استقبال مردم از صنایع دستی مدرن

تهران (پانا) - فصل فروش صنایع دستی کشور در خیابان «سئول» تهران شروع شد. این فصل هفت روزه مهم‌ترین بازار فروش هنرمندان صنایع دستی سراسر ایران است.

کد مطلب: ۹۴۹۸۵۷
لینک کوتاه کپی شد
استقبال مردم از صنایع دستی مدرن

به‌گزارش ایران، سی و دومین نمایشگاه صنایع دستی کشور با استقبال بالای هنرمندان ۳۲ استان کشور روبه‌رو شد. «پویا محمودیان» معاون وزارت میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کشور فروش بالای صنایع دستی در نمایشگاه سی‌ام در پایتخت را مهم‌ترین دلیل حضور بالای هنرمندان ارزیابی می‌کند.

دزفولی‌ها قیمت حصیر بوشهر را بالا بردند
روز اول نمایشگاه صنایع دستی هم مشتری‌های خودش را دارد. تبلیغات سطح شهر توانسته است از همان ساعات اولیه مخاطبان را جذب کند. غرفه حصیربافی‌ها رونق خوبی دارد. سبد و زیراندازها و پا دری‌ها خوب به فروش می‌رسند، سینی‌های حصیری با نقش نخل که بوی دریای بوشهر را می‌دهد هم. «فوزیه مقتدرفر» حصیرباف بوشهر کارش را از چرم شروع می‌کند. بعد به سمت تشکیل تعاونی می‌رود. حالا نزدیک به ۷۰ عضو دارد که حصیر می‌بافند. می‌گوید فروش عیدانه خوبی در تهران داشتند همین باعث شد تا دوباره در نمایشگاه سئول شرکت کند. غرفه را هم مجانی گرفته است. به‌گفته «پویا محمودیان» معاون صنایع دستی کشور به هنرمندان ۱۰ استان کم برخوردار غرفه رایگان داده‌اند. بوشهر هم یکی از این غرفه‌هاست. مقتدرفر اعتقاد دارد غرفه رایگان باعث می‌شود هنرمندان با توجه به‌گرانی‌ها با فروش خوبی، نمایشگاه را ترک کنند.

او از گرانی مواد اولیه مثل برگ نخل حرف می‌زند و پای حصیربافان دزفولی را پیش می‌کشد. خشک شدن نخلستان‌های خوزستان حصیربافان خوزستانی را به سمت دیگر استان‌ها از جمله بوشهر برده است. به‌گفته مقتدرفر حصیر را دزفولی‌ها گرانتر می‌خرند و همین باعث شده که برای بوشهری‌ها هم گران در بیاید. او صادرات خوبی هم به قطر و عمان دارد. البته خودش مستقیم نمی‌فروشد. دلال از او صنایع دستی حصیری را عمده می‌خرد و به کشورهای اطراف صادر می‌کند. به‌گفته دانیال فاضل، میناکار اصفهانی، صنایع دستی میناکاری هم مشتری‌های خوبی در عمان، قطر و امارات دارد. او و همکارانش با تبلیغات اینترنتی توانسته‌اند مشتریان خوبی در این کشورها بیابند. فیروزه شهربابک هم خود را رقیب فیروزه نیشابور می‌داند. «محسن حسنی» هنرمند صنایع دستی اعتقاد دارد که فیروزه شهر بابک تنوع رنگی بالاتری از نیشابور دارد. او می‌گوید: «فیروزه شهر بابک دارد در بازار داخلی جای خودش را باز می‌کند.»

ترکیه‌ای‌ها و تایلندی‌ها خواهان فیروزه احیا شده شهربابک( که از جنس گچ است) هستند. به‌گفته حسنی آنها مثل سایر کشور‌ها خیلی به‌دنبال فیروزه زنده نیستند. او تاکنون فیروزه شهربابک را به آلمان، امریکا، عراق، امارات عربی، هند، عمان، مالزی و چین صادر کرده است. صادرات او هم مثل سایر هنرمندان کشور چمدانی است.
هنرمندان شهرها و روستاهای ثبت جهانی شده در شورای عالی جهانی صنایع دستی هم حضور پررنگی در نمایشگاه دارند. «گلیم شیریکی پیچ» سیرجان هم چند غرفه را به خود اختصاص داده است. محمدحسین باقری ثبت جهانی شدن گلیم شیریکی پیچ را در فروش‌اش مؤثر می‌داند و می‌گوید: «کمی فروش را بالا برده است اما از آن حمایت نمی‌شود.»

صادق حیدری دیگر غرفه‌دار اما اعتقاد دارد گرانی مواد اولیه هم باعث کاهش تولید گلیم شده هم فروش آن را پایین آورده است. به‌گفته او گلیم با کیفیت شیریکی پیچ از پشم گوسفند مرینوس بافته می‌شود. این پشم از استرالیا می‌آید و در کاشان نخ آن تولید می‌شود. به‌گفته او چله گلیم را هم از مشهد می‌آورند. همین مسأله باعث شده تا به‌دنبال کاهش ارزش پول و افزایش قیمت دلار تهیه مواد اولیه برای تولید‌کننده بسیار گران شود. حیدری می‌گوید: «دستمزد بافنده هم پایین آمده و خیلی رغبت نمی‌کند گلیم ببافد.» او یک سجاده را نشان می‌دهد و می‌گوید: «این سجاده ۶۰۰ هزارتومان به‌فروش می‌رود، مواد اولیه آن ۴۰۰ هزارتومان هزینه دارد. کدام بافنده یک ماه عمرش را برای ۲۰۰ هزارتومان هدر می‌دهد.» به گفته او نخ مرینوس چون از استرالیا می‌آید با قیمت دلار حساب می‌شود. حیدری می‌گوید: «قبلاً این نخ را کیلویی ۵۰ هزارتومان می‌خریدیم الان با کرایه بار هر کیلو نزدیک به ۱۳۰ هزارتومان هزینه دارد.»

صدیقه مریدی هنرمند جاجیم‌باف لرستان با لهجه شیرین خرم‌آبادی می‌گوید: «دیگر نوعروس‌ها رختخواب‌هایشان را درون جاجیم نگه نمی‌دارند.» حالا کمد‌های دیواری و برزنتی آنها را بی‌نیاز از جاجیم‌های دستباف زنان لرستانی کرده است. وقتی قصه به اینجا می‌رسد مریدی تصمیم می‌گیرد از جاجیم کیف و کفش بدوزد. از فروشش هم راضی است. یکبار دیگر هم در نمایشگاه شرکت کرده است. اعتقاد دارد که نمایشگاه‌ها مهم‌ترین بازار برای فروش آثارشان است. خرم‌آباد از جمله شهر‌هایی است که یک بازار دائمی فروش صنایع دستی در کنار قلعه ساسانی فلک‌الافلاک دارد. او می‌گوید: «تا قبل از این بازارچه منتظر بودیم تا کسی در خانه را بزند و جاجیم بخرد اما الان جای مشخصی برای عرضه محصولات وجود دارد.»

هرچند مدیری به‌دلیل بازارچه صنایع دستی خرم‌آباد از فروشش راضی است اما از کاهش تعداد کسانی‌که برایش کار می‌کنند، خبر می‌دهد. می‌گوید تعداد کسانی‌که در کارگاه او کار می‌کنند به‌دلیل گرانی‌ها کم شده است از ۱۵ نفر به ۶ نفر رسیده‌اند. نخ هم برای او گران است. گرانی مواد اولیه تولیدات صنایع دستی موضوعی است که از چشم «علی اصغر مونسان» سرپرست وزارت میراث فرهنگی، صنابع دستی و گردشگری دور نمی‌ماند و اعتراض هنرمندان حاضر در سئول به گوش او هم می‌رسد. «فرهاد فلاح» مدیرکل آموزش و احیای وزارت میراث فرهنگی، صنابع دستی و گردشگری کشور از هنرمندان رشته‌های صنایع دستی می‌خواهد مواداولیه صنایع دستی را از طریق تشکل‌های صنفی بخرند. او می‌گوید: «معاونت صنایع دستی کشور برای رفع مشکلات تأمین مواد اولیه صنایع دستی هماهنگی با وزارت صمت انجام داد و کارخانه‌های تخصصی برای این منظور وارد عمل شدند.» به‌گفته او مواد اولیه مورد نیاز هنرمندان از طریق کارخانه‌ها تأمین و در اختیار آنان گذشته می‌شود.

او اعتقاد دارد از طریق تشکل‌های صنفی و حذف واسطه‌ها حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد قیمت مواد اولیه کاهش می‌یابد. فلاح به هنرمندان صنایع دستی اطمینان خاطر می‌دهد که در زمینه تأمین مواد اولیه مشکلی پیش نخواهد آمد و این مواد تأمین است. «رضا احتشام» مسئول یکی از شرکت‌های بازرگانی هم هدف اصلی حضور در نمایشگاه را پیدا کردن صنایع دستی اصیل ایرانی می‌داند و می‌گوید: «بعد از ممیزی صنایع دستی را با حذف واسطه به مصرف‌کننده می‌رسانیم.» او و همکارانش تمام ایران را برای انتخاب صنایع دستی اصیل و زیبای ایران گشته‌اند. احتشام می‌گوید: «ما کالای غیر ایرانی نمی‌فروشیم.» احتشام، قشر هنرمند را به‌لحاظ اقتصادی توانمند نمی‌داند و می‌گوید: «سعی می‌کنیم اجازه ندهیم این قشر پشت درهای بسته بایستند.» به گفته احتشام بازار داخلی ایران امروز به‌دنبال صنایع دستی اصیل مدرن است.

بـــــرش
حضور بازرگانان و تجار در نمایشگاه صنایع دستی

«پویا محمودیان» معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی کشور وجود ۷۰۰ غرفه در وسعت ۸ هزار متری را برای نمایشگاه امسال کم نظیر می‌داند. حضور تجار و بازرگانان و تولیدکنندگان حوزه صنایع دستی در نمایشگاه پررنگ است. محمودیان می‌گوید: «با در کنار هم قرار دادن فعالین، سرمایه‌گذاران، تجار، بازرگانان و صادرکنندگان در کنار تولیدکنندگان در این ۷ روز فضایی ایجاد کردیم تا در تعامل باشند و به گفت‌و‌گو بپردازند.» محمودیان حضور شرکت‌های بازرگانی را در این نمایشگاه بسیار مهم خواند. او ماحصل این تعامل‌ها را به سود صنایع دستی می‌داند و می‌گوید: به‌دنبال یک بهره‌برداری حداکثری به‌لحاظ ترویج، فروش، سفارش و معرفی آثار در این یک هفته هستیم.» او در نهایت اظهار امیدواری می‌کند هنرمندان برداشت خوبی از فصل فروش خودشان در خیابان سئول داشته باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار