تبلیغهای کاذب در صداوسیما
رفع سفیدی کامل مو دروغ محض است
تهران (پانا) - هر از گاهی تبلیغات اغواگرایانه از صدا و سیما به سبک شبکه های ماهواره ای پخش میشود و درست روی نقطه ضعفی دست میگذارد که بسیاری از مردم از آن رنج میبرند.
به گزارش ایرنا، مشکلاتی که در اکثر مردم دنیا وجود دارد و بسیاری از مردم حداقل یکی از این مشکلات را دارند، اما به گواه منابع علمی هیچ درمان قطعی درباره آنها وجود ندارد. مسائلی که شرکت هایی که گویی پشتوانه هایی هم دارند بی مهابا روی آنها دست میگذارد تا محصولاشان را که اغلب بی نام و نشان تبلیغ می شود بیشتر بفروشند و سود کلانی از نا آگاهی مردم کسب کند.
یک بار از بیلبوردهای شهری بالا میروند. یک بار شبکههای ماهوارهای را تسخیر میکنند و یک بار در فضای مجازی و حالا به اشغال شبکههای صدا و سیمای ملی رسیدهاند. صدا و سیما نیز در این آشفته بازار به فکر سود خویش است حتی به قیمت فروش مخاطبان به آگهی دهند و حراج اعتبار رسانه ملی.
چندی است که تبلیغ یک محصول که حتی نام آن در آگهی برده نمی شود در شبکه های مختلف سیمای جمهوری اسلامی از صبح تا شام پخش می شود، ارائه کنندگان این آگهی مدعی هستند که محصول آنها درمان قطعی سفید شدن مو است و از سازمان غذا و دارو مجوز دارد و حتی لوگوی سازمان غذا و دارو را کنار محصول خود نشان می دهند و البته زیر آن می نویسند نشان سیب سلامت در حالی که سیب سلامت نشان دیگری است که برای محصولات دارای بالاترین کیفیت از سوی سازمان غذا و دارو داده می شود. بر اساس ادعاهای این آگهی هر فردی به هر دلیلی که دچار سفیدی مو شده باشد با مصرف این محصول که ظاهرا قطره یا تونیک است، ۱۰۰درصد درمان می شود و مدعی می شوند که هر کس با مصرف این محصول سفیدی مویش درمان نشد می تواند حتی اگر یک قطره از آن باقیمانده بود آن را مرجوع کند و تمام پول خود را پس بگیرد.
هیچ جای دنیا داروی رفع سفیدی مو وجود ندارد
ادعای این محصول این است که سفیدی مو را کاملا رفع کرده و مو به رنگ طبیعی خود بر میگردد. حتی مدعی هستند که اگر اثربخش نبود، خریدار میتواند محصول را پس فرستاده و پولش را بگیرد؛ اما چه کسی این روزها وقت و انرژی کافی برای سر و کله زدن با این شرکتها را دارد؟ اصلا متخصصان پوست و مو چه نظری درباره این محصول دارند؟
محمد ایمانی، عضو هیئت مدیره انجمن متخصصان پوست و مو ایران اصالت و اثربخشی چنین محصولی را رد کرده و میگوید: در هیچ جای دنیا دارویی برای رفع سفیدی مو وجود ندارد و اگر افرادی چنین ادعایی دارند باید محصول خود را ثبت اختراع کنند. برخی از محصولات مجوز تولید میگیرند، اما متخصصان پوست و مو که با آخرین یافتههای علمی طبابت میکنند چنین دارویی را برای رفع سفیدی مو تایید نمیکنند.
این متخصص پوست و مو ادامه میدهد: هرچند ممکن است در مراکز تحقیقاتی دنیا، برخی داروها در این زمینه در مرحله تحقیقات باشند، اما بر اساس آخرین یافتههای علمی که در دانشگاههای علوم پزشکی کشور نیز تدریس و در کنگرههای پوست و مو ارائه میشود، هیچ دارویی برای رفع کامل سفیدی مو وجود ندارد.
ایمانی میگوید: متاسفانه کار صدا و سیما این شده که هر از گاهی با شرکتی قرداد ببندد و محصولی را تبلیغ کنند و بعد تمام شود و دوباره چند ماه بعد همین اتفاق تکرار میشود.
محمد بقایی، مشاور مدیر کل فرآورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو درباره این آگهی نیز گفت: پیگیری این تبلیغ آسان نیست اما کارشناسان سازمان غذا و دارو در حال بررسی و پیگیری این مورد هستند و مطمئنا اگر خلافی صورت گرفته باشد به شدت با آن برخورد خواهد شد.
وی افزود: تبلیغات مربوط به رفع قطعی سفیدی مو از نظر علمی، بسیار سوال برانگیز است. ما در دنیا چیزی نداریم که کاملا سفیدی موها را درمان مگر آنکه رنگ خاصی باشد.
بقایی اضافه کرد: در حوزه محصولات سنتی و گیاهی، برخی محصولات می توانند سفید شدن مو را به تاخیر بیندازند و گهگاهی کسانی که وارد حوزه تبلیغات می شوند از این موضوع سوء استفاده می کنند اما اینکه محصولی ۱۰۰ درصد بتواند سفیدی مو را بر طرف کند برای خود ما هم سوال است.
مشاور مدیرکل فرآورده های آرایشی سازمان غذا و دارو البته توپ تبلیغات به را زمین سازمان نظام پزشکی انداخت و گفت: موضوع نظارت بر مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی براساس قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی مصوب سال ۸۳ برعهده سازمان نظام پزشکی است. هر محصول و هر شرکتی برای تبلیغ مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی حتما باید از سازمان نظام پزشکی مجوز اخذ کند و این سازمان دارای کمیسیونی در این رابطه است.
بقایی افزود: این کمیسیون پرونده ها را بررسی و کارشناسی دقیق می کند و تصمیم گیری می کند که آیا کالا یا شرکت می تواند وارد حوزه تبلیغات عمومی شود.
وی اضافه کرد: تبلیغات در این حوزه منحصرا شامل محصولات و موسسات یا شرکت هایی می شود که قبلا پروانه ساخت و بهره برداری و مجوز تولید، واردات و توزیع را از سازمان غذا و دارو اخذ کرده باشد.
وی یادآور شد: این پروانه ها و مجوزها حتما باید دارای تاریخ زمانی معتبر باشند چون گاهی پروانه ها زمان دار به مدت یک تا پنج سال است و باید پس از این مدت، تمدید شوند؛ بعد از این مدت دوباره پروانه ها براساس قوانین روز، کارشناسی و بررسی می شوند.
ارسال دیدگاه