دبیر ماهنشانی در گفتوگو با پانا:
منش آموزگار ابتداییام مرا بهسوی معلمی سوق داد
ماهنشان (پانا) - یک دبیر ماهنشانی، منش و رفتار معلم دوران ابتداییاش را عامل اصلی علاقهاش به مسیر معلمی عنوان کرد.
زهرا ملکی، دبیر آموزش و پرورش شهرستان ماهنشان و فارغالتحصیل کارشناسی شیمی محض از دانشگاه زنجان است که آموزگار کلاس سوم ابتداییاش، خانم رقیه میرزا علیلو، نخستین کسی بوده که وی را برای مطالعه و خواندن ترغیب کرده و باعث شده تا به درس و مدرسه علاقهمند شود.
ملکی، اخلاق و منش معلم ابتداییاش را یکی از دلایل خود برای انتخاب شغل معلمی میداند. گفتوگوی پانا با این دبیر را در ادامه میخوانید:
به نظر خودتان نقطه قوت شما در تدریس چیست؟
علاقه به تدریس، صبوری، تدریس در زمینه مورد علاقه، توجه به کیفیت آموزش، داشتن هدفی بزرگ برای تدریس، مسئولیتپذیر بودن و برخورداری از دیدگاه مثبت، توجه به تفاوتهای فردی دانشآموزان و استفاده از شیوههای مختلف برای آموزش از نقاط قوت تدریس من است.
رفتار شما با دانشآموزان و نحوه برقراری ارتباط با آنها چگونه است؟
با توجه به اینکه شخصیت افراد با هم متفاوت است، روشهای مختلفی برای روبهرو شدن و برخورد با آنها وجود دارد.
در اولین قدم سعی میکنم در عین حال که حس صمیمیت و دوستی برقرار میکنم، قاطعیت هم داشته باشم. به دانشآموزانی که شلوغ هستند، مسئولیت بیشتری میدهم تا تکالیف و فعالیتها در حد توانایی آنها باشد.
در تدریس خود از چه روشها و شیوههایی استفاده میکنید که تفاوت ایجاد میکند؟
سعی میکنم توجه کامل به فعالیت دانشآموزان در کلاس داشته باشم و مشارکت خود دانشآموزان در امر تدریس را فراموش نکنم. دانشآموزان را در تصمیمگیری در مورد یادگیری خود دخالت میدهم. فناوریهای نوین و دستسازهها را نیز برای آموزش به کار میبرم.
به نظر شما یک معلم موفق باید چه رفتارهایی را داشته باشد؟
یک معلم موفق، مسئولیتپذیر است و همیشه به نکات مثبت توجه دارد. تشویقِ بهجای دانشآموزان، کلاس جذابی ایجاد میکند.
معلم خوب باید گفتار و رفتار مناسبی داشته باشد و به تدریس و آموزش علاقه داشته و همواره در حال یادگیری باشد و دروسی را که توانایی زیادی در آن دارد تدریس کند. همچنین از روشهای نوین و جدید در امر تدریس استفاده کند، به کیفیت تدریس توجه داشته باشد، تفاوتهای دانشآموزان را بشناسد و روشهای مفیدی را برای تدریس ارائه دهد.
از آنجا که مدیریت کلاس بسیار مهم است برای کنترل خوبِ کلاس درس چه روشهایی را پیشنهاد میکنید؟
هنگام برخورد با موقعیتهای ناهنجار رفتاری از جانب شاگردان، خونسرد باشیم. به شاگردان مسئولیت دهیم، علاقهمندی خود را به شاگردان آشکار کنیم و با شاگردان خاطی به صورت خصوصی صحبت کنیم. علت رفتارهای ناشایست را شناسایی کنیم و فرصتی را برای آزاد کردن انرژی شاگردان فراهم کنیم و برای هر جلسه تدریس، طرح درس داشته باشیم. در انتخاب نوع گفتار خویش دقیق باشیم و نظم را فراموش نکنیم. با دانشآموزان صمیمی باشیم ولی قاطع عمل کنیم، سعی کنیم همیشه با ظاهری مرتب در کلاس حاضر شویم و از روشهای غیرکلامی کنترل کلاس بهره بگیریم.
چه توصیهای برای داشتن تدریس موفق برای سایر همکاران دارید؟
ساده اما عمیق تدریس کنیم. هرگز گمان نکنیم که سکوت شاگردان به معنای فهمیدن است.
تقویت شوق در یادگیری را هدف غایی تدریس خود قرار دهیم.
اهمیت بیشتری به افزایش کیفیت یادگیری و پرورش خلاقیت دهیم.
به سؤالات فراگیران اهمیت دهیم و با لحن خوب و مناسب بازخورد دهیم.
از ابتکار و خلاقیت خود و دانشآموزان در تدریس استفاده کنیم.
تنوع در روش آموزش را فراموش نکنیم. کارها و فعالیتهای مربوط به کلاس را بین دانشآموزان تقسیم کنیم و به آنها مسئولیت دهیم.
برای ارتباط فعالیتهای آموزشی کلاس درس و خارج از کلاس، تکالیف مناسبی را در اختیار دانشآموزان قرار دهیم.
در صورتی که مجدد انتخاب شغل میکردید آیا دوباره معلمی را انتخاب میکردید؟
بیشک باز هم شغل معلمی را با تامل و تجربه انتخاب میکنم. چرا که هنوز این عشق زنده است و امیدوارم پاینده باشد.
«سر ارادت ما و آستان حضرت دوست/ که هرچه بر سر ما میرود، ارادت اوست»
نقش معلمان بهعنوان پایهگذاران تمدن نوین اسلامی، مجریان تعلیم و تربیت در پرورش نیروی نخبه و همچنین هموار کردن مسیر پیشرفت در کشور بر کسی پوشیده نیست. معلم، نقش بیبدیلی در شکوفاسازی ارزشهای متعالی و انقلابی نظام جمهوری اسلامی دارد. علم، ایمان را بر لوح جان و ضمیرهای پاک حک میکند و ندای فطرت را به گوش همه میرساند. همچنین سیاهی جهل را از دلها میزداید و زلال دانایی را در روان بشر جاری میسازد.
دانشآموز خبرنگار: زهرا امیدی
ارسال دیدگاه