار و کردار هر فرد در مدرسه، از جمله معلمان، مدیران، معاونین و حتی کارکنان مدرسه، تأثیر زیادی بر تربیت دانشآموزان دارد. در واقع، تربیت فراتر از صحبت کردن است و در تمامی رفتارها، از نحوه لباس پوشیدن تا چگونگی سلام و احوالپرسی، تأثیرگذار است.»
وی افزود: «ورود معلمان به مدرسه، نحوه پیاده شدن از خودرو، لباسی که میپوشند، قدمهایی که برمیدارند و حتی نحوه گفتوگو با دانشآموزان و همکاران، همگی بخشی از فرآیند تربیتی هستند که در مدرسه اتفاق میافتند. در این راستا، هدف ما این است که مدارس ما به عنوان الگوهای تربیتی عمل کرده و در تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، که همان رسیدن به حیات طیبه است، پیشرو باشند.»
بیات همچنین اظهار داشت: «تمام اعضای مدرسه، از مدیر گرفته تا خدمتگزاران، در فرایند تربیت دانشآموزان نقش مهمی دارند و رفتار و گفتار آنها تأثیر بسزایی در رشد و تربیت دانشآموزان دارد.»
وی در پایان گفت: «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را دموکراتیکترین و جامعترین سند تربیتی کشور دانسته و تأکید کرد که اجرای صحیح این سند در مدارس، مسیر را برای تربیت دانشآموزانی متناسب با نیازهای کشور و در تراز جمهوری اسلامی فراهم خواهد کرد. همچنین با استفاده از برنامه درسی ملی و همافزایی تمامی دستاندرکاران، میتوانیم آیندهای بهتر و پربارتر برای دانشآموزان ایران اسلامی رقم بزنیم.»
ارسال دیدگاه