وضعیت حاد مترو به دنبال جهش نرخ ارز
تهران (پانا) - در حالی که برخی از قطارهای مترو هماکنون پیمایش بیش از یک میلیون کیلومتر داشته و نیازمند اورهال (تعمیرات اساسی) هستند، مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران از مشکل تامین قطعات برای انجام این ماموریت خبر داده است.
![وضعیت حاد مترو به دنبال جهش نرخ ارز](https://cdn.pana.ir/thumbnail/MTEzNjA1sSc3/gjzVaZ-S_20YtK6_oleWnZi7LTjceVfkf-tEjQhhSgVYJkTSbMZ4IZicyAcgRMj-WWFHy9iIp1lNx8-qtxRZcN02dEbH-ZTHKVBDjaGsbIssAIKXaKdntA,,/MTEzNjA1sSc3.jpg)
بهگزارش فارس، فرنوش نوبخت با بیان اینکه با شرکت واگنسازی برای اورهال قطارها مذاکره شده است، در عین حال گفت: ما باید قطعات بخریم، ولی پول نداریم. بخشی از قطعات ساخت داخل است و بخشی هم باید از چین وارد شود. وی به افزایش نرخ دلار اشاره کرد و گفت: چون خریدهای ما خارجی است باید به دلار پرداخت کنیم و هزینههای ما در ماههای اخیر چند برابر شده است. وی با تأکید بر اینکه تعمیرات دورهای واگنها اکنون نیز انجام میشود، گفت: اما بسیاری از قطارها نیاز به اورهال دارد. ما برای دریافت هزینهها از دولت پیگیر هستیم. شهرداری تهران هم در دو هفته گذشته بسیار به ما کمک کرده و معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری نیز پیگیر موضوع است.
نوبخت با تاکید بر اینکه اکنون روزانه ۹۰۰ تا ۹۵۰ هزار نفر با مترو تردد میکنند، گفت: هزینههای ما بسیار زیاد است اما درآمدمان اندک است. شرکت بهرهبرداری مترو ۸ هزار و ۳۰۰ پرسنل و ۳ هزار و ۵۰۰ پرسنل پیمانکاری دارد که این ارقام نشان از هزینههای سنگینی است که باید برای پرداخت حقوق و دستمزد متقبل شود. وی از خالی بودن انبار قطعات یدکی واگنها نیز خبر داد و گفت: برای پر کردن انبار باید خریدهایی با نرخ امروز دلار انجام دهیم که از بضاعت فعلی این شرکت خارج است. وی درباره هزینههای نگهداشت مترو یادآور شد: نگهداشت ۱۲۷ ایستگاه فعال بهصورت روزانه بر عهده شرکت بهرهبرداری مترو است و حداقل ۱۴۰ قطار نیز در خطوط سرویسدهی میکنند. البته قطارهای پشتیبان دیگری نیز وجود دارند که نگهداشت آنها نیز بیهزینه نیست. همچنین تعمیر و نگهداری ۹۰۰ دستگاه پله برقی و تامین قطعات یدکی مورد نیاز برای آنها کار دشواری است.مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران درخصوص پرداخت سهم دولت در مترو گفت: دولت عموما آخر سال پرداختیهایی از این جنس را انجام میدهد و رقم آن اغلب به قدری پایین است که به اندازه درآمد یک هفته ما خواهد بود. نوبخت افزود: با وجود همه مشکلات مالی که با آن روبهرو هستیم، تلاش میکنیم مردم را نگران نکنیم و مشکلی در سرویسدهی مترو به مسافران رخ ندهد.پیش از این نیز محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران وضعیت متروی تهران را «حاد» توصیف کرده و گفته بود: هماکنون ۱۳۰۰ واگن در مترو فعال هستند که برخی از آنها بیش از یک میلیون کیلومتر کارکرد داشته و حدود ۳۰ درصد آنها هم نیاز به اورهال دارد، اما ناچار باید از این قطارها استفاده کنیم و این در حالی است که ممکن است در حین سرویسدهی دچار حادثه یا خرابی شوند.
ارسال دیدگاه