مجلس دانش‌آموزی زمینه حضور فعال دانش‌آموزان در مدرسه را فراهم می‌کند

زنجان (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه زمینه لازم برای بسترسازی و حضور فعال نوجوانان در مدرسه فراهم شده است، گفت یکی از این موقعیت‌های فعال درون‌مدرسه‌ای که دانش‌آموزا را در تصمیم‌گیری در مدارس مشارکت می‌دهد، تشکیل شوراها و مجلس دانش‌آموزی است.

کد مطلب: ۱۴۹۸۳۷۶
لینک کوتاه کپی شد
حجم فایل ویدیویی : ۴۵.۶۵M مدت زمان فایل ویدیویی : ۰۰:۰۳:۴۱ دانلود فایل

حسین میرزایی، معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان در گفت وگو با خبرنگار پانا ضمن عرض خدا قوت به همکاران در برگزاری مطلوب انتخابات مجلس دانش‌آموزی گفت: در بیانیه گام دوم انقلاب حضرت آقا تاکید بسیار زیادی بر نقش موثر جوانان و نوجوانان و مسئولیت‌پذیری آنها در حوزه‌های مختلف دارند. همچنین برنامه‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و نقش‌آفرینی موثرشان در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پیش‌بینی شده‌است.

وی با بیان اینکه یکی از ساحت‌هایی که به صورت جدی دنبال می‌شود بحث تربیت سیاسی و اجتماعی دانش آموزان است، ادامه داد: در برنامه‌های حوزه پرورشی هدف‌های پایه‌ای مثل هویت و خردورزی بر نقش و اثر موثر حضور فعال و گروهی و دسته‌جمعی دانش آموزان در برنامه‌های مختلف تاکید شده است. همچنین یکی از بندهای قانونی هم که در آیین‌نامه اجرایی به آن اشاره شده است، آیین‌نامه اجرایی مدارس است.

میرزایی در ادامه تشریح کرد: در کنار سایر شوراها که در مدرسه نقش موثری دارند، شوراهای دانش‌آموزی هستند که معمولاً در ابتدای سال تحصیلی با حضور تمام دانش‌آموزان مدرسه تشکیل شده و نمایندگان از جمع دانش‌آموزان انتخاب می‌شوند و این دانش‌آموزان در قالب شورای دانش‌آموزی در طول سال در کنار سایر تشکل‌های دانش‌آموزی فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه موضوع شوراهای دانش‌آموزی مورد توجه مسئولین آموزش و پرورش است، افزود: از این جهت که این دانش‌اموزان نه به عنوان فقط یک شورا در مدرسه، بلکه در کنار سایر ارکان مدرسه نقش و مسئولیت‌پذیری انها موثر است؛ به این معنی که هم در طراحی برنامه‌های آموزشی منطبق با نیاز دانش‌آموزان کار بکنند و درکنار ان در اجرا و کمک به تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی سایر ارکان مدرسه نقش ایفا کنند .

وی افزود: لذا ما با این دیدگاه کما اینکه رهبری معظم انقلاب هم بارها به این موضوع تاکید دارند و از نسل جدید نوجوان به عنوان نسل هوشمند نام می‌برند و قطعاً این نسل نیاز به یک برنامه‌ریزی هوشمندی دارند که هر چقدر حضور خود دانش‌آموزان در فعالیت‌ها پررنگ‌تر باشد در آینده نقش‌های مهمی را در جامعه و اجتماع قبول خواهند کرد و مجلس دانش‌آموزی این بحث رو شتاب داده و کمک می‌کند تا در کنار سایر تشکل‌های دانش‌آموزی نقش فعالتری ایفا شود.

خبرنگار : نغمه بیات

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار