زهرا صدراعظم نوری*
سهم آلایندههای متحرک در آلودگی هوای کلانشهرها
براساس بررسیهای انجام شده، در حال حاضر سهم منابع آلاینده متحرک در آلودگی هوای کلانشهرها ۷۰ درصد و ۳۰درصد نیز سهم منابع آلاینده ثابت است که درباره ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون، به ۴۰ درصد نیز افزایش مییابد.
منابع آلاینده ثابت در واقع همان آلودگی است که از سوخت پالایشگاهها، نیروگاهها، کارخانجات و حتی خانهها ناشی میشود که در صورتی که از مازوت استفاده شود، آلودگی پر مخاطرهتری را ایجاد خواهد کرد. بنابراین تا زمانی که منابع آلاینده وجود دارد، وضعیت آلودگی هوا نیز استمرار مییابد. بویژه آنکه ما در اواخر پاییز و اوایل زمستان با پدیده وارونگی هوا نیز مواجهیم. با این توصیف به نظر میرسد مهمترین راهکار ممکن، کنترل و مهار منابع آلاینده باشد.
براساس گفتههای برخی مقامات مسئول در این حوزه، به علت افزایش مصرف گاز خانگی در زمستان و جلوگیری از افت فشار شبکه گاز و قطع نشدن گاز خانهها، به ناچار از سوخت مازوت در پالایشگاهها استفاده میشود که همین جایگزینی موجب بدتر شدت شرایط موجود شده است و باید از قبل برای آن برنامهریزی و پیشبینیهای لازم صورت میگرفت. در زمینه منابع آلاینده متحرک نیز ما با دو معضل اساسی مواجهیم. اول اینکه کیفیت خودروهای ما از استانداردهای جهانی پایینتر است و اگر برای مثال در دنیا خودرویی در هر ۱۰۰ کیلومتر ۴ لیتر بنزین میسوزاند، در کشور ما این عدد دوبرابر است. و از آنجاکه ممنوعیت واردات خودروهای خارجی وجود دارد هم انحصار دو شرکت بزرگ خودروسازی اجازه نمیدهد کیفیت خودروها تغییر کند. درباره سوخت هم ما از نظر کیفی با چالشهای عمدهای مواجهیم. در شرایط حاضر نیز که استفاده از حملونقل عمومی کاهش و تردد با خودروهای شخصی افزایش یافته، بر سرعت این مسأله افزوده شده است. بویژه آنکه ما از ساعت ۵ تا ۹ شب، پیش از آغاز ممنوعیت تردد، هر شب با حجم زیادی از خودروها و ترافیک شدید روبهرو هستیم که آلودگی را تشدید کرده است.
مطالعات اخیر نشان میدهد که بین افزایش سطح آلودگی هوا و ابتلا به کرونا ارتباط معناداری وجود دارد و براین اساس بیماران قلبی، تنفسی، کودکان و سالمندان در شرایط خطرناک تری قراردارند. متأسفانه سرعت تصمیمگیری در شهر کند است و ما با این تأخیر در اجرای تصمیم پیش از اجرای محدودیتهای جدید هم مواجه بودیم و بحث تعطیلی در زمان خودش که منحنی آمار فوتیها بالا بود، جدی گرفته نشد. هم اکنون نیز باید استفاده از مازوت قطع شود، تردد خودروهای شخصی کاهش یابد و از عبور و مرور غیر ضروری جلوگیری شود، چراکه به استناد اخبار هواشناسی، وضعیت پایداری هوا تا چند روز آینده تداوم دارد و اگر تصمیم به تعطیلی است، زودتر اجرا شود. مسئولیت این موضوع با استاندار تهران است، استاندار این قدرت را دارد تا از دولت بخواهد راهکار تعطیلی در زمان خودش اجرا شود. شهرداری تهران و شورای شهر در این زمینه تصمیمگیرنده نیستند و درباره زمان اجرای طرح ترافیک و استفاده از حملونقل عمومی نیز باید در شورای عالی ترافیک و کمیته کاهش آلودگی هوا بحث شود.
*رئیس کمیسیون سلامت و خدمات شهری شورای شهر تهران
منبع: ایران
ارسال دیدگاه