نقش ۱۰ هزار واحد صنعتی در آلودگی نصف جهان

هوای هیچ مسافری با سفر به این شهر تازه نمی‌شود

تهران (پانا) -  اصفهان شهری صنعتی است یا فرهنگی و توریستی؟ پاسخ به این سؤال با‌وجود حدود ۱۰ هزار واحد صنعتی که هرروز ظرفیت‌های زیستی این شهر تاریخی را به‌نفع خود مصادره می‌کنند و از سویی از تعداد روزهایی با هوای سالم در تقویم سالانه اصفهانی‌ها کم می‌کنند چندان دشوار نیست.

کد مطلب: ۱۱۹۵۳۸۸
لینک کوتاه کپی شد
هوای هیچ مسافری با سفر به  این شهر تازه نمی‌شود

به‌گزارش ایران، این شهر اکنون بیش از هر زمان دیگری گرفتار عوارض زیست‌ محیطی صنعتی شدن است. هرچه این عوارض افزایش می‌یابد، اصفهان از هویت فرهنگی و گردشگری اش هم دور‌تر می‌شود؛ چراکه شهری با داشتن ۲۰۰ روز هوای ناسالم در سال نمی‌تواند مقصد خوبی برای گردشگران باشد. هوا با سفر به این شهر تازه نمی‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در این خصوص گفت: شرایط خاص آب و هوایی اصفهان، استقرار حدود ۱۰ هزار واحد صنعتی در اطراف شهر، کوره‌پز خانه‌ها، سنگبری‌ها، 76شهرک صنعتی، 450 معدن، صدها واحد صنفی و کارگاهی در کیفیت هوا تأثیر دارد. این موضوع در فصل پاییز و زمستان به‌دلیل وقوع پدیده‌های جوی همزمان با ریزش هوای سرد و جابه‌جا نشدن هوا باعث ایجاد پدیده‌های اینورژن و انباشت آلاینده‌های جوی بیشتری می‌شود.

محمد شیشه فروش با بیان اینکه بخشی از آلودگی‌ها مربوط به نیروگاه‌ها یا صنایع دیگری است که گاهی سوخت مازوت مصرف می‌کنند افزود: سوخت مازوت به‌دلیل ترکیبات گوگرد دار برای سلامتی مضر است و نزدیک به 8 سال پیش دادستان اصفهان ورودی تأمین مازوت نیروگاه‌ها را پلمب کرد تا این اطمینان وجود داشته باشد که مازوت مصرف نمی‌شود، شاید گاهی وزارت نفت و نیرو در شرایط کمبود گاز با هماهنگی که انجام می‌دهند اجازه استفاده از مازوت را بدهند، اما در اصفهان بر جلوگیری از مصرف مازوت تأکید شده است.

وی با اعلام اینکه از نظر قانونی اداره کل حفاظت محیط‌ زیست استان موظف به بررسی میزان مصرف مازوت در استان و پیگیری این موضوع است اظهار داشت: گزارش‌های اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان نشان می‌دهد مازوت در استان استفاده نمی‌شود.
شیشه فروش با بیان اینکه مدیریت بحران محیط‌ زیست استان کاهش آلاینده‌های صنایع را رصد می‌کند خاطرنشان کرد: 400 واحد صنعتی در شعاع ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان وجود دارد که در لیست صنایع آلاینده قرار گرفته‌اند و محیط‌ زیست با پایش و تعیین میزان دقیق آلایندگی برای آنها اخطار صادر می‌کند تا از هم اکنون برای کاهش آلایندگی تا پاییز اقدام کنند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با تأکید بر لزوم به روز‌رسانی سیستم نیروگاه‌های حرارتی استان ادامه داد: سوخت مازوت سال گذشته در شعاع ۵۰ کیلومتری مصرف نشد و طبق دستور دادستانی مشعل‌های مازوت سوز نیروگاه‌ها پلمب است اما نیروگاه‌ها مکلف شدند با به روز‌رسانی سیستم‌های خود از گاز طبیعی استفاده کنند.

شیشه فروش با اشاره به وجود یک میلیون و 800 هزار مشترک گاز، افزود: شرکت گاز استان نیز مقرر شد استانداردهای مصرف گاز و بهینه‌سازی موتورخانه‌های مجتمع‌های مسکونی، تجاری و ادارات را به همه مشترکان از هم اکنون ابلاغ کند.وی بر لزوم پایش مستمر اداره کل حفاظت محیط‌ زیست بر صنایع آلاینده اشاره و تصریح کرد: حدود 600 صنعت آلاینده در استان اصفهان شناسایی شده که 420 صنعت در محدوده منطقه مرکزی اصفهان است و محیط‌ زیست باید به‌صورت مستمر و شبانه روز آنها را پایش کند، اگرچه ظرفیت لازم را در اختیار ندارد و نیاز است اعتبارات ویژه ملی به این اداره کل تعلق گیرد تا بتواند متناسب با مأموریت‌های خود عمل کند. همچنین در حال حاضر به 46 واحد صنعتی نیز اخطار برای پایش داده شده است.

وی با تأکید بر خروج صنایع آلاینده از محدوده حریم شهر، گفت: خروج واحدهای صنفی آلاینده، ساماندهی ریخته گری‌ها، کوره‌های آجر و گچ همه در دست اقدام است، ولی تسریع در اجرای آنها به دستگاه‌ها اعلام شده است. همچنین برای اینکه بتوانیم گاز نیروگاه‌ها را تأمین کنیم و نیازی به مصرف مازوت نداشته باشند باید در مصرف گاز و برق صرفه‌جویی کنیم. در این راستا، دستورالعمل‌های کاهش مصرف گاز و برق به همه بخش‌ها ابلاغ شده است.توسعه فضای سبز اطراف نایین نیز از دیگر اهداف جهت کاهش میزان آلاینده‌های ناشی از صنایع است که مد نظر قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه دستگاه‌هایی که در قانون هوای پاک مسئولیت دارند باید همه وظایف پیشگیری و کنترل آلودگی هوا را انجام دهند خاطرنشان کرد: انجام معاینه فنی خودروها و ایجاد ظرفیت معاینه فنی خودروهای سبک و سنگین، بهسازی و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل، خروج خودروهای فرسوده، تبدیل موتورسیکلت‌ها به موتورسیکلت‌های برقی و هیبریدی، احداث کمربندی‌های اطراف شهر و تکمیل رینگ چهارم ترافیکی، رفع گره‌های ترافیکی و تقویت دوربین‌ها در سطح شهر، ایجاد و تقویت خطوط بی‌آرتی و مترو و تعیین تکلیف واحدهای کارگاهی و خدمات آلاینده ازجمله این وظایف است. این کارشناس با اشاره به اینکه سال گذشته اصفهان ۱۲۱ روز هوای ناسالم به سبب شرایط جوی در زمستان و توده هوای سرد و سنگین فرونشست داشته است، عنوان کرد: از ابتدای امسال تاکنون این میزان به 27 روز رسیده که این شرایط ناسالم ناشی از وجود کانون گرد و غبار است.

تولید سالانه 60 هزار تن پسماند خطرزای صنعتی
معاون فنی حفاظت محیط‌ زیست استان اصفهان نیز به پسماند‌های تولید شده در صنایع اشاره کرده و گفت: سالانه 60 هزار تن پسماند صنعتی ویژه(خطرزا) در استان اصفهان تولید می‌شود که شامل فلزات سنگین و ترکیبات آلی است که قابل تجزیه از پسماندهای عفونی است.
حمیرا صفی قلی با بیان اینکه یک میلیون و 460 هزار تن در سال پسماند صنعتی در سطح استان اصفهان تولید می‌شود افزود: 16تن در روز پسماند پزشکی تولید می‌شود که در سال برابر با 5 هزار و 840 تن می‌شود و صرفاً توسط دستگاه‌های اتوکلاو بی‌خطرسازی می‌شود اما در آلودگی خاک‌ تأثیر دارد.‌

معاون فنی حفاظت محیط‌ زیست استان اصفهان نیز به تولید 1 میلیون و 60 تن پسماند عادی در سال اشاره کرد و گفت: یک مرکز امحای پسماندهای ویژه صنعتی داریم که 28 تن در سال ظرفیت دارد اما با یک سوم ظرفیت کار می‌کند که هم اکنون به غیر از استان اصفهان، استان‌های دیگر را نیز پوشش می‌دهد که درصورت وجود پسماند کافی، نیروگاه راه‌اندازی می شود.
وی با اشاره به اینکه متأسفانه برخی صنایع آلاینده برای رفع آلودگی خود هزینه نمی‌کنند و سیستم مناسب رفع آلودگی ندارند، ادامه داد: در سال 98، 464 پرونده از آلایندگی کارخانجات به دستگاه قضایی ارجاع داده شد و در 11 ماهه سال گذشته 580 پرونده ارسال شد. همچنین در سال 98، 70 واحد آلاینده و در سال 99، 61 واحد پلمب شده است.

صفی قلی با اعلام اینکه یک شرکت دانش بنیان دنبال این است که از برخی پسماندها استفاده بهینه کند، اضافه کرد: بخشی از پسماندهای صنعتی به بتن سبز تبدیل می‌شود، برخی در کارخانه سیمان مورد استفاده قرار می‌گیرند و بخشی نیزدر کارخانه‌های سنگ بری به کار می‌روند.معاون فنی حفاظت محیط‌ زیست استان اصفهان به بخشی از واحدهای صنعتی بدون مجوز اشاره کرد که برای امحای پسماندهای صنعتی ویژه حاضر به پرداخت هزینه نیستند و غالباً در سطح منابع طبیعی رها می‌شوند که یک تخلف آشکار است، ادامه داد: در صورتی که متخلف شناسایی نشود باید دهیار، فرماندار یا بخشدار آن منطقه پاسخگو باشند.

صفی قلی با اشاره به اینکه اصفهان نیاز به سایت امحای جدیدی ندارد، افزود: در حال حاضر پسماندهای صنعتی ویژه (خطرساز) در سایت امحای ره پویان که زیر نظر محیط زیست است، رها می‌شود و در داخل انبارهای تفکیک شده شیمیایی، نفتی، دارویی، رنگی و عفونی مجزا و زباله سوزی می‌شود.چون هزینه خدمات امحا و حمل‌ونقل پسماندها گران است و نیاز به خودروهای ویژه دارد به همین علت برخی از شرکت‌های تولید کننده پسماندهای صنعتی زیر بار آن نمی‌روند و آنها را در محیط رها می‌کنند که یک تخلف آشکار است یا اینکه به استان‌های دیگر که ارزان‌تر باشد منتقل می‌کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار