زندگینامه شهید فتح‌الله قلی‌پور؛

شهیدی که نماد فداکاری و شجاعت است

رشت (پانا) - شهادت شهید فتح‌الله قلی‌پور نه تنها بر خانواده‌اش بلکه بر جامعه نیز تاثیر عمیقی گذاشت و یاد و نام او همواره در دل‌ها زنده است و او به عنوان نماد فداکاری و شجاعت شناخته می‌شود.

کد مطلب: ۱۴۹۱۶۷۰
لینک کوتاه کپی شد
شهیدی که نماد فداکاری و شجاعت است

فتح‌‌الله قلی‌پور در سال ۱۳۲۹ در رشت به دنیا آمد. شهید فتح‌الله، پسر ارشد یک خانواده پنج‌نفره بود که پدرشان ارتشی و مادرشان خانه‌دار بود و زمانی که ۶ ساله بود، پدرش فوت کرد.

شهید در زمان شاه، وارد نیروی دریایی و بعد به دلیل درگیری‌های عقیدتی، یک سال و نیم حبس شد که‌ سپس استعفا داده و به سمت کارگردانی سینمای آزاد روی آورد و فیلمی با عنوان «حلبی‌آباد تهران» ساخت که باز توسط ساواک زندانی شد و سپس در کارخانه توشیبا مشغول به کار شد. او همچنین قهرمان کُشتی گیلان بود.

وی در درگیری‌های قبل انقلاب هم نقش فعالی داشت و در جریان یکی از درگیری‌ها در دانشگاه گیلان، تیری به‌ پایش اصابت کرد و مجروح شد.

در سال ۱۳۵۶ با ام‌البنین افشاری ازدواج کرد که حاصل این ازدواج 2 فرزند به نام‌های مهدی و زهرا است. بعد از پیروزی انقلاب و در سال ۱۳۵۹ تنها 2 دوز بعد از شروع جنگ ایران و عراق، تصمیم گرفت به صفوف رزمندگان بپیوندد. او با انگیزه قوی و اراده استوار و داوطلبانه به‌ جبهه غرب اعزام شد و ۱۱ روز بعد در منطقه سرپل‌ذهاب، زیر پل داداش‌خان به‌ همراه ۱۲ تَن دیگر به درجه رفیع شهادت نایل آمد. این شهید با فداکاری و ایثار خود، الگوی بسیاری از جوانان و رزمندگان است.

3 سال بعد از شهادت او، همسرش با برادر کوچکترش به‌نام یدالله قلی‌پور ازدواج کرد. یدالله متولد ۱۳۳۲ بود و ادبیات عرب خوانده بود، شاعر و نقاش و خطاط بود و جزو 8 شهید هنرمند گیلان محسوب می‌شود.

یدالله، پاسدار و 2 سال فرمانده اطلاعات و عملیات سپاه رشت بود. از او هم 2 فرزند دیگر غیر از مهدی و زهرا به نام‌های معصومه و صدیقه به یادگار باقیمانده است. یدالله در سال ۱۳۶۴ در قله هزار کردستان عراق مفقودالاثر شد و پیکر مطهرش بعد از 7 سال به وطن بازگشت.

خبرنگار : دانش آموز خبر نگار :آیسان هاشم پور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار