مدیر پژوهش‌سرای دانش‌آموزان عشایر :

هدف پژوهش‌سرا‌های دانش‌آموزی توسعه و ترویج پژوهش و نوآوری در میان دانش‌آموزان است

عشایری (پانا) - مدیر پژوهش‌سرای خواجه نصیرالدین طوسی آموزش و پرورش عشایری استان خوزستان گفت هدف پژوهش سرای آموزش و پرورش عشایری ارتقاء کیفیت آموزشی و فراهم کردن فرصت‌های برابر برای دانش‌آموزان عشایری است.

کد مطلب: ۱۵۰۱۰۵۹
لینک کوتاه کپی شد
هدف پژوهش‌سرا‌های دانش‌آموزی توسعه و ترویج پژوهش و نوآوری در میان دانش‌آموزان است

اکبر سروی سرمیدان در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «از سال ۱۴۰۰ به عنوان مدیر پژوهش‌سرای دانش‌آموزان عشایر خوزستان فعالیت می‌کنم و قبل از آن نیز به مدت دو سال کارشناس پژوهش‌سرای دانش‌آموزان عشایر بودم.»

وی با اشاره به خدمات پژوهش‌سرای خواجه نصیرالدین طوسی به دانش‌آموزان عشایر در زمینه‌های علمی و پژوهشی گفت: «پژوهش‌سرای خواجه نصیرالدین طوسی عشایر خوزستان در زمینه‌های مختلف از‌ جمله آزمایشگاه‌های شیمی، فیزیک، زمین‌شناسی و زیست‌شناسی و حوزه‌های گیاهان دارویی، رباتیک، برنامه‌نویسی، نجوم، کار و فناوری و دست‌سازه‌ها در حال فعالیت و ارائه خدمات به دانش‌آموزان عشایر است، همچنین این مرکز با داشتن کارشناسان متخصص، به صورت سیار به دانش‌آموزان عشایری خدمات علمی و پژوهشی را نیز‌ ارائه می‌دهد.»

سروی سر میدان با اشاره طرح و برنامه‌های اجرا شده در این‌ مرکز افزود: «دهها جشنواره علمی، پژوهشی و فرهنگی در آموزش و پرورش عشایری با عناوینی همچون جشنواره پرک، دشت سوسن و رویش نرگس‌ها برگزار کرده‌ایم، که این جشنواره‌ها با محورهای متنوعی از جمله دست‌سازه‌ها، داستان‌نویسی، نقاشی، خوشنویسی، و بازی‌های بومی و محلی با هدف حفظ و ترویج فرهنگ عشایری برگزار شده‌اند و از برگزیدگان تقدیر به عمل آمده‌ است. همچنین بازدید‌های علمی دانش آموزان ممتاز‌‌ عشایر در قالب اردو‌های راهیان پیشرفت از سد و نیروگاه کارون ۳ ، شهرک صنعتی ایذه و سایت گردشگری و تاریخی کولفرح و موزه مردم‌شناسی ایذه صورت گرفت.»

مدیر پژوهش‌سرای دانش‌آموزان عشایر گفت: «بخش مهمی از فعالیت‌های این مرکز به‌صورت سیار انجام می‌شود، در این زمینه کارشناسان به‌ همراه تجهیزات لازم در  مدارس مناطق دورافتاده و صعب‌العبور عشایری استان حضور می‌یابند و کارگاه‌های آموزشی را برای دانش‌آموزان عشایر برگزاری می‌کنند، این برنامه‌های سیار به دانش‌آموزان عشایری که دسترسی کمتری به امکانات پژوهشی دارند، این فرصت را می‌دهد تا از آموزش‌های پژوهشی و علمی بهره‌مند شوند و در فعالیت‌های آموزشی و آزمایشگاهی مشارکت داشته‌ باشند.»

وی با اشاره به آموزش معلمان عشایر در حوزه‌های علمی و پژوهشی گفت: «برای افزایش توانمندی‌های معلمان و دبیران مدارس عشایری کارگاه‌های آموزشی با حضور اساتید دانشگاه و معلمان باتجربه برگزار می‌شود که بر بهبود مهارت‌های تدریس معلمان تاثیر بسزایی دارد.»

مدیر پژوهش سرای خواجه نصیرالدین طوسی عشایری خوزستان با اشاره به چالش‌ها و مشکلات پیش‌روی این مرکز در ارائه خدمات علمی‌ و پژوهشی مناسب به دانش‌آموزان عشایر گفت: «این پژوهش‌سرا از ساختمان مجزا و مستقل برخوردار نیست و در فضای محدود خانه سرایداری مستقر است که پاسخگوی نیازهای آموزشی و پژوهشی دانش آموزان عشایر نیست، آزمایشگاه‌های این مرکز نیز از تجهیزات به‌روز و اتاق‌های مجزا و استاندارد محروم هستند که لازم است با حمایت آموزش و پرورش ساختمان مستقلی برای این مرکز ساخته شود و همچنین تجهیزات آزمایشگاهی پژوهش سرا نیز به روز شود.»

وی ادامه داد: «اغلب مدارس عشایری از امکانات و تجهیزات پژوهشی و آزمایشگاهی مناسب برخورد دار نیستند و تقویت این پژوهش‌سرا می‌تواند در غنی‌سازی محیط یادگیری و آموزش دانش‌آموزان عشایر سراسر استان نقش مهمی را ایفا کند.»

مدیر پژوهش سرای دانش آموزان عشایر خوزستان با اشاره به اینکه فرزندان عشایر  به دلیل شرایط زندگی خاص، به امکانات آموزشی و تحقیقاتی کمتری دسترسی دارند و این پژوهش‌سرا می تواند نقش مهمی را در برقراری عدالت آموزشی ایفا کند، گفت: « پژوهش‌سرای عشایری در حوزه فراهم کردن امکانات پژوهشی مناسب، تقویت مهارت‌های تجربی دانش‌آموزان، ارتقاء خلاقیت و نوآوری، ترویج تحقیق و پژوهش در میان دانش‌آموزان، ایجاد انگیزه برای ادامه تحصیل، تقویت همکاری و کار گروهی و کاهش نابرابری‌های آموزشی و آشنایی با فناوری‌های نوین می‌تواند موثر واقع شود.»

خبرنگار : دانش آموز عشایر: سجاد بدخشان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار