مدیرکل تنظیم بازار وزارت صمت:
واردات باید ممنوع شود تا رقابت تولیدکنندگان داخل بالا برود
لوازم خانگی ارزان میشود؟
تهران (پانا) ـ بزرگترین مشکل تولید ما تیراژ بالای محصولاتخارجی بود که با تعرفه حمایتی ۳۶ درصدی در زمان آزاد بودن واردات، تولیدکننده مجبور بود از ارز بازار استفاده کند که مهمترین دغدغه واحدهای تولیدی رقابت با واحدهای خارجی بود که محصولاتشان بیشتر از راه قاچاق وارد کشور میشد. اما حالا باید واردات را ممنوع کنیم تا رقابت در میان تولیدکنندگان داخلی بالا برود.
بهگزارش خبرآنلاین، مدیرکل تنظیم بازار وزارت صمت در ارتباط تلفنی با برنامه تیتر امشب شبکه خبر، درباره تمهیدات وزارت صمت برای تنظیم بازار لوازمخانگی گفت:هزار و ۵۶۴ واحد فعال تولیدی در زمینه لوزامخانگی داریم که ۶۵ هزار اشتغال مستقیم ایجاد کردهاند. بیش از ۷۰۰ جواز تاسیس جدید صادر شده که میتواند ۲۸ هزار شغل جدید ایجاد کند.
محمدرضا کلامی بیان کرد: در حمایت از تولید اتکا را بر تولید داخل قرار دادهایم بنابراین بههر میزان که کشور نیاز داشته باشد ظرفیت تولید در داخل کشور فراهم است.
در سال ۹۷ بهدلیل تحریمها برخی برندهایی که در کشور عرضه میشد ما را ترک کردند بنابراین با سیاست گذاریهای لازم اتکا را بر تولید قرار دادیم.
او گفت:با استفاده از شرایط تحریم بهعنوان یک فرصت پیشآمده میتوانیم بهسمت تولید برویم و واردات را ممنوع کنیم. افزایش تولید موجب سرشکن شدن قیمتها و رقابت بیشتر در زمینه کیفیت بهتر خواهد شد.
کلامی در ادامه گفت: در سیاست جدید تمام هدفگذاری معطوف به ظرفیت تولید داخل شده است.
مدیرکل تنظیم بازار وزارت صمت همچنین ادامه داد: در شرایط فعلی اگر ممنوعیت واردات برداشته شود با ارز آزاد بازار کالا تامین میشود اما با توجه بهاینکه تولید داخل پاسخگوی نیاز کشور را میدهد واردات انجام نمی شود.
او افزود:یکی از علت کاهش تولید سال ۹۷ این بود که واحدهای تولیدی امکان افزایش در تیراژ تولید نداشتند که تصمیم بر این شد عطش و نیاز بازار با پیشفروش برطرف شود.
در بودجه سال ۹۸ مجلس مصوب کرده تسهیلات حوزه وزارت صمت را برای زیرساختها و سرمایه در گردش در نظر گرفته شود که بخشی پرداخت شده است بنابراین باید سهم وزارت صمت از منابع و تسهیلات نیز تامین باشد که این یکی از مطالبات جدی وزارت صمت برای حمایت از واحدهای تولیدی است.
مکاتبات استفاده از ال سیهای داخلی نیز در بانکها انجام شده است. مجوز پیشفروش محصولات و استفاده از منابع سرگردان بهنفع تولید نیز صادر شده است. همچنین برای خودکفایی در زمان تحریم نیز باید منابع و تسهیلات بیشتری اختصاص یابد.
کلامی گفت:در ساخت تولیدات داخلی برنامهریزی تولید قطعه در داخل در دولت انجام شده است تا برای رقابت با محصول و قطعه خارجی شرایط فراهم باشد.
کلامی درباره تمهیدات و سیاستگذاریها برای کسری در بازار لوازمخانگی گفت:در برنامهریزی تولید وقتی برآورد نیاز میشود تقاضای بازار از ناحیه زوجهای جوان و ازدواجها نیز درنظر گرفته میشود.
او اظهار کرد: طرحهای ما برای تحریک تقاضاست تا واحدهای تولیدی بتوانند امکان بیشتری برای فروش داشته باشند. در کارگروه رونقتولید با حضور وزیر کشور بر تعمیق قطعاتداخلی مکلف شدیم برای محقق شدن آن پیگیریهای لازم انجام شود. همچنین در زمینه سرمایه در گردش نیز برمبنای تسهیلات و منابع پیشبینی شده در بودجه کمک لازم خواهد شد.
حمیدرضا غزنوی عضو هیئتمدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی نیز بیان کرد: وضعیت تولیدات با برند ایرانی برای انجام کار تولید مناسب است اما با شوک اقتصادی که در سال ۹۷ وارد صنعت لوازمخانگی شد موجب کاهش تولید ۲۳ درصدی یخچال و ۴۱ درصدی ماشین لباسشویی و افت تولید نسبت به سال ۹۶ شد.
او گفت:در تکانههای اقتصادی و شوکهای اقتصادی اگر حمایت از قبل نباشد با کاهش تولید مواجه میشویم که منجر به افزایش بیرویه قیمتها میشود.
غزنوی با بیان اینکه شرایط بازار لوازم خانگی فعلا متعادل است گفت: باید تلاش کنیم با افزایش تولید برندهای داخلی به مقیاس اقتصادی برسیم.
او افزود:در شرایط تحریم باید بهگونهای برنامهریزی کنیم که برندهای تولیدی داخل توسعه پیدا کنند و با رسیدن به مقیاس اقتصادی بتوانیم قیمتها را کاهش دهیم و به کیفیت جهانی برسیم.
عضو هیئتمدیره انجمن تولیدکنندگان لوازمخانگی درباره استفاده از توان تولید گفت:۳۷ درصد از ظرفیت ایجاد شده برای تولید یخچال در تولید لوازمخانگی و ۴۵ درصد از ظرفیت برای تولید لباسشویی استفاده شده که نشاندهنده این است که از ظرفیت تولید داخل و سرمایهگذاران تولیدکنندگان ایرانی بهدلیل در اختیار قرار دادن بازار به برندهای خارجی و تقویت تولید سرعت نگرفته بود.
مهمترین معزل لوازمخانگی استفاده از سرمایه در گردش، السی ریالی و خارجی است که نسبت به سال۹۶، ۲۵ برابر نیاز به سرمایه در گردش داریم این نشان میدهد در سال ۹۷ بیشتر با کاهش تولید مواجه بودهایم.
عزنوی گفت: تولیدات برندهای خارجی بهلحاظ وابستگی به قطعات خارجی کم شده است و نتوانستند در کشور تولیدی داشته باشند بنابراین بشتر تولید داخل بوده که عرضه شده است.
او گفت:استفاده از فرصت ایجاد شده باید از تولید داخل حمایت کرد تا برندهای داخل بیشتر تقویت شوند بنابراین با تقویت برندهای داخلی باعث توسعهصادرات و افزایشسرمایه در گردش در کشور شویم.
غزنوی گفت:برای افزایشتولید و گرفتن سهم بازاری که در اختیار برندهای خارجی بوده است نیاز به حمایت بیشتر وزارت صمت دارد. طرحهایی در زمینه پیشفروش و سرمایه در گردش داریم که حمایت وزارت صمت و تنظیم بازار را نیاز داریم.
محمدحسین فرهنگی عضو کمیسیون ویژه حمایت از تولید داخل مجلس هم در این خصوص تصریح کرد: رقابت با موضوع کیفیت و قیمت در ارتباط است یعنی خریدار یا بضاعت ندارد که بهسراغ محصول بیکیفیت میرود یا امکان خرید دارد و بهسراغ کیفیت میرود.
فرهنگی با بیان اینکه بیش از یک دهه است که رهبر انقلاب برای حمایت از تولید داخل و قطع وابستگی به واردات تاکید کردهاند شوک در لوازمخانگی معنی ندارد. امروز قانون استفاده حداکثر از تولید داخل و خدمات داخلی با هدف استفاده از تولید داخل مصوب شد البته این قانون سال ۹۱ است که با اصلاحاتی در سال ۹۸ مطرح شد.
عضو کمیسیون حمایت از تولید داخل مجلس گفت: ضمانت بیمه برای صنف لوازمخانگی از انواع ریسکها حمایت میکند.
در قانون تنظیم نیز صندوقی برای تسهیلات در نظر گرفته شده که با ضمانت بیمهای از تولیدکننده حمایت کند که در آییننامه اجرایی دولت باید لحاظ شود.
فرهنگی ادامه داد: تجدید ارزیابی نیز که مشکلی برای تولید کنندگان بود طبق مصوبه دولت ۵ ساله شد و بر اساس قانون جدید به روز کردن سرمایه تولیدکنندگان از مالیات معاف شده است. در واقع در شرایط کنونی آزادشدن واردات برای واردکننده توجیهی ندارد بنابراین حمایت از تولید باید با تاکید بر کیفیت باشد.
به گفته عضو کمیسیون حمایت از تولید داخل در مجلس، در قانون برنامه ششم توسعه بانکها مکلف شدند ۴۰ درصد منابع را بهعنوان تسهیلات بخش صنعت و معدن انجام دهند که در گزارشها زیر ۳۰ درصد تخصیص داشته شده بنابراین نیازمند بازنگری است.
همچنین حلقههای مفقوده صنعت باید شناسایی شود و برای حل آنها اقدام شود همچنین ارتباط با شرکتهای دانشبنیان و استفاده از کارهای علمی دانشگاهها باید در دستور کار وزارت صمت قرار گیرد.
ارسال دیدگاه