دومینوی تَرک کاخ سفید تشدید شد؛

یک مقام دیگر دولت ترامپ نیز استعفا داد

تهران (پانا) - معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور اتحادیه اروپا و اوراسیا در بحبوحه تنش در روابط واشنگتن و اتحادیه اروپا در مسائل مختلف تجاری و سیاسی استعفا کرد.

کد مطلب: ۸۸۸۲۳۳
لینک کوتاه کپی شد
یک مقام دیگر دولت ترامپ نیز استعفا داد

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه واشنگتن پست، «ای. وِس میچل» معاون مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا از مقام خود کناره گیری کرد.
اگرچه میچل در نامه استعفای خود دلایل شخصی و کاری را علت این کناره گیری عنوان کرده، اما این استعفا در بحبوحه تنش میان آمریکا و اتحادیه اروپا درباره مسائل مختلف تجاری و پیمان هایی نظیر ناتو روی می دهد.
دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از زمان آغاز ریاست جمهوری وی سیاست بازبینی پیمان های بین المللی را در پیش گرفته و از بسیاری از آن ها خارج شده است.
میچل که در زمان ترامپ به این سمت منصوب شد نیز همصدا با دیگر مقام های ارشد دولت وی از طرفداران بازنگری در پیمان های بین المللی به ویژه پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است.
از جمله توافق های بین المللی که ترامپ با خروج از آن ها روابط واشنگتن و اتحادیه اروپا را دچار تنش کرد، برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و توافق آب و هوایی پاریس بود.
اتحادیه اروپا و سه قدرت عضو این اتحادیه یعنی انگلیس، آلمان و فرانسه که طرف های برجام بودند، پس از خروج آمریکا از این توافق در اردیبهشت سال جاری این اقدام را محکوم کرده و حمایت خود را برای تداوم بهره مندی اقتصادی ایران از آن اعلام کردند.
توافق آب و هوایی پاریس نیز که در سال 2015 به امضای نزدیک به 200 کشور جهان از جمله آمریکا رسید، در اولین روزهای به قدرت رسیدن ترامپ شاهد خروج واشنگتن از آن بود.
اتحادیه اروپا همچنین به دلیل افزایش تعرفه واردات برخی از کالاهای اروپایی توسط دولت ترامپ، تنش های فراوانی با واشنگتن داشت.
این اتحادیه اقدامات متقابلی نظیر اعمال تعرفه بر برخی کالاهای وارداتی از آمریکا را در واکنش به جنگ تجاری دولت ترامپ انجام داد.
اما یکی از مهمترین تنش ها میان آمریکا و اروپا بر سر پیمان ناتو است که ترامپ خواهان پرداخت پول بیشتری از سوی طرف های اروپایی برای سرپا نگهداشتن این پیمان است.
میچل در یکی از مصاحبه های خود گفته است که پیمان های بین المللی برای آمریکا مفید است اما اروپا و دیگر متحدان واشنگتن باید سهم بیشتری در هزینه های ناتو داشته باشند.
مساله خروج احتمال آمریکا از ناتو و گزارشی که به تازگی از سوی دولت ترامپ در این باره منتشر شده، تنش های داخلی در این کشور میان دمکرات ها و دولت ترامپ و همچنین در عرصه بین المللی میان واشنگتن و بروکسل را افزایش داده است.
در حوزه اوراسیا نیز اعلام خروج آمریکا از پیمان منع موشک های هسته ای میان برد که در سال 1978 میان این کشور و شوروی به امضا رسیده بود، جنجال های فراوانی به پا کرد.
دولت ترامپ اعلام کرده است که از ماه آینده میلادی فرایند خروج از این پیمان را آغاز می کند؛ امری که از سوی مسکو محکوم شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار